• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snart 100 år. Tråden för gamla armbandsur fram t.o.m. 1939

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
I den här tråden tänkte jag att vi kan visa upp våra äldre klockor, klockor som är eller börjar närma sig 100 år.

Prolog
Sista tiden har jag burit några av mina äldre klockor. Klockorna är lite mindre men klart bärbara då jag under flera år burit mycket vintage och ”avprogramerat” mig från senaste årens over-size trend. (Jag bär dock ibland fortfarande stora klockor men då modernare kronografer och dykarur). Man får helt enkelt gå ner i storlek och vänja sig vid ”normala” klassiska storlekar kring 34mm +/- ca 2mm. När man väl gjort det är det svårt att se hur man i all världen kan bära stora 42mm trevisare-konfigurationer. Klassiska herrur är perfekta på handleden, proportioner (klockans och klockan i proportion till handleden), slinker under manschetten, känns knappt runt handleden etc. Men nog om det, det var inte det jag ville ta upp. Klockorna jag burit är tex min gamla Reverso från tidigt trettiotal, en 14k guld Longines som är från ca 1920-30 tal samt även min JLC Duoplan som är sen trettiotal. Klockor som snart närmar sig 100 år i ålder. 100 år, det är länge det. Tänk vad mycket som hänt i utveckling, teknik och mode. Så här såg tex modet ut på 1920-talet;

1200px-Douglas_Fairbanks_and_Mary_Pickford_02.jpg
1920s-mens-hats-suits.jpg

Dogulas Fairbanks och Mary Pickford samt några gentlemän på 20-talet

Och jämför det med dagens dressade mode. Oj oj oj, vad saker har hänt! Eller..

pitti5-580x360.jpg

a.jpg


Allting går i cykler. T.ex. dagens ungdomar som väljer bort armbandsuret mot en mobil i fickan (klockan i fickan, fickklocka... fickur!!). Snart börjar väl klädtillverkarna sy fickor speciellt avsedda för att placera mobilerna i... Déjà vu!


Armbandsurens historia
De flesta här har säkert bra koll på historien av armbandsur, men jag drar en kort repetition av början av historien.

År 1810-1812. Initialt var det bara damer som bar armbandsur. Som uppfinnare och pionjär inom urmakarhistorien var Abraham-Louis Breguet först och gjorde på beställning det absolut första armbandsuret år 1812 till Caroline Murat, Napoleon Bonaparte yngsta syster och drottning och regent av Neapel. Enda beviset på detta finns dock i Breguets orderböcker från den tiden som beskriver klockan som en minute repeater.
Caroline-Bonaparte-Queen-of-Naples-kings-and-queens-15360288-503-600.jpg

Caroline Murat (Bonaparte)

År 1868 - Tvåa var Patek Philippe som tog fram ett armbandsur till den ungerska grevinnan Koscowicz (nedan).
patek 5564473fe53fc.jpg


År 1880. Nästa händelse i historien är faktiskt de första herruren. Kejsaren av Tyskland, Kaiser Wilhelm, beställde av Girard Perregaux två tusen armbandsur åt tyska flottan som hjälpmedel till marinofficerarna för att utföra koordinerade anfall. Klockorna kom dock även att användas i andra Boerkriget (Sydafrika 1899-1902) samt Spansk-Amerikanska kriget 1898. Men klockorna användes enbart som verktyg och i inledningen på 1900-talet ansågs klockorna fortfarande som tjejiga nymodigheter som ingen man frivilligt skulle sätta på sig privat utanför tjänstgöring.
330px-Kaiser_Wilhelm_II_of_Germany_-_1902.jpg
46336_slideshow_std_h_watch1.jpg

Kejsaren av Tyskland, Kaiser Wilhelm, beställde klockor av Girard Perregaux

Cartier
Cartier har rätt mycket med utvecklingen av armbandsur att göra. I orderböckerna har man hittat det första damarmbandsuret företaget tillverkat år 1888.

