• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Grym recension! Tack!

Välkommen tillbaka!
Mycket intressant recension av en kul klocka som inte är mer hommage än nån annan tillverkares GMT med blå/svart insert!
Håller med om materialval, lite trist att de inte valde alu, det ger klockan så mycket mer känsla när det åldras!
Ha det!

Tack för recensionen och fina bilder, och grattis till en trevlig klocka :) Typsnittet på siffrorna i GMT-ringen tycker jag gör sig bra med den övriga designen, något jag inte reflekterat över förut. 20/16 på länkar är jag ett stort fan av så det var kul att höra. Nu ska dom bara göra en boett under 10mm utrustad med kvarts :D

Håller helt och fullt med :)

Grattis :)
Tack för recensionen.


Stort tack alla :D
 
S

sahlback

Guest
Fin klocka och bra recension. Bland premiumklockorna önskar jag att Mr Steinhart kommer ut med en 500 i rostfritt istället för titan, helst med alternativt armband, t.ex. silicon eller läder. Jag tycker det är så jäkla gött med lite mindre företag som faktiskt går att kommunicera med och som gör kvalité till bra pris. Med åren så uppskattar jag kvalité och design men skiter rätt mycket i märket. Jag kan öppna och reglera mina klockor om det behövs. Mina klockor hänger med när jag hoppar i havet från båten, tränar och andra aktiviteter. Hade min klocka kostat 250 000 så hade jag nog tagit av den i många lägen även om den tål aktiviteten i fråga. Att vara rädd för att en liten repa ska kosta 10000-tals kronor i värdeminskning passar inte mig även om jag vårdar mina prylar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Fin klocka och bra recension. Bland premiumklockorna önskar jag att Mr Steinhart kommer ut med en 500 i rostfritt istället för titan, helst med alternativt armband, t.ex. silicon eller läder. Jag tycker det är så jäkla gött med lite mindre företag som faktiskt går att kommunicera med och som gör kvalité till bra pris. Med åren så uppskattar jag kvalité och design men skiter rätt mycket i märket. Jag kan öppna och reglera mina klockor om det behövs. Mina klockor hänger med när jag hoppar i havet från båten, tränar och andra aktiviteter. Hade min klocka kostat 250 000 så hade jag nog tagit av den i många lägen även om det tål aktiviteten i fråga. Att vara rätt för att en liten repa ska kosta 10000-tals kronor i värdeminskning passar inte mig även om jag vårdar mina prylar.
Väl skrivet!
Jag har länge dragit mig för att införskaffa en ”dyr” klocka eftersom jag vet med mig att jag absolut hatar att bekymra mig om sånt.
Får se om jag klarar att stå emot suget...
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Mycket trevlig läsning!

Tackar :)

Fin klocka och bra recension. Bland premiumklockorna önskar jag att Mr Steinhart kommer ut med en 500 i rostfritt istället för titan, helst med alternativt armband, t.ex. silicon eller läder. Jag tycker det är så jäkla gött med lite mindre företag som faktiskt går att kommunicera med och som gör kvalité till bra pris. Med åren så uppskattar jag kvalité och design men skiter rätt mycket i märket. Jag kan öppna och reglera mina klockor om det behövs. Mina klockor hänger med när jag hoppar i havet från båten, tränar och andra aktiviteter. Hade min klocka kostat 250 000 så hade jag nog tagit av den i många lägen även om den tål aktiviteten i fråga. Att vara rädd för att en liten repa ska kosta 10000-tals kronor i värdeminskning passar inte mig även om jag vårdar mina prylar.

Håller helt och fullt med :)

39an är i rostfritt och 42orna är i titan tror jag. Däremot finns det ju bara en GMT i 39 och ingen vanlig dykare tyvärr :( Hade gärna också sett en 39 500 enbart dykare i någon rolig färgkombo, det tror jag hade varit en höjdare :)
 
S

sahlback

Guest
Fast jag gillar 42an skarpt! Kanske för jag kommer från en Victorinox Air Boss 6 som är 44 mm. :)
 

ScubaKing

Audemars
Bra recension. Lite bedrövande att urverket på din Steinhart ser mer välarbetat ut (blånerade skruvar, mer dekoration, snyggare rotor) än på min Breitling för 36 lax :dead:. Dock får man säga att verket i min Bratte (ETA2824-2) är både top och chronometer version. Gillar för övrigt Steinhart väldigt mycket och har ägt flera. Tycker inte din klocka påminner om en Batman mer än färgerna och skulle lätta kunna äga en själv. :)

B1 (5).jpg

B1 (9).jpg
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Bra recension. Lite bedrövande att urverket på din Steinhart ser mer välarbetat ut (blånerade skruvar, mer dekoration, snyggare rotor) än på mig Breitling för 36 lax :dead:. Dock får man säga att verket i min Bratte (ETA2824-2) är både top och chronometer version. Gillar för övrigt Steinhart väldigt mycket och har ägt flera. Tycker inte din klocka påminner om en Batman mer än färgerna och skulle lätta kunna äga en själv. :)

