• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

State of the Collection - Visa din vintagesamling!

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Uppdaterat lite. Två klockor ut och en in. Frågan är vad man ska sikta på härnäst? Fortsätta på inslagen väg eller testa något nytt? Har lite uppslag men inget känns självklart.

23841E92-97A9-4378-8D70-F13D727BE781.jpeg

Ingen minute track helt plötsligt! :)

Vad skulle inslagen väg innebära? Vad är nästa naturliga steg?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kanske komplettera Rolex-trion med en lika grym vintage Omega-trio?
Det tåget har nästan gått. Tycker Omega är för dyrt med tanke på vad man får. Matta tavlor lockar mig ganska lite även om min Daytona är matt. Blir lite dött på något sätt i mina ögon. Även daytonan. Skulle kanske vara gamla kronografer med gilt-finish men det är inte heller direkt min typ av klocka.

Ingen minute track helt plötsligt! :)

Vad skulle inslagen väg innebära? Vad är nästa naturliga steg?
Nä, försvann med 5508. Jag gillar de sena gilt-tavlorna som har en ganska modern appeal fast de är gamla. En tidlös perfekt design. Det sagt så är fortfarande en perfekt 5512 från tidigt 60-tal en dröm. Bara svårt att hitta perfekta och dessutom väldigt heta på marknaden vilket gör att jag inte har råd.

Inslagen väg skulle väl mest troligt vara att fortsätta i samma stil och framförallt uppgradera något. Då är väl subben den som ligger närmast till hands. Lägga till klockor så skulle jag kanske kunna falla tillbaka på en 1016 eller gå på en non-PN pump-daytona i panda-utförande. Också det ruggiga pengar just nu.

En sak som lockar är en no-date Snowflake i perfekt skick men också det är svårt att hitta tillräckligt bra. Det hade varit en trevlig och bra vardagsklocka.

Annars så är jag just nu inne i en period där jag kollar mycket efter halvgamla Patek 3970. De är ganska iskalla på marknaden och är nog enda chansen att köpa in sig på en rolig perpetual-patek. Det skulle dock kräva att något annat fick lämna.. Sedan så är jag alltid sugen på den nuvarande AP 15202. Tycker de är fantastiska men jag vet inte om jag vill ha något som blänker så mycket och som drar åt sig uppmärksamhet. Moderna independants som FP Journe, MB&F etc är också roligt. Klickar dock inte helt när jag testar i verkligheten.

Annars är jag öppen för förslag. :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nä, försvann med 5508. Jag gillar de sena gilt-tavlorna som har en ganska modern appeal fast de är gamla. En tidlös perfekt design. Det sagt så är fortfarande en perfekt 5512 från tidigt 60-tal en dröm. Bara svårt att hitta perfekta och dessutom väldigt heta på marknaden vilket gör att jag inte har råd.

Inslagen väg skulle väl mest troligt vara att fortsätta i samma stil och framförallt uppgradera något. Då är väl subben den som ligger närmast till hands. Lägga till klockor så skulle jag kanske kunna falla tillbaka på en 1016 eller gå på en non-PN pump-daytona i panda-utförande. Också det ruggiga pengar just nu.

En sak som lockar är en no-date Snowflake i perfekt skick men också det är svårt att hitta tillräckligt bra. Det hade varit en trevlig och bra vardagsklocka.

Annars så är jag just nu inne i en period där jag kollar mycket efter halvgamla Patek 3970. De är ganska iskalla på marknaden och är nog enda chansen att köpa in sig på en rolig perpetual-patek. Det skulle dock kräva att något annat fick lämna.. Sedan så är jag alltid sugen på den nuvarande AP 15202. Tycker de är fantastiska men jag vet inte om jag vill ha något som blänker så mycket och som drar åt sig uppmärksamhet. Moderna independants som FP Journe, MB&F etc är också roligt. Klickar dock inte helt när jag testar i verkligheten.

