• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skx mod-delar.

Tjena!
Hur funkar det egentligen med moms och tull? Om jag köper delar från tex https://www.dlwwatches.com/
eller eBay typ... https://www.ebay.com/itm/Divers-dial-for-Seiko-10bar-black-7S26-0040-125466-/132949148924?_ul=SE

Måste jag betala extra moms och tullavgifter då? Hur funkar de isf, får man en faktura från tullmyndigheten eller skatteverket eller hur funkar det?
Tacksam för erfarenhet och svar...

Mest troligt åker du på tull, moms och postnords hanteringsavgift på 75kr. Det har jag gjort de senaste gångerna jag handlat utanför EU (DLW, Tiger Concept, Yobokies, etc) Färre och färre paket slinker igenom systemet obemärkta.

Tjena!
Hur funkar det egentligen med moms och tull? Om jag köper delar från tex https://www.dlwwatches.com/
eller eBay typ... https://www.ebay.com/itm/Divers-dial-for-Seiko-10bar-black-7S26-0040-125466-/132949148924?_ul=SE

Måste jag betala extra moms och tullavgifter då? Hur funkar de isf, får man en faktura från tullmyndigheten eller skatteverket eller hur funkar det?

Om du kollar ebay-länken så ser man att den skickas från Nederländerna. Inom EU = ingen moms och tull.
Annars när det gäller ebay och varor från USA så brukar säljarna använda ebays ”Global shipping program”. Då ingår moms och tull i fraktkostnaden. Det blir naturligtvis ganska dyrt, men du slipper betala extra till postnord.
Från andra länder på ebay, tex kina, så fastnar det i stort sett alltid i tullen med extra avgifter som följd.

Så ha ögonen öppna på varifrån varorna skickas och om tullavgifter redan är betalda eller inte.

Om du kollar ebay-länken så ser man att den skickas från Nederländerna. Inom EU = ingen moms och tull.
Annars när det gäller ebay och varor från USA så brukar säljarna använda ebays ”Global shipping program”. Då ingår moms och tull i fraktkostnaden. Det blir naturligtvis ganska dyrt, men du slipper betala extra till postnord.
Från andra länder på ebay, tex kina, så fastnar det i stort sett alltid i tullen med extra avgifter som följd.

Så ha ögonen öppna på varifrån varorna skickas och om tullavgifter redan är betalda eller inte.

DLW kan jag bekräfta skickas från Asien och beläggs därmed med moms och tull av postnord.

Side note: senaste månaden eller två har jag fått flera kinespaket direkt utan tull och moms. Antagligen kombination av tur, sommarpersonal och slarv, misstänker jag.

Ohoj!
Någon som stött på en skx-insert, gärna keramisk, i lite minimalistisk look? Tänker med bara minuter utskriva för 15,30 och 45. Har sett sådana bezels på andra klockor, vet inte vem som var först men halios har en vill jag minnas.
Plöjt igenom diverse återförsäljare men hittat ingen.

Edit
Hittade modellen, inte exakt som jag skrev men det är lite den här känslan jag vill åt. Bild lånad från mikro-tråden.

upload_2020-2-26_19-11-54.jpeg

.....

Vet någon vad det brukar landa på om man ska få visare, glas etc. utbytta hos urmakare - förutsatt att man redan inhandlat alla delar?
Någon som rent av kan rekommendera någon runt Stockholm?

Vet någon vad det brukar landa på om man ska få visare, glas etc. utbytta hos urmakare - förutsatt att man redan inhandlat alla delar?
Någon som rent av kan rekommendera någon runt Stockholm?
Jag bytte glas, visare och krona på Stjärnurmakarna i Skärholmen.
Kostade 800kr inkl trycktest, klart på några dagar.

I got my SKX mod back from Singapore today. It looks great but the crown has come off the stem. Is there somewhere I can get it fixed cost effectively in Stockholm without having to send it back to Singapore?
SKX.jpg

Thanks for your help and apologies I can't write in Swedish - but Google Translate is fine for any replies.

I got my SKX mod back from Singapore today. It looks great but the crown has come off the stem. Is there somewhere I can get it fixed cost effectively in Stockholm without having to send it back to Singapore?
SKX.jpg

Thanks for your help and apologies I can't write in Swedish - but Google Translate is fine for any replies.

Man that sucks.
Has the movement been upgraded or is it using the 7s26? The 7s26 I think has a soldered on stem to the crown and you'll probably need a new crown and stem.
If the watch has an upgraded movement, usually an NH36A movement then you only need a new stem and remove the old one.
The fix is fairly easy if you have the tools and parts so maybe one of the normal watch retailers could do it relatively cheap?

Is the stem inside the watch? If that is the case, it needs to be opened up and removed. I would send it back and have them fix it.

I hope you find a fix. I have fixed my own a couple of times just by following along in a youtube video.

Unfortunately the stem on this 7S26 is not threaded. It has a square end and is inside the watch. I guess they could open it up, remove the stem and resolder it - or I will have to replace both.

The challenge is to find somewhere in Stockholm that can figure that out in store and isn’t too expensive. A store in Uppsala quoted 250-650 which is great, but then I need to add postage. Optura quote 1500 plus postage. Klockmaster don’t do service in store. No other watch stores have got back to me. Anywhere you can recommend?

Tjena!

Jag har precis fått hem delar till en mod jag ska göra på en SRPD76K1 ifrån dlwwatches. Snabb frakt och betalde endast tullavgift. Verkar som att jag slapp momsen helt denna gången. Angående tullavgiften fick jag ett sms bara med en länk, tryckte på den och betalde med swish.

Tillbaka
Topp