• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Stopp" Omega geneve..

Code

AKA Vincent B
Hej!
Undrar en sak? Äger en gammal Omega geneve fr 1974 med manuell uppdragning och undrar vad som har hänt?
När jag ska dra upp klockan har den ställt in sig på "stopp" läge, går alltså inte dra upp den. Någon som har haft samma fel och någon som vet hur man fixar detta?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Är den "dragen i botten", det vill säga, fjädern är redan maximalt spänd så är det antagligen dags för en renovering.

Den kan ticka igång om du knackar den lätt men det är ingen permanent lösning på problemet.
 

Code

AKA Vincent B
Först när klockan var igång..kunde jag inte dra uppden alls..då det är en manuell...brukar ju kunna dra upp den efter ett tag då klockan tickat på...men då var den i maxläge...och kunde sen en gång vrida upp klockan när den stannat...men nu går inte det heller då den är i stoppläge helatiden...
 

rogart-63

Patek
Först när klockan var igång..kunde jag inte dra uppden alls..då det är en manuell...brukar ju kunna dra upp den efter ett tag då klockan tickat på...men då var den i maxläge...och kunde sen en gång vrida upp klockan när den stannat...men nu går inte det heller då den är i stoppläge helatiden...
Uppdagsaxlen? Har den gått av i änden? En teori bara? Låter som om det kan vara allt möjligt ? Hur eller hur så tror jag att du måste be nån titta på den eller skicka tillbaka den?
 

Martin Lovasz

Audemars
Låter som om den inte blev rätt servad. Många låter bli att ta ur fjädern när de servar klockor och då får man inte alltid bort den gamla oljan som då lägger sig under fjädern vid tvätten och som sedan stelnar. Medlet tar bort fett men inte smutsen som blir kvar i mer koncentrerad form (olja smuts och rengöringsmedel) så fjädern måste alltid tas ut och rengöras och här slarvas det tyvärr då det tar extra tid.
 
Senast ändrad:
Topp