• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snowflakes in da house!

DrKlocka

Audemars
Skröna? :)

Av erfarenhet så säger jag att det är klart vanligare på 7016/7021. Kan absolut ha fel men det är min erfarenhet av dessa.
Någon skrev att tavelmaterialet förändrades efter 7016/7021 som många verkar ha läst, men det är precis samma på efterföljande ref. Vissa exemplar verkar ha klarat sig bättre. Oklart vad som har påverkat det.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Någon skrev att tavelmaterialet förändrades efter 7016/7021 som många verkar ha läst, men det är precis samma på efterföljande ref. Vissa exemplar verkar ha klarat sig bättre. Oklart vad som har påverkat det.
Dessa tavlor är generellt ömtåliga för fukt? Känns som ett rimligt antagande med tanke på att många också håller sig fina.
 

UncleBear

Panerai
Det där är en skröna, samma sak gäller 9411/0. Min är från 76.

Min skall ha haft sin uppväxt i ett litet utrymme i bankens mörka, låsta fack och missat livets hårda skola....
Låter tråkigt men kompenserar:)

Har därför inte utsatts för fukt. Finns det någon NOS med Mooncrater?
Återigen så gillar jag utseendet på härjade exemplar...
 

DrKlocka

Audemars
Dessa tavlor är generellt ömtåliga för fukt? Känns som ett rimligt antagande med tanke på att många också håller sig fina.
Låter rimligt, Affes moon crater snowflake har ju använts vid dykning så vore inte helt otippat. Det är ju troligt att många använts vid dykning och bad, oregelbundet servade och därmed inte helt täta.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Låter rimligt, Affes moon crater snowflake har ju använts vid dykning så vore inte helt otippat. Det är ju troligt att många använts vid dykning och bad, oregelbundet servade och därmed inte helt täta.
En annan sak är att de flesta som ruttnat också har bytta visare. Känns troligt vid vattenskada.
 

UncleBear

Panerai
Mycket snack och inga bilder, måste åtgärdas!
Läderband får ursäktas.. (och iPhonebid förstås...)
0F011F73-2A91-4E32-96C1-6321C76B7946.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon skrev att tavelmaterialet förändrades efter 7016/7021 som många verkar ha läst, men det är precis samma på efterföljande ref. Vissa exemplar verkar ha klarat sig bättre. Oklart vad som har påverkat det.
Visa gärna en likadan tavla som de sk. goosebumps-tavlorna som inte har lackskador.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur kan man ens veta hur de förruttnade tavlorna såg ut till att börja med? Bägge gissningsvis blå och bägge från 1976.
Bra fråga, men alla jag sett har varit kornigare, skulle tro det var så även från början. Även Omega använde ju liknande färg.
 

DrKlocka

Audemars
Du menar att man inte ändrade på tavelmaterial utan att det bara är vissa som bubblar upp?
Min 9411/0 från 1976 verkar ha samma material på tavelfärgen som t.ex. en 7016.
Möjligt att de har ändrat på senare årsmodeller på 9411 mot slutet av produktionen. Min poäng är att de inte ändrade tavelmaterialet med ny referens, vilket många verkar tro.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bra fråga, men alla jag sett har varit kornigare, skulle tro det var så även från början. Även Omega använde ju liknande färg.
Jag konstaterar bara att fonten vid en snabbare koll ser likadan ut och de är bägge från samma år om jag inte blandar ihop saker.

Det spelar ingen jätteroll iom ena tavlan är skadad och den andra är bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min 9411/0 från 1976 verkar ha samma material på tavelfärgen som t.ex. en 7016.
Möjligt att de har ändrat på senare årsmodeller på 9411 mot slutet av produktionen. Min poäng är att de inte ändrade tavelmaterialet med ny referens, vilket många verkar tro.
Då är jag med, missförstod dig något.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag är väldigt nöjd med min klocka och kommer inte sälja. Vad gillas bäst; Mooncrater eller clean tavla?
Givetvis en clean tavla. För egen del hade jag hellre haft en servicetavla än en stökig tavla benämnd moon crater.

Sorry @theargonaut - knycker en bild av dig och tokdissar tavlan (även visare). Hoppas den är såld till någon otrevlig j*vel på ett utländskt forum.

20151015_105415-jpg.202068


Mardrömmar!:nailbiting:
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag är väldigt nöjd med min klocka och kommer inte sälja. Vad gillas bäst; Mooncrater eller clean tavla?
Jag gillar iofs helheten med min klocka, och särskilt case och insett, men måste erkänna att jag inte är ett fan av tavlan... Överväger faktiskt fsg men återstår att se. Sedan har jag full respekt för att vissa fördrear mooncrater då det ändå ger mkt karaktär :)
Min alltså 9411/0 från 76 med originalvisare
IMG_20180509_070045.jpg
 

thomastheswede

Audemars
Min 9411/0 från 1976 verkar ha samma material på tavelfärgen som t.ex. en 7016.
Möjligt att de har ändrat på senare årsmodeller på 9411 mot slutet av produktionen. Min poäng är att de inte ändrade tavelmaterialet med ny referens, vilket många verkar tro.

Håller till 100% med om att det finns exempel på ex med ny ref (dock väldigt få jmf med tidiga ref) som har dial rot, men har du KÄLLA på att de inte bytte lack-typ eller är det ett antagande? Eller är det faktum att det finns senare ex ditt enda ”bevis”?

Viill bara veta för att säkerställa att infon i min översikt är så korrekt som möjligt. Jag har själv inga andra källor för ATT de ska ha bytt tavelmaterial än ett antal påståenden i artiklar/forumposter under årens lopp så inget mer trovärdigt (=Tudor själva) än så.
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Håller till 100% med om att det finns exempel på ex med ny ref (dock väldigt få jmf med tidiga ref) som har dial rot, men har du KÄLLA på att de inte bytte lack-typ eller är det ett antagande? Eller är det faktum stt det finns senare ex ditt enda ”bevis”? Vill bara veta för att säkerställa att infon i min översikt är så korrekt som möjligt. Jag har inga andra källor för ATT de ska ha bytt tavelmaterial än ett antal påståenden i artiklar/forumposter så inget mer trovärdigt (=Tudor själva) än så.
Jag har ingen källa, jag tycker snarare det skulle behövas en källa för att stärka teorin om att de faktiskt har bytt material i tavlan. I och med att samma patina uppstår tror jag knappast det är särskilt mycket som förändrats.
 

thomastheswede

Audemars
Jag har ingen källa, jag tycker snarare det skulle behövas en källa för att stärka teorin om att de faktiskt har bytt material i tavlan. I och med att samma patina uppstår tror jag knappast det är särskilt mycket som förändrats.

Samma patina uppstår, men det sker på EXTREMT mycket färre exemplar (baserat på egen koll på utbud online de senaste fem åren) så något sker där nångång i mitten av sjuttiotalet, frågan är bara vad och exakt när.

Vi får forska vidare, vore skönt att en gång för alla lösa detta mysterium. :)
 
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Är det samma tillverkare av tavlorna 69-82 ish? Beyler? Om inte så känns det väl logiskt att man även uppdaterat färgingredienserna om man bytt leverantör?.....ytterligare en snillen spekulerar teori.....
 
Topp