• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sonos

Nicke75

Patek
2-Faktor
Ska jag vara ärlig så har knappt provat den...
Står som bakrundshögtalare i vardagsrummet och fått vara med på en biltvättning utomhus.
Gedigen, spelar mycket bättre en one, mer som en Play:3 eller kanske lite bättre tom.
Smidigt att den anpassar ljudet beroende på var den står, ändra position och vänta ca 15 sek så kalibrerar den om sig.

Såg att du funderade på andra BT modeller innan, vad det som gjorde att det blev Sonos?
För egen del är man fast i träsket med ett 15-tal enheter.:rolleyes:
På gott och ont. (Man kan ju aldrig köpa någon annan sort då de ej lirar ihop)
Fastnade för den verkar ha en bra ljudbild,samt att den är ganska diskret i utseendet,tänker på Boombox och vissa andra som inte blir så snyggt i hemmet.
Ska ha den i husvagnen,förtältet uteplatsen på campingen tänkte jag,sen hemma då med.
Va o testade några högtalare och man måste höja ganska mkt för o får bra ljud men denna presterar bra på lågt med.
Lite det som gjorde det,kanske lite dyrt o kunde valt något annat och sparat en slant men va något som lockade.
 

Watcharound

Panerai
2-Faktor
Fastnade för den verkar ha en bra ljudbild,samt att den är ganska diskret i utseendet,tänker på Boombox och vissa andra som inte blir så snyggt i hemmet.
Ska ha den i husvagnen,förtältet uteplatsen på campingen tänkte jag,sen hemma då med.
Va o testade några högtalare och man måste höja ganska mkt för o får bra ljud men denna presterar bra på lågt med.
Lite det som gjorde det,kanske lite dyrt o kunde valt något annat och sparat en slant men va något som lockade.
Låter som helt perfekt användningsområde!:)
Bra, fylligt ljud på låg ljudnivå håller jag med om.
Och ska man vara ärlig så spelar man ju på låg nivå 98% av tiden.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Drar kabelkanaler i nya lyan men har sedan tidigare konstaterat att det är välljud. Det jag saknar från min tidigare Samsunglimpa är arc och möjligheten att se med en siffra vilken volym limpan spelar. Syns inte nu med toslink. Annars grymt nöjd med uppsättningen och en one samt en SL som surround.
image.jpg
 

Makkanxd

Rolex
Skämmigt värre för Sonos. Oavsett prislapp är det alldeles för dålig kvalitetskontroll. Kan bli dyrt i längden för varumärket..
Jag skulle nästan tro att det är i leveransen som det uppstår. Tycker de borde ha koll på grejerna när de skickas. Har ju sett ett par exempel när den levereras knäckt på mitten 😑
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag skulle nästan tro att det är i leveransen som det uppstår. Tycker de borde ha koll på grejerna när de skickas. Har ju sett ett par exempel när den levereras knäckt på mitten 😑
Det är lite hönan och ägget över det. Skadorna uppstår förmodligen någonstans i fraktkedjan men det kan i sin tur bero på undermålig byggkvalitet eller förpackning om det nu är så att många upplever liknande problem. Känsliga varor ska i regel vara förpackade på ett sådant sätt att de kan fraktas i originalförpackning utan ytterligare emballage och köper man en soundbar för 10' så blir man rätt besviken om man får hem ett trasigt ex och läser om många andra som har liknande upplevelser.

Är det någon som har haft möjlighet att jämföra playbar och arc? I dagens läge känns det nästan lite dumt att köpa den äldre varianten, särskilt med tanke på den senaste fadäsen kring uppdateringen, men det skiljer å andra sidan en hel del i pris och frågan är om det är någon större skillnad i ljudkvalitet som motiverar det?
 

Makkanxd

Rolex
Det är lite hönan och ägget över det. Skadorna uppstår förmodligen någonstans i fraktkedjan men det kan i sin tur bero på undermålig byggkvalitet eller förpackning om det nu är så att många upplever liknande problem. Känsliga varor ska i regel vara förpackade på ett sådant sätt att de kan fraktas i originalförpackning utan ytterligare emballage och köper man en soundbar för 10' så blir man rätt besviken om man får hem ett trasigt ex och läser om många andra som har liknande upplevelser.

