Är det en större v-twin kan du behöva en bättre backe att ge dig ut i men det borde inte vara några andra problemMitt batteri är tydligen slut på Bobbern efter vintern. Kan man rulla igång den eller är det bara att köpa nytt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är det en större v-twin kan du behöva en bättre backe att ge dig ut i men det borde inte vara några andra problemMitt batteri är tydligen slut på Bobbern efter vintern. Kan man rulla igång den eller är det bara att köpa nytt?
Varför inte bara ladda det?Mitt batteri är tydligen slut på Bobbern efter vintern. Kan man rulla igång den eller är det bara att köpa nytt?
Lättast är väl att prova att ladda batteriet?Mitt batteri är tydligen slut på Bobbern efter vintern. Kan man rulla igång den eller är det bara att köpa nytt?
Hehe, det är ju så uppenbart att jag inte tänkte på detVarför inte bara ladda det?
....och använd en MC-laddare. Inte en som har hög laddström till bil. Och kabla inte igång den rackaren med en bil.Hehe, det är ju så uppenbart att jag inte tänkte på det![]()
Nu blev jag både nyfiken och möjligtvis lite orolig, varför inte dra kabla igång med en bil?....och använd en MC-laddare. Inte en som har hög laddström till bil. Och kabla inte igång den rackaren med en bil.
Jag (och många med mig) tycker inte att det borde vara några bekymmer egentligen, men två gånger har jag fått byta laddrelä (också helt ologiskt) på hojar efter att ägare kablat med bil. En Suzuki och en Yamaha.Nu blev jag både nyfiken och möjligtvis lite orolig, varför inte dra kabla igång med en bil?
Gjort det ganska många gånger utan problem. Båda kör 12 volt, och mc:n drar ju bara den ström den hade förbrukat i vanliga fall.
Ok, tror snarare att problemet är att man innan bilförsöket försökt starta med ett (nästan) helt urladdat batteri.Jag (och många med mig) tycker inte att det borde vara några bekymmer egentligen, men två gånger har jag fått byta laddrelä (också helt ologiskt) på hojar efter att ägare kablat med bil. En Suzuki och en Yamaha.
Så jag chansar inte längre.
Ok, tror snarare att problemet är att man innan bilförsöket försökt starta med ett (nästan) helt urladdat batteri.
Det som händer är att startmotorn vill ha en viss effekt, batteriet kan inte längre leverera 12V utan levererar ex. 10V. För att få samma effekt med sänkt spänning så
krävs mycket högre ström genom systemet, det knäcker reläna.
Blir faktiskt osäker på laddrelä (läste för snabbt första gången), men har själv sabbat två startrelän genom att försöka starta med taskigt batteri.
Min teori är iaf att man knäcker relät när man försöker starta med taskigt batteri, sen tar man hjälp av bilen och tror att bilen är boven i dramat.
En anledning till att inte köpa billiga (Biltema?) batterier, dom håller inte startspänningen lika bra som kvalitetsbatterier, med strömrusningar som följd. Speciellt på högkompade europeiska twinnar.
Gjorde en del research när jag skulle köpa nytt batteri till min hoj. Kontentan blev att Biltemas batteri får oförtjänt mycket kritik.
Googlade lite snabbt på "test biltema batteri" och får enbart negativa utfall av testerna map kapacitet vid (kall)starter.
Ex (testfakta.se):
...medan Biltema förlorat hela 57 procent, Varta 45 procent och Global 41 procent.
...Biltema och Global har försämrats så mycket efter sex ur- och uppladdningar att de blir helt obrukbara när de inte är fulladdade, säger Viktor Ekermo.
Dåligt batteri=stora påfrestningar=luktar snart bränt
Ingenting får en att gå från 0-kräkfärdig så fort som att springa igång en hoj iklädd allvädersställ och race bootsHär inne ska det alltså finnas ett batteri.... hittade inte och försökte springa igång den. Fick typ hjärtattack och naturligtvis startade den inte. Nu tillbaka i lägenheten och Netflix istället för premiäråk.....
