Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ploppen är optimala tränardinkan. Vänster biceps växer av sig sjÄsch, träna med en ploprof istället. När de gäller är det bara att ta av sig dinkan så är man minst 5 minuter snabbare på milen!
Kanske tog i lite när jag skrev vanligaste. Men titan(ium) är bland dom vanligare och finns i nästan allt.Stämmer det verkligen att titan (Ti) är vårt vanligaste grundämne? Jag skulle tippa på att förekomsten totalt är mindre än 0,1%. Tänker du kanske på kisel (Si)?
Kanske tog i lite när jag skrev vanligaste. Men titan(ium) är bland dom vanligare och finns i nästan allt.
Element Atomer per miljon
Väte 739 000
Helium 240 000
Syre 10 700
Kol 4 600
Neon 1 340
Järn 1 090
Kväve 970
Kisel 650
Magnesium 580
Svavel 440
Dock är det relativt vanligt förekommande i jordskorpan och står för 0,6 % av jordskorpan vilket gör att det kvalar in på plats nr 9 bland vanligast förekommande grundämnen i jordskorpan.Enligt wiki platsar titan inte ens på topp10-listan på förekommande grundämnen i galaxen.
Jorden ska bestå av ca 0.05% titan.
Min titanklocka väger väsentligt mer än alla gamla tjej-Submariners i stål här på forumet.Uråldrig diskussion! Men, titan är för klena. En man ska kunna bära en tung stålklocka!
Brukar ju ofta vara ren titan i klockor eftersom det är relativt lättarbetat. Men finns säkert klockor i titanstål som är superhårt och fortfarande lätt.Då undrar jag, får jag samma legering i en Certina som man får i en Panerai eller annat dyrare märke? Är deras titanlegering billigare och sämre?
....Skulle också vilja se några verkliga viktjämförelser mellan samma modeller i stål och titan för att kunna se en verklig viktskillnad...
Jag skulle absolut prova en Titan om jag hade möjlighet och inte hade gjort det innan.
Har ägt en titanklocka och gillade den skarpt, tycker titan har ett oförtjänt 'dåligt' rykte och jag förstår inte varför. Är tveksam till att de som bespottar titan verkligen har klämt på ett titanur under någon längre tid.
Skulle också vilja se några verkliga viktjämförelser mellan samma modeller i stål och titan för att kunna se en verklig viktskillnad. Förstår inte vikthetsen mot titan, jag har inte upplevt vikten (att den skulle kännas lätt) som ett problem på någon av de titanklockor jag känt på/ägt.
Titanium är vårt vanligaste grundämne .Förekommer i det mesta .Tandkräm ,sand m.m .Ett billigt material .Det som kostar är bearbetningen . Titanium är mjukare men betydligt segare än stål . Därför repas det lätt .
Titan är ett grundämne medan stål är en legering. En legering kan vara precis hur hård eller mjuk som helst. Titan finns i olika renhetsgrader. Där grade 9 är renast. Titan kan oxå legeras för att få andra egenskaper.Det där stämmer väl inte, titan är hårdare än stål?
Titan är ett grundämne medan stål är en legering. En legering kan vara precis hur hård eller mjuk som helst. Titan finns i olika renhetsgrader. Där grade 9 är renast. Titan kan oxå legeras för att få andra egenskaper.
Näää. Titan är mjukare men har en högre böjhållfasthet än stålet. Iallafall i klockor. Du kanske märkt det om man råkar repa en titanklocka vs stål.Jaaaa? Titan är väl fortfarande hårdare om man ser till legeringar på armbandsuren?
Näää. Titan är mjukare men har en högre böjhållfasthet än stålet. Iallafall i klockor. Du kanske märkt det om man råkar repa en titanklocka vs stål.
Ska googla lite. Senare. Så vi får lite kött på benen. Har visserligen jobbat med både titan och stål i många år. Men man glömmer fort.
Äsch, träna med en ploprof istället. När de gäller är det bara att ta av sig dinkan så är man minst 5 minuter snabbare på milen!
Titanium är vårt vanligaste grundämne .Förekommer i det mesta .Tandkräm ,sand m.m .Ett billigt material .Det som kostar är bearbetningen . Titanium är mjukare men betydligt segare än stål . Därför repas det lätt .