• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spärra behörighet för icke KS medlemmar med under 40 inlägg.

JLC

Panerai
2-Faktor
Hej, med tänkte på de extrema händelser som skett nyligen för flera på forumet.

Skulle det gå och vara rimligt att spärra access till forumets köp/sälj och diskussionsdelar?
Alltså så att icke medlemmar och medlemmar under 40 inlägg inte ens kan se/läsa innehållet.

Tror jag skulle minska exponering och gör vardagen säkrare för oss medlemmar, med enda nackdel att nya får vänta ett tag med att kolla och handla.

Är ju nästan så det funkar idag men med tillägget att inte ens kunna se innehållet.

vad tycket Forumets medlemmar?
 

Pantera75

Breitling
Finns många andra trådar att man kan gå in & få reda på vad folk har för klockor, så jag ser ingen poäng i att låsa köp & sälj!
 

M.U

Rolex
Blir ju inte så svårt att spamma ut 50st "grattis" eller "välkommen" på diskussionsdelarna... så vill bovarna verkligen spåra någon så är inte detta ett hinder anser jag..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Forumet är inte boven här. Bovarna är de som ställer till det och vi som medlemmar styr på alldeles egen hand hur vi väljer att riskexponera. Genom att låsa forumet och göra det svårare att vara med så hämmar vi forumets tillväxt. Att sedan också dölja Köp/Sälj gör det ju dessutom svårare för folk att köpa och sälja klockor överlag. Det är själva idén med att skapa en annons så varför begränsa sig?

Inte som att alla med 40 poster per automatik är goda människor heller. Det enda denna idé gör är att hämma tillväxten och göra det svårare att bedriva handel. De som prompt vill veta vem som har vad lär nog lyckas lista ut det ändå. Vill man vara säker så får man helt enkelt tänka sig för innan man postar här, på Instagram, på Facebook, Blocket mm. Och även om man använder huvudet så finns det dessvärre ändå en risk att man drabbas av rån, inbrott mm. Tyvärr.

Det sagt så lider jag enormt med er som drabbats. Jag tror bara inte att Klocksnack är problemet.

Av ren nyfikenhet så vore det intressant att veta hur nya medlemmar skulle kunna få ihop 40 poster om de inte har tillgång till diskussionsdelarna?
 

Leif

Cartier
Jag tror att det inte hjälper att lösa det m.h.a låsta forumdelar. Det drabbar i första hand de som är nya på klockor, tänker själv när jag började, kollade igenom massor av säljannonser här och dreglade över dem. En del av äventyret att starta med klockor imho.

Vad man skulle kunna göra är att påminna varandra oftare när bilder publiceras som innehåller adresser eller andra identifierbara saker. Har fått två pm av personer som påpekat detta för mig, väldigt tacksamt och ett ganska enkelt sätt att skydda sig.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Forumet är inte boven här. Bovarna är de som ställer till det och vi som medlemmar styr på alldeles egen hand hur vi väljer att riskexponera. Genom att låsa forumet och göra det svårare att vara med så hämmar vi forumets tillväxt. Att sedan också dölja Köp/Sälj gör det ju dessutom svårare för folk att köpa och sälja klockor överlag. Det är själva idén med att skapa en annons så varför begränsa sig?

Inte som att alla med 40 poster per automatik är goda människor heller. Det enda denna idé gör är att hämma tillväxten och göra det svårare att bedriva handel. De som prompt vill veta vem som har vad lär nog lyckas lista ut det ändå. Vill man vara säker så får man helt enkelt tänka sig för innan man postar här, på Instagram, på Facebook, Blocket mm. Och även om man använder huvudet så finns det dessvärre ändå en risk att man drabbas av rån, inbrott mm. Tyvärr.

Det sagt så lider jag enormt med er som drabbats. Jag tror bara inte att Klocksnack är problemet.