B1 (5).jpg

B1 (9).jpg
Tack tack :)

Kör också Steinhart/Breitlingkombo... nu får väl Rolexkramarna ännu mer vatten på sin kvarn :hilarious:
 

Micke P

Breitling
Hade egentligen tänkt att skippa att skriva en liten recension av mitt nya inköp p.g.a. den tråkiga tonen gentemot tillverkaren Steinhart här på forumet. Men om vi försöker att hålla det sakligt så blir det en liten genomgång av klockan i fråga ändå på allmän begäran. Steinhart Ocean 39 GMT 500 Premium.

Skall ni gnälla så kan ni göra det i tråden som är ämnad för detta:
https://klocksnack.se/threads/mystiken-i-hatet-mot-steinhart.2972/


I recensionen kommer jag att jämföra den lite med min Yema Navygraf som spelar i samma prisklass/storlek/kundkrets och oundvikligen med Rolex GMT Master II ”Batman” som den tydligen är en blåkopia av.... eller ja, ni kan ju jämföra själva istället....

bm1.1551102269.jpeg
RÅLEX.jpg
2F76243A-D43B-4B21-96DD-890A745BC3E2.JPG



Hur som helst…


Lite granna om Steinhart först då. Steinhart är ett tyskt klockmärke som grundades 2001 av Günter Steinhart. Företaget huserar utanför Augsburg i Bayern i Tyskland. Produktionen av klockorna sker i Jura i Schweiz, ett stenkast från den franska klockhuvudstaden Besancon. Storyn bakom beslutet att börja att tillverka klockor och deras något kontroversiella affärsidé var att herr Steinhart gick in för att köpa en länk till sin Breitling och fick till svar att den skulle kosta 1000€ och det tyckte han bara var löjligt och att det måste gå att tillverka och sälja Swiss Made klockor till ett betydligt lägre pris. Devisen som Steinhart säljer sina klockor under är ”High quality Swiss Made timepieces for an honest price for everyone”. De första klockorna var vanliga generiska Fliegers men snart efteråt lanserades Ocean serien i 42mm vilken är väldigt lik ett annat relativt känt och dyrt klockmärke. Ocean serien har fått mycket skit för sin likhet av Submarinern men också en hel del positiva reaktioner p.g.a. deras höga kvalitet och specifikationer kontra ett relativt blygsamt pris. Ocean verkar att ha blivit en riktig storsäljare och det är nog den modell som fortfarande utgör grunden av Steinharts utbud och det går inte riktigt att sticka under stolen med att det är en klocka som lever på Rolex motsvarighet och dess historia och välkända design. Däremot så ger Ocean serien fortfarande i dag väldigt mycket valuta för pengarna och inte alla klockor i Ocean serien eller i Steinharts övriga modellutbud är hommageklockor av Rolex och andra välkända märken utan har en del eget att komma med också. Ett exempel på detta är tycker jag klockan som nu sitter på min arm, Ocean 39 GMT Premium, som anses vara en rip-off på Rolex Batman men som jag anser är en klocka som står på egna ben och skiljer sig så pass mycket att man knappast kan kalla den för en hommage ens. Idag börjar Ocean serien med Ocean 39 och Ocean 1 till det facila priset 395€ och för det får man en sub-hommage på 39 eller 42 mm i diamter, på Oyster, safirglas, AR, 30ATM och med ett ETA2824 Elabore eller ett SW200 under huven och det får nog anses som prisvärt oavsett vad man tycker om utseendet och att man väger in att den är Swiss Made. Lägger in en liten intervju med Günter Steinhart som Gnomon gjort och ett utdrag ur deras produktkatalog så att ni själva kan skapa er en uppfattning om vad ni tycker om utseendet på deras övriga klockor.


Steinhart.jpg



Tillbaka till klockan då. Jag har nu haft klockan i snart en vecka och den har suttit på armen varje dag, hela dagen sedan jag fick den. Jag tycker att den bärs fantastiskt bekvämt trots att det är en liten tjockis och jag har inget allvarligt att anmärka på vare sig när det kommer till gång, finish eller kvalitet.


