• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sonos

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Playbar + sub + 2st one som bakkanaler = alldeles utmärkt "5.1" system. Alla andra rum har play1. Sonos och Spotify är bland de bästa sakerna tekniken gett oss :)
 

Limpas

Cartier
Alla hyllar Sonos. Jag med. Men ibland kan jag tycka att Sonos-appen är lite väl slö och omständig ibland. Särskilt efter att jag köpte flera högtalare. Spotify funkar i min mening inte bra att styra ifrån Sonos-appen (välja låtar, söka, köa, osv) så då vill jag använda spotifys egna app. Samtidigt måste man gruppera högtalare och justera volym i Sonos-appen. Det är för meckigt att bara sätta på lite musik lite snabbt. Jag måste in i Spotifyappen, där välja musik och byta högtalare till en Sonos. Sedan in i Sonosappen för att gruppera flera högtalare (vill typ alltid spela i köket och vardagsrummet) och justera volym. Sonosappen är dessutom slö och det tar tid för den att komma igång. Den lirar dessutom dåligt med iphone så det funkar aldrig bra att justera volym med volymknapparna direkt eller från låsskärmen utan man måste in i appen och pilla. Det känns inte "Sonos". Missar jag något? Bör man göra på annat sätt?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag har beam och är mycket nöjd, tycker den funkar bra i surround, tillräckligt bra med bas för att göra realistiska effekter.
Hade jag valt mellan en beam och en playbar hade jag nog valt en beam och köpt en sub för mellanskillnaden.

Värt att beakta är att i morgon 6/5 släpper Sonos sina nyheter och det blir då en ny soundbar sägs det Bland annat.
En dröm hade varit att Ikea släpper en sub till sitt symfonisk sortiment.
Jahapp och jag så får hem mitt 5.1 paket imorgon. Får vara nöjd med priset ändå. Gissar på en bra och snyggare playbar med röststyrning osv... Lite fräckt att paketet jag får hem innehåller en one och en one sl. Gissar att tanken är att man ska kunna röststyra hela anläggningen med den uppsättningen (plus de andra man har)
 

Npl

Omega
2-Faktor
Jag har beam och är mycket nöjd, tycker den funkar bra i surround, tillräckligt bra med bas för att göra realistiska effekter.
Hade jag valt mellan en beam och en playbar hade jag nog valt en beam och köpt en sub för mellanskillnaden.

Värt att beakta är att i morgon 6/5 släpper Sonos sina nyheter och det blir då en ny soundbar sägs det Bland annat.
En dröm hade varit att Ikea släpper en sub till sitt symfonisk sortiment.

När jag skulle köpa en soundbar så jämförde jag beam och playbar och tyckte ändå det var en tydlig skillnad. När jag nu har subben också så är jag nog ändå övertygad om att beamen hade varit tillräcklig men hade inte subben då när soundbaren inköptes.
Beam är ju så mycket snyggare också. Men köper du beam så tror jag nog du vill ha sub också!

Har beam och är mycket nöjd. Men man får ju ta den för vad den är. Den ger galet bra ljud för sin storlek men lite beroende på förväntningar så kanske man behöver en sub till. Jag själv är lite sugen på en sub då basen känns lite klen ibland. Duger dock gott för det mesta. Men det beror nog vad man använder den till :)

Tack för snabb och bra feedback. Det lutar åt en Beam då, mest för att den är liten och smälter in bättre än en playbar. Har faktiskt inte tänkt på sub innan så det är en bra idé.

Har precis flyttat till hus och tanken är att den ska stå i ett rum som är ca 20-30 kvm. Tycker ni den fyller ut rummet väl?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har du annat ifrån Sonos?

Tack för snabb och bra feedback. Det lutar åt en Beam då, mest för att den är liten och smälter in bättre än en playbar. Har faktiskt inte tänkt på sub innan så det är en bra idé.

Har precis flyttat till hus och tanken är att den ska stå i ett rum som är ca 20-30 kvm. Tycker ni den fyller ut rummet väl?
 