Av ren nyfikenhet så vore det intressant att veta hur nya medlemmar skulle kunna få ihop 40 poster om de inte har tillgång till diskussionsdelarna?
I sak håller jag med dig, min ide var inte att låsa hela forumet utan del/delar där känsligare/dyrare saker av avhandlas och handlas.
Men förstår om det av vissa kanske upplevs som segregering.
Dock finns ju risken att många av aktuell andledning lämnar eller minskar sin aktivitet på forumet av just risk för rån, hot och inbrott, så risken för forumet går ju åt båda hållet som jag ser det.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
I sak håller jag med dig, min ide var inte att låsa hela forumet utan del/delar där känsligare/dyrare saker av avhandlas och handlas.
Men förstår om det av vissa kanske upplevs som segregering.
Dock finns ju risken att många av aktuell andledning lämnar eller minskar sin aktivitet på forumet av just risk för rån, hot och inbrott, så risken för forumet går ju åt båda hållet som jag ser det.
Självklart. Jag ser bara inte riktigt logiken i det. Vill man sälja så vill man nå så många som möjligt. Vill man bara sälja till folk man litar på så kontaktar man enbart dessa. Du skrev själv att man borde låsa diskussionsdelar. Vilka delar skulle vara tillgängliga för nya medlemmar så att de kan skramla ihop till sina inlägg?

Vill man inte exponera sig och ta en risk så postar man inte dyra klockor alls. Vill man posta dyra klockor så säkerställer man att det är svårt att spåra sig till en eller så accepterar man att det finns en risk att någon hittar igen en. Världen vi lever i är dessvärre som den är.

Jag är personligen relativt försiktig även om jag postar mina klockor här på forumet och på Instagram. Jag förstår dock att det finns folk som vet vem jag är, var jag bor och hur jag ser ut. Jag försöker dock vara försiktig med publik information som gör att utomstående lätt kan spåra mig och jag har väldigt sällan mer än en klocka tillgänglig. Sedan är väl knappast mina klockor heller de mest stöldbegärliga men jag ger sällan ut mitt fulla namn eller något annat som kan spåra mig. Jag postar aldrig klockor på Facebook och jag följer ingenting som är kopplat till mitt intresse den vägen. Min instagram är helt och hållet klockbaserad och jag följer inte vanliga vänner och bekanta via mitt klockkonto. Jag är försiktig med att swisha eller ta emot swish från utomstående, skriva avsändaradress på småplock som jag skickar eller stämma möte med folk som jag inte känner mig trygg med. Det sagt så förstår jag fortfarande att det finns en risk med den hobby som vi sysslar med och försöker därför att inte bjuda in till problem. Att göra forumet mer svårtillgängligt skulle i mina ögon bara skapa en falsk trygghet. De som är tillräckligt motiverade skulle förmodligen ändå hitta det som de är ute efter. Tyvärr..
 
Senast ändrad:

marmot

Panerai
Forumet är inte boven här. Bovarna är de som ställer till det och vi som medlemmar styr på alldeles
Forumet är inte boven här. Bovarna är de som ställer till det och vi som medlemmar styr på alldeles egen hand hur vi väljer att riskexponera. Genom att låsa forumet och göra det svårare att vara med så hämmar vi forumets tillväxt. Att sedan också dölja Köp/Sälj gör det ju dessutom svårare för folk att köpa och sälja klockor överlag. Det är själva idén med att skapa en annons så varför begränsa sig?

Inte som att alla med 40 poster per automatik är goda människor heller. Det enda denna idé gör är att hämma tillväxten och göra det svårare att bedriva handel. De som prompt vill veta vem som har vad lär nog lyckas lista ut det ändå. Vill man vara säker så får man helt enkelt tänka sig för innan man postar här, på Instagram, på Facebook, Blocket mm. Och även om man använder huvudet så finns det dessvärre ändå en risk att man drabbas av rån, inbrott mm. Tyvärr.

Det sagt så lider jag enormt med er som drabbats. Jag tror bara inte att Klocksnack är problemet.