Klockan mäter 39mm i diameter exklusive krona och 43mm om man räknar med den. Lug2lug mäter den 47mm och mellan luggarna har den 20mm. Jag nämnde att det är en riktig tjockis, något som jag vanligtvis avskyr, men det är inte riktigt hela sanningen. Enligt specifikation är den 13mm hög men när jag går lös med skjutmåttet så får jag det till hela 13,7mm. Det låter riktigt saftig men tar man bort höjden på det kupade safirglaset så mäter den in på betydligt trevligare och något mer verklighetsanpassade 11,8mm. Glaset är en riktig höjdare tycker jag, tjockt, boxat och kupat med dubbel AR på insidan. Klockan saknar vid första anblick ett cyklop och tur är väl det då jag tycker att det är riktigt fult. Klockan är dock inte helt utan förstoring ändå då hela glaset agerar förstoringsglas och det i kombination med en riktigt bra AR gör läsbarheten riktigt bra. Detta även om du ser den från sidan i en snäv vinkel. Jag har haft många klockor med både kupat och dubbel-kupat safirglas men har inte upplevt förstoringseffekten så tydligt på någon annan klocka. För att ytterligare bidra till en god läsbarhet så är tavlan mattsvart med knivskarp tryckt text och index på. Visarna är mattvita med lume och bidrar även dem med en hög kontrast, och som tur är så är det inte Mercedesvisare heller vilket är ett stort plus i min bok. Vidare så är naturligtvis även den blåa GMT-visaren lumad och hela den vita delen av sekundvisaren någon som ofta prioriteras bort annars på andra klockor. Även siffrorna på vridringen är lumade. Lumen är Superluminova BGW9 med isblått ljus. Lumen fungerar helt klart, men det är långt ifrån så stark eller långlivad som hos klockor som är kända för sin lume som t.ex. Seiko och Zelos.

Boetten bärs ganska platt och ligger väldigt bekvämt på min handled. Bandhornen har en liten böjning neråt vilket gör att höjden på boettlocket inte påverkar hur den bärs. Sidorna och baksidan på boetten är polerade. Ovansidan på boetten, boettlocket och oysterlänken är borstade. Även vridringen är polerad och tillsammans med glaset och det högblanka keramiska inlägget så gör det att den får rejält med wrist presence när den kommer ut i solen.

Länken är riktigt bra. Den har solida ändbitar och länkar och mäter 20mm mot klockan och smalnar av aggressivt ända ner till 16mm mot låset. Länkbitarna är skruvade och länken är riktigt lång. Vanligtvis brukar jag plocka ur två länkbitar på en ny klocka för att den skall passa min 19,5cm handled men med denna har jag tre länkbitar över som ger kanske tre centimeter till ifall det skulle behövas. Utöver det så sitter det även en halvlänk på klockan och låset har 4 mikrojusteringspositioner. Länken är riktigt tajt och kvalitativ men ändå följsam redan ur boxen. Låset är ingen höjdare dock. Låset är ett vanligt friktionsbaserat lås med en extra säkerhetsbygel på. Det är snarlikt de låsen man brukar finna på hundratals andra dykarklockor. Låset saknar dykarförlängning eller verktygslös justering och känns lite ”tunn”. Finishen är bra på låset men jag hade gärna sett något mer ändamålsenligt på en klocka som trots att den inte är en dykare ändå har 50ATM WR. Har man 50ATM WR så borde man ha en länk som är justerbar on the fly. Låset var också extremt svårt att öppna när klockan var helt ny, men har blivit mer samarbetsvilligt nu när jag använt klockan ett tag.

6593706F-B4A4-4EDF-A33B-BC2A45BBBCF7.JPG
89FD0AF3-EE05-40B4-978B-DA0B34B56111.JPG
5723822F-4E94-4232-B8CD-9402AE456EE6.JPG
B05FA55A-E37D-4EB3-BC33-D8DFEDC15B15.JPG
R1060890.JPG
B38A3229-8420-4A06-974B-DF365A88E5FB.JPG
B05FA55A-E37D-4EB3-BC33-D8DFEDC15B15.JPG
R1060861.JPG
R1060862.JPG
R1060863.JPG
R1060867.JPG
R1060868.JPG
R1060869.JPG
R1060870.JPG
R1060871.JPG
R1060872.JPG
R1060888.JPG
CA58D02F-84A0-42A4-BE63-40216C35E052.JPEG


Under huven tickar ett ETA2893-2 Elaboré som är något av ett standardverk hos GMT-klockor som saknar inhouseverk. Verket har 21j och tickar på i 28800BPH. PR skall vara runt 42 timmar och verket skall hålla sig inom +/-12s/dag. Efter snart en vecka på armen har den dock tickat på konsekvent i +5s/dag vilket ändå får anses som okej då det är grundversionen av verket och inte top eller chronometer versionerna. Elaboré skiljer sig inte alls från standardversionen av ETA2893-2 förutom att verket är dekorerat och det är väl därför klockan har ett fönster i boettlocket, även detta av safirglas. Verket ser helt klart ganska trevligt ut och har som man kan förvänta sig lite perlage, blåa skruvar och en guldfärgad Steinhartmärkt rotor.

