• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

State of the Collection - Visa din vintagesamling!

Fadershan

Patek
Tack för omnämnande i det gänget! Min enkla samling är dock inte större än att den med lätthet ryms på en brunmurrig babyfilt:
IMG_1866.JPG

Golden tuna -85, Dugena 80-tal, flightmaster c:a -70, Movado sub sea c:a -65, Vulcain cricket -53, Grand seiko hi-beat -69. Försöker att ha en kul och användbar mix utan att hamna på fler än 5-6 st, inte det lättaste...
Sagt det förr men den där Movadon e bland det fetaste som finns.. i min bok iaf :)
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Var brukar gränsen för vintage sättas på klocksnack? 20/25 år? Får se över min samling någon gång framöver, alltid nått nytt på väg in och nått på väg ut så måste hitta någon period där det känns "rätt" :)
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Ja så kanske det är. om man får ha en egen definition gällande vad som räknas som vintage skulle jag säga att det måste vara plexi. Det kanske blir töntigt att ha den definitionen...
Men plexi känns vintage! Safir gör det inte. :)

Vintage tolkas ju så olika beroende på vad det är man kollar på, när det gäller klockor skulle nog ett årtal funka bättre och som jag läst mellan raderna i forumet så verkar de flesta dra gränsen runt 20-30 år. Det är bara att acceptera att även 90-talet kan bli vintage ;-). Skulle vi dra gränsen för när plexi fasades ut mot safir/mineralglas så skulle t.ex. de allra flesta japanare försvinna då mineralglaset introducerades i början av 70-talet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vintage tolkas ju så olika beroende på vad det är man kollar på, när det gäller klockor skulle nog ett årtal funka bättre och som jag läst mellan raderna i forumet så verkar de flesta dra gränsen runt 20-30 år. Det är bara att acceptera att även 90-talet kan bli vintage ;-). Skulle vi dra gränsen för när plexi fasades ut mot safir/mineralglas så skulle t.ex. de allra flesta japanare försvinna då mineralglaset introducerades i början av 70-talet.
Och tidiga JLC vara ute då de kunde ha safir.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja så kanske det är. om man får ha en egen definition gällande vad som räknas som vintage skulle jag säga att det måste vara plexi. Det kanske blir töntigt att ha den definitionen...
Men plexi känns vintage! Safir gör det inte. :)
Enligt uppgift började Jaeger LeCoultre med safirglas år1929. På min Duoplan trettiotalare sitter det i alla fall safirglas. Safirglas var dock så exklusivt (och svårproducerat?) att det inte slog igenom förrän på -90 talet.

Inte vintage?
IMG_9882.JPG
IMG_9883.JPG
IMG_9884.JPG

https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/
 

deddas

Rolex
Enligt uppgift började Jaeger LeCoultre med safirglas år1929. På min Duoplan trettiotalare sitter det i alla fall safirglas. Safirglas var dock så exklusivt (och svårproducerat?) att det inte slog igenom förrän på -90 talet.

Inte vintage?
IMG_9882.JPG
IMG_9883.JPG
IMG_9884.JPG

https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/
Den där var nice!
Och ja det där är inte vintage... Det där räknas som antikt! :p
Men skämt åsido jag visste inte att det funnits så länge... nu känner jag mig dum och icke påläst.
Då får jag kapitulera. Vintage kan bara räknas i tid som passerat och inget annat!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Har en betydligt mindre samling att visa, även om partnern hävdar motsatsen. Men Ok, när jag hittat packning till Seamaster Compressorn och min Smiths Delux är klar så återkommer jag.
Fast packningen har visat sig vara en svår nöt...
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Här är mina vinatgeklockor, en blandning av kostym, dykare och kronografer. Var tveksam till att ta med Sinnen på bilden, men den bör vara 80-tal, har plexi och en mysig patina.
image.jpeg
Så enkel, men Memovoxen är ändå en av de allra vackraste tavlorna. Har varit inne på att en gång äga en Vulcain men frågan är ändå om inte JLCn är den alarmklockan som drar mest.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Svårt att se att jag har en samling med tanke på så mycket som så många andra har. Jag är kanske mer klockintresserad än klocksamlare och jag gillar mest gamla giltrollar. Rätt smalt och säkert småtråkigt men jag är väldigt happy med det lilla jag har. Får försöka ta lite bättre bilder om ljuset tillåter men här är iaf en quick'n dirty pic på "samlingen".

02235.jpg
 

Esquared

Cartier
Svårt att se att jag har en samling med tanke på så mycket som så många andra har. Jag är kanske mer klockintresserad än klocksamlare och jag gillar mest gamla giltrollar. Rätt smalt och säkert småtråkigt men jag är väldigt happy med det lilla jag har. Får försöka ta lite bättre bilder om ljuset tillåter men här är iaf en quick'n dirty pic på "samlingen".

02235.jpg
vilken står högst i kurs om du bara fick behålla en?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Svårt att se att jag har en samling med tanke på så mycket som så många andra har. Jag är kanske mer klockintresserad än klocksamlare och jag gillar mest gamla giltrollar. Rätt smalt och säkert småtråkigt men jag är väldigt happy med det lilla jag har. Får försöka ta lite bättre bilder om ljuset tillåter men här är iaf en quick'n dirty pic på "samlingen".

02235.jpg
Jäklar vad den där kvartetten ser bra ut :)
 
Topp