• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stålklocka till frugan - tar gärna tips

Zee

Cartier
Frun vill ha en stålklocka och jag har lite svårt att hitta "rätt" modell till henne.

Dealbreakers:
  • Måste vara automat
  • Stållänk och stål case. Ingen two-tone.
  • Inte dykar-bezel. Hon vill ha en "slät" ring
  • Inga komplikationer (möjligen datum, men inte mer än så)
  • Hon har inget emot en pärlemortavla eller tavla med diamanter - men inte för mycket! Det kan vara helt utan pärlemor och stenar också. Oavsett ska det se stilrent ut.
  • 34-40 mm boett. 36-37 mm sweetspot?

Budget: 10k-25k kanske?
Helst ett klassisk märke som Tudor, Omega, Rolex, Breitling, osv.
Kan även tänka sig Longines, Oris. Helst nytt, men kanske bättre begagnad om man kan få en Omega eller Rolex ist..

Denna gillade hon ganska mycket, bortsett vridringen samt att den är lite för maskulin kanske: http://www.uret.se/oris-divers-aquis-date-diamonds-svart-stal-o36-mm-p-14475.html
Denna gillade hon också, men lite utanför budget: http://www.uret.se/omega-seamaster-aqua-terra-150m-master-co-axial-415mm-silverfar-p-55874.html


Jag vill gärna ge henne en klassisk stålklocka för damer, typ motsvarande Rolex submariner för damer s.a.s. Men vilken klocka är det??

Kan ni ge lite tips på modeller?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Sjöö Sandström Royal steel 36 med pärlemotavla :)
Screenshot_20170326-091747.png


Annars tycker jag en Aqua Terra med räfflad vit tavla :happyhappy:
 

Zee

Cartier
Mm, Aqua Terra är nog det "självklara" valet. Sjöö Sandström vet jag inte så mycket om, spontant är det ju inte ett ac de klassiska märkena. Jag resonerar som att om S&S kostar 15-25k så vill jag ha ett klassisk märke för de pengarna..
 

JohnDoe

Rolex
Rolex 34 mm serie är ofta ganska prisvärt. Hittade den här 15210 från ca 2001 för strax över 20 på kaplans i höstas. Efter lite rengöring av länk och boett blev den riktigt fin.

IMG_5657.PNG
 
D

Deleted member 11690

Guest
apuaterra 150M master med pärlemortavla tycker jag är förjävla fin! köpte en till frun förförra året och hon älskar den :) lite utanför budgeten iof, så även för mig men tror det var värt det :D
image.jpeg
 

ilu05191

Omega
Är frugan klockintresserad? Om inte så vill hon egentligen ha en DJ 36mm med fluted bezel, jubilee och vit/silver urtavla. Det är den modell nästan alla kvinnor jag hjälpt med klocka fastnar för, det är som en Submariner för en man. Sen försöker jag få dem att köpa 31mm istället och de som gör det är mer nöjda i längden.
För din budget så finns det massor av OP 34mm:
IMG_2339.PNG
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Är frugan klockintresserad? Om inte så vill hon egentligen ha en DJ 36mm med fluted bezel, jubilee och vit/silver urtavla. Det är den modell nästan alla kvinnor jag hjälpt med klocka fastnar för, det är som en Submariner för en man. Sen försöker jag få dem att köpa 31mm istället och de som gör det är mer nöjda i längden.
För din budget så finns det massor av OP 34mm:
IMG_2339.PNG
Om man är beredd att köra vintage så finns det ju inom budget gott om DJ1601 (och lite färre 1600 om man vill ha slät ring, mer tooligt) med fantastiska silvertavlor. Men det hänger ju på inställningen till "gammalt" . Själv såg jag en Tudor BB36 på en tjej som testade i klockaffär och det var så bra att jag nära på friade där och då. (vilket ju blivit awkward då hennes kille stod bredvid). Om man letar "typ motsvarande Rolex submariner för damer s.a.s" så vet jag inte vad som skulle passa bättre in på beskrivningen inom parametrarna.
 

ilu05191

Omega
Om man är beredd att köra vintage så finns det ju inom budget gott om DJ1601 (och lite färre 1600 om man vill ha slät ring, mer tooligt) med fantastiska silvertavlor. Men det hänger ju på inställningen till "gammalt" . Själv såg jag en Tudor BB36 på en tjej som testade i klockaffär och det var så bra att jag nära på friade där och då. (vilket ju blivit awkward då hennes kille stod bredvid). Om man letar "typ motsvarande Rolex submariner för damer s.a.s" så vet jag inte vad som skulle passa bättre in på beskrivningen inom parametrarna.

Absolut. Min gissning var baserad på minst 10 kvinnor som velat ha ungefär vad TS beskriver att hans fru ville ha. När jag visat ovan beskrivna DJ har nog alla sagt att den är perfekt.
 

Norrman

Cartier
Till damer... Cartier, alltid bara Cartier :)
image.jpeg

Måste hålla med cartier är verkligen det ultimata märket. Mycket stilfull och man kan hitta många fynd på andrahandsmarknaden.

http://www.chrono24.se/cartier/santos--id5698338.htm

http://www.chrono24.se/cartier/tank-solo-ladies-w1018255--id5842270.htm

Om cartier inte faller i smaken, de är ju lite annorlunda och en aning vågade, så är en rolex dj mycket bra val, lite över budget men håller iaf sitt värde.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Håller också på 31mm alt 34mm Rolex , köpt midsize till min gumma. Den sitter på kan man säga! :)
 
Topp