7FAF64C9-9EE8-4411-A31E-2D9D3689E17E.JPG


Om man nu skall jämföra den med Yemas Navygraf. Båda två är badvänliga klockor på länk med safirglas, automatiskt urverk som tickar i 28800bph och som är 39mm stora. Steinharten kostade mig 7677kr (690€+15€=705€) och Yeman kostade mig 7150kr (med rabatt 675€) men listar lite dyrare på 749€ d.v.s. ca. 8125kr vilket gör att jag tycker att de spelar i samma prisklass.

Ni hittar min tidigare recension av Navygrafen här: https://klocksnack.se/threads/yema-navygraf-first-impressions.114652/

Hands down vinner Steinharten på i princip alla punkter förutom möjligtvis historia och länken. Steinharten med sina 13,7mm är betydligt tjockare än Yemans 12mm men trots detta bärs Yeman betydligt högre och klumpigare än Steinharten. Jag gissar att detta beror på, förutom luggarnas utformning såklart, att Yemans MBP1000 verk är betydligt tjockare och därför har ett mer utskjutande boettlock än Steinharten. I övrigt så är dessa två klockor nästan identiska rent måttmässigt. Båda klockorna har mattsvarta tavlor med enbart tryck på och båda två är perfekt utförda. Visarna är även dem identiska förutom att dem på Yeman är gula och på Steinharten vita. Skillnaden är dock att på Yeman är inte sekundvisaren lumad vilket den är på Steinharten. De vita visarna gör också läsbarheten något bättre på Steinharten. Båda klockorna har alla markeringarna på vridringarna lumade men Yemans är av safirglas och Steinhartens är keramik och jag gillar inte någon av dem, jag personligen hade hellre sett stål eller aluminium inlägg i vridringarna på båda klockorna. ETA verket går också betydligt mer exakt och konsekvent jämfört med Ambres motsvarighet. Finishen är mycket bra på båda klockorna men Steinharten är nog strået vassare ändå. Båda länkarna är riktigt bra. Som jag nämnde innan känns Steinhart länken väldigt gedigen, kvalitativ och följsam och avsmalnar kraftigt mot låset något som jag gillar men länken är också tung. Yemans länk känns likadan men är mycket lättare vilket jag tycker gör den bekvämare. H-länkarna gör den också ännu mer följsam än ett oyster. Låsen är lika dåliga på båda klockorna, men Yeman har dykarförlängning vilket även det är stort plus.

R1060894.JPG
R1060897.JPG
R1060900.JPG
R1060901.JPG


Slutligen vad får då Steinhart Ocean 39 GMT 500 Premium för betyg? Den får mycket väl godkänd och jag tror att det är svårt att hitta något med samma specifikationer som ens kommer i närheten av prislappen på 690€. Den är dock inte helt perfekt. Klockan lider av dykarsjukan och har en 120 klicks uni-directional vridring och den borde helt klart haft en riktig GMT variant i stället för att bara låna en av sina dykarbröder i samma serie. Jag hade också mer än gärna valt bort det dekorerade verket, glasbaksidan och 50ATM WR och köpt en i övrigt likadan klocka till utseende men ej i premiumversion för 200€ mindre, tyvärr finns ingen sådan i katalogen. Även lås och länk kunde ha varit bättre. Jag har något svårt att rekommendera ett köp av Yema Navygraf till listpris även om det är en riktigt bra klocka det också men Steinharten tycker jag är riktigt bra köp även om man betalar fullpris :)

Tack för det, La själv en beställning idag på Steinhart Ocean Vintage GMT för ca 550 euro. Känns som qualit for the box.
 

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Väl skrivet! Jag är lite nyfiken på om du fortfarande har kvar den och hur du upplever den såhär ett och ett halvt år senare?
Jag går själv i tankarna på att skaffa en då jag föll direkt när den råkade dyka upp när jag slösurfade runt på tuben.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Väl skrivet! Jag är lite nyfiken på om du fortfarande har kvar den och hur du upplever den såhär ett och ett halvt år senare?
Jag går själv i tankarna på att skaffa en då jag föll direkt när den råkade dyka upp när jag slösurfade runt på tuben.
Tack tack :) Jodå den är kvar och den är lika bra fortfarande tycker jag. Inte märkt av några större irritationsmoment, det värsta jag kommer på är att det boxade och välvda glaset är något högt för min smak :) Den har hängt med ovanligt länge, får se hur länge till den klarar sig, finns ju alltid något nytt att jaga :D
 

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack tack :) Jodå den är kvar och den är lika bra fortfarande tycker jag. Inte märkt av några större irritationsmoment, det värsta jag kommer på är att det boxade och välvda glaset är något högt för min smak :) Den har hängt med ovanligt länge, får se hur länge till den klarar sig, finns ju alltid något nytt att jaga :D
Kul! Får du för dig att flippa den så vet du var jag finns ;)
 
Topp