• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kom på att det är nog större chans i vintagedelen. Finns verkligen 16550 med nipple dial?
image.jpeg
 

Calle med C

Panerai
Jag har tyvärr ingen aning, men jag tänkte vara så fräck att jag kapar tråden lite.

Hur ställer ni experter och "experter" er till denna 1665? All information mottages mer än gärna. Jag tycker personligen att vridringsinlägget inte verkar vara original, samt visarna. Hur är det med polering, tavla, länk osv?

1250_001_front.jpg


Tusen tack på förhand!
 
Senast ändrad:

elmaco

Omega
Jag har tyvärr ingen aning, men jag tänkte vara så fräck att jag kapar tråden lite.

Hur ställer ni experter och "experter" er till denna 1665? All information mottages mer än gärna. Jag tycker personligen att vridringsinlägget inte verkar vara original, samt visarna. Hur är det med polering, tavla, länk osv?

Tusen tack på förhand!
Har du någon länk till annonsen? och på tavlan längst ner ska det väl stå "Swiss - T <25" och inte "T Swiss T < 25". Men jag kan ha fel, är ingen expert... Sen ser ju boett, vridring, bezel och länk flång nytt ut ju.
 

Calle med C

Panerai
Har du någon länk till annonsen? och på tavlan längst ner ska det väl stå "Swiss - T <25" och inte "T Swiss T < 25". Men jag kan ha fel, är ingen expert... Sen ser ju boett, vridring, bezel och länk flång nytt ut ju.

Jag tycker vridringsinlägget ser nytt ut och visare ser också ut som om dom blivit bytta.

http://www.uretvintage.se/rolex-sea-dweller-rail-dial-pv-19079.html

Det är en s.k "rail dial" och T Swiss T<25 är korrekt för den tavlan.

Tack för svaret! Har du någon åsikt angående klockans helhet?
 

Daytona96

Rolex
Jag tycker vridringsinlägget ser nytt ut och visare ser också ut som om dom blivit bytta.

http://www.uretvintage.se/rolex-sea-dweller-rail-dial-pv-19079.html



Tack för svaret! Har du någon åsikt angående klockans helhet?
Urtavlan ser ut att vara fin, visarna och inlägget är nyare som sagt, boetten har blivit polerad vid senaste servicen då skyddsplasten sitter kvar.
Som helhet så tycker jag att klockan är okej, men det finns nog bättre exemplar för dem pengarna om du letar på chrono24 etc.
 

elmaco

Omega
Urtavlan ser ut att vara fin, visarna och inlägget är nyare som sagt, boetten har blivit polerad vid senaste servicen då skyddsplasten sitter kvar.
Som helhet så tycker jag att klockan är okej, men det finns nog bättre exemplar för dem pengarna om du letar på chrono24 etc.
Alltså det är ju en snygg klocka men jag håller med dig. Köper man en begagnad klocka för nästan 140 000 så bör ju lume på visare och tavla ha samma färg åtminstone. Det är min åsikt.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Vill inte kapa tråden @nöt men ställer en öppen snabb fråga här om det går bra. Har precis bytt glas på min 79090 och det gamla glaset (som jag tror) är till en 1680 Sub ser ut såhär:
image.jpeg

image.jpeg

Vad kan ett sånt här glas tänkas vara värt? Ping @Per och @acce1999 - vet ni? :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Jag har tyvärr ingen aning, men jag tänkte vara så fräck att jag kapar tråden lite.

Hur ställer ni experter och "experter" er till denna 1665? All information mottages mer än gärna. Jag tycker personligen att vridringsinlägget inte verkar vara original, samt visarna. Hur är det med polering, tavla, länk osv?

Tusen tack på förhand!

Vill inte kapa tråden @nöt men ställer en öppen snabb fråga här om det går bra. Har precis bytt glas på min 79090 och det gamla glaset (som jag tror) är till en 1680 Sub ser ut såhär:
image.jpeg

image.jpeg

Vad kan ett sånt här glas tänkas vara värt? Ping @Per och @acce1999 - vet ni? :)
Döpte tråden till snabba frågor så det är bara att skriva på :)
 

Calle med C

Panerai
Urtavlan ser ut att vara fin, visarna och inlägget är nyare som sagt, boetten har blivit polerad vid senaste servicen då skyddsplasten sitter kvar.
Som helhet så tycker jag att klockan är okej, men det finns nog bättre exemplar för dem pengarna om du letar på chrono24 etc.

Tack så mycket för svaret! Jag satt och funderade på om plasten kunde ha något med det att göra. Nu vet jag! Som du säger, det kanske är lika bra att kika vidare.

Döpte tråden till snabba frågor så det är bara att skriva på :)

Utmärkt! :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Någon som är bra på Buckley dial dj? Blev sugen på en svart eller blå. Kikat lite och fann en mörkblå med visare, han skulle han 3k dollar för tavlan. Är den verkligen så dyr? Vad kostar inte en svart som är ännu mer ovanlig då...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är villig att hålla med. Safirglas blir bara gammalt. Inte vintage. :)

Inget ont menat men det skiljer sig bara så enormt mycket att jag har svårt för att kalla safirsportisar vintage. Tror något drastiskt måste ändras på nya klockor för att dessa ska anses som vintage. Som det är nu så skiljer de sig inte nämnvärt från en klocka man kan plocka ut från butiken ny.
 

BCKSTRM

Rolex
Hej,
Min Vantage fortar sig drygt 30 sekunder per dygn (iaf första dygnet). Är det raka vägen till urmakaren eller är det ok?
image.jpeg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Köpte nyss en 1803 DD från ca -68. Visarnas lume är betydligt vitare än plupparna på tavlan (som jag tror är original med gulnad lume och tidstypisk vad jag kunnat få fram) men både tavlan och visarna reagerar svagt på starkt ljus i mörker, se bild.
image.jpeg

De lyser jättesvagt i ett par sekunder.
Kan det vara så att visarna är original, med tanke på att de reagerar lika mkt som tavlan, även fast de är mycket vitare? Farsans 14060 från -91 har svagt gulnade index men visarna är fortfarande kritvita (och original).
image.jpeg

Edit: Tror väl själv att de är bytta med tanke på hur gamla de skulle vara annars, men kanske nån annan som vet bättre hur de åldras.
 
Senast ändrad:
Topp