• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spaning, svarttavlade 40-talare i modell lite större $$$

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visst ser vi att fler intresserar sig för okomplicerade svarttavlade bruksur från 40-50-talet? Speciellt när de är lite oversize, 36 mm? Jag vet att intresset alltid funnit för dessa, lite samma rävmentalitet som jagat fina gamla vattentäta kronografer. Men det är först nu jag märkt att de kostar pengar på hemmaplan? Vad säger ni?
12 500 kr
275908264_a322a379-db9d-4b0f-8799-15e705c52f10.jpg

https://www.tradera.com/item/190118...n-armbandsur-herr-mekanisk-mycket-fint-skick-

18 700 kr
0

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3374/vara/1429473

4 400 kr (33 mm)
0

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3414/vara/1451513
 

holma20

Panerai
Alla ”suverän” 2400 går för 10k ish , i bra skick., särskilt ”gilt”
Många som köper här i Sverige och säljer vidare utomlands, har kikat runt lite ser ut som utrikes kan man begära runt 20k vilket är helt absurt inte för allt längesedan kunde man få dessa för 3k :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Intressant utveckling! Svart är svart, så att säga. Har också noterat t ex vissa Suverän har stuckit iväg.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Är lite förvånad även om jag inte borde vara det. Allt är på väg upp, det är bara i vilken turordning som är oförutsägbart...
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ja på det viset har det varit en lite tråkig tid att ha intresserat sig i klockor. Blev intresserad på riktigt 2014 och sedan dess har det ju bara blivit extremt med priserna. Allt går ju fan upp. Om man ändå hade haft chansen att få äga lite balla klockor innan hetsen drog igång. #bitter :meh:
 
Visst ser vi att fler intresserar sig för okomplicerade svarttavlade bruksur från 40-50-talet? Speciellt när de är lite oversize, 36 mm? Jag vet att intresset alltid funnit för dessa, lite samma rävmentalitet som jagat fina gamla vattentäta kronografer. Men det är först nu jag märkt att de kostar pengar på hemmaplan? Vad säger ni?
12 500 kr
275908264_a322a379-db9d-4b0f-8799-15e705c52f10.jpg

https://www.tradera.com/item/190118...n-armbandsur-herr-mekanisk-mycket-fint-skick-

18 700 kr
0

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3374/vara/1429473

4 400 kr (33 mm)
0

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3414/vara/1451513
Den Omegan är ju inte helt olik min Grana. Rejäla priser bara för att bokstäverna stavar andra ord o_O.
20181206_202129.jpg
 
Bokstäver, boett, verk - och historian bakom Suverän.
Men visst håller jag med. Helt galet!
Jo men är verket mycket bättre än kurt freres 331? Historiken är ju likvärdig då Granan är luftwaffe märkt. Boetten är väl sämre då, men subsekunden tycker jag är bättre. 1200kr för min och 12 för Omegan, rimmar inte. Men Omega är ju såklart bra grejer ( älskar Omega), men som sagt tycker jag kanske inte så mycket bättre.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Att blanka fina tavlor börjar kosta pengar känns inte konstigt. Att blanka tavlor som åldrats sämre också gör det är däremot konstigt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jo men är verket mycket bättre än kurt freres 331? Historiken är ju likvärdig då Granan är luftwaffe märkt. Boetten är väl sämre då, men subsekunden tycker jag är bättre. 1200kr för min och 12 för Omegan, rimmar inte. Men Omega är ju såklart bra grejer ( älskar Omega), men som sagt tycker jag kanske inte så mycket bättre.

Näe, säger inget om vad som är bättre än det andra, men Omega är ju onekligen ett mer gångbart varumärke.

Framförallt är det ju historian (som för all del är ganska rolig) bakom Suverän. Den kommer nu att hajpas något sjukt av vilken av vintagehandlarna det nu är som gömmer sig bakom vinnarens alias.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är lite konstigt när modeller plötsligt kostar 5-10 ggr pengarna. Det är kvalitet men prisstegringen på denna typ av ur överraskar mig.
Ser inget konstigt i det. Mer konstigt att det inte hänt tidigare. Iaf på de objekt som faktiskt är bra. Kan inte påstå att jag är impad av den du länkar idag men att riktigt bra objekt kostar känns fullt naturligt. Mycket är fortfarande för billigt i min värld.

