• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Speedmaster (igen)...

Jag har en speedmaster Pro sedan drygt 1 år tillbaka. Sjukt nöjd med den. Dagens händelse är att få dra upp den på morgonen. :)
Den passar bra till de flesta banden. Det känns som en keeper!

Jag gillar ju de äldre, de behöver inte vara så gamla heller för att få lite schysst patina på index.
Tex. här är en från 93:
img_2011-jpg.73165

Jämfört med en ny:
Omega-Speedmaster-Professional-Special-Presentation-Box-12.jpg

This.

När gick man bort från Tritium-tavla? Vilken ref/årgång ska man kika på för att hitta mysgult?

Har suktat efter denna ett tag nu men inte kommit över någon passande. Kanske man är för snål i auktioner. Ska man räkna med en servicekostnad på 6000:- om man köper en fem-sex år gammal klocka även om den fungerar utan problem?
Jag är en vintage/patina-kille ut i fingerspetsarna men finner också stor njutning i kontrasten mellan svart och vitt som återfinns i en modernare Speedy. Får hoppas på en huvudlös löneförhöjning så man kan införskaffa båda delarna.

Det fina med speedyn är att man liksom aldrig tröttnar på designen. Har haft min i åtta år eller nåt sånt och tycker fortfarande den känns fräsch och har aldrig haft ens en tanke på att flippa den. Nästan märkligt att den gör sig på de flesta armband, blir liksom inte fel! Klart det finns några mindre bra grejer också. Den tål inte vatten. Måste skruvas upp manuellt. Glaset gjort av plast med lätt att få repor, den är lite halvömtålig överlag men kan man leva med detta så har man ett kanonur!

Om vanliga speedyn känns för vanlig är Dark side of the moon varianten är ruskigt läcker...
maxresdefault.jpg

FOiS på länk ref 1565/976
20151009_200202-01-01.jpeg
Grymt schyst! Varifrån beställde du länken om man får fråga? Fingrade på FOiSen härom veckan men 19mm och enbart på läder fick mig att tveka. Satt dock som en smäck på armen och den krispiga korpsvarta tavlan är ju fantastisk! PRO i all ära men något stor för mig och FOiS på länk är grym. Har sett bild på den med 1125-länk men detta var bättre! Berätta, berätta.

Grymt schyst! Varifrån beställde du länken om man får fråga? Fingrade på FOiSen härom veckan men 19mm och enbart på läder fick mig att tveka. Satt dock som en smäck på armen och den krispiga korpsvarta tavlan är ju fantastisk! PRO i all ära men något stor för mig och FOiS på länk är grym. Har sett bild på den med 1125-länk men detta var bättre! Berätta, berätta.
Jag hade en jäkla tur, hittade den begagnad på norska klockforumet tidssonnen.no
Ägaren hade haft klockan på Nato och fått den stulen.
Fanns en annan begagnad på ebay men den såldes av en klockbutik i England och var flera tusenlappar dyrare.
Innan dess så hade jag googlat som en galning och efter ett tag hittade jag någon som provat med 1565/976 och skrev av den passade som om den var gjord för FOiS. Bandstiften var jag dock tvungen att byta.
Mitt tips är googla, kolla ebay, amazon och watchrecon.
Fick den för 2825 NOK:)

Uppdatering: Det blev en Speedmaster Pro till slut! :) Kikade länge på en FOIS men valde till slut att gå på den klassiska månklockan med plexiglas. Fick den nya referensen med stora svarta boxen från Italien idag. Var länge tveksam till att köpa från italienska säljare på Chrono24 men när säljaren använde sig av trusted checkout kände jag mig rätt lugn. Nojig som man är funderar jag på att äkthetstesta den hos någon urmakare eller är det bara att slösa pengar när klockan har matchande serienummer som på garantikortet?

Bilagor

• P1030270.JPG
    P1030270.JPG
    167.8 KB · Visningar: 111
  • P1030271.JPG
    P1030271.JPG
    110.7 KB · Visningar: 114
En fråga till er som har Speedy Pro.. är det normalt att kronan snurrar tillbaka en del i moturs-riktning när man drar upp klockan?