Annars är jag öppen för förslag. :)

Intressant! Rent generellt tror jag ju att vi har en rätt liknande smak när det gäller klockor - själv dras jag dock snarare mot tidiga tavlor än senare, men helt klart intressanta synpunkter.

Kul också att läsa om åsikterna kring matta tavlor - ligger ju så klart en viss sanning i det även om jag kan gilla hur en matt tavla beter sig i solljus också.

Daytonor känns också som att tåget gått även där för oss hobby-nördar, 4-siffrig Daytona kvarstår dock som en avlägsen dröm för personlig del.

Tycker du täcker in den moderna delen av klocknördandet rätt bra också, har för egen del funnit mig själv läsandes orimligt mycket om FP Journe (något lockar med en grinig Schweizisk gubbe) och Lange på sistone.

...och 15202 är inte så blingig som du tror! :)
 
  • Like
Reactions: Per

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det tåget har nästan gått. Tycker Omega är för dyrt med tanke på vad man får. Matta tavlor lockar mig ganska lite även om min Daytona är matt. Blir lite dött på något sätt i mina ögon. Även daytonan. Skulle kanske vara gamla kronografer med gilt-finish men det är inte heller direkt min typ av klocka.


Nä, försvann med 5508. Jag gillar de sena gilt-tavlorna som har en ganska modern appeal fast de är gamla. En tidlös perfekt design. Det sagt så är fortfarande en perfekt 5512 från tidigt 60-tal en dröm. Bara svårt att hitta perfekta och dessutom väldigt heta på marknaden vilket gör att jag inte har råd.

Inslagen väg skulle väl mest troligt vara att fortsätta i samma stil och framförallt uppgradera något. Då är väl subben den som ligger närmast till hands. Lägga till klockor så skulle jag kanske kunna falla tillbaka på en 1016 eller gå på en non-PN pump-daytona i panda-utförande. Också det ruggiga pengar just nu.

En sak som lockar är en no-date Snowflake i perfekt skick men också det är svårt att hitta tillräckligt bra. Det hade varit en trevlig och bra vardagsklocka.

Annars så är jag just nu inne i en period där jag kollar mycket efter halvgamla Patek 3970. De är ganska iskalla på marknaden och är nog enda chansen att köpa in sig på en rolig perpetual-patek. Det skulle dock kräva att något annat fick lämna.. Sedan så är jag alltid sugen på den nuvarande AP 15202. Tycker de är fantastiska men jag vet inte om jag vill ha något som blänker så mycket och som drar åt sig uppmärksamhet. Moderna independants som FP Journe, MB&F etc är också roligt. Klickar dock inte helt när jag testar i verkligheten.

Annars är jag öppen för förslag. :)
Hur gick resonemanget med att släppa 5508an? Mest ekonomi eller? En klocka du inte vågade använda?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur gick resonemanget med att släppa 5508an? Mest ekonomi eller? En klocka du inte vågade använda?
Mest att jag ville ha en sub med kronskydd. Jag tycker att smallcrowns ser lite utdaterade ut och blir mer antika än sportvintage. Pengamässigt så är de undervärderade vilket mest bara visar på allmänt låg efterfrågan. Användbarheten är inte annorlunda jämfört med någon annan av mina klockor.

Så mestadels bara en smaksak. Underlinen är också bättre ur samlarsynpunkt. For what it is worth.
 