År 1904 tar Louis Cartier fram ett armbandsur till sin vän, den kände brasilianska piloten Alberto Santos-Dumont som hade behov av att avläsa tid utan att släppa händerna under flygning. Denna klocka, Cartier Santos, släpptes dock först 1911 till allmänheten och blev mot förmodan en relativ försäljningsframgång då män ville efterlikna den populära modiga piloten. Denna klocka är dessutom original till alla dagens klockor vad gäller klockarmband och den standard som de flesta har hur man fäster och utformar bandinfästningen mellan boett och armband. Tacka Cartier!
Dumont-1910-1.jpg

Cartier Santos, första "piloturet"

Fortsatt släppte Cartier klassiska modellerna Tonneau (1906), Tortue and Baignoire (1912) och Tank år 1917.


År 1912 (ca). Klockan blir en modeaccessoar. Stor ny modetrend i Europa bland de unga och starka "nya" kvinnorna. Små Cartier armbandsur i platina med juveler. New York Times rapporterat från 1912 års Paris;
NTtimes paris.PNG

cartier.PNG


Cartier i platina

1914-1919 - Första världskriget. Många officerare tilldelas armbandsur och sk. Trench watches (”skyttegravs klockor”) togs fram. Klockorna var mer eller mindre fickur som antingen placerades på handleden i läderfodral eller kompletterades/byggdes med fästen för armband. Det stora sköra glaset var ett stort problem som ofta krossades eller fukt som trängde in (då klockorna tidigare legat skyddat i fickan innan). Man försökte med olika galler och skydd innan "okrossbart" glas togs fram och revolutionerade marknaden (slutet av 20-talet).
sHamilton+Trench+Watch.jpg
sdac107d6b2bf63e4c8334864f200bf6e.jpg

Trench watches

Kriget med hjältar och maskulinitet omvände synen på att inte män kunde bära armbandsur. New York Times rapporterar sommaren 1916 med viss förvåning och förfäran från Europas gator att män även privat börjar bära de kvinnliga klockattributen:
NYtimes.PNG
6584288a8.jpg

Amerikansk officer från första världskriget

Mot slutet av kriget tog klocktillverkarna vara på denna trend och började masstillverka armbandsur för män. Klockorna var till för; “for men with the promise that this watch could make a man more soldierlike, more martial, more masculine. And they don’t just have some random soldiers out in Africa, they now have the most modern of all heroes of World War I—the aviator—[wearing wristwatches]. … By the 1920s, you have aviation, you have automobiles. The pocket watch was really intimately associated with the railroad. And so it seems very antiquated, it’s like something your dad wore. A modern man’s going to wear a wristwatch.” https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/05/history-wristwatch-apple-watch/391424/

I slutet av 1920-talet hade armbandsuren sprungit om fickuren i produktion och idag ser marknaden ut som den gör.

Gamla armbandsur som närmar sig 100-år och är fortfarande användbara som tidvisare och modeaccessoar, är det inte fantastiskt? Vilken kvalitet och till vilka små pengar man kan hitta dessa fantastiska klockor. Att dagligdags bära en nästan 100-år gammal mekaniskt ingenjörs- och hantverks-mässigt underverk som dessutom hjälper oss att nu liksom då visa tiden. Kan det bli bättre? Vad är egentligen en ny glänsande safir stål-Rolex mot en gammal handtillverkad Longines i guld från 20-talet? Dessutom till en bråkdel av priset.

Så, visa nu upp dina gamla klockor. Begränsningen sätter vi vid år 1939, annars platsar så många av våra dagliga vintigeklockor in (och hade vi begränsat oss till 1929 så få ur, det var ju nu det började sätta fart på produktionen!).

