• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Loggan kan ju vara både stor dykare med hjälm och text, men även det lilla dykarhuvudet. Som här (och på den fyrkantiga zenithen jag postade ovanför).

chronostopback-450x417.jpg

http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?30011-compressor-case-question

Sedana står ju tillverkningsår och månad utskrivna?

edit: Pratar om compressor 2 boetter inte supercompressor. Båda patent dock tillverkade av E Piqurez SA. Super comoressor är väl mer enbart renodlade dykare?

Det kan säkert stämma! Jag är mest bevandrad inom super compressors och där brukar det var den stora hjälmen som stämplats antingen på insidan eller på både insidan och utsidan av boettlocket.

Det stämmer att det är renodlade dykare. Oftast i alla fall. Jag har ägt några som har sett ut som vilket alldagligt ur som helst med en krona. Jag hade t ex. en Enicar för en drös med år sedan. Jag noterade även att Weasel (tror jag) ägde en av ett märket jag tyvärr inte minns för tillfället. Den är postad i dagens vintage.

Angående det jag skrev om datumet missuppfattade du vad jag menade (kanske för att jag var otydlig), men vad jag menar är att den hade datumet stämplat, vilket stärker din tes om att det är en boett gjord av EPSA. :)

Senast ändrad:
Loggan kan ju vara både stor dykare med hjälm och text, men även det lilla dykarhuvudet. Som här (och på den fyrkantiga zenithen jag postade ovanför).

chronostopback-450x417.jpg

http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?30011-compressor-case-question

Sedana står ju tillverkningsår och månad utskrivna?
Syftar inte compressor till konstruktionen? Epsa gjorde många av omegas boetter utan någon "compressorfunktion" vad jag kunnat se. Eller så är dessa just Compressor, har inte riktigt satt mig in i vad den konstruktionen innebär.

Det kan säkert stämma! Jag är mest bevandrad inom super compressors och där brukar det var den stora hjälmen som stämplats antingen på insidan eller på både insidan och utsidan av boettlocket.

Det stämmer att det är renodlade dykare.

Angående det jag skrev om datumet missuppfattade du vad jag menade (kanske för att jag var otydlig), men vad jag menar är att den hade datumet stämplat, vilket stärker din tes om att det är en boett gjord av EPSA. :)
Ska dra ett mail till epsa och se om de kan svara på mina frågor. :)

Syftar inte compressor till konstruktionen? Epsa gjorde många av omegas boetter utan någon "compressorfunktion" vad jag kunnat se. Eller så är dessa just Compressor, har inte riktigt satt mig in i vad den konstruktionen innebär.
Ska dra ett mail och fråga, men jag antar att de boetter epsa tillverkat åt omega åtminstone borde vara vanliga compressor?

Ska dra ett mail till epsa och se om de kan svara på mina frågor. :)

Ska dra ett mail och fråga, men jag antar att de boetter epsa tillverkat åt omega åtminstone borde vara vanliga compressor?

Finns dom verkligen kvar? Jag har för mig att dom konkade någon gång under 70-talet.

Om Omegorna kan det mycket väl vara vanliga compressors i så fall.

Tack! Rolexbandstift köper man lättast/bäst var? Ad?

Yes, det skulle jag säga. Dock är det som alltid med dessa reservdelar lite lurig prissättning, tombola.
Köpte Rolex bandstift på Nymans till min förra 1016 innan jag sålde den, de tog 400 spänn inklusive montering... Ganska hutlöst, kan jag tycka. Har för mig att jag betalade runt 250 för ett par i en påse hos Rob för nåt år sen.

Köpte Rolex bandstift på Nymans till min förra 1016 innan jag sålde den, de tog 400 spänn inklusive montering... Ganska hutlöst, kan jag tycka. Har för mig att jag betalade runt 250 för ett par i en påse hos Rob för nåt år sen.
Var inne men urmakaren tyckte mina stift var väldigt fina och inte behövdes bytas :)

Hallå,
Ropade hem denna vackra GP.

0.jpg

Balansaxeltappen av enligt uris. Jag blir inte riktigt klok på kalibern. Är det en kaliber 30? Eller heter kalibern 30 2950? Kan detta vara rätt ny balansaxel? http://www.ebay.com/itm/Unruhewelle...059927?hash=item25bc5de497:g:dzcAAOSwd4tTzoUH
image.jpeg
image.jpeg

Min har väl någon Incabloc, stämmer axeln för det?

