• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spärra behörighet för icke KS medlemmar med under 40 inlägg.

Hallis

Silver
2-Faktor
- Berätta mer, vilken befattning verkade du i och vilka erfarenheter har du, teoretiskt och praktiskt. Det vore mycket lärorikt att ta del av dina kunskaper...

Utan att outa för mkt. Jobbade både på golvet och administrativt. Menar inte att Rosengren har fel i sina alster. Utifrån mina erfarenheter verkar denna brottslighet förändrats och eskalerat under de sista ~10 åren.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ingen dum idé, men Bank-id är nog alldeles för "utlämnande" med tanke på en del klientel som verkar här...
Det är nog alldeles för dyrt till att börja med. Sedan så tror jag att väldigt få av medlemmarna på Klocksnack ser någon större nytta i att dela den informationen med ett klockforum på internet.
 
Jag har precis angett min erfarenhet. Motfråga, vad är din erfarenhet? Bara Flashback?
Jag blev intresserad efter att ha blivit bedragen, slagit ner en påtänd knivrånare och påkallat polis med hjälp av övriga passagerare på ett tåg. Rättegångar följde och jag funderade på hur dessa individer fungerar. Biblioteket är en guldgruva med mycket att studera. Jag blir väldigt illa berörd när folk råkar illa ut....
 

Hallis

Silver
2-Faktor
Jag blev intresserad efter att ha blivit bedragen, slagit ner en påtänd knivrånare och påkallat polis med hjälp av övriga passagerare på ett tåg. Rättegångar följde och jag funderade på hur dessa individer fungerar. Biblioteket är en guldgruva med mycket att studera. Jag blir väldigt illa berörd när folk råkar illa ut....

Tråkig upplevelse. Beklagar!

Säger inte att inläsning är fel, praktiskt arbete är dock rätt bra att komplettera med.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har man myclet cash och visar det så kikar buset, varesig man visar sig på Ica, på krogen, Instagram, Blocket eller Klocksnack. Att låsa just köp och sälj ger nog ytterst liten effekt.
 

jek6094

Basic
En enkel början kanske skulle kunna vara att vi hjälps åt att skriva ihop en checklista över hur man minimerar sin riskexponering här på forumet? Det är ju tyvärr lätt att vara alldeles för godtrogen och naiv när man vill dela med sig av sitt intresse, så att ha sunda råd att gå efter är nog inte fel.
 

CarlFilip

Basic
Är ganska ny på forumet och förstår poängen med fler inlägg, och varför flera säkert vill ha det, men om det ska bli ett större krav på antal inlägg innan man får tillgång till köp/sälj så är det nog viktigt att inte göra det till ett för högt berg att klättra :angel: Relevansen i ens inlägg blir nog inte skyhög om man ska upp i flera hundra inlägg
 

Jockinho

Pandion
2-Faktor
Som skrivits att samla ihop inlägg är enkelt på ett så stort forum som KS, viss tid i medlemskap är bättre (@yonsson). Men jag är skeptisk till dess verkan. Det är nog viktigare fundera på hur vi exponerar vår vardag, ansikte och när namn etc ges ut (swish) om det handlar om småsummor. Jag tror gott om varje KS medlem tills motsatt är bevisat men det säger ju inte att det inte finns användare med dold agenda.

I grund och botten är det mer en samhällsfråga där tyvärr många idag har svårt skilja på mitt och ditt. Och det är lika tragiskt varje gång det sker.
 
Senast ändrad:

Alex74

Basic
Jag gjorde min första affär här innan jag skrev mitt första inlägg (presentation).
En rakt igenom trevlig erfarenhet skött via PM, Swish och post.

Jag är ny här, men inte som forumanvändare eller klockintresserad.
Min erfarenhet är att vartefter ett forum växer i ämnen, trådar och medlemmar tenderar många saker att redan vara diskuterade.
-ANVÄND SÖKFUNKTIONEN!! Brukar inte vara ett helt ovanligt svar när samma fråga kommer upp för 11'e gången samma vecka från någon nyregistrerad..

Vill man ha ett intressant och meningsfullt flöde i forumfeeden, blir nog inte ett krav på ett par hundra inlägg från nya medlemmar (stressade över att exempelvis komma åt köpdelen) någon populär väg att gå.

Mina inlägg kommer nog bli rätt få, men jag kommer läsa och lära desto mer.
Förhoppningsvis hitta något trevligt att köpa ibland också.

Ha en fortsatt trevlig sommar allihopa!
 
Senast ändrad:

Torulf

Basic
2-Faktor
Som förhållandevis ny på klocksnack, med klockintresset och har få poster så måste jag ändå säga att det är en väldigt dum idé att låsa diskussion och köp/sälj delen. Själv har jag spenderat ohälsosamt mycket tid på klocksnack för att lära mig om klockor, dregla över och lära mig prisbilden på klockor.

Jag har också funnit det väldigt svårt att kunna posta eftersom jag helt enkelt inte haft kunskap att kunna tillföra något till diskussioner, visst kan man vara personen som postar "Grattis" eller "fin klocka", men man vill inte vara den personen och det är inte särskilt svårt för någon person med dåliga intentioner att få X antal poster på det viset så det löser inte problemet.

Visst kanske man skulle kunna lägga upp specifika känsliga trådar med nån typ av filter, men att begränsa den generella tillgången av kunskap från oss nya är inte rätt väg att gå.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hej, med tänkte på de extrema händelser som skett nyligen för flera på forumet.

Skulle det gå och vara rimligt att spärra access till forumets köp/sälj och diskussionsdelar?
Alltså så att icke medlemmar och medlemmar under 40 inlägg inte ens kan se/läsa innehållet.

Tror jag skulle minska exponering och gör vardagen säkrare för oss medlemmar, med enda nackdel att nya får vänta ett tag med att kolla och handla.

Är ju nästan så det funkar idag men med tillägget att inte ens kunna se innehållet.

vad tycket Forumets medlemmar?
Tror inte på spärrar. Eget vuxenansvar vad gäller exponering och vid försäljning. Vid exponering och försäljning av klockor i ädelmetall av märken som attraherar många kriminella så är det extra viktigt att tänka sig för. Att vända sig till etablerade handlare eller auktionshus är nog det bästa ur säkerhetssynpunkt när man handlar med extrema lyxklockor. Det kostar lite men det är ju det som är meningen med lyx!
 

Stefan S

Diamant
2-Faktor
Finns det önskemål om en mera sluten "Säljes" så kan man väl ordna det. Men då skall den befintliga vara kvar. Man skall kunna välja alltså. Lägger man upp något för 100-200K så förstår jag att man kanske inte vill synas på publika internet. Lägger jag upp något för 10K så vill jag nå ut till så många som möjligt, får jag svar från en nollpostare så är det ju upp till mig att köpa den köparen.

Annars är det nog bara ökad medvetenhet om säkerheten som gäller. Välja bra användarid/lösenord och posta inte inlägg/bilder som kan leda folk till vem man är osv.
 
Topp