Av ren nyfikenhet så vore det intressant att veta hur nya medlemmar skulle kunna få ihop 40 poster om de inte har tillgång till diskussionsdelarna?
Tillväxt är inte nödvändigtvis enbart positivt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tillväxt är inte nödvändigtvis enbart positivt.
Absolut. Vi har ju dock redan passerat den gränsen för längesen. Det är över 16k medlemmar och bland dessa så finns det säkert de med halvtaskiga motiv. Jag tror för all del inte att Klocksnack är den stora risken om man nu ska oroa sig för inbrott och rån men det är det vi diskuterar just nu.

Personligen så tycker jag att det är roligt att klockintresset ökar och då är tillväxt något bra.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Blir ju inte så svårt att spamma ut 50st "grattis" eller "välkommen" på diskussionsdelarna... så vill bovarna verkligen spåra någon så är inte detta ett hinder anser jag..
Mm fast eftersom man inte ens kan se köp/sälj så vet de ju inte heller om att det är värt att samma.

Jag tycker man ska dölja köp/sälj för ej inloggade. Bara det räcker nog rätt långt, för de bedragare som ser siten inte ser att det finns en köp/sväljdes.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
I sak håller jag med dig, min ide var inte att låsa hela forumet utan del/delar där känsligare/dyrare saker av avhandlas och handlas.
Men förstår om det av vissa kanske upplevs som segregering.
Dock finns ju risken att många av aktuell andledning lämnar eller minskar sin aktivitet på forumet av just risk för rån, hot och inbrott, så risken för forumet går ju åt båda hållet som jag ser det.

Touché!
 
Det kommer att bli värre och fler händelser framöver... De som inte har blir fler och de som har har blir rikare, och det är enkelt att googla på många härinne som vill förekomma på allehanda "sociala" forum med sina ur. En början är att införa personlig registrering på forumet (kommer att inverka negativt på "tillväxten" samt forumstatistiken, därför tror jag inte det kommer att ske). Det skulle göra det hela lite jävligare för skurkarna.
 

Gnocchi

Omega
2-Faktor
Intressant frågeställning ändå! Finns ju såklart både för- och nackdelar med förslagen. Som den liberal jag så tänker jag att en cool lösning hade varit om den som skriver ett inlägg/startar en tråd/m.m själv har möjlighet att välja mellan olika "sekretessgrader" på det denne skriver. Jag har i detta förslag inte tagit ställning till hur svårt det är rent tekniskt att lösa men tänker att det är upp till var och en att avgöra vilken exponering man vill ha.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Hej
Jag tror inte det är rätt väg att gå. De som inte respekterar andras egendom finner vägar ändå jag tor som Per skriver att vi måste vara medvetna om risken och inte avslöja några personliga detaljer. Tex inte ha samma avatar här som på facebook mm. Genom att stänga ute "nybörjare" och mindre aktiva leder bara till att dessa känner sig besvikna och stt ks är någon slags elitklubb, bara genom detta ökar intresset från bovarna. Risken finns att de med för få inlägg istället blir aktiva på tex facebook där risken för igenkänning är stor och man spelar bovarna i händerna. Jag tror medicinen mot dessa tråkiga händelser är riskmedvetenhet.
 

rogart-63

Patek
Det kommer att bli värre och fler händelser framöver... De som inte har blir fler och de som har har blir rikare, och det är enkelt att googla på många härinne som vill förekomma på allehanda "sociala" forum med sina ur. En början är att införa personlig registrering på forumet (kommer att inverka negativt på "tillväxten" samt forumstatistiken, därför tror jag inte det kommer att ske). Det skulle göra det hela lite jävligare för skurkarna.
Hur menar du? Personlig registring?


Kanske skulle återöppna Hyllan? Dit bara dom som ha ett visst antal inlägg får tillgång. Där kan man sälja sina dyrare klockor? Å andra sidan är det taskigt mot dom som inte tillräckligt med inlägg som ändå vill köpa dyrare klockor.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Hur menar du? Personlig registring?
Jag tror inte problemet är att klockor finns på köp och sälj finns många andra trådar där dyra klockor avhandlas tex paketöppning, goodguy/badguy.
Jag tror tyvärr att medlemmarna här måste bli medvetna om att det kanske finns oärligt folk här.