Sedan så påverkar givetvis den svaga kronan som Tornet nämner. Sverige är billigt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser inget konstigt i det. Mer konstigt att det inte hänt tidigare. Iaf på de objekt som faktiskt är bra.

Sedan så påverkar givetvis den svaga kronan som Tornet nämner. Sverige är billigt.
Fast nu trollar du lite, prisökning på 10 ggr pengarna är sjukt. Du kan tycka att 20' är rimligt men det är en annan sak. Vet inte heller om du vet hur vanliga dessa är i Sverige? Så att se dessa priserna här är konstigt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast nu trollar du lite, prisökning på 10 ggr pengarna är sjukt. Du kan tycka att 20' är rimligt men det är en annan sak. Vet inte heller om du vet hur vanliga dessa är i Sverige? Så att se dessa priserna här är konstigt.
Se mitt tillägg. Jag pratar inte om enskilda modeller. Jag pratar om blanka tavlor från förr som fortfarande håller väldigt hög kvalitet. Underskatta inte det estetiska bara för att det i grunden är en simpel och vanlig klocka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Se mitt tillägg. Jag pratar inte om enskilda modeller. Jag pratar om blanka tavlor från förr som fortfarande håller väldigt hög kvalitet. Underskatta inte det estetiska bara för att det i grunden är en simpel och vanlig klocka.
Läs mina inlägg, du kommenterade det jag skrev. Vi pratar om samma klockor. Suverän är inga simpla klockor.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Alltså helt galet i min värld... Men... Av rent intresse, hur mycket extra genererar en suverän jämfört med likadan boett och tavla utan suverän?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Läs mina inlägg, du kommenterade det jag skrev. Vi pratar om samma klockor. Suverän är inga simpla klockor.
Men jösses.. Orkar inte debattera med dig.

Att blanka tavlor från 40-, 50- och 60-talet kostar pengar är inte konstigt om de är i bra skick. Det enda som möjligtvis är konstigt är att sämre ex också de kostar mycket. Här skyller jag på okunnighet och desperata dealers som har svårt att hitta bra inventory.

En blanktavlad klocka i en acceptabel storlek (35-40mm) bör kosta sin peng. Om de inte gör det så är mitt tips att de som orkar börjar hoarda dessa. Liknande finare ut har länge varit stekheta så det är absolut ingen tillfällighet att dessa nu också ökar.

Dock borde riktigt bra ex kosta mer än dubbelt så mycket som mer alldagliga.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men jösses.. Orkar inte debattera med dig.

Att blanka tavlor från 40-, 50- och 60-talet kostar pengar är inte konstigt om de är i bra skick. Det enda som möjligtvis är konstigt är att sämre ex också de kostar mycket. Här skyller jag på okunnighet och desperata dealers som har svårt att hitta bra inventory.

En blanktavlad klocka i en acceptabel storlek (35-40mm) bör kosta sin peng. Om de inte gör det så är mitt tips att de som orkar börjar hoarda dessa. Liknande finare ut har länge varit stekheta så det är absolut ingen tillfällighet att dessa nu också ökar.
Är väl du som bråkar. Du försvinner bort i diskussionen, iväg från frågan. En uppgång på tio gånger pengarna är konstig, hur skulle den inte kunna vara det?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är väl du som bråkar. Du försvinner bort i diskussionen, iväg från frågan. En uppgång på tio gånger pengarna är konstig, hur skulle den inte kunna vara det?
Klockorna har varit jättebilliga för att typ ingen velat ha dem. När då dyra klockor ökat från 20k till 100k+ så är det inte konstigt att de som inte längre har råd med sånt kollar på sånt som är billigare. Då är en blanktavlad Omega eller Eterna ganska så het när motsvarande Patek kostar en halv miljon. Därför blir det huggsexa på dem och priserna ökar. Här är det förmodligen mer intressant att kolla på den nominella ökningen på 18k istället för att se det som tio gånger pengarna på 2000kr.
 
Topp