• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster - fundering

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,
Under sista tiden har det varit många paketöppningar där objektet varit just Speedmaster. Förståeligt - fantastisk klocka som dessutom ligger bra till i pris jämfört med andra kända kronografer. Givet antalet i detta forum skulle man kunna tro att detta är en vanlig klocka. Men upplever ni att det är så? Om jag tänker till lite träffade jag på en finlänsk kapten i höstas som hade en från 1985. Det var den första "fina" klocka han hade och köpte den för sin första månadslön... I övrigt har jag nog faktiskt endast sett någon enstaka (frånsett Freddes i Solsidan). Är det en klocka som är vanlig bland entusiaster men inte på samma sätt i övrigt upplever ni? Antar att man annars typiskt väljer blåa bond, PO eller någon annan dykarvariant?
 

Icaras

Rolex
Ser inte speedmaster så ofta utanför forumet. Är det någon som har en så är set i regel någon med ett visst intresse. Men om man förstår ADs rätt så säljer se ändå bra.
 

SJ Smythe

Cartier
Ovanligare i verkligheten än på klockforum enligt min erfarenhet. Inte konstigt såklart när man pratar dyra klockor i allmänhet. Den har nog en hel del drag som inte tilltalar den normalintresserade klockköparen som bara gör grundresearch, om ens det. Plexi, manuell, icke COSC, målade index, nedtonad design på tavla.

Med det sagt så ser jag speedies då och då absolut, men inte lika ofta som SMP, GMT, sub eller datejusts. Kanske speglar det också ägandet även på klockforumet, visst verkar det vara vanligare på forum med GMT, SMP och Sub än speedy? Eller?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Ja fast googlar man lite så får man snabbt fram kopplingen till rymdprogrammet som nog kittlar en del. Sen har ju speedyn mycket vintagekänsla även som ny vilket ju är helt rätt i tiden. Jag ser fler speedys på min arbetsplats än Rolex även om det totalt sett är få som har dyrare klockor.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Lästa nån stans (tror det va här på forumet) att en Speedy är mer ett aktivt val man gör än t.ex en sub.
Som sagt: plexi, manuell, ej cosc, målad index, ej vattentålig osv.
Om man "bara vill ha en dyr klocka" så köper man kanske ingen Speedy då finns det "bättre" klockor.
Men vi på forum är oftast mer insyltade än så och förstår charmen med speedyn.
Därför tror jag (vill tro) att den är vanligare förekommande på forum än i verkligheten.

Sitt två Speedys i vardagen. En på en kollega på ett annat kontor och en på en random person på stan.

Älskar i alla fall min!
14513829409092094016477.jpg
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
En annan sak - jämfört med övriga Omegakronografer är den väldigt överkomlig i pris. Förvisso något dyrare nu, men för 42,4 får du en Speedy. Vill du ha en standard AT får du hosta upp 48 typ. Är CO-axial, safir och vattentäthet så mycket dyrare än det som Speedyn erbjuder? Är väl iofs bra att Speedyn ligger så bra till prismässigt, men då Omega har Rolexambitioner och höjer det mesta undar jag om Speedyn också är på väg upp eller om det är en medveten strategi att hålla denna som en av de billigare i utbudet?
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Ser betydligt fler Rolex i vardagen än någon Omega faktiskt, att Speedmaster har varit så populär här på forumet senaste veckorna är nog på grund av Robs generösa julrabatt på Omega.
 
Jag har nog sett två tre ute i det vilda men måste säga att hjärtat slagit något extraslag när det skett. En SUB är knappt så man tittar längre. Känns det går femton på dussinet eller något sådant. Nu är jag iof sugen på en Sub också så ska inte klaga men iaf. En speedmaster köper man för man uppskattar historien och känslan av att bära den. En rolle köper många för att det är det man ska ha. Tror inte det är så många som verkligen gör oss klocksnackare och verkligen uppskattar vad de har på armen.
 

Tag_H

Omega
Jag har två nära vänner som har den, har även sett den på nån kollega.
Den ena är inköpt ganska nyligen, den andra för 20 år sen, det är helt klart en klassiker tidlös och vacker, stod själv i valet och kvalet och velade nyligen. Jag har lite svårt för länken, men det är ju helt personligt, annars hade jag nog valt Planet Ocean den länken tycker jag är otroligt läcker, och en grym klocka, tyvärr är jag allergisk mot färgen brandgul, hur kan man ha orange detaljer i en så fin klocka ?
Det blev en ny Tag_Heuer Aquaracer istället ;)
 
Jag har två nära vänner som har den, har även sett den på nån kollega.
Den ena är inköpt ganska nyligen, den andra för 20 år sen, det är helt klart en klassiker tidlös och vacker, stod själv i valet och kvalet och velade nyligen. Jag har lite svårt för länken, men det är ju helt personligt, annars hade jag nog valt Planet Ocean den länken tycker jag är otroligt läcker, och en grym klocka, tyvärr är jag allergisk mot färgen brandgul, hur kan man ha orange detaljer i en så fin klocka ?
Det blev en ny Tag_Heuer Aquaracer istället ;)
500m eller? Hade en förut men kändes lite racklig. Hade den gamla fast quartz som jag var grymt nöjd med men använde den för lite så den fick gå.
 

