• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Mitt batteri är tydligen slut på Bobbern efter vintern. Kan man rulla igång den eller är det bara att köpa nytt?
Är det en större v-twin kan du behöva en bättre backe att ge dig ut i men det borde inte vara några andra problem :D Se till att köra en rätt bra stund med lite fart så ska du nog kunna klara dig från att rulla igång den nästa gång!

....och använd en MC-laddare. Inte en som har hög laddström till bil. Och kabla inte igång den rackaren med en bil.
Nu blev jag både nyfiken och möjligtvis lite orolig, varför inte dra kabla igång med en bil?
Gjort det ganska många gånger utan problem. Båda kör 12 volt, och mc:n drar ju bara den ström den hade förbrukat i vanliga fall.

Nu blev jag både nyfiken och möjligtvis lite orolig, varför inte dra kabla igång med en bil?
Gjort det ganska många gånger utan problem. Båda kör 12 volt, och mc:n drar ju bara den ström den hade förbrukat i vanliga fall.
Jag (och många med mig) tycker inte att det borde vara några bekymmer egentligen, men två gånger har jag fått byta laddrelä (också helt ologiskt) på hojar efter att ägare kablat med bil. En Suzuki och en Yamaha.
Så jag chansar inte längre.

Jag (och många med mig) tycker inte att det borde vara några bekymmer egentligen, men två gånger har jag fått byta laddrelä (också helt ologiskt) på hojar efter att ägare kablat med bil. En Suzuki och en Yamaha.
Så jag chansar inte längre.
Ok, tror snarare att problemet är att man innan bilförsöket försökt starta med ett (nästan) helt urladdat batteri.
Det som händer är att startmotorn vill ha en viss effekt, batteriet kan inte längre leverera 12V utan levererar ex. 10V. För att få samma effekt med sänkt spänning så
krävs mycket högre ström genom systemet, det knäcker reläna.

Blir faktiskt osäker på laddrelä (läste för snabbt första gången), men har själv sabbat två startrelän genom att försöka starta med taskigt batteri.
Min teori är iaf att man knäcker relät när man försöker starta med taskigt batteri, sen tar man hjälp av bilen och tror att bilen är boven i dramat.

En anledning till att inte köpa billiga (Biltema?) batterier, dom håller inte startspänningen lika bra som kvalitetsbatterier, med strömrusningar som följd. Speciellt på högkompade europeiska twinnar.

Ok, tror snarare att problemet är att man innan bilförsöket försökt starta med ett (nästan) helt urladdat batteri.
Det som händer är att startmotorn vill ha en viss effekt, batteriet kan inte längre leverera 12V utan levererar ex. 10V. För att få samma effekt med sänkt spänning så
krävs mycket högre ström genom systemet, det knäcker reläna.

Blir faktiskt osäker på laddrelä (läste för snabbt första gången), men har själv sabbat två startrelän genom att försöka starta med taskigt batteri.
Min teori är iaf att man knäcker relät när man försöker starta med taskigt batteri, sen tar man hjälp av bilen och tror att bilen är boven i dramat.

En anledning till att inte köpa billiga (Biltema?) batterier, dom håller inte startspänningen lika bra som kvalitetsbatterier, med strömrusningar som följd. Speciellt på högkompade europeiska twinnar.

Gjorde en del research när jag skulle köpa nytt batteri till min hoj. Kontentan blev att Biltemas batteri får oförtjänt mycket kritik.

Googlade lite snabbt på "test biltema batteri" och får enbart negativa utfall av testerna map kapacitet vid (kall)starter.
Ex (testfakta.se):
...medan Biltema förlorat hela 57 procent, Varta 45 procent och Global 41 procent.
...Biltema och Global har försämrats så mycket efter sex ur- och uppladdningar att de blir helt obrukbara när de inte är fulladdade, säger Viktor Ekermo.

Dåligt batteri=stora påfrestningar=luktar snart bränt

Gjorde en del research när jag skulle köpa nytt batteri till min hoj. Kontentan blev att Biltemas batteri får oförtjänt mycket kritik.

Ja till symaskiner funkar de ok. Köpte dock ett biltema-batteri till min street bob och det klickade bara.

Försökte förövrigt rulla igång samma hoj i en lång nedförsbacke. Det slutade med att jag inte fick igång den och istället fick engagera halva grannskapet för att orka rulla tillbaka den upp. :D Tänk på det innan ni försöker rulla igång 300kg v-twin.

Googlade lite snabbt på "test biltema batteri" och får enbart negativa utfall av testerna map kapacitet vid (kall)starter.
Ex (testfakta.se):
...medan Biltema förlorat hela 57 procent, Varta 45 procent och Global 41 procent.
...Biltema och Global har försämrats så mycket efter sex ur- och uppladdningar att de blir helt obrukbara när de inte är fulladdade, säger Viktor Ekermo.

Dåligt batteri=stora påfrestningar=luktar snart bränt

Verkar dock vara bilbatteri? I mitt fall var det Biltemas gelbatteri för MC.

