• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skx mod-delar.

Bra tips hittills! Hur är det med urverk då? Vilka sidor/säljare rekommenderar ni för det? Jag kollar på att uppgradera till ett NH36A. Vet att jag kommer behöva urverk, "winding stem" (vet inte vad det heter på svenska) och krona. Bästa hade varit om det fanns färdiga kit för just detta.

På ebay verkar allt vara från Kina/Singapore. På amazon finns det urverk för runt 450inkl frakt från UK men svårare att hitta de andra delarna.

Winding stem brukar kallas bom på svenska om jag förstått rätt. Den ska för övrigt ingå när man köper ett nytt verk. Har köpt via eBay och cousinsuk för ett par år sen. Du får ju korta bommen till rätt längd själv oxå. Tänk även på att om du ska ha det i en skx så får du flytta över daghjulet från det gamla verket eftersom det som sitter monterat är avsett för klockor med kronan kl 3 så det hamnar lite snett.

Winding stem brukar kallas bom på svenska om jag förstått rätt. Den ska för övrigt ingå när man köper ett nytt verk. Har köpt via eBay och cousinsuk för ett par år sen. Du får ju korta bommen till rätt längd själv oxå. Tänk även på att om du ska ha det i en skx så får du flytta över daghjulet från det gamla verket eftersom det som sitter monterat är avsett för klockor med kronan kl 3 så det hamnar lite snett.

Tack för informationen! Jag har kollat lite instruktioner på tuben och såg att man får korta bommen. Jag såg också att jag skulle behöva flytta över daghjulet. Men det känns fortfarande väldigt görbart. Jag letade efter en bra krona också men såg att originalen kunde kosta nästan lika mycket som urverket?! :)

Jag har beställt lite verktyg och ska ha detta som ett sommarprojekt.

Tack för informationen! Jag har kollat lite instruktioner på tuben och såg att man får korta bommen. Jag såg också att jag skulle behöva flytta över daghjulet. Men det känns fortfarande väldigt görbart. Jag letade efter en bra krona också men såg att originalen kunde kosta nästan lika mycket som urverket?! :)

Jag har beställt lite verktyg och ska ha detta som ett sommarprojekt.

Original Seiko är ju krona och bom i ett stycke och den till 7s26 etc. passar ju inte till 4r36 (nh36) och 6r15 (ne15). Man kan ju använda kronan/bommen från sarb059 men den kostar ju huggorm som du säger om man en hittar någon.
Nu finns det ju ganska många som gör passande kronor och egentligen är det ju smidigare att kunna byta krona oberoende av bommen och vice versa.

T.ex Crystaltimes har kronor https://crystaltimes.net/product-category/crowns/ och dom säljer även nh36 verk. Nackdelen är ju att dom skickar från Hong Kong med allt vad det innebär i tull och moms.
Det blir ett trevligt projekt! Lycka till! Jag har lyckats med tre likadana konverteringar utan tidigare erfarenhet. :)

Original Seiko är ju krona och bom i ett stycke och den till 7s26 etc. passar ju inte till 4r36 (nh36) och 6r15 (ne15). Man kan ju använda kronan/bommen från sarb059 men den kostar ju huggorm som du säger om man en hittar någon.
Nu finns det ju ganska många som gör passande kronor och egentligen är det ju smidigare att kunna byta krona oberoende av bommen och vice versa.

T.ex Crystaltimes har kronor https://crystaltimes.net/product-category/crowns/ och dom säljer även nh36 verk. Nackdelen är ju att dom skickar från Hong Kong med allt vad det innebär i tull och moms.
Det blir ett trevligt projekt! Lycka till! Jag har lyckats med tre likadana konverteringar utan tidigare erfarenhet. :)

Nice! Grymt motiverande att höra! Jag tror jag beställer verket av cousins och beställer kronan separat från någon annan sida som har en av hög kvalitet som passar. Som du säger så kan det vara kul att kunna byta krona utan att behöva byta bommen.

Hej!
Kanske inte rätt tråd men ändå. Har två SKX som havererat här hemma en 007 o en 013. Oklart anledning. Frågan var snarast om det finns något intresse av dessa. Kosmetiskt är det inget fel på dem. Ingen försäljning alltså utan mer om nån som kan pensionera dem på ett värdigt sätt, snarare än metallåtervinningen.

Hej!
Kanske inte rätt tråd men ändå. Har två SKX som havererat här hemma en 007 o en 013. Oklart anledning. Frågan var snarast om det finns något intresse av dessa. Kosmetiskt är det inget fel på dem. Ingen försäljning alltså utan mer om nån som kan pensionera dem på ett värdigt sätt, snarare än metallåtervinningen.

