• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sov ej med klockan på...

Sjukt obekvämt att sova med klocka på ändå, tycker jag. Jag bär bara klocka när jag har kläder på mig (dvs inte heller i duschen, vilket är lika opraktiskt).

Sover alltid med klockan. Skulle dock vilja se riktiga bevis på att oljorna tar stryk i den omfattningen. Hur fan gör alla som bor i varmare breddgrader i sånna fall borde väl dom serva sina klockor 2 ggr om året..

Aldrig slagit mig att faktiskt behålla klockan på - lägger ifrån mig den i samma vända som jag lägger ifrån mig mobilen och allt annat, men men, får väl ge mig på en tickande tur i sagolandet någon gång

Förslag på bra nattbeater?
epazenyb.jpg

Man vill ju undvika skada något/någon i sömnen...

Hur man än gör kommer klockan behöva service förr eller senare. Det finns exempelvis olika teorier om ifall winder förlänger eller förkortar serviceintervallen. Personligen tror jag det gör varken till eller från och skulle aldrig få för mig att använda en klocka på något specifikt sätt för att förlänga intervallet.
Sant!
I mina föräldrars hemland finns det är ordspråk .
Det är jag som har köpt klockan (eller något annan)och inte klockan mig.

Varför skulle jag sova med klockan på? Har inget behov av att kolla tiden när jag sover..

klart som korvspad att det "sliter" mer på klockan om man har på sig klockan under natten, det förstår väll vilken idiot som helst men förstår inte grejen, ha på er klockan ifall ni vill, "slitaget" vi talar om borde kanske inte ens kallas slitage....

Om vi vänder på det lite - är det någon som skadat klockan när de sovit med den?

Själv har jag aldrig ens skadat mig själv mer än att jag rasade ur en våningssäng när jag sov en gång. Vaknade inte ens av det men hade lite ont när jag vakna...

Tanken är väl att det sliter på rotorn då den isf skulle användas 24/dygnet varje dag. Låter du den ligga över natten slits den ju då ja, ungefär 6-9 timmar mindre varje dag.
Sedan finns ju såklart risken att man kanske slår till den i sömnen! Det kan din klocka bli ledsen av, och en ledsen klocka håller inte tiden!
Personligen sover jag alltid med min Seiko monster på då den har sjuuuukt bra självlysande material och går att läsa jäkla hela natten lång.

Tar alltid av mig klockan när jag ska sova, men enbart av bekvämlighetsskäl och inte för att jag tror att den kommer ta skada från varken mjuk säng eller sängpartner ;)

Tanken är väl att det sliter på rotorn då den isf skulle användas 24/dygnet varje dag. Låter du den ligga över natten slits den ju då ja, ungefär 6-9 timmar mindre varje dag.
Sedan finns ju såklart risken att man kanske slår till den i sömnen! Det kan din klocka bli ledsen av, och en ledsen klocka håller inte tiden!
Personligen sover jag alltid med min Seiko monster på då den har sjuuuukt bra självlysande material och går att läsa jäkla hela natten lång.
Man måste vara en riktigt rastlös själ om man ligger och vrider sig konstant i 6-9 timmar varje natt... tror extra rotorslitage är försumbart..

Tillbaka
Topp