Uppdatering: Det blev en Speedmaster Pro till slut! :) Kikade länge på en FOIS men valde till slut att gå på den klassiska månklockan med plexiglas. Fick den nya referensen med stora svarta boxen från Italien idag. Var länge tveksam till att köpa från italienska säljare på Chrono24 men när säljaren använde sig av trusted checkout kände jag mig rätt lugn. Nojig som man är funderar jag på att äkthetstesta den hos någon urmakare eller är det bara att slösa pengar när klockan har matchande serienummer som på garantikortet?
Jag skulle nog känna mig rätt säker, men är det så att du är nojjig är det bara springa förbi AD och be dem kika på den.

Edit. Grattis till klockan!

Hej,
Har en tid funderat på att addera en Speedmaster (Månen) till samlingen. Jag tvekar dock, och undrar lite hur ni ser på saken?
Min syn på Speedmastern;
+ Tidlös design som förutom limiterade upplagor aldrig förändras
+ Solitt urverk
+ En fantastisk historik
+ Prisvärd för att uttrycka det milt, ännu mer så om man kör begagnat
+ Funkar med alla möjliga armbandsalternativ
All good? Well...
- För mycket "första klocka" och för vanlig (borde inte spela så stor roll, men unik är den ju inte)?
- Tidlös design - väldigt rak. Hur snabbt kommer jag att ledsna på denna?
Borde vara enkelt med så mycket på plussidan, men jag tvekar ändå. Finns en limiterad på Luxorywatches som jag är lite sugen på - jag vet att LE är lite slöseri men den sticker ändå ut liite tänker jag...

Rörig post detta men vad säger ni?
När jag är säker finns inga tvivel. Finns det minsta tvivel har det sällan blivit rätt. Det är min personliga erfarenhet. En annan livsregel har varit; Vad är det värsta som kan hända? I ditt fall är att du säljer den vidare när/om du tröttnar. Ett säkert kort som jag ser det eftersom den är vanlig och omtyckt så är andrahandsvärdet relativt stabilt. Dessutom får du en snygg och pålitlig klocka på armen medans du väntar på dagen D, dagen då det känns naturligt att skiljas åt.

Jag har ägt min 3750 i ca 2 år. Jag har även sålt den en gång och sedan köpt tillbaka den efter 1 månad. Speedyn är klockan jag inte kan vara utan.
Kan inte förstå hur jag klarade mig innan jag slutligen investerade i min graal. Tidshållningen är helt fantastisk. Minutvisaren får jag ställa fram en halv minut varje månad. Det till skillnad från andra (billigare men kända) mekaniska urverk som tappar lika mycket på ett dygn.

Det som jag är lite besviken på är den veka lysmassan och vatten"skyddet". Men jag kan leva med det för allt annat med klockan är superbt! :)

Bilagor

• DSC00868.JPG
    DSC00868.JPG
    191.9 KB · Visningar: 129
  • DSC00696.JPG
    DSC00696.JPG
    117 KB · Visningar: 130
  • DSC02737 (2).jpg
    DSC02737 (2).jpg
    81.2 KB · Visningar: 123
  • DSC03832 (3).jpg
    DSC03832 (3).jpg
    370.5 KB · Visningar: 123
Jag har ägt min 3750 i ca 2 år. Jag har även sålt den en gång och sedan köpt tillbaka den efter 1 månad. Speedyn är klockan jag inte kan vara utan.
Kan inte förstå hur jag klarade mig innan jag slutligen investerade i min graal. Tidshållningen är helt fantastisk. Minutvisaren får jag ställa fram en halv minut varje månad. Det till skillnad från andra (billigare men kända) mekaniska urverk som tappar lika mycket på ett dygn.

Det som jag är lite besviken på är den veka lysmassan och vatten"skyddet". Men jag kan leva med det för allt annat med klockan är superbt! :)
Fina bilder :)

Hoppas att jag inte har mättat tråden med för mycket foton. :snaphappy:;)

Bilagor

• DSC04323 (2).jpg
    DSC04323 (2).jpg
    86.9 KB · Visningar: 88
  • DSC01163.JPG
    DSC01163.JPG
    165.2 KB · Visningar: 88
  • DSC01190.JPG
    DSC01190.JPG
    152.8 KB · Visningar: 85
  • DSC01264.JPG
    DSC01264.JPG