• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snowflakes in da house!

Det är ju Tudor-torsdag trots allt 😊
BCDDC005-AEFA-4392-9436-FA737D4255B6.jpeg

Vad får dig att tro att de skulle vara vitguld?
I min värld så tillverkades klockorna med ett syfte i åtanke och då använde man inte finare metaller utan man använde sig av stål
Ingen aning, ställde bara en fråga och har stort intresse för vad olika komponenter i en klocka består av. :)
Nu när du ändå är inne på finare metaller så misstänker jag att Snowflakes är av 100% av 316L stål och inte 904L stål, inklusive delar som man har gemensamt med Rolex, tex krona?

Vad får dig att tro att de skulle vara vitguld?
I min värld så tillverkades klockorna med ett syfte i åtanke och då använde man inte finare metaller utan man använde sig av stål
99% på at flingorna är i stål men toolwatch-aspekten behöver ju inte nödvändigtvis spela in på det sättet. Som jag förstått det är valet vitguld kontra stål inte enbart ett estetiskt val utan i stor del för att få visare med bättre hållbarhet mot korrosion och på det sättet skulle det ju vara rimligt med dem även i en tooligare klocka. Men jag är rätt säker att detta var en av posterna där man "sparade" in för att få Tudorn till ett billigare alternativ.

Vet någon ifall visarna är vitguld på snowflakes?
Jag har någon gång läst i något av alla nördforum att Rolex introducerade vitguldsvisare i början av 80-talet (dvs några år innan vitguldsindex) och att syftet var att minska risken för påverkan på metallen från lysmassan.

Det känns osannolikt att de skulle göra det på Tudor INNAN Rolex så om "början av 80-talet" stämmer så är svaret NEJ, Snowflake har inte vitguldsvisare (helt enkelt pga av att de slutade tillverkas ungefär då Rolex introducerade vitguldsvisarna).

...men som vanligt är detta inget som Rolex/Tudor bekräftat utan källan är någon medlem i ett samlarforum som jag inte ens minns vilket det var.

Senast ändrad:
Jag har någon gång läst i något av alla nördforum att Rolex introducerade vitguldsvisare i början av 80-talet (dvs några år innan vitguldsindex) och att syftet var att minska risken för påverkan på metallen från lysmassan.

Det känns osannolikt att de skulle göra det på Tudor INNAN Rolex så om "början av 80-talet" stämmer så är svaret NEJ, Snowflake har inte vitguldsvisare (helt enkelt pga av att de slutade tillverkas ungefär då Rolex introducerade vitguldsvisarna.

...men som vanligt är detta inget som Rolex/Tudor bekräftat utan källan är någon medlem i ett samlarforum som jag inte ens minns vilket det var.
Men visare som bytts under service då? När vi ändå diskuterar detta, krona, boett, osv osv som bytts under service har då 904L använts?

Men visare som bytts under service då? När vi ändå diskuterar detta, krona, boett, osv osv som bytts under service har då 904L använts?
Fortsätter att gissa:
känns tveksamt att man t.ex. skulle ha två versioner av Rolex krona, en i finare och en i sämre stål. Någon som har en gammal ”reservdelskatalog” där man kan se parts numbers?

Är inte detta relativt ”billigt”?
Vet inget om priserna, men finns även denna.

Vet inget om priserna, men finns även denna.
Jo men skillnaden är ju att den första har bevis på att den faktiskt är en M.N? Som jag har förstått det är dessa inte som Milsubs:en där de är ”moddade” med knivhänder och fasta bandstift, medans dessa är exakt likadana som snowflakes man köpte i butik. Förutom ”M.N”-stämpeln då.

Jo men skillnaden är ju att den första har bevis på att den faktiskt är en M.N? Som jag har förstått det är dessa inte som Milsubs:en där de är ”moddade” med knivhänder och fasta bandstift, medans dessa är exakt likadana som snowflakes man köpte i butik. Förutom ”M.N”-stämpeln då.
Utdrag ur Toulon-registret (en lokal urmakare i Toulon som servade klockor en masse åt flottan och var ordentlig nog att föra bok på vilka serienr han servade) gör jätteskillnad på pris idag tror jag.

Hej,

Letar efter ett alternativt insert till min 94110, är det samma insert som till Rolex 16610? Eller rättare sagt går det att klämma på ett 16610 insert? Det verkar ju vara en smärre djungel det här.

20231025_131810.jpg
Inte 16610 men relativt säker på att insert till fyrsiffriga 1680/5513 är utbytbara till Snowflakes (7016/21 & 9401/11)? Ska inte svära på det men tror dimensionerna är desamma.

Ahhh. så det kommer bli rejält dyrt med andra ord. Tack för svar.
Service insert behöver väl inte bli så dyrt men ska man ha tag i ett gammalt fint med fetare font och rätt textur så springer det iväg vare sig det är Rolex eller Tudor. Men se det från den ljusa sidan, du letar åtminstone inte efter ett blått (med den matta lacken) som jag gör. Då blir det riktigt jobbigt. :)

Ja, som nämnts ovan så är det insert för de fyrsiffriga referenserna som gäller och de har stuckit iväg rejält.

En bra insert-översikt:
insert.jpeg

Flingor ska ha inserts "upp till" Mk6 skulle jag påstå, en bit in på 80-talet blir det Mk 7 (4:an med ett större "tak") vilket jag endast sett först på efterföljande Tudor-subbar.

Service insert behöver väl inte bli så dyrt men ska man ha tag i ett gammalt fint med fetare font och rätt textur så springer det iväg vare sig det är Rolex eller Tudor. Men se det från den ljusa sidan, du letar åtminstone inte efter ett blått (med den matta lacken) som jag gör. Då blir det riktigt jobbigt. :)
Säg till om du hittar TVÅ blå och gärna till rea-pris. Har ju tyvärr ett alldeles för nytt på min blåa...

Bilagor

• Skärmavbild 2023-10-26 kl. 12.01.24.png
    Skärmavbild 2023-10-26 kl. 12.01.24.png
    41.5 KB · Visningar: 12
Tillbaka
Topp