Limpas

Cartier
Tack för snabb och bra feedback. Det lutar åt en Beam då, mest för att den är liten och smälter in bättre än en playbar. Har faktiskt inte tänkt på sub innan så det är en bra idé.

Har precis flyttat till hus och tanken är att den ska stå i ett rum som är ca 20-30 kvm. Tycker ni den fyller ut rummet väl?
Jodå, 20-30 kvm fixar den nog. Men som sagt, förvänta dig ingen jätteljudbild. Bra för sin storlek är slagordet :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Har du annat ifrån Sonos?
Plöjde många jämförande tester mellan playbar och beam på youtube innan jag bestämde mig. Sammanfattar man det de flesta säger har playbar ett bättre ljud men beam bättre funktioner och kostar mindre. (ARC och röststyrning de jag minns just nu)
Playbar spelar högre och passar större rum. Eftersom jag skaffar en one som en av surroundhögtalarna med röststyrningen och flyttar till en lgh med ganska stort vardagsrum samt prioriterar ljud så fick det bli en playbar. Har dock inte lyssnat själv... Fast nu läste jag lite längre upp i tråden att det ryktas om en ny playbar som säkert har allt ovan om den släpps...
 

Urtyp

Audemars
Köpte en liten Sonos One men det blev pannkaka då jag inte kan indexera mina (mer än 64K låtar från mitt NAS) och funkar därför överhuvudtaget inte som en streamer av befintligt material.
Jag skulle läst på begränsningarna innan såklart! :banghead:
 

Watcharound

Panerai
2-Faktor
Tack för snabb och bra feedback. Det lutar åt en Beam då, mest för att den är liten och smälter in bättre än en playbar. Har faktiskt inte tänkt på sub innan så det är en bra idé.

Har precis flyttat till hus och tanken är att den ska stå i ett rum som är ca 20-30 kvm. Tycker ni den fyller ut rummet väl?
Jag har Playbar, Sub + 2 st One i vardagsrummet med samma storlek och det är kanon.
I ett annat rum i samma storlek har jag Beam + 2 st Play:1. Där tycker jag det blir lite tunt ljud.
Dock ska man förstås ha i åtanke den effekt en Sub ger (det blir verkligen ett fylligare ljud):)
Som sagt, vänta till i morgon och se vad som släppts på Playbarfronten är mitt stalltips.;)
 

Watcharound

Panerai
2-Faktor
Köpte en liten Sonos One men det blev pannkaka då jag inte kan indexera mina (mer än 64K låtar från mitt NAS) och funkar därför överhuvudtaget inte som en streamer av befintligt material.
Jag skulle läst på begränsningarna innan såklart! :banghead:
Sonos stöder väl upp till 65K låtar?
Du får göra en sådan "liten" mapp.;)
 

Makkanxd

Rolex
Tack för snabb och bra feedback. Det lutar åt en Beam då, mest för att den är liten och smälter in bättre än en playbar. Har faktiskt inte tänkt på sub innan så det är en bra idé.

Har precis flyttat till hus och tanken är att den ska stå i ett rum som är ca 20-30 kvm. Tycker ni den fyller ut rummet väl?
Som dom tidigare skrev. Förvänta dig inte superskillnad med endast beam. Jag skulle rekommendera att köpa playbaren om du inte tänker köpa en sub. Playbaren står sig nog ganska mycket bättre som solo :) men kan du överväga sub så kör beam, det kommer räcka gott och väl!
 
  • Like
Reactions: Npl

Npl

Omega
2-Faktor
Har du annat ifrån Sonos?

Jodå, har haft Sonos i snart 10 år. Har sålt och köpt nya under åren, just nu har jag ett antal one och play 3or. Har aldrig ägt något Sonosljud till TV dock.

Jodå, 20-30 kvm fixar den nog. Men som sagt, förvänta dig ingen jätteljudbild. Bra för sin storlek är slagordet :)

Gött! Ska ta mig förbi Hifiklubben i veckan.

