• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedyn

nissehult

Patek
2-Faktor
Gör det! Ville själv gärna ha en Pro men insåg att den var för stor och blev sjukt grinig. Sedan kom jag på att jag gillar ju ändå estetiken och tyckte att det var ganska skönt med en automat. Har varit på väg att sälja den några gånger men har alltid ångrat mig.

Den är ruskigt skön med lite sladdrig länk :). visst saknar den månkopplingen, men det är inget som påverkar hur den ser ut, hur den funkar eller hur den känns på armen.
Att reduced är fel och kostar 50.000 i service är något som man "ska" tycka i klockvärden, en åsikt som ärvs utav andra utan att man själv egentligen har tyckt eller tänkt till. Typ på samma sett som att Inhous alltid är bättre än inköpta verk, automat är alltid bättre än kvarts, att Heuer är bra men TAG heuer är skit, att vissa sport rollar ser sjuuuuuuukt snygga ut för att de har ett insert med lite fetare font eller att de står djupet i fot före meter (ser ju fan likadant ut på alla sett utom på 25cm håll när man har stirrat på den i 5 min med ett referens ex precis bredvid ;) )

Jag röstar för fler egna åsikter och mindre upprepning av andras som man låtsas vara sina egna. Här är min reduced, jag tycker den är sjukt snygg. Det är min åsikt och definitivt ingen annans.

2012-11-01121414.jpg
Word.

Snyggt med grönt Nato, skall nog skaffa ett till min ("riktiga") Speedy ;)
 

pederr

Cartier
Välj en 3570 om du tror du kommer att trivas med storleken och manuellt uppdrag. Om du går på en reduced är det viktigt att du väljer den på dess egna meriter och inte som ett billigare substitut för en Speedy Pro.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Originalet är väl 39mm så en reduced är väl mer en riktig speedy än en 42mm? Enda nya speedmastern jag skulle tänka mig är nog First omega in space. 39mm straight lugs etc
 

Rivalen

Rolex
Menar du att den Buzz Aldrin bar på månen inte hade samma 41,5 mm case som det vi kallar Speedy Pro idag har? Typ 3570.50, 3572.50?
 

Camo00

Patek
Jag har en 95:a Speedy reduced, Japan edition med länk. En underbar klocka i fin storlek. Min Speedy moonwatch sålde jag ganska snart efter köp då jag tyckte den var för stor. Jag har handled på 19,5 cm. i omkrets men kan inte acceptera ur som "hänger utanför" som åtskilliga av dagens "modeklockor" gör.
Sppedy 42 mm är visserligen ingen "modeklocka" men onödigt stor i mina ögon.
Rekommenderar dig att prova en reduced. Om du söker en keeper så kan det vara den.
Sitter som en smäck och du fastnar inte i ärmlinningen på skjortan.
Jag vet att inhouseverk, manuella verk och månhistoriken är viktigt för en del klockälskare men söker du en användbar och snygg kronograf så tycker jag absolut du skall prova en Speedy reduced.
Även bra att de flesta urmakare tar sig an service av reducedverken.
Lägger väl in en bild också:

Det där är väl ingen reduced, utan en Date??
Lika stor, men stor skillnad på verk..?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Menar du att den Buzz Aldrin bar på månen inte hade samma 41,5 mm case som det vi kallar Speedy Pro idag har? Typ 3570.50, 3572.50?
Visst hade han det. Speedmastern fick sin nuvarande form som ST.105.012 1963 och var också den första modellen som blev vald för Apollo programmet. Däremot var denna modell inte den första i rymden och helt riktigt var de tidigare modellerna mindre i diameter.
 

Rivalen

Rolex
Visst hade han det. Speedmastern fick sin nuvarande form som ST.105.012 1963 och var också den första modellen som blev vald för Apollo programmet. Däremot var denna modell inte den första i rymden och helt riktigt var de tidigare modellerna mindre i diameter.

Gott, jorden är fortfarande rund. Passande avatar!

Hittade de nånsin Buzz klocka? Den försvann väl i en transport till Smithsonian, eller var det Armstrongs?

F-L-P Reduced är inte "fel", det är en snygg och säkert en bra klocka och till ett lägre pris och bra storlek och en del andra saker som talar för den. Bara man är medveten om vad man köper. (Vilket min dotter inte var när hon tryckte på knappen på ebay. Jag hann inte andas in... Men jmryshi är en bra säljare så han annullerade och några veckor senare köpte hon en Speedy av samme jmryshi.)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Finns väldigt många trevliga varianter, se bara de don segundo postade..Själv har jag ägt två reduced och en pro.3570.50. Reduced saknar känsla och själ, medan 3570.50 har gått om känsla och själ. Väldigt mångsidig klocka med för den delen. Toolig som fan på nato och dressad på alligator eller annat trevligt läder. Tyvärr använde jag inte min speciellt mycket och med studentekonomi fick den därför gå till något som används mer. Vet att det blir en speedy pro i framtiden =)
2014-09-14 13.12.55.jpg
2014-09-29 14.03.44.jpg
 

Niclas

Omega
När jag bestämde mig för en speedy, ville jag ha automat men inte reduced, då den känns alldeles för liten för mig. GMT var ett önskemål och då fanns det inte jättemånga att välja på.