fsdfsdf

Omega
Sådär ja - nu blev jag inspirerad att ta fram kameran och fota mina vintage-klockor med. Från vänster:
  • Rolex 5513 - från 1979
  • Benrus Type I - från 1975 (någon som känner till ett ställe där dessa kan servas?)
  • Benrus Type II - från 1977
  • Candino 10511 - Trekronormärkt svenskt militärur) från 60-70-talet
  • Helbros Invincible Skin Diver - tidigt 70-tal
  • Omega Speedmaster 145.022 pre-moon från 1969
  • Rolex Daydate 1803 från 1962.
  • Omega 2471 Triple Date - från 1947
  • Rolex GMT 1675 från 1979.
Börjar fundera en del i banor på att trappa ner på det här intresset på temat "less is more". Men till varje kraft finns en motkraft och kan lova att det finns garanterat en 5-10 modeller därute som man funderar på, har bevakningar på genom olika appar och verkligen inte kan släppa. Svårt det här... ;) Vintage-mässigt är det militär-temat som ska utvecklas djupare: Heuer Bundeswehr, IWC Mark X, XI, Lemania TG.... fortsätta drömma om en Viggen ha ha!

tsa0azp.jpg

'
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Sådär ja - nu blev jag inspirerad att ta fram kameran och fota mina vintage-klockor med. Från vänster:
  • Rolex 5513 - från 1979
  • Benrus Type I - från 1975 (någon som känner till ett ställe där dessa kan servas?)
  • Benrus Type II - från 1977
  • Candino 10511 - Trekronormärkt svenskt militärur) från 60-70-talet
  • Helbros Invincible Skin Diver - tidigt 70-tal
  • Omega Speedmaster 145.022 pre-moon från 1969
  • Rolex Daydate 1803 från 1962.
  • Omega 2471 Triple Date - från 1947
  • Rolex GMT 1675 från 1979.
Börjar fundera en del i banor på att trappa ner på det här intresset på temat "less is more". Men till varje kraft finns en motkraft och kan lova att det finns garanterat en 5-10 modeller därute som man funderar på, har bevakningar på genom olika appar och verkligen inte kan släppa. Svårt det här... ;) Vintage-mässigt är det militär-temat som ska utvecklas djupare: Heuer Bundeswehr, IWC Mark X, XI, Lemania TG.... fortsätta drömma om en Viggen ha ha!

tsa0azp.jpg

'
Hatten av!
Har span efter en sådan omega Triple date. Riktigt fet!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sådär ja - nu blev jag inspirerad att ta fram kameran och fota mina vintage-klockor med. Från vänster:
  • Rolex 5513 - från 1979
  • Benrus Type I - från 1975 (någon som känner till ett ställe där dessa kan servas?)
  • Benrus Type II - från 1977
  • Candino 10511 - Trekronormärkt svenskt militärur) från 60-70-talet
  • Helbros Invincible Skin Diver - tidigt 70-tal
  • Omega Speedmaster 145.022 pre-moon från 1969
  • Rolex Daydate 1803 från 1962.
  • Omega 2471 Triple Date - från 1947
  • Rolex GMT 1675 från 1979.
Börjar fundera en del i banor på att trappa ner på det här intresset på temat "less is more". Men till varje kraft finns en motkraft och kan lova att det finns garanterat en 5-10 modeller därute som man funderar på, har bevakningar på genom olika appar och verkligen inte kan släppa. Svårt det här... ;) Vintage-mässigt är det militär-temat som ska utvecklas djupare: Heuer Bundeswehr, IWC Mark X, XI, Lemania TG.... fortsätta drömma om en Viggen ha ha!

tsa0azp.jpg

'
Fin samling! Extra glad över att se en type I.
 

fsdfsdf

Omega
Hatten av!
Har span efter en sådan omega Triple date. Riktigt fet!
Tack! Ja det är var en modell jag själv spanade på flera år innan jag hittade denna. Burit den nu hela veckan i samband med fullmånen he he
På blotta 35mm är den först mycket mindre än man kan tro - men på ett par dar vänjer man sig vid allt.
Veckodag, datum, månad, månfas är smidigt. Tavlan är förmodligen omgjord nångång under åren men skiner fint och bärs ofta!