Du @eriksson850 med din nya fina låda med verktyg, grejar du att byta?
Tycker det ser väldigt bekant ut och tror det kan vara något ebauche? Men med annan brygglayout. @Warwian kan nog säga vad det är för verk med förbundna ögon. :)

Hallå,
Ropade hem denna vackra GP.

0.jpg

Balansaxeltappen av enligt uris. Jag blir inte riktigt klok på kalibern. Är det en kaliber 30? Eller heter kalibern 30 2950? Kan detta vara rätt ny balansaxel? http://www.ebay.com/itm/Unruhewelle...059927?hash=item25bc5de497:g:dzcAAOSwd4tTzoUH
image.jpeg
image.jpeg

Min har väl någon Incabloc, stämmer axeln för det?

Du @eriksson850 med din nya fina låda med verktyg, grejar du att byta?
Tycker det ser väldigt bekant ut och tror det kan vara något ebauche? Men med annan brygglayout. @Warwian kan nog säga vad det är för verk med förbundna ögon. :)
Verket, som benämns kaliber 30, är ett AS 1203 (även benämnt exempelvis 1207) på 12 linjer. Jag har också sett detta benämnas 30 BF på någon klocka, vilka skillnaderna är vet jag dock inte. Något förvirrande är att Ranfft använder kaliber 30 för att istället åsyfta det senare verket AS 1687 (en benämning som tycks baseras på hur verkens serienummer inleds). Om detta är i enlighet med Girard-Perregaux egna kaliberbenämningar vet jag inte.

Sammanfattningsvis: Verket är ett AS 1203 (eller variant av detta) på 12 linjer. GPs kaliberbenämningar är röriga. Testa att leta efter delar till AS 1203 till din klocka.

Verket, som benämns kaliber 30, är ett AS 1203 (även benämnt exempelvis 1207) på 12 linjer. Jag har också sett detta benämnas 30 BF på någon klocka, vilka skillnaderna är vet jag dock inte. Något förvirrande är att Ranfft använder kaliber 30 för att istället åsyfta det senare verket AS 1687 (en benämning som tycks baseras på hur verkens serienummer inleds). Om detta är i enlighet med Girard-Perregaux egna kaliberbenämningar vet jag inte.

Sammanfattningsvis: Verket är ett AS 1203 (eller variant av detta) på 12 linjer. GPs kaliberbenämningar är röriga. Testa att leta efter delar till AS 1203 till din klocka.
Stort tack! Underbart med denna kunskap vissa besitter, vad man än undrar finns där någon som kan och vet :)

Hej alla!
Jag har kommit på att jag behöver en Air King 5504 (den med 36mm Explorer-case).
Har läst lite men upplever att infon är begränsad. Vad finns det för olika versioner? Den började produceras 1958. När slutade den produceras? Den verkar finnas med ljus honeycomb dial? Finns svart honeycomb också? Vet ni några fallgropar man ska undvika (typ som Ranger med röd text..)?
Några tips på vart man kan hitta en? Någon som har koll på prisbilden? Air King är ju relativt billig men misstänker att denna, lite större modell är lite dyrare? Adderar honeycomb värde generellt?

Någon här som vet vad denna kan vara värd? Ny servad och vad jag kan se orginal Zenith verk i den. Klockan funkar klockrent.
image.jpeg
image.jpeg
Ser fin ut (förutom visarna), tror verket är ett zenith cal 106.
Du gjorde ett bra köp, skulle tippa att du iaf får det dubbla av vad du gav dvs runt en tusenlapp.

Bra fråga. En servicebox kanske? Kan mycket väl vara en länkbox, kanske lite påkostad för det men det kan stämma!
Fick idag hem länken. Den harr 19mm ändlänkar och är bara 14mm brett vid spännet. Är det en damlänk eller bara till en icke-sub? Kanske en gammal exp eller så? Den ör märkt 71 som jag antar är tillverkningsåret. Ett par bilder:
image.jpeg
image.jpeg

Ps. Lemanian kom också hem idag :) Dock spricka i glaset men i övrigt fin till det yttre... Ds
Edit: hittade en på EBay, verkar vara för Airking/Exp1 etc. Det var ju bra, även om jag hoppades på en 20mm...
Hur som, nu får jag leta flitigare efter en Airking 5504 ;)

Oklart om detta är vintage men har lite länkbitar etc över från ett parti där jag egentligen bara ville åt en länk. Någon som har koll på vad det är för grejjer? Har för mig att det bara var omegadelar.
image.jpeg

Något av värde?

Tillbaka
Topp