• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snowflakes in da house!

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Så jävla stenhård! Sjukt nöjd :)
En av få gånger jag gillar ”Moon-crater” då den är så jämnt bubblig. Insertet är ju bara rena drömmen <3 Och caset är fan inte helt tokigt... ;) Just det. Högt plexi är ju också sexigt :D
Jävla bra fredag, och årets varmaste dag till på köpet! :)
B52543F8-45FE-415A-B9DF-39386482E6CE.jpeg

Grattis! Ser härlig ut. Bra boett det där :) Mer bilder tack!

Fan, måste skynda mig hem och ta på flingan.

Edit: vad var det @Gummo ville nu igen? Att du inte skulle byta tavla och visare?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Grattis! Ser härlig ut. Bra boett det där :) Mer bilder tack!

Fan, måste skynda mig hem och ta på flingan.

Edit: vad var det @Gummo ville nu igen? Att du inte skulle byta tavla och visare?
Det kommer min vän, var så säker... ;)

Yes, han tyckte jag skulle behålla den som den var, och så blir det! Kanske tar tillbaka det om det dyker upp en perfekt ”confetti” men det är ju typ 0% sannolikhet...
 

Pictor

Audemars
Börjar med åren digga visarna mer och mer. Märkligt att jag inte fattat, trots mångårigt klockintresse och att ingen annan har "plankat" den formen av någon mystisk anledning. Bara det borde ge en köpsingnal till en gammal man som gillar lite udda stuk. Man lär så länge... Osv.
 

UncleBear

Panerai
Jo men när jag letade Flinga så såg jag att flammig/missfärgad och sprucken lume på visarna var väldigt vanligt och i mina ögon inte betydde att klockan var skadad, de "skulle" se ut så. Om ex hade perfekt match mellan visare/index samt slät tavla så klickade jag vidare. Dels av estetiska skäl men också för att de perfekta exen är så få att jag var lite misstänksam mot dem.

Att bubblorna fördelar sig "jämnt" över hela tavlan och inte bara runt en skada som det kan göra när lacken skavts av där tavla möter boetten talar också för att det har med konstruktionen att göra. Tror ej på fukt som tränger ner uppifrån genom färg, lack och sedan får mässingen att reagera och tavlan att bubbla sig. Jag tror att det kommer underifrån och har att göra med att färg eller nåt lacklager som reagerar med metallen i tavlan som sen gör att det bubblar sig. Men som sagt så är det vad jag tror. Detta är dock delvis baserat på egna alkemiska experiment med att försöka få en tavla av en helt annan tillverkare att bubbla sig.
https://klocksnack.se/threads/drunkningsmodd-patinera-en-seiko-7548-diver.49359/

Vad har tex @thomastheswede @Scaramanga och @theargonaut för tankar om Mooncrater-Dials, fuktskador eller fabrikationsfel?

Fabrikationsfelet kan väl vara att de var just extra känsliga för just fukt? Givetvis finns det flera som överlevt släta och fina. Ta bara Scaramangas nya klocka som är en ovanlig swiss-only tavla som bara gjordes under kort tid. Där finns det alltifrån släta och fina ex till de som ruttnat på det sätt vi diskuterar. Ofta är dessutom visarna bytta på de som är hårt medtagna vilket iaf för mig talar för att fukt tagit sig in i klockan.

Vore kul att höra fler teorier. Jag delar dock din uppfattning att tavlorna hade problem. Frågan är bara om de som ruttnat blivit som de blivit av ålder eller pga externa faktorer. Jag vet vad jag tror. :)

Har försökt hitta "logiska" och trovärdiga förklaringar till varför det var så mycket problem på de tidiga tavlorna, utan resultat (dvs utan att hitta något som jag verkligen tror på eller känns helt logiskt). Nut lurt är det ju onekligen med tavlorna, frågan är bara VAD.

Verkar ju finnas två huvudteorier därute:

1) Reaktion mellan metall och färg?
Om det var ett färgproblem så borde ju typ alla flingor från den tiden ruttna förutsatt att man inte hoppade fram och tillbaka mellan olika recept på färg. Gissar att Rolex och Tudor dessutom samkörde många delar i produktionen men har aldrig sett en Rolex moon crater.

2) Fuktintrång?
Många som inte höll tätt i så fall!


I många fall (t.ex. min från -71, se bilder) så är lumen på tavlan och visarna helt olika patinerade vilket också är rätt skumt...

NÅGON måste sitta på svaret, nån gammal Tudor-anställd kanske fortfarande är vid liv? :D

Skärmavbild 2018-04-09 kl. 17.54.35.png
Skärmavbild 2018-04-09 kl. 17.54.26.png

Många av de fina exemplaren som postade i tråden är sk Mooncratertavlor. Min flinga från -76 är har en slät och fin tavla, lume på tavla och visare stämmer ok. Även lumepluppen är matchande.

Här en bild från tidigare idag. Tavlan är blå men bilder från iPhone ger gärna svart resultat...
13327245-58DD-479E-AE2C-28206BF1320E.jpeg

Uppskattar input!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Många av de fina exemplaren som postade i tråden är sk Mooncratertavlor. Min flinga från -76 är har en slät och fin tavla, lume på tavla och visare stämmer ok. Även lumepluppen är matchande.

Här en bild från tidigare idag. Tavlan är blå men bilder från iPhone ger gärna svart resultat...
13327245-58DD-479E-AE2C-28206BF1320E.jpeg

Uppskattar input!
Är väl framförallt 7016 som ruttnar. Senare lik din brukar vara släta och fina utan fukt.
 
Topp