• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snowflakes in da house!

essGunnar

Audemars
2-Faktor

donpasta

Panerai
Lutar redan nu åt att datumvarianten släpptes tidigare (1972) medan no date kom först i mitten av 70-talet. Trots att det går hur snabbt som helst att googla fram en 9411 -märkt boett från 72-73 så tycks ingen (mig själv inkluderad) gjort det utan alla tycks ha utgått från de historiebeskrivningar som finns online och i böcker. Tack för att du uppmärksammade mig på det här! :D

Är novis på klockor men kul om man kan få veta mer om mitt år 1973 och vilka modeller som fanns då. För jag försöker få fram så mycket jag kan för jag vill inte bli lurad om jag köper en 1973
 

thomastheswede

Audemars
Måste erkänna att jag inte suttit och fingranskat graveringar på Rolex/Tudor men är det bara jag som inte är så såld på kvaliteten på den seriegravyren? En 7a som droppar ner lång under 9an bl a, brukar det se så illa ut?
7-orna brukar av någon anledning ha en "drop" så den är nog OK.
Skärmavbild 2018-08-31 kl. 10.16.51.png
Skärmavbild 2018-08-31 kl. 10.14.13.png
Skärmavbild 2018-08-31 kl. 10.14.37.png
 

thomastheswede

Audemars
Här är en NOS med 79x serial vilket borde innebära att den är tillverkad 1973 då 81x enligt alla tabeller jag sett är 1974. Obs att länken är märkt 74 och garantipapper likaså. http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?md=read;id=76112

Efter lite research nu 100% säker på att 9411 fanns redan med 79x serial så därmed kan vi konstatera att det är felaktigt att påstå att den introducerades 1975 eller "mid 70´s". Den tidigaste 9401 (no date) jag hittat är ca 84x så med andra ord släppte man FÖRST 9411 (73-74) och sedan 9401 ca. 75-76.

Din fråga utlöste detta, tack @donpasta!

Uppdaterat översiktstråden.
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Är novis på klockor men kul om man kan få veta mer om mitt år 1973 och vilka modeller som fanns då. För jag försöker få fram så mycket jag kan för jag vill inte bli lurad om jag köper en 1973
Det du ska vara lite klar över om du letar årsklocka är ju att de listor du hittar över både Tudors och Rolex serienummer/år matchningar är approximeringar sammanställda av samlare och inte exakta siffror som Rolex själva publicerat. Så i vilket fall kommer du alltid få acceptera en viss grad av "sannolikt under 1973, eller iaf nära".
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Bägge X:en från CAT är ju riktigt risiga......skulle nog kika vidare om nu årtalet är en viktig aspekt.....
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
.-._.-._.-._.
Här är en NOS med 7.9xx serial vilket borde innebära att den är tillverkad 1973 då 8.1xx enligt alla tabeller jag sett är 1974. Obs att länken är märkt 74 och garantipapper likaså. http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?md=read;id=76112

Efter lite research nu 100% säker å att 9411 fanns redan med 7.99x serial så därmed kan vi konstatera att det är felaktigt att påstå att den introducerades 1975 eller "mid 70´s". Den tidigaste 9401 (no date) jag hittat är ca 8.4xx så med andra ord släppte man FÖRST 9411 (73-74) och sedan 9401 ca. 75-76.

Din fråga utlöste detta, tack @donpasta!
Tudors serials är i hundratusen. Inte miljoner. 799xxx istället för 7.99. :)

Tanken på årsklocka är tuff. Det är nog svårt att hitta riktigt fina exemplar oavsett år. Sätt istället siktet på modell och era och leta efter den bästa klockan man kan hitta. Listorna är rätt godtyckliga; speciellt för Tudor. Leta rätt på den bästa 70-tals flingan du har råd med istället för att prompt leta en som du tror är från 1973 i första bästa skick. Du kommer att tacka mig senare @donpasta.
 

donpasta

Panerai
Tack alla för grymt råd och jätte kul att kunna bidra med en "rättelse" med en novis fråga :) @thomastheswede