Shit vad snällt! Jag försöker gärna byta urverk på dem. Har precis köpt massa verktyg. Om jag lyckas kan du få tillbaka ena i fungerande skick :)

Hej Rawa! Vad schysst av dig. Om du kan pm/DM din adress kan jag lägga dem på lådan till dig imorn. Jag är inte så bra på sajtens teknik:) är på plast stadiet än.

@Gustaf B Tack för klockorna jag har båda hemma nu. De var helt döda som du själv beskrev till en början. Jag öppnade upp baklocket och märkte att rotorn satt löst på båda. Jag skruvade åt dem lite och vips så var de igång igen! Dock är det massa tvål och annat gött som satt sig i skruvningen av kronan och under bezeln. Det är därför de inte går att rotera. Du har i stort sett skickat två fullt fungerande klockor till mig. Och det känns inte alls bra att behålla. Jag kan skicka tillbaka dem till dig. Ska försöka rengöra dem lite så att bezel går att vrida också. :D

Skrik till om hur du vill göra. :)

Hej Rawa!
Oj, har verkligen ingen koll på moddning/mek o sånt. Men en deal är deal o du behåller en av klockorna. Om jag får be om en åter så gärna 013, det var fruns första mekaniska:) har själv skaffat en alpinist som ersättning för 007:an
Mvh Gustaf

Hej Rawa!
Oj, har verkligen ingen koll på moddning/mek o sånt. Men en deal är deal o du behåller en av klockorna. Om jag får be om en åter så gärna 013, det var fruns första mekaniska:) har själv skaffat en alpinist som ersättning för 007:an
Mvh Gustaf

Jag skickar nog båda åter, tack ändå! Jag trodde det skulle bli lite mer meck till en början så kunde vi båda vinna på det. Nu känns det bara som att jag får två bra klockor. :D
Jag hoppas att jag inte pajar något nu när jag rengör dem bara.

Ok, vad schysst av dig Rawa.
Så nu fungerar de igen. Och jag har testat dem båda i timegrapghern och justerat så att de ligger runt -20 till +20 s/dag. De låg på runt 170+ s/d innan.
Jag vågar dock inte försöka rengöra bezel för jag har inte rätt verktyg för att få loss dem. Testade med en kniv men var nära att skära av mitt finger och la ner direkt :)

Vad gäller bilder osv så ska jag slänga upp när jag börjar med bytet av urverk på min 009. :)

Grymt schysst av dig Rawa, ser fram emot o se bilderna från det. Har kikat i din butik på strapped o får helt klart slå till på några nya band till klockorna.

Haha ingen fara alls. Var bara roligt att kunna hjälpa till lite. Du är alltid välkommen att handla om du skulle känna för det, men känn inget tvång eller så.
Detta hade inget med något sådant att göra. Mitt intresse för klockor och att interagera med andra om det överstiger det jag har för butiken.
Skickar klockorna inom kort till dig. Ta hand om dig så länge!

Jag har köpt ett bezel insert (keramiskt) där och även ett par snowflake-visare.

Nu är jag inget proffs, men jag är nöjd med kvaliteten.

Kul att höra! Har du haft delarna ditsatta länge? Så det är inga glapp, färgavlagringar eller liknande?

Jag sätter själv igång arbetet med att byta urverk till nh36 idag. Efter det ska jag kolla på kosmetiska moddar.

Kul att höra! Har du haft delarna ditsatta länge? Så det är inga glapp, färgavlagringar eller liknande?

Jag sätter själv igång arbetet med att byta urverk till nh36 idag. Efter det ska jag kolla på kosmetiska moddar.

Vridringsinlägget köpte jag i december 2018. Det håller ihop bra, men lumepluppen råkade jag dinga av ganska snabbt. Det är ju dock mer ett klantighetsproblem än ett kvalitetsproblem. :) Bör tilläggas att klockan inte bärs dagligen.

Visarna hade bra passform och har suttit i en klocka ett par månader. Inga konstigheter med dem.

Man får förbereda sig på att det kan vara rätt lång leveranstid.

Lycka till med verkbytet!

Vridringsinlägget köpte jag i december 2018. Det håller ihop bra, men lumepluppen råkade jag dinga av ganska snabbt. Det är ju dock mer ett klantighetsproblem än ett kvalitetsproblem. :) Bör tilläggas att klockan inte bärs dagligen.

Visarna hade bra passform och har suttit i en klocka ett par månader. Inga konstigheter med dem.

Man får förbereda sig på att det kan vara rätt lång leveranstid.