Här inne ska det alltså finnas ett batteri.... hittade inte och försökte springa igång den. Fick typ hjärtattack och naturligtvis startade den inte. Nu tillbaka i lägenheten och Netflix istället för premiäråk.....
36071933-DB22-4840-A813-BB3925C329C1.jpeg

Det är grymt svår att välja modell av cykel när man inte kört på så länge som jag gjort. Har alltid älskat nakna bus-hojar, men nu närmar man sig 45 och det känns lite beige att ha en sådan på något sätt. Sedan bor jag numera innanför kanalen i Malmö, vilket gör att de flesta busiga cyklarna kostar rätt mycket i försäkring per år. Känns trist att betala för mycket, då detta inte ens kommer att kvala in på topp tre på intresse-listan.

Så sneglat lite på en Harley Davidson Street Rod. 68 hk, lite lagom så där, hyfsat snygg, lättkörd om jag förstår det rätt. Någon som testat en och har några åsikter? Kostar 84' ny, mycket överkomligt.

Även tittat på Kawasaki Vulcan S. 72 hk, men är inte helt såld på den utseendemässigt. Men 70' splitt ny!!

Det är grymt svår att välja modell av cykel när man inte kört på så länge som jag gjort. Har alltid älskat nakna bus-hojar, men nu närmar man sig 45 och det känns lite beige att ha en sådan på något sätt. Sedan bor jag numera innanför kanalen i Malmö, vilket gör att de flesta busiga cyklarna kostar rätt mycket i försäkring per år. Känns trist att betala för mycket, då detta inte ens kommer att kvala in på topp tre på intresse-listan.

Så sneglat lite på en Harley Davidson Street Rod. 68 hk, lite lagom så där, hyfsat snygg, lättkörd om jag förstår det rätt. Någon som testat en och har några åsikter? Kostar 84' ny, mycket överkomligt.

Även tittat på Kawasaki Vulcan S. 72 hk, men är inte helt såld på den utseendemässigt. Men 70' splitt ny!!
Kika på Ducati Scrambler.

Känns ännu beigeare om du har en HD på futtiga 750 cc...

@Fryken kan nog ge dig lite input rörande den moppen

Känns ännu beigeare om du har en HD på futtiga 750 cc...

@Fryken kan nog ge dig lite input rörande den moppen

XG750. Ja vad ska man säga. Polaren körde en sån en säsong efter att ha impulsköpt den då det var en HD och den var billig... Det känns som att köra en illa ihopsatt japanare. Det känns 0% som att köra HD. Med v&h med ryckt insats lät den iaf, typ som en liten v-rod, men det gick inte att köra bakom den på motorvägen - det var som att ligga två meter bakom en turboprop på maxvarv. Fruktansvärt.

Är det en naken bushoj du vill ha så har jag en som nog är till salu. Busigare kan det knappast bli.
73A0978A-6711-4014-BDFC-7D02E8CC8F3C.jpeg

Den kostar dock som 2,5 XG750 men då får du också en 2,5x större motor.

XG750. Ja vad ska man säga. Polaren körde en sån en säsong efter att ha impulsköpt den då det var en HD och den var billig... Det känns som att köra en illa ihopsatt japanare. Det känns 0% som att köra HD. Med v&h med ryckt insats lät den iaf, typ som en liten v-rod, men det gick inte att köra bakom den på motorvägen - det var som att ligga två meter bakom en turboprop på maxvarv. Fruktansvärt.

Är det en naken bushoj du vill ha så har jag en som nog är till salu. Busigare kan det knappast bli.
73A0978A-6711-4014-BDFC-7D02E8CC8F3C.jpeg

Den kostar dock som 2,5 XG750 men då får du också en 2,5x större motor.
Ska du redan sälja? Varför? Har du kvar den äldre?

Efter gått ner i garaget för att riva fram batteriet eftersom @gruby vägrade och efter noggrant tänkande slog det mig att dom här stumparna kanske var för laddning, visade sig vara rätt. Äntligen lite rättvisa åt Mannis!:) synd att det snöa idag bara.....
7DBF5B5C-1590-4803-85E1-247A599BCD30.jpeg

Hallå alla mc löövers. Har hittat en KTM 990 superduke -2011. Har en fråga angående serviceintervall då det är lite luddigt. Cykeln var senast servad vid 2900mil okt -15 och har idag gått 3400mil. Nästa service är 3750mil enligt säljare och han har själv bytt olja och filter men bordes inte en års service vara gjord varje år oavsett om man kör eller ej? Han har knappt kört ngt alls med hojen och sommaren -17 körde han 50mil.

Någon som vet vad det kan kosta att serva vid 3750mil och vad som ska göras? Har ringt runt idag till olika KTM försäljare men alla har vart upptagna eller inte svarat....
5839C1C7-194E-48D7-9966-5F9D09EEC72A.jpeg

Tillbaka
Topp