• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smakråd min första Zenith

Vilken skulle du välja?

  • El Primero 36000 VpH

    Röster: 62 66.0%
  • Pilot Cronometro TIPO CP-2

    Röster: 32 34.0%

  • Totala väljare
    94

Rulle

Audemars
Trodde inte den kom med glasbaksida???
Intressant artikel på Hodinkee också
https://www.hodinkee.com/articles/zenith-cronometro-tipo-cp-2-introducing
65ECA53C-8ECE-4FB4-8FD5-DE6960504788.png
Tänkte mer på den större vanliga el primero 1969!

Bra att dom skippat glasbaksida på tipon!
Riktigt bra för det urverket är inte gjort för glasbaksidor på större boetter!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Man tjänar någon millimeter på höjden också, vilket ofta påverkar känslan av storlek på en klocka mer än diametern, tycker iaf jag.

Tänkte mer på den större vanliga el primero 1969!

Bra att dom skippat glasbaksida på tipon!
Riktigt bra för det urverket är inte gjort för glasbaksidor på större boetter!
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Båda är riktigt trevliga men om jag skulle behöva välja så skulle jag ta El Primero. Sedan är det lite upp till vad du har sedan tidigare, ta den som kompletterar samlingen bäst är mitt råd.

Ja, det är inte så lätt det heller men jag har bara en klocka med vit/ljus urtavla än så länge och då lutar det onekligen åt el Primeron. Å andra sidan har jag ingen dykare och jag tycker att Tipon har lite av det utseendet.
 

Snake

Omega
Inget lätt väl men jag skulle gå på el Primero, en klassiker och ett riktigt roligt urverk. Tipon är också läcker så vad du än väljer kan det inte bli fel. Kul att vi är fler som snöar in på Zenith!
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
El Primeron i 38mm tillsammans med stållänken.. riktigt bra! Jag själv föredrar klockor under 40mm, men tycker samtidigt att denna modell inte ska vara större. :) TIPOn var ju annars riktigt fin med, kan du bära den så kanske det är ett roligare val? Liten flört till flygklockor från förr :cool:
 
Senast ändrad:

Greven

Audemars
Med all respekt till El Primero, men TIPO skulle blivit mitt val om jag skulle stå för beslutet.

Ser fram emot uppföljningen och vilken klocka det blir till slut. Lycka till!
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Tack för alla goda råd och tips!
Jag har nu lovat mig själv att inte förhasta mig genom att klicka hem någon förrän jag provat dem i verkligheten. Så ska således försöka ta mig upp till Sthlm så fort som möjligt.
Men Tipon lutar det åt mest just nu... Och det verkar ju som den finns i lager hos både Nymans och Franks:)
 

Ronnie

Rolex
Smakråd kan jag ge! Jag skulle inte typiskt råda dig att köpa en bil målad i 8 olika färger, en kostym i 8 färger, ett hus med 8 färger eller färga ditt hår i åtta färger. Det verkar naturligt för mig att du dras till klockan med 2 färger på urtavlan.
 
Topp