Min grail är Rolex submariner från 1973 men har mer och mer kollat på Tudor då priserna på Rolex är helt sjuka nu... men jag kommer nog göra lite som era råd att försöka hitta en som har serie nr från 1973 och sen acceptera en vis osäkerhet men sen se till att den är servad och trycktestad så jag kan använda den som jag alltid gör med mina klockor. Har ingen stress med detta då jag har en ny Tudor på väg så resan att hitta min 1973 är nog lika roligt som att sen ha den :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack alla för grymt råd och jätte kul att kunna bidra med en "rättelse" med en novis fråga :) @thomastheswede

Min grail är Rolex submariner från 1973 men har mer och mer kollat på Tudor då priserna på Rolex är helt sjuka nu... men jag kommer nog göra lite som era råd att försöka hitta en som har serie nr från 1973 och sen acceptera en vis osäkerhet men sen se till att den är servad och trycktestad så jag kan använda den som jag alltid gör med mina klockor. Har ingen stress med detta då jag har en ny Tudor på väg så resan att hitta min 1973 är nog lika roligt som att sen ha den :)
Ska den vara tillverkad eller såld 1973?
 

donpasta

Panerai
Ska den vara tillverkad eller såld 1973?

Så kräsen är jag inte har den serie nr 79***** som det verkar vara på de som listor som kunniga klock folk verkar hålla med om så är jag nöjd om den sen är gjord 1973 och såld 1974 eller gjord 1972 och såld 1973 bryr jag mig inte om då papper verkar inte finnas kvar på Tudor klockor
 

thomastheswede

Audemars
Så kräsen är jag inte har den serie nr 79***** som det verkar vara på de som listor som kunniga klock folk verkar hålla med om så är jag nöjd om den sen är gjord 1973 och såld 1974 eller gjord 1972 och såld 1973 bryr jag mig inte om då papper verkar inte finnas kvar på Tudor klockor
Finns flingor med papper men EXTREMT sällsynt och därmed premium $$$.
.-._.-._.-._.

Tudors serials är i hundratusen. Inte miljoner. 799xxx istället för 7.99. :)

Tanken på årsklocka är tuff. Det är nog svårt att hitta riktigt fina exemplar oavsett år. Sätt istället siktet på modell och era och leta efter den bästa klockan man kan hitta. Listorna är rätt godtyckliga; speciellt för Tudor. Leta rätt på den bästa 70-tals flingan du har råd med istället för att prompt leta en som du tror är från 1973 i första bästa skick. Du kommer att tacka mig senare @donpasta.
Tack Per, lite för van vid Rolex serials...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Finns flingor med papper men EXTREMT sällsynt och därmed premium $$$.

Tack Per, lite för van vid Rolex serials...
Skulle säga att det finns ungefär lika många som rollar procentuellt. Problemet är bara att det sålts betydligt färre tudors. Jag vet spontant inte om det är något jättepremium. Precis som med rollar så är skick betydligt mer avgörande. Men visst; perfekt skick och en massa krimskrams så blir det dyrt.
 

thomastheswede

Audemars
Skulle säga att det finns ungefär lika många som rollar procentuellt. Problemet är bara att det sålts betydligt färre tudors. Jag vet spontant inte om det är något jättepremium. Precis som med rollar så är skick betydligt mer avgörande. Men visst; perfekt skick och en massa krimskrams så blir det dyrt.
True that, känns som att det numera går att ta EXTREMT bra betalt för ex (har senaste tiden bara kollat på 5513, röd-Sub och flingor men där är det tydligt) i riktigt bra skick även om de är nakna, head only osv. De blir väl mer och mer svåra att hitta så utbud-efterfrågan styr pris gissar jag.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
True that, känns som att det numera går att ta EXTREMT bra betalt för ex (har senaste tiden bara kollat på 5513, röd-Sub och flingor men där är det tydligt) i riktigt bra skick även om de är nakna, head only osv. De blir väl mer och mer svåra att hitta så utbud-efterfrågan styr pris gissar jag.
Folk har insett att man har mer nöje av en grym klocka än vad man har av en medelmåttig klocka med papper.
 

donpasta

Panerai
givetvis ett full set från 1973 med super skick för 5000kr hade ju varit perfekt men siktar på en fin klocka från "1973" med 79**** ref nr runt 80-90.000kr så är jag nöjd ;)
 
Topp