• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sriracha

pemlock

Panerai
2-Faktor
Huy Fongs srirachasås går ju inte längre att få tag på i Sverige (eller EU för den delen), pga något förbud mot något konserveringsmedel (E222). 😢

För oss som är srirachaberoende är detta en KATASTROF! :arghh:

Har någon hittat ett ens acceptabelt alternativ?

Jag har hittills bara provat en: Icas "Sriracha het chilisås". Värdelös. Totalt menlös, absolut inte "het", söt, och knallröd pga färgämnen. Påminner mer om nån slags barnketchup. Innehåller dessutom 30g kolhydrater varav 25g socker (per 100g)! :eek:

Har tittat på Flying Goose, men inte testat än. Är skeptisk. Även här 25% socker, men 61% chili.

Såg "Twin Dragon" i en butik idag. Inte testat den heller. Här såg jag inte hur mycket socker det är, men 80% chili i alla fall.

Varför hakar jag upp mig så mycket på sockret? Spelar det roll för något som man intar i så små mängder? Nej, men tittar man på Huy Fongs så har den 16g kolhydrater varav 9g socker per 100g. Det är en j*a skillnad. De andra gör något fel och kan inte rimligtvis vara samma sak som Huy Fongs. Inga färgämnen heller.
 

turkojs

Cartier
2-Faktor
😱😱😱
Vad står du säger?
Ingenstans?
Var tvungen att gå och kolla i kylen, 70% kvar i flaskan.
Dom andra smakar ju gift i jämförelse, måste ju gå att dra hem från ebay eller något. Lär bli dyrt dock
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ja, kan någon hitta ett alternativ sätt att få tag på Huy Fong så vill jag veta.
Man hittar den fortfarande listad på nätbutiker (inom EU), men den är alltid "out of stock" eller "not available" och liknande... Hittar man den t.ex. på Amazon i England så skeppar de inte till Sverige.... osv. 😢
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Finns på mitt lokala Ica och Lidl. Så förbjuden eller säljstoppad är den inte.

Källa?
 
Finns på mitt lokala Ica och Lidl. Så förbjuden eller säljstoppad är den inte.

Källa?
Jo. Huy Fong är det.
F308F070-C18D-41A1-A549-9032EDF9A79B.jpeg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Finns på mitt lokala Ica och Lidl. Så förbjuden eller säljstoppad är den inte.

Källa?
Bara att bunkra i så fall, och skicka en flaska eller tre till mig.
I Uppsala går den inte att uppbringa. Däremot finns som sagt olika liknande, som ovan nämnda. Kolla noga att det verkligen är rätt sort, de flesta kopierar Huy Fongs design på flaskan i ett försök att vilseleda, som Flying Goose med en gås i stället för en tupp. (Bara det är ett skäl att bojkotta dem).
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag har ett långvarigt srirachaberoende och senaste halvåret har varit förskräckligt! Verkar på riktigt vara omöjligt att få tag på.

Alla fulvarianter som försöker likna tuppen har hittills varit värdelösa. Dåliga ”hommages” som inte kommer i närheten av den riktiga. Jag använder för närvarande tabasco sriracha. Det är alls samma grej (snarare en sötsliskig sås som knappt borde få heta sriracha alls) men istället tillräckligt annorlunda för att man ska kunna äta det utan att bli arg. Följer tråden med spänning!
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Har levt utan sriracha i ett halvår nu, allt annat smakar skit. Funderar på att dra en inköpsresa à la bordershop till närmaste land som har kvar originalet i butik. Gemensam KS beställning? 😅
 

Antoine

Omega
Enligt mig en klart värdig ersättare är den från three mountains.. nästan så jag faktiskt tycker den är godare. deras gula sriracha är fin den med..
rodsriracha.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Har varken sett Three Mountains eller Bulliard's i någon butik här, men om jag snubblar över någon av dem kanske man ska prova... (Men... tomatpuré i Bulliard's? Det är ju lite konstigt...)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
ingen tomapure smak som jag kännt... står hellre inte på i ingredienserna som jag sätt,
Den finns på ICA.
Står så på delitea.se:s sida. "Ingredienser: röd chili (50 %), vinäger, socker, tomatpuré, vitlökspulver, /.../", men det kan ju vara ett misstag iofs.
Finns kanske på vissa ICA, men inte de jag har varit på. (Mindre butiker, ingen Maxi.)
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Har sett att vissa thairestauranger har kvar sriracha på borden, kanske går att fjäska sig till några flaskor mot en peng om man är bra kompis med personalen på lokala stället och de har kvar i lager
 

JLSM

Omega
1635889333349.png


För den som vant sig vid reguljär sriracha och behöver en liten kick. Kan rekommendera om man vill ha lite blank panna!
 
Topp