Kanske skulle återöppna Hyllan? Dit bara dom som ha ett visst antal inlägg får tillgång. Där kan man sälja sina dyrare klockor? Å andra sidan är det taskigt mot dom som inte tillräckligt med inlägg som ändå vill köpa dyrare klockor.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det kommer att bli värre och fler händelser framöver... De som inte har blir fler och de som har har blir rikare, och det är enkelt att googla på många härinne som vill förekomma på allehanda "sociala" forum med sina ur. En början är att införa personlig registrering på forumet (kommer att inverka negativt på "tillväxten" samt forumstatistiken, därför tror jag inte det kommer att ske). Det skulle göra det hela lite jävligare för skurkarna.
Personlig registrering är väl kanske inte så lyckat ur säkerhetssynpunkt.
 
Vem har mest att förlora på att uppgifterna kommer på villovägar? Tjuven eller klockägaren?

Det vore helt fel väg att gå i min mening. Krimininella som begår denna typ av brott brukar vara rätt så likgiltiga för att åka fast.
- Snarare tvärtom, du är okunnig, de gör en ordentlig riskanalys innan brottet utförs, och när det gäller grova personrån är det inte den gängse pundaren som gör detta. Jag rekommenderar inläsning för mer vetande. Boken "I huvudet på en tjuv" beskriver den kriminella personligheten med utgångspunkt från intagna på anstalter med hög säkerhetsklass.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
- Snarare tvärtom, du är okunnig, de gör en ordentlig riskanalys innan brottet utförs, och när det gäller grova personrån är det inte den gängse pundaren som gör detta. Jag rekommenderar inläsning för mer vetande. Boken "I huvudet på en tjuv" beskriver den kriminella personligheten med utgångspunkt från intagna på anstalter med hög säkerhetsklass.
Även om jag tror det är mer småbus än masterminds som gör detta så kan vi vända på resonemanget. Skulle jag känna mig tryggare genom att lämna ut mina personliga uppgifter mot att jag vet att potentiella bad guys också tvingas göra det? Personligen nej men jag är övertygad om att du känner tvärt om. :)
 

M.U

Rolex
- Snarare tvärtom, du är okunnig, de gör en ordentlig riskanalys innan brottet utförs, och när det gäller grova personrån är det inte den gängse pundaren som gör detta. Jag rekommenderar inläsning för mer vetande. Boken "I huvudet på en tjuv" beskriver den kriminella personligheten med utgångspunkt från intagna på anstalter med hög säkerhetsklass.
Det är hyfsat lätt att komma på personnummer för att komma in på en klocksite... ska man logga in via bankID också?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Även om jag tror det är mer småbus än masterminds som gör detta så kan vi vända på resonemanget. Skulle jag känna mig tryggare genom att lämna ut mina personliga uppgifter mot att jag vet att potentiella bad guys också tvingas göra det? Personligen nej men jag är övertygad om att du känner tvärt om. :)

Min erfarenhet som tidigare anställd på "högsäkerhetsanstalt" säger att det är ganska blandad inställning på denna typ av brottslingar. Verkar dock ha blivit mindre och mindre konsekvenstänk på senare tid, ofta hyggligt planerade stötar men de som utför är inte de som planerar.
 
Även om jag tror det är mer småbus än masterminds som gör detta så kan vi vända på resonemanget. Skulle jag känna mig tryggare genom att lämna ut mina personliga uppgifter mot att jag vet att potentiella bad guys också tvingas göra det? Personligen nej men jag är övertygad om att du känner tvärt om. :)
Min erfarenhet som tidigare anställd på "högsäkerhetsanstalt" säger att det är ganska blandad inställning på denna typ av brottslingar. Verkar dock ha blivit mindre och mindre konsekvenstänk på senare tid, ofta hyggligt planerade stötar men de som utför är inte de som planerar.
- Berätta mer, vilken befattning verkade du i och vilka erfarenheter har du, teoretiskt och praktiskt. Det vore mycket lärorikt att ta del av dina kunskaper...
 
Topp