Tag_H

Omega
500m eller? Hade en förut men kändes lite racklig. Hade den gamla fast quartz som jag var grymt nöjd med men använde den för lite så den fick gå.
Ja 500m chronograf, jag blev kär ;) men det var nära en Omega, så nära har det aldrig varit haha, nästa gång kanske, nu har jag två Aquaracer ;)
 

Bilagor

  • DSC_5975.JPG
    DSC_5975.JPG
    144 KB · Visningar: 55

Ozil1886

Omega
På mitt jobb cirkulerar det inga "dyrare" klockor alls. Det man ser är Seiko, Certina och en och annan Tissot. När jag är ute i tjänsten dyker det upp lite Omegor men 11 gånger av 10 är det en Seamaster av något slag som visas upp. Rolex ser jag oftast nere i Schweiz. Speedmastern har jag med andra ord aldrig sett i mina trakter :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
En annan sak - jämfört med övriga Omegakronografer är den väldigt överkomlig i pris. Förvisso något dyrare nu, men för 42,4 får du en Speedy. Vill du ha en standard AT får du hosta upp 48 typ. Är CO-axial, safir och vattentäthet så mycket dyrare än det som Speedyn erbjuder? Är väl iofs bra att Speedyn ligger så bra till prismässigt, men då Omega har Rolexambitioner och höjer det mesta undar jag om Speedyn också är på väg upp eller om det är en medveten strategi att hålla denna som en av de billigare i utbudet?
Du kan få en Speedy med allt som standard AT har... datum, CO-axial 60h, safir och vattentäthet. Då listar den på 70. Så jo, dom sakerna kostar.
http://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/moonwatch/omega-co-axial-chronograph/31130445101002/
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
De flesta non wis väljer nog sub, pöanet ocean eller smp pga vattentäthet, safirglas och automatiskt. Jag tror speedy pro får anses som.ovanlig ute i det vilda.
 

Mvnordlander

Cartier
Jag lånar den tråd med en egen fundering kring Omega Speedmaster och priset. I Sverige ligger Omega Speedmaster FOIS på 42 000kr på de flesta AD's men när jag kollar på Chrono24 hittar jag en i Monaco för 28 000kr, oanvänd, box, papper, allt helt enkelt. Trusted Checkout, Trusted Seller och återförsäljarrekomendationer, allt man kan hoppas att en återförsäljare på Chrono24 ska ha. Ska man vara aktsam för sådant lågt pris eller är detta vanligt utanför Sverige? Känns ju väldigt billigt med 28 000 för en ny Speedmaster ändå?

EDIT: Glömde lägga in länken till klockan på Chrono24 jag talar om. http://www.chrono24.se/omega/speedmaster-moonwatch-first-omega-in-space--id4260970.htm
 

Zingo

Rolex
Jag lånar den tråd med en egen fundering kring Omega Speedmaster och priset. I Sverige ligger Omega Speedmaster FOIS på 42 000kr på de flesta AD's men när jag kollar på Chrono24 hittar jag en i Monaco för 28 000kr, oanvänd, box, papper, allt helt enkelt. Trusted Checkout, Trusted Seller och återförsäljarrekomendationer, allt man kan hoppas att en återförsäljare på Chrono24 ska ha. Ska man vara aktsam för sådant lågt pris eller är detta vanligt utanför Sverige? Känns ju väldigt billigt med 28 000 för en ny Speedmaster ändå?

EDIT: Glömde lägga in länken till klockan på Chrono24 jag talar om. http://www.chrono24.se/omega/speedmaster-moonwatch-first-omega-in-space--id4260970.htm
En fd forumsponsor hade ju 25% rabatt på alla Omegor i julas så det torde inte vara omöjligt. Beakta även olika momssatser etc så går det nog ihop. :pompus:
 

watchxor

Omega
Jag lånar den tråd med en egen fundering kring Omega Speedmaster och priset. I Sverige ligger Omega Speedmaster FOIS på 42 000kr på de flesta AD's men när jag kollar på Chrono24 hittar jag en i Monaco för 28 000kr, oanvänd, box, papper, allt helt enkelt. Trusted Checkout, Trusted Seller och återförsäljarrekomendationer, allt man kan hoppas att en återförsäljare på Chrono24 ska ha. Ska man vara aktsam för sådant lågt pris eller är detta vanligt utanför Sverige? Känns ju väldigt billigt med 28 000 för en ny Speedmaster ändå?

EDIT: Glömde lägga in länken till klockan på Chrono24 jag talar om. http://www.chrono24.se/omega/speedmaster-moonwatch-first-omega-in-space--id4260970.htm
Nej, många handlare på Chrono24 ligger 30% under priserna i Sverige på Omega. Köpte en själv en ny, med box, låda och cert från Italien som jag inte funnit några fel på.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Är väl en klocka som är svår att bära upp för vissa.
Jag anser att de är betydlig roligare än en safir rolex närsom.
null_198.jpg

Är väl egentligen ingen dussinklocka bland pöbeln.
 
Topp