Min Speedy har en diameter på 44,5mm, både länk och boett i titan och Piguets 3603-verk tickar i den.
Något blurrig tavla kan tyckas, men är inte speciellt rörig i.r.l

Det enda jag saknar är gummi, men Omega vill ha nära 6 lax för en stånk med viklås :stop:.

OM jag någon gång skall ha en handjagad blir det en 66a med 321-verk alternativt den snyggaste av dem alla, den vita tavlan med panda-look som postats innan.


HB-SIA Solar impulse
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Saknar min gamla. Finns nog ingen klock jag saknat mer.
Otroligt mångsidig och jag tror ingen klocka fungerar med så många olika armband som speedyn.

Kommer bli en till inframtiden.

omega-speedmaster-1-jpg.92551
 

Wemb

Cartier
Jag har kikat runt på KS i drygt ett år totalt (visserligen oreggad första tiden) och det är få klockor som jag fastnat för så mycket som Speedyn. Dock endast på bild...
Jag har hållt ett gäng olika ref. i handen och provat för en kort stund på handleden, men den där "ha" känslan har aldrig riktigt infunnit sig.

Trots det så blir jag sugen och klickar mig vidare till Köp&Sälj VARENDA GÅNG någon lägger upp en Speedy på "dagens klocka" el. liknande.

Är det bara jag som har det här problemet och är det mitt undermedvetna som övertygar mig att jag måste ha en Speedy?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Gott, jorden är fortfarande rund. Passande avatar!

Hittade de nånsin Buzz klocka? Den försvann väl i en transport till Smithsonian, eller var det Armstrongs?

F-L-P Reduced är inte "fel", det är en snygg och säkert en bra klocka och till ett lägre pris och bra storlek och en del andra saker som talar för den. Bara man är medveten om vad man köper. (Vilket min dotter inte var när hon tryckte på knappen på ebay. Jag hann inte andas in... Men jmryshi är en bra säljare så han annullerade och några veckor senare köpte hon en Speedy av samme jmryshi.)
Det är Buzz klocka som är på villovägar. Den är unik så till vida att det var den första klocka på månen då Neil Armstrongs klocka lämnades kvar i månlandaren. Både Buzz och Neil's Speedmasters var ref 105.012.
 

F-L-P

Panerai
Gott, jorden är fortfarande rund. Passande avatar!

Hittade de nånsin Buzz klocka? Den försvann väl i en transport till Smithsonian, eller var det Armstrongs?

F-L-P Reduced är inte "fel", det är en snygg och säkert en bra klocka och till ett lägre pris och bra storlek och en del andra saker som talar för den. Bara man är medveten om vad man köper. (Vilket min dotter inte var när hon tryckte på knappen på ebay. Jag hann inte andas in... Men jmryshi är en bra säljare så han annullerade och några veckor senare köpte hon en Speedy av samme jmryshi.)


Som någon annan skrev: köp den på egna meriter. Nästanklockor är alltid dåliga köp, men ingen skulle ju hävda att en modern sub är en nästan klocka mot en 1680 red.. Vad som är en nästanklocka varierar från person till person.
 

Jårp

Breitling
Jag har en 95:a Speedy reduced, Japan edition med länk. En underbar klocka i fin storlek. Min Speedy moonwatch sålde jag ganska snart efter köp då jag tyckte den var för stor. Jag har handled på 19,5 cm. i omkrets men kan inte acceptera ur som "hänger utanför" som åtskilliga av dagens "modeklockor" gör.
Sppedy 42 mm är visserligen ingen "modeklocka" men onödigt stor i mina ögon.
Rekommenderar dig att prova en reduced. Om du söker en keeper så kan det vara den.
Sitter som en smäck och du fastnar inte i ärmlinningen på skjortan.
Jag vet att inhouseverk, manuella verk och månhistoriken är viktigt för en del klockälskare men söker du en användbar och snygg kronograf så tycker jag absolut du skall prova en Speedy reduced.
Även bra att de flesta urmakare tar sig an service av reducedverken.
Lägger väl in en bild också:

Har likadan klocka som dig. Min första "riktiga" klocka. Älskar hur mycket liv urtavlan har i sig i olika ljus! :)
 
Topp