Är det någon som har haft möjlighet att jämföra playbar och arc? I dagens läge känns det nästan lite dumt att köpa den äldre varianten, särskilt med tanke på den senaste fadäsen kring uppdateringen, men det skiljer å andra sidan en hel del i pris och frågan är om det är någon större skillnad i ljudkvalitet som motiverar det?
Tyckte förpackningen kändes väldigt stabil så blev väldigt förvånad när den var trasig.

ang ljudet så tycker jag absolut man hör skillnad på Arc och playbar. Om det är värt att uppgradera är en annan sak. Om man inte vill ha funktionerna som Arc erbjuder så tycker jag nog inte det är värt kanske om man har playbar idag, men ska man köpa en soundbar så är det väl kanske vettigare att köpa teknik från 2020 snare än 2013. Men somsagt, ljudmässigt kommer man långt med playbar :)
 
  • Like
Reactions: HSK

Makkanxd

Rolex
Kan tillägga också att innan jag kopplade in övriga systemet så lät arcen väldigt bra solo så vill man inte lägga massa pengar på sub och bakre så kan det nog fungera ganska bra med endast arcen.
 
Skrev en fråga i hifi tråden men visste inte att de fanns en sonos tråd...

Jag tänkte köpa allt nytt från sonos till en mindre lägenhet. Vill främst ha de till att lyssna på musik och ev till tvn. Tänker att jag vill ha bra ljud i vardagsrummet och ev en högtalare i badrummet. Räcker det med två sonos one i vardagsrummet och en i badrummet? Eftersom de är till en lägenhet kommer man ju inte kunna dra på max så blir de overkill med en sub? Hur ser er uppsättning ut?

har någon hittat någon bra rabatt på BF så hojta till :)
 

Martin.

Omega
2-Faktor
har någon hittat någon bra rabatt på BF så hojta till :)

Sonos har erbjudande på deras hemsida, vet inte ifall det finns bättre någonstans. Min plan är att handla där så hittar du bättre priser är jag också intresserad.

Och jag har samma fråga som dig mer eller mindre, renoverat ett hus och tänkte köra Sonos i varje rum. Vårt kök/vardagsrum (kombinerat) är ca45m2 och jag undrar ifall 2 Sonos One räcker. Har förberett uttag uppe i 2 hörn för högtalare och rent optiskt är jag inte så pepp på att hänga upp en Sonos 5.

Är 2x Sonos One tillräckligt för 45m2 eller kommer jag ångra mig? Är inte ute efter det “perfekta ljudet” utan mer kunna spela lite bakgrundsmusik när man lagar mat/dricker ett glas med vänner. Någon med erfarenhet?

Vänligen,
Martin
 
Sonos har erbjudande på deras hemsida, vet inte ifall det finns bättre någonstans. Min plan är att handla där så hittar du bättre priser är jag också intresserad.

Och jag har samma fråga som dig mer eller mindre, renoverat ett hus och tänkte köra Sonos i varje rum. Vårt kök/vardagsrum (kombinerat) är ca45m2 och jag undrar ifall 2 Sonos One räcker. Har förberett uttag uppe i 2 hörn för högtalare och rent optiskt är jag inte så pepp på att hänga upp en Sonos 5.

Är 2x Sonos One tillräckligt för 45m2 eller kommer jag ångra mig? Är inte ute efter det “perfekta ljudet” utan mer kunna spela lite bakgrundsmusik när man lagar mat/dricker ett glas med vänner. Någon med erfarenhet?

Vänligen,
Martin
Då undrar vi i princip samma sak. Jag vill kunna lyssna på musik i olika rum med ”bra” ljud. Är ingen konnässör gällande ljud så undrar också om 2x sonos one räcker för ett rum? Duger de till att lyssna på musik i normal ljudnivå eller måste man blanda in sub, arc, beam eller allt vad dem heter. Siktar isåfall på tre st sonos one, två i vardagsrum/kök och en i badrummet. priset verkar vara 1990kr på flera ställen. Får hoppas någon sitter inne på svar :)
 
Ang. rabatter på Sonos brukar de själva diktera lägsta pris och styr kampanjer via återförsäljare. Du får samma pris på sonos.com, på elgiganten och på hifi-klubben (de sistnämnda prismatchar dessutom). Köpte ett par B&W-lurar från dem i början på november som nu var nedsatta med 800kr, de återbetalade mellanskillnaden direkt när jag hörde av mig.
 