Lycka till med verkbytet!

Tack för informationen! Då kanske jag beställer lite godis därifrån snart.

Jag genomförde verkbytet idag. Jag kan ju erkänna att misstag begicks under processen.
Det största misstaget var att inte köpa ett visarverktyg innan jag började. Timvisare och minutvisare var lätta att få på plats med pincett.
Sekundvisaren var ett rent helve*e. Jag råkade både skrapa bort färg och böja den. Jag rekommenderar verkligen att skaffa ett sådant verktyg innan ni sätter igång.

Bör dock tillägga att kronan jag köpte via Ebay är väldigt trögskruvad. Det krävs mycket kraft för att skruva in den helt. Vet inte om jag gjort något knasigt eller om det är fel på kronan.

Verktygen jag använde var skruvmejslar, bandstiftsverktyg, visarborttagare, verkhållare, boettöppnare, manuell luftblås och pincett.

Nu fungerar den som den ska dock och all funktionalitet verkar intakt. Nu kan jag vrida upp klockan för hand och även hacka för att kunna synka tiden.

här är guiden jag följde för att byta verket:
Och här är guiden jag följde specifikt för visarna:

Jag har aldrig gjort detta förut och hela processen tog ca 1.5h

Senast ändrad:
Tack för informationen! Då kanske jag beställer lite godis därifrån snart.

Jag genomförde verkbytet idag. Jag kan ju erkänna att misstag begicks under processen.
Det största misstaget var att inte köpa ett visarverktyg innan jag började. Timvisare och minutvisare var lätta att få på plats med pincett.
Sekundvisaren var ett rent helve*e. Jag råkade både skrapa bort färg och böja den. Jag rekommenderar verkligen att skaffa ett sådant verktyg innan ni sätter igång.

Bör dock tillägga att kronan jag köpte via Ebay är väldigt trögskruvad. Det krävs mycket kraft för att skruva in den helt. Vet inte om jag gjort något knasigt eller om det är fel på kronan.

Verktygen jag använde var skruvmejslar, bandstiftsverktyg, visarborttagare, verkhållare, boettöppnare, manuell luftblås och pincett.

Nu fungerar den som den ska dock och all funktionalitet verkar intakt. Nu kan jag vrida upp klockan för hand och även hacka för att kunna synka tiden.

här är guiden jag följde för att byta verket:
Och här är guiden jag följde specifikt för visarna:

Jag har aldrig gjort detta förut och hela processen tog ca 1.5h

Sekundvisare är alltid en liten utmaning :) Använde du lupp eller liknande?

Sekundvisare är alltid en liten utmaning :) Använde du lupp eller liknande?

Jag körde med 4x förstoring med ett kit jag köpt på cousins som sitter fast runt huvudet. Man kan byta glas och den har även en LED-lampa. Kvalitén på den är dock inte bästa eftersom vissa av glasen har en tendens att falla av.

Jag körde med 4x förstoring med ett kit jag köpt på cousins som sitter fast runt huvudet. Man kan byta glas och den har även en LED-lampa. Kvalitén på den är dock inte bästa eftersom vissa av glasen har en tendens att falla av.
Jag kör med ett par rangliga sådana här med utbytbara luppar upp till 25x förstoring. Det blev min räddning vad gäller sekundvisare:

E020E889-3D3F-4A9F-9A71-AD0D08020485.jpeg

Jag kontaktade butiken som jag handlat kronan av på Ebay. Han kommer skicka en ny till mig utan extra kostnad. Han tror att stammen på kronan är skadad och därför är väldigt trög att skruva på.

Säljaren heter Thewatchbureau om någon skulle undra.

Jag valde en reverse laser i rött. Dvs hela kronan är röd och det är ett S i mitten som är ofärgat stål. Se bilden nedan.

Tror det kommer passa bra på min 009.
:)

upload_2019-7-16_12-47-17.png

Bilagor

• upload_2019-7-16_12-47-17.jpeg
    upload_2019-7-16_12-47-17.jpeg
    106.8 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Jag kontaktade butiken som jag handlat kronan av på Ebay. Han kommer skicka en ny till mig utan extra kostnad. Han tror att stammen på kronan är skadad och därför är väldigt trög att skruva på.

Säljaren heter Thewatchbureau om någon skulle undra.

Jag valde en reverse laser i rött. Dvs hela kronan är röd och det är ett S i mitten som är ofärgat stål. Se bilden nedan.

Tror det kommer passa bra på min 009.
:)

upload_2019-7-16_12-47-17.png
Snyggt, den där vridringen var inte att leka med heller.

Tillbaka
Topp