Jag har Playbar, Sub + 2 st One i vardagsrummet med samma storlek och det är kanon.
I ett annat rum i samma storlek har jag Beam + 2 st Play:1. Där tycker jag det blir lite tunt ljud.
Dock ska man förstås ha i åtanke den effekt en Sub ger (det blir verkligen ett fylligare ljud):)
Som sagt, vänta till i morgon och se vad som släppts på Playbarfronten är mitt stalltips.;)

Jag gillar ju utseendet på Beam och skulle det inte vara tillräckligt kan man alltid utöka!
 

Npl

Omega
2-Faktor
Som dom tidigare skrev. Förvänta dig inte superskillnad med endast beam. Jag skulle rekommendera att köpa playbaren om du inte tänker köpa en sub. Playbaren står sig nog ganska mycket bättre som solo :) men kan du överväga sub så kör beam, det kommer räcka gott och väl!

Lutar åt Beam som sagt med passus för att komplettera med sub. Vill ha det så litet och anonymt som möjligt med helt ok ljud.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Alright tänkte att det annars finns alternativ :)

Jodå, har haft Sonos i snart 10 år. Har sålt och köpt nya under åren, just nu har jag ett antal one och play 3or. Har aldrig ägt något Sonosljud till TV dock.



Gött! Ska ta mig förbi Hifiklubben i veckan.



Jag gillar ju utseendet på Beam och skulle det inte vara tillräckligt kan man alltid utöka!
 
  • Like
Reactions: Npl

1965ek

Patek
2-Faktor
Systemet har kommit. Kommer dock få ligga i sina lådor ännu en månad då jag ska flytta till nyköpt boende. Vill ju egentligen bara plocka upp och prova men får avvakta isf att riva i nuvarande uppsättning.
Rummet på bilden används för lagring inför flytten så därför en röra
image.jpg
 
Senast ändrad:

Hitsville

Omega
2-Faktor
Vad tycker ni om de nya prylarna?
Är själv lite sugen på Arc men frågan är hur stor uppgrade det egentligen är mot playbaren.
Five & sub var gäääääsp :arghh:
0D9613DD-F9E9-47E4-95F7-745D6BEDDDF5.png

Har ett osunt köpsug för nya Arc. Har Playbar idag och den är ju bra men inte särskilt snygg eller inredningsvänlig.

Får se om jag köper, har lite annat som är viktigare just nu.
 

Watcharound

Panerai
2-Faktor
Vad tycker ni om de nya prylarna?
Är själv lite sugen på Arc men frågan är hur stor uppgrade det egentligen är mot playbaren.
Five & sub var gäääääsp :arghh:
0D9613DD-F9E9-47E4-95F7-745D6BEDDDF5.png

Har ett osunt köpsug för nya Arc. Har Playbar idag och den är ju bra men inte särskilt snygg eller inredningsvänlig.

Får se om jag köper, har lite annat som är viktigare just nu.
Som sagt, Sub och five var ju bara jaha?
Arc tror jag är en rejäl uppgradering med sina 11 element kontra Playbarens 9.
Såg ni måtten förresten?
Arc är 114 cm lång att jämföras med Playbar 90 cm och en Beam som är 65 cm.
En rejäl pjäs alltså!:D
Man bör väl också ha minst HDMI-Arc eller för fullt utnyttjande HDMI-eArc.
6300 kr med en 30% Trade up kupong så kanske man måste slå till....;)
 

