• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stämmer denna pyramid om klockmärkenas rangordning ?

Är Patek Philippe ensam härskare högst upp i näringskedjan

• Nej

Röster: 102 73.9%
  • Ja

Röster: 36 26.1%

• Totala väljare
    138
Hur gjorde du för att få en stor bild - Eller rättare sagt ....vad gjorde jag för fel som fick en thumbnail-bild ?

Kan du moderera mitt inlägg och fixa det ? - Rättvänt :rolleyes:

Tyvärr har man bara 30min på sig att ändra sitt inlägg om man skrivit något fel! Men när du lägger in en bild så måste du även klicka på full storlek för att bilden ska bli stor i tråden du skapar!

IMG_5176.JPG

Hublot...kanske inte...borde vara i översta skiktet....men vem är jag att döma...
Annars är det säkert en hel del annot som borde ändras oxå...

Listor är dumma! Vad ska man utgå ifrån när fiktiva värden är subjektiva? Givetvis är Graham högre upp än Orient på alla listor men jag skulle aldrig aldrig någonsin få för mig att köpa en Graham även om de kostade som en Orient.

Samma sak gäller Omega (med några få undantag). Jag sniter fullständigt i om de har samma kvalitet som Blancpain, jag kommer ändå aldrig köpa en ny modell från Omega, inte ens för halva listpriset.

Alla har sin egen lista, det finns inga sanningar.

Listan verkar fokusera på varumärkets status/värde, och där har några märken starka positioner i andra delar av världen, tex Ulysse...

Måste väl vid sidan om equation of time vara den mest onödiga komplikationen? Nja... inte enig att det räcker för att peta ner Rolex.

"Flytta ned Rolex ett snäpp då dom inte tillverkar tourbillons och har inte som mål att tillverkar klockor med avancerade komplikationer. "

Känner inte till att Rolex sysslar med avancerad horologi på högsta nivå. Det däremot Rolex jobbar mycket med är ädelstenar och ädla metaller. Men det anser jag inte kvalificera in som avancerad horologi. Men vi har delade meningar om detta förstår jag.

Enligt mig har Lange högre kvalité finishering än Patek och borde således sitta högre, även om de inte har samma prestige i folkmun ännu.
Vart är Richard Mille, AHCI, Roger W Smith, voutilainen, Grönefeldt och alla andra?!

"Flytta ned Rolex ett snäpp då dom inte tillverkar tourbillons och har inte som mål att tillverkar klockor med avancerade komplikationer. "

Känner inte till att Rolex sysslar med avancerad horologi på högsta nivå. Det däremot Rolex jobbar mycket med är ädelstenar och ädla metaller. Men det anser jag inte kvalificera in som avancerad horologi. Men vi har delade meningar om detta förstår jag.
Hur definierar du avancerad horologi? Krävs det oanvändbara/onödiga komplikationer, tex som de jag nämnde i förra posten?
Givet din logik, se över om du inte ska göra ett par justeringar till i pyramiden... :)

Hm... Rolex, IWC, Zenith och Hublot tillsammans med VC, AP, Breguet och Lange? En ETA-försedd IWC eller Datejust tillsammans med en Datograph, Jumbo eller VC chrono?

Synd att Tissot ramlat så långt ned i mångas ögon. En gång i tiden gjorde de fantastiska klockor. Samma med Longines och Movado.

Kul projekt! Att gemensamt rangordna tillverkare/varumärken på ett objektivt sätt och ta hänsyn till alla tänkbara aspekter är verkligen otroligt meningsfullt. Ha det så kul hörni och pinga mig när ni kommit fram till ett resultat som alla är eniga om :D
Tråden lär väll dö ut nu när det har bockats av ett Söner of Sweden skämt, yonsson har hyllat Seiko och Undersköterskan har lyft fram Omega. Nu kan vi gå vidare till annat ;)

Tillbaka
Topp