Makkanxd

Rolex
Skrev en fråga i hifi tråden men visste inte att de fanns en sonos tråd...

Jag tänkte köpa allt nytt från sonos till en mindre lägenhet. Vill främst ha de till att lyssna på musik och ev till tvn. Tänker att jag vill ha bra ljud i vardagsrummet och ev en högtalare i badrummet. Räcker det med två sonos one i vardagsrummet och en i badrummet? Eftersom de är till en lägenhet kommer man ju inte kunna dra på max så blir de overkill med en sub? Hur ser er uppsättning ut?

har någon hittat någon bra rabatt på BF så hojta till :)
För att kunna använda Sonos till tvn måste du ha Arc, beam, playbar eller playbase. Dvs du kan inte endast lägga till två one.
Du kommer långt på att köpa två one, både ljudmässigt men också det fina med Sonos som är enkelheten att spela musik i ett eller flera rum.
Ang sub så gör den ju att ljudet blir bättre på övriga högtalare och Sonos sub är ganska snäll mot grannarna eftersom den inte vibrerar så jag skulle säga att den fungerar i lägenhet även om du inte kan maxa såklart.

vill du komma lite billigare undan så kolla in Sonos renoverade högtalare. Väldigt billigt och med Sonos originalgaranti i två år!
 

Josa

Omega
2-Faktor
@Martin. @Machiavelli
Sitter på jobbdatorn, så kan inte redigera vart vi hade högtalarna, men nedan är planritningarna på vårt gamla hus. (småbarnsfamilj så inga överdrivna volymer)
Hade totalt 3st Sonos one, 1 Sonos 5, 1 Playbar och en Sonos Amp för utehögtalarna.

I matplats / kök hade vi 1 Sonos one, vid fönstret i nederkant, räckte för att höra behagligt när man laga mat trots skrikande ungar.
I vardagsrummet hade vi en Sonos 5
I lilla vardagsrummet var Tv med Playbar.
Sen hade vi en Sonos inne i badrummet.
Uppe hade vi bara 1 sonos one, och för att nå in ordentligt i alla rum, behövde man då spela högre, (placering var vi fönsterna i överkant)

Aldrig känt att ljudet inte varit tillräckligt högt, är inte audiofil dock, har du någorlunda öppet så räcker ettorna långt, kan ju börja med en och alltid addera, som ni ser på min lista ovan är ganska lätt hänt...
Ser nu att mitt svar mest var svammel, men kanske lite hjälp.

Nere.JPG
uppe.JPG
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Har blivit varse ett problem med min 5.1 med playbar som kanske fler inte visste.
kopplat AppleTv till tv med Hdmi. Sedan toslink till playbar. Problemet är att tv ej släpper igenom 5.1.
Beställt en extraktor som delar upp signalen och som skall monteras i helgen.
Ny uppsättning blir
Apple tv till extraktor med hdmi
Bild blir från extraktor med hdmi till tv
Ljud blir från extraktor med toslink till tv
Upptäckte detta när jag testade 5.1 från apple tv isf bästa ljudformat och bakkanalerna inte var separerade.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har blivit varse ett problem med min 5.1 med playbar som kanske fler inte visste.
kopplat AppleTv till tv med Hdmi. Sedan toslink till playbar. Problemet är att tv ej släpper igenom 5.1.
Beställt en extraktor som delar upp signalen och som skall monteras i helgen.
Ny uppsättning blir
Apple tv till extraktor med hdmi
Bild blir från extraktor med hdmi till tv
Ljud blir från extraktor med toslink till tv
Upptäckte detta när jag testade 5.1 från apple tv isf bästa ljudformat och bakkanalerna inte var separerade.
Säker på att det inte bara är en inställning på TVn? Min förra Philips TV kunde inte skicka ut multichannel pcm men om jag flippade om till dolby i tv-inställningarna så fick jag ut 5.1.
 
Topp