//Rozzy :)

Källor bl.a;
https://www.interwatches.com/cartier-history
https://www.history.com/news/how-world-war-i-led-to-the-apple-watch
https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/05/history-wristwatch-apple-watch/391424/
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag är först ut! Här mina tre som är de första jag kommer att tänka på. Min Longines som jag tror är 20-tal. Förmodligen ommålad tavla, så som man gjorde förr. Tavlan målad för länge sedan i alla fall;
IMG_5373.JPG


Sedan min Jaege Reverso. KLockan är från mellan 1933 och 1936 då den har Lecoultre verket cal 410 som kom 1933, men bara är märkt Jaeger och inte Jaeger Lecoultre då dessa gick samman 1937.
3D32DD0A-AA06-4152-8668-B61D050BB592.jpeg.jpg


Och så min JLC Duoplan. Förmodligen sent 30-tal, då den är märkt JLC samt att den har safirglas som Jaeger började använda först 1929.
IMG_7271.JPG


Jag återkommer med flera. Inser att jag har en till gammal JLC som platsar...
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härligt inlägg @Rozzy , trevligaste jag läst på länge faktiskt, tack! :)

Har ganska många tillverkade innan 1939 men några skänker mig lite extra glädje. :)


Tissot i stålboett ca: 1932-33
vhnU5B9 (1).jpg
sHcmJXq.jpg

Okänd tillverkare med FHF-verk i silverboett ca 1936-37
IMG_20160909_080755_766.jpg
IMG_20160909_080246_308.JPG

Longines i silverboett ca: 1929
IMG_20171216_135802 (1).jpg

Glycine Meylan bumper automatic, gränsfall men är tillverkad sent 30-tal tidigt 40-tal.
IMG_20170625_125415 (2).jpg
IMG_20170625_130959 (2).jpg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Vilken tråd:) Denna Record bör falla inom tidsramen även om jag är lite osäker när den är tillverkad.
E4EA72BC-7983-4CDD-9748-C90952153C70.jpeg


Sen har vi en Omega på urmakarbänken med 20f verk från tidigt 30-tal som bara väntar på översyn och en ny balans när jag får tid.
544F00E2-D050-4770-BFC1-19CF82DDEA60.jpeg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
I den här tråden tänkte jag att vi kan visa upp våra äldre klockor, klockor som är eller börjar närma sig 100 år.

Prolog
Sista tiden har jag burit några av mina äldre klockor. Klockorna är lite mindre men klart bärbara då jag under flera år burit mycket vintage och ”avprogramerat” mig från senaste årens over-size trend. (Jag bär dock ibland fortfarande stora klockor men då modernare kronografer och dykarur). Man får helt enkelt gå ner i storlek och vänja sig vid ”normala” klassiska storlekar kring 34mm +/- ca 2mm. När man väl gjort det är det svårt att se hur man i all världen kan bära stora 42mm trevisare-konfigurationer. Klassiska herrur är perfekta på handleden, proportioner (klockans och klockan i proportion till handleden), slinker under manschetten, känns knappt runt handleden etc. Men nog om det, det var inte det jag ville ta upp. Klockorna jag burit är tex min gamla Reverso från tidigt trettiotal, en 14k guld Longines som är från ca 1920-30 tal samt även min JLC Duoplan som är sen trettiotal. Klockor som snart närmar sig 100 år i ålder. 100 år, det är länge det. Tänk vad mycket som hänt i utveckling, teknik och mode. Så här såg tex modet ut på 1920-talet;

1200px-Douglas_Fairbanks_and_Mary_Pickford_02.jpg
1920s-mens-hats-suits.jpg

Dogulas Fairbanks och Mary Pickford samt några gentlemän på 20-talet

Och jämför det med dagens dressade mode. Oj oj oj, vad saker har hänt! Eller..

pitti5-580x360.jpg

a.jpg

............/

Toppen! En kortare essä med en lysande och tankeväckande ingress... Vi tackar :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
C5FA81CE-6126-4C57-8C39-B438C0F37F83.jpeg


Skoj! Gammalt på riktigt!
Intressant läsning, som alltid, från @Rozzy

Bidrar med det enda (tror jag) av mitt som kvalificerar sig.
En Hamilton från 1935.


