• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sov ej med klockan på...

Trams, jag har alltid en Omega på mig nattetid. Att åtta timmars extra bärande sliter aningen mer på läderremmar kan jag däremot köpa, men det måste vara ganska marginellt med tanke på den fördelaktigt mjuka miljön och inget att ta hänsyn till. Remmar är ju hursomhelst en förbrukningsvara.

Vänligen
Forumets undersköterska

Sparar man på urverket om man drar ut kronan och Finns det risk att få in fukt i urverket om kronan är konstant utdragen?
Jag varken sover med klockan eller drar ut kronan.
Hur man än gör kommer klockan behöva service förr eller senare. Det finns exempelvis olika teorier om ifall winder förlänger eller förkortar serviceintervallen. Personligen tror jag det gör varken till eller från och skulle aldrig få för mig att använda en klocka på något specifikt sätt för att förlänga intervallet.

Nattklockan, Muff Diver, antar att den har rätt komplikationer. Water resistence 10atm känns dock lite too much...
IMG_0367.PNG

Fortfarande inte kunnat förstå att denna klockan finns på riktigt. Upprepar humorn med prissättningen om £69.
Snart läggdags:cigar:

Senast ändrad:
Dumheter.
Man är lika varm om handleden på dagtid, varför skulle handleden vara "hetare" just på natten?
Du skulle man ju få ha klockorna i förvaringslådan hela tiden utan att använda dom....
Får nog fråga frugan. Hon är däremot hetare på natten. Kanske skulle förvara henne i en låda då så man får sova svalt :D

Har du inte köpt någon nattklocka? Skandal, klart man måste ha en nattbeater med grym lume eller belyst display.

Jag funderade på om jag skulle ta och ha min Oulm som nattklocka. Visarna såg ut som om de skulle ha lume, men de verkade inte lysa något i mörkret. Jag får nog ta och införskaffa något annat som nattklocka.

Trams, jag har alltid en Omega på mig nattetid. Att åtta timmars extra bärande sliter aningen mer på läderremmar kan jag däremot köpa, men det måste vara ganska marginellt med tanke på den fördelaktigt mjuka miljön och inget att ta hänsyn till. Remmar är ju hursomhelst en förbrukningsvara.

Vänligen
Forumets undersköterska
Karpaltunnelsyndromseffekten då? Egentligen borde det vara en medicinsk fråga, hur mycket extra det klämmer på nerverna vid åtta timmars stasning.

Kanske var en sanning på 30-talet som gått i arv inom företaget. Finns många gamla "sanningar"...

Lindahls Urmakeri är ett familjeföretag med tradition. Sedan 1930 har vi sett till att vetlandaborna håller tiden. Det var då Karl Lindahl startade verksamheten. Några år senare började även brodern Sven i firman. Idag driver Svens son, urmakarmästare Bertil Lindahl företaget där även hustrun Rigmor och sonen Johan arbetar.

Personligen ser jag ingen vits att sova med klocka på sig.. Jag gör det endast om jag är full eller ute och reser.

Tycker inte att det är särskilt bekvämt att sova med klockan på så den får i regel ligga på skrivbordet om nätterna. Det har dock skett att klockan fått sitta kvar på armen under bortamatcher för att minska risken för att behöva återvända efter sorti.

Tillbaka
Topp