![]()
Exakt, vidrigt! Eftersvettas fortfarandeIngenting får en att gå från 0-kräkfärdig så fort som att springa igång en hoj iklädd allvädersställ och race boots![]()
Shiiiiit. Premiäråka nu? King!!@gruby kan inte du komma och gräva fram batteriet åt mig? Helt jävla hopplöst att få fram det
Tack kompis! Höll på att ge upp på riktigt när batteriet var slut i Suzukin också, den var dock lättare att springa igång än Bobbern, haha!Shiiiiit. Premiäråka nu? King!!
Jag ligger hemma sjuk men annars hade jag hjälpt dig.
Kika på Ducati Scrambler.Det är grymt svår att välja modell av cykel när man inte kört på så länge som jag gjort. Har alltid älskat nakna bus-hojar, men nu närmar man sig 45 och det känns lite beige att ha en sådan på något sätt. Sedan bor jag numera innanför kanalen i Malmö, vilket gör att de flesta busiga cyklarna kostar rätt mycket i försäkring per år. Känns trist att betala för mycket, då detta inte ens kommer att kvala in på topp tre på intresse-listan.
Så sneglat lite på en Harley Davidson Street Rod. 68 hk, lite lagom så där, hyfsat snygg, lättkörd om jag förstår det rätt. Någon som testat en och har några åsikter? Kostar 84' ny, mycket överkomligt.
Även tittat på Kawasaki Vulcan S. 72 hk, men är inte helt såld på den utseendemässigt. Men 70' splitt ny!!
Känns ännu beigeare om du har en HD på futtiga 750 cc...Det är grymt svår att välja modell av cykel när man inte kört på så länge som jag gjort. Har alltid älskat nakna bus-hojar, men nu närmar man sig 45 och det känns lite beige att ha en sådan på något sätt. Sedan bor jag numera innanför kanalen i Malmö, vilket gör att de flesta busiga cyklarna kostar rätt mycket i försäkring per år. Känns trist att betala för mycket, då detta inte ens kommer att kvala in på topp tre på intresse-listan.
Så sneglat lite på en Harley Davidson Street Rod. 68 hk, lite lagom så där, hyfsat snygg, lättkörd om jag förstår det rätt. Någon som testat en och har några åsikter? Kostar 84' ny, mycket överkomligt.
Även tittat på Kawasaki Vulcan S. 72 hk, men är inte helt såld på den utseendemässigt. Men 70' splitt ny!!
Det är grymt svår att välja modell av cykel när man inte kört på så länge som jag gjort. Har alltid älskat nakna bus-hojar, men nu närmar man sig 45 och det känns lite beige att ha en sådan på något sätt. Sedan bor jag numera innanför kanalen i Malmö, vilket gör att de flesta busiga cyklarna kostar rätt mycket i försäkring per år. Känns trist att betala för mycket, då detta inte ens kommer att kvala in på topp tre på intresse-listan.
Känns ännu beigeare om du har en HD på futtiga 750 cc...
@Fryken kan nog ge dig lite input rörande den moppen
Ska du redan sälja? Varför? Har du kvar den äldre?XG750. Ja vad ska man säga. Polaren körde en sån en säsong efter att ha impulsköpt den då det var en HD och den var billig... Det känns som att köra en illa ihopsatt japanare. Det känns 0% som att köra HD. Med v&h med ryckt insats lät den iaf, typ som en liten v-rod, men det gick inte att köra bakom den på motorvägen - det var som att ligga två meter bakom en turboprop på maxvarv. Fruktansvärt.
Är det en naken bushoj du vill ha så har jag en som nog är till salu. Busigare kan det knappast bli.
![]()
Den kostar dock som 2,5 XG750 men då får du också en 2,5x större motor.
Hann köra typ 150 mil förra året. Med en färsk unge uppskattar jag att det blir ännu mindre i år. Inte lönt att ha den kvar isf. Har inte bestämt mig än!Ska du redan sälja? Varför? Har du kvar den äldre?
Nä det är iofs sant. Men har du kvar den gamla då eller fick du iväg den?Hann köra typ 150 mil förra året. Med en färsk unge uppskattar jag att det blir ännu mindre i år. Inte lönt att ha den kvar isf. Har inte bestämt mig än!
Fat Boben är såld om det är den du menarNä det är iofs sant. Men har du kvar den gamla då eller fick du iväg den?
A just den, glömde modellen för en stundFat Boben är såld om det är den du menar![]()