EDIT
Kan vara 1936 nu när jag kollade boettnumret.
Verket 1935 och boetten 1936. Den senare är i "rolled gold" och tillverkad av Wadsworth.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ett bra sätt att grovt åldersbestämma gamla klockor är om de är i rostfritt stål.

Klockindustrins användande av rostfritt stål - historia
År 1912. Rostfritt material upptäcktes av en slump vid Brown-Firth laboratioriet i Sheffield, England, av Harry Brearley vid laborerandet av olika stållegeringar avsedda för gevärspipor. Stålet var dock svårt att bearbeta och fortsatt utveckling skedde. Primärt användningsområde var tänkt till knivar och matbestick.

upload_2018-8-22_12-7-53.png

År 1915. Åter New York Times som rapporterar.

År 1924. Thomas Firth & Sons börjar kommersiellt sälja och marknadsföra det nya stålet under namnet "Staybrite". Företaget blev sedermera Firth Brown Steels år 1930 som

År 1929 - Depressionen. Den världsomspännande ekonomiska krisen gör att när aktierna föll skenade ädelmetallerna. Klocktillverkarna ser sig om efter nya material att arbeta i.
"Gold and silver cases were used for 51.8% of Swiss watches exported in 1920, falling to 29.1% in 1930 and only 5% in 1935. It is also notable that watches shrank to their smallest sizes in the 1930s, from a relatively common size for a man's watch of around 33 to 35mm diameter during WW1 down to as small as 28mm in the 1930s. Part of the reason for this seems to have been that watchmakers competed to make smaller and smaller watches to show off their technical prowess, but as ladies wristwatches had been available in this size for many years there must have been another cause which started this trend. A natural desire not to flaunt ones wealth during a period of such austerity, and therefore for a small and discrete wristwatch, was probably the origin of this fashion."
http://www.vintagewatchstraps.com/stainlesssteel.php

År 1934 - Genombrottet och starten för användandet av klockindustrin
"In an article in the Journal de Genève on 4 April 1934, Philip Werner, professor at the School of Watchmaking in Geneva, reported progress that had been been made in working with the new material. After explaining the difficulties of machining and forming stainless steel, which "at the beginning made them despair", and the processes developed to overcome these difficulties, M. Werner presented the audience with various objects from the watch case factory of Taubert & Fils, successors to the Borgel company, the watch bracelet makers Gay Frères, and the jewellery factory of A. and E. Wenger."
http://www.vintagewatchstraps.com/stainlesssteel.php

staybrite.jpg


Olika produktnamn och märkning för rostfritt i boetter
Staybrite
Rustless steel
Acier inoxydable (franska)
Stainless steel
Danisteel
Rolesium (tidiga Rolex)
Enversteel (Universal Geneve och JLC?)

Några fler exempel på namn för rostfritt?

Så, om en klocka är i rostfritt så kan man lugnt datera den som nyare än 1934 som jag tyder det.
Universal_Geneve.jpg
NIK_8712.jpg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så, om en klocka är i rostfritt så kan man lugnt datera den som nyare än 1934 som jag tyder det.
Kan vara så, ska fundera lite och se om man kan hitta äldre stålklockor. De tidiga hade ju tydliga veck på baksidan av bandhornen som att stålet är vikt. Lär vara ett tecken på att de experimenterade med olika tekniker. Tror tex tidiga Longines har detta.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kan vara så, ska fundera lite och se om man kan hitta äldre stålklockor. De tidiga hade ju tydliga veck på baksidan av bandhornen som att stålet är vikt. Lär vara ett tecken på att de experimenterade med olika tekniker. Tror tex tidiga Longines har detta.
Fast hur rimmar det egentligen? Första Reverson kom ju 1931 och var väl i Rostfritt? En sådan som du och @Psykel har.
 
Senast ändrad:
Topp