• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sov ej med klockan på...

Mauritz

Guld
Kan jag använda mitt armbandsur på natten?
Vi rekommenderar att man inte använder klockan på natten. Förutom att det sliter på bandet så innebär det att oljan i verket torkar ihop snabbare på grund av kroppsvärmen, vilket förkortar tiden mellan översyn.

Ligger det någon som helst sanning i detta påstående?? Kan väl rimligtvis inte stämma.

Det borde rimligtvis slita mer på klockan och bandet/länken överlag men det där med oljorna har jag ingen koll på. Sover ej med klocka.

Hm, inte tänkt på oljan inuti verket såsom påståendet lyder men nog är det i längden dåligt för både metall och läder att exponeras för syror och joner från huden? Inte så att boetten smälter bort av en natt i sängen men snarare att "åldrandet" av boetten ökar när 8h extra hundkontakt varje dygn under X år bygger på sig.

T.ex det här med att Rolex gick över från 316L till 904L. Ingen väsentlig skillnad i hårdhet eller scratch resistance men rejält förbättrad resistens mor syra Och då var det väl just havsvatten och svett som avsågs.

Hm, inte tänkt på oljan inuti verket såsom påståendet lyder men nog är det i längden dåligt för både metall och läder att exponeras för syror och joner från huden? Inte så att boetten smälter bort av en natt i sängen men snarare att "åldrandet" av boetten ökar när 8h extra hundkontakt varje dygn under X år bygger på sig.

Fyy, vilket tråkigt resonemang. Varför inte köpa en ny rolle och ha den i en glaskub i hyllan 100 % av tiden så slipper den exponeras för syror och joner från huden?

En klocka bär man. Ja, den kan slitas ut/repas/skadas ju mer du bär den, men klockan är till för att bäras för fan. Är värdeminskningen som uppstår i och med slitaget för stor för bäraren så har hen en för dyr klocka i förhållande till sin ekonomi. Med undantaget om man köper ett ur endast som investering.

Fyy, vilket tråkigt resonemang. Varför inte köpa en ny rolle och ha den i en glaskub i hyllan 100 % av tiden så slipper den exponeras för syror och joner från huden?

En klocka bär man. Ja, den kan slitas ut/repas/skadas ju mer du bär den, men klockan är till för att bäras för fan. Är värdeminskningen som uppstår i och med slitaget för stor för bäraren så har hen en för dyr klocka i förhållande till sin ekonomi. Med undantaget om man köper ett ur endast som investering.

Ehm... nu var ju frågan huruvida en klocka utsätts för -onödigt- extra slitage av att ha den i sömnen. Om man tycker att man får användarnytta av att sova med klockan är det la helt okej.

För min del bryr jag mig inte om ev slitage, däremot blir klockan smutsigare snabbare om jag sover med den vilket gör att jag måste rengöra oftare. Det räcker för att jag ska ta av mig klockan innan jag lägger mig.

Tillbaka
Topp