xZOkwd2.jpg
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Sådär ja - nu blev jag inspirerad att ta fram kameran och fota mina vintage-klockor med. Från vänster:
  • Rolex 5513 - från 1979
  • Benrus Type I - från 1975 (någon som känner till ett ställe där dessa kan servas?)
  • Benrus Type II - från 1977
  • Candino 10511 - Trekronormärkt svenskt militärur) från 60-70-talet
  • Helbros Invincible Skin Diver - tidigt 70-tal
  • Omega Speedmaster 145.022 pre-moon från 1969
  • Rolex Daydate 1803 från 1962.
  • Omega 2471 Triple Date - från 1947
  • Rolex GMT 1675 från 1979.
Börjar fundera en del i banor på att trappa ner på det här intresset på temat "less is more". Men till varje kraft finns en motkraft och kan lova att det finns garanterat en 5-10 modeller därute som man funderar på, har bevakningar på genom olika appar och verkligen inte kan släppa. Svårt det här... ;) Vintage-mässigt är det militär-temat som ska utvecklas djupare: Heuer Bundeswehr, IWC Mark X, XI, Lemania TG.... fortsätta drömma om en Viggen ha ha!

tsa0azp.jpg

'

Bra där!
Om nedtrappningen innebär försäljning av Type I/II så skicka ett pm.
 

wupe14

Omega
Lite blandat från min samling.
 

Bilagor

  • 20180201_125709.jpg
    20180201_125709.jpg
    95.3 KB · Visningar: 6
  • 20180101_115434.jpg
    20180101_115434.jpg
    160.4 KB · Visningar: 6
  • 20171231_170840.jpg
    20171231_170840.jpg
    267.4 KB · Visningar: 8
  • 20170922_093436.jpg
    20170922_093436.jpg
    214 KB · Visningar: 9
  • 20161223_153506.jpg
    20161223_153506.jpg
    170.5 KB · Visningar: 6
  • 20160624_144054.jpg
    20160624_144054.jpg
    136.9 KB · Visningar: 9
  • 20160624_144029.jpg
    20160624_144029.jpg
    140.6 KB · Visningar: 10

Ako

Rolex
2-Faktor
Bra där!
Om nedtrappningen innebär försäljning av Type I/II så skicka ett pm.
Sådär ja - nu blev jag inspirerad att ta fram kameran och fota mina vintage-klockor med. Från vänster:
  • Rolex 5513 - från 1979
  • Benrus Type I - från 1975 (någon som känner till ett ställe där dessa kan servas?)
  • Benrus Type II - från 1977
  • Candino 10511 - Trekronormärkt svenskt militärur) från 60-70-talet
  • Helbros Invincible Skin Diver - tidigt 70-tal
  • Omega Speedmaster 145.022 pre-moon från 1969
  • Rolex Daydate 1803 från 1962.
  • Omega 2471 Triple Date - från 1947
  • Rolex GMT 1675 från 1979.
Börjar fundera en del i banor på att trappa ner på det här intresset på temat "less is more". Men till varje kraft finns en motkraft och kan lova att det finns garanterat en 5-10 modeller därute som man funderar på, har bevakningar på genom olika appar och verkligen inte kan släppa. Svårt det här... ;) Vintage-mässigt är det militär-temat som ska utvecklas djupare: Heuer Bundeswehr, IWC Mark X, XI, Lemania TG.... fortsätta drömma om en Viggen ha ha!

tsa0azp.jpg

'
Superfina klockor , speciellt typ 1, hojta till om den ska säljas. Ang service , den är väl ETA baserad ?
Borde en duktigt vintageurmakare väl kunna serva?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Det gör det alltid :rolleyes: och en kronograf... och en dress... och en tank... och en...

Och sen när man andas ut och i ett par sekunder tänker att "Nu är det harmoni, solen står i zenit och världen andas ut"... så säljer man allt och rinse and repeat börjar om som en jävla dåre!!!
Så är det :) Den mentala brottningsmatchen pågår ständigt. En skindiver... en Squale... en banantank... en Certina DS... osv - in absurdum.
 
Topp