Makkanxd

Rolex
Som sagt, Sub och five var ju bara jaha?
Arc tror jag är en rejäl uppgradering med sina 11 element kontra Playbarens 9.
Såg ni måtten förresten?
Arc är 114 cm lång att jämföras med Playbar 90 cm och en Beam som är 65 cm.
En rejäl pjäs alltså!:D
Man bör väl också ha minst HDMI-Arc eller för fullt utnyttjande HDMI-eArc.
6300 kr med en 30% Trade up kupong så kanske man måste slå till....;)
Jaa, har redan mätt upp här hemma för att se om det skulle passa :D
6300 hade jag nog kört på, 9 är mer tveksamt. Ska man offra sin gamla play 5a tro:rolleyes:
Ska bli intressant att se hur värdet på playbaren utvecklas nu. Kommit ut en hel del på blocket på kort tid
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jaa, har redan mätt upp här hemma för att se om det skulle passa :D
6300 hade jag nog kört på, 9 är mer tveksamt. Ska man offra sin gamla play 5a tro:rolleyes:
Ska bli intressant att se hur värdet på playbaren utvecklas nu. Kommit ut en hel del på blocket på kort tid
Jag som precis köpt en playbar via trade up som ligger i en oöppnad låda har ställt frågan till Sonos om jag på något sätt kan byta upp mig till arc istället.
 

Watcharound

Panerai
2-Faktor
Jaa, har redan mätt upp här hemma för att se om det skulle passa :D
6300 hade jag nog kört på, 9 är mer tveksamt. Ska man offra sin gamla play 5a tro:rolleyes:
Ska bli intressant att se hur värdet på playbaren utvecklas nu. Kommit ut en hel del på blocket på kort tid
Tänk på att du inte behöver offra någonting nu sedan Sonos pudlat.
Bara lösa in och fortsätta köra som vanligt!:) (Dock med en annan app efter juni)
Beggade Playbars verkar ju ligga runt 5000kr nu och om det skulle hålla i sig är ju 6300 kr för en Arc ett klipp!
 

Watcharound

Panerai
2-Faktor
Jag som precis köpt en playbar via trade up som ligger i en oöppnad låda har ställt frågan till Sonos om jag på något sätt kan byta upp mig till arc istället.
Hoppas du kan det.:)
Annars borde den ju ha ett bra värde ny i kartong.
Sonos tar 6999 kr För Playbaren nu.
Arc levereras först 10 juni.
 

Makkanxd

Rolex
Tänk på att du inte behöver offra någonting nu sedan Sonos pudlat.
Bara lösa in och fortsätta köra som vanligt!:) (Dock med en annan app efter juni)
Beggade Playbars verkar ju ligga runt 5000kr nu och om det skulle hålla i sig är ju 6300 kr för en Arc ett klipp!
Jag skrev faktiskt precis till Sonos och kollade hur det fungerade. Men det är ju som du säger, bara fixa 30% och lägga typ tusenlappen för att få arc. Borde nästan va?
 

Watcharound

Panerai
2-Faktor
Jag skrev faktiskt precis till Sonos och kollade hur det fungerade. Men det är ju som du säger, bara fixa 30% och lägga typ tusenlappen för att få arc. Borde nästan va?
Jag säger kör!
Själv ska jag fundera ett varv till men använde en 30% idag till en Move inför sommaren.:)
Sonos move.jpg

Bild stulen från internet.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Fick ett erbjudande nu från Sonos att skicka tillbaka min nya playbar och gradera upp till en arc till en hygglig liten peng men hoppar detta. Väntar in recensioner och byter isf i framtiden. Tekniskt bättre är den nya limpan definitivt och med fler element men viktigast är för mig om ljudet lyfter ytterligare.
 

Watcharound

Panerai
2-Faktor
Hur upplever du den?
Jag beställde en igår.
Ska jag vara ärlig så har knappt provat den...
Står som bakrundshögtalare i vardagsrummet och fått vara med på en biltvättning utomhus.
Gedigen, spelar mycket bättre en one, mer som en Play:3 eller kanske lite bättre tom.
Smidigt att den anpassar ljudet beroende på var den står, ändra position och vänta ca 15 sek så kalibrerar den om sig.

Såg att du funderade på andra BT modeller innan, vad det som gjorde att det blev Sonos?
För egen del är man fast i träsket med ett 15-tal enheter.:rolleyes:
På gott och ont. (Man kan ju aldrig köpa någon annan sort då de ej lirar ihop)
 
Topp