• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

sist men inte minst, nya ventilhattar som ökar både accelerationen och topphastigheten!

IMG_3981.JPG
[/QUOTE]

Köpte 8 Ball ventilhattarna, riktigt coola :cool:

Haha, du kan säkert ha rätt! Den är väl inget under av väghållning! ;)
Men jag tyckte ändå att den uppförde sig betydligt bättre förra året.

Hur menar du "längs med däcket"? Slitbana, eller från sidan?

Besiktningsmannen hade, hur som helst, inget att påpeka efter sin runda.
Och helt ärligt så hade jag väl aldrig riktigt en tanke på att kläcka ur mig "Du tycker inte att den vobblar ganska mycket, då?".
Så här (snodd bild):
IMG_6733.PNG

Fast överkant.

IMG_6566.JPG

Lite enklare internet-felsökning (jo, jag vet)...
När jag körde första rundan med hojen i år så kände jag, vid ett tillfälle, tydligt vobblande fram.
Tog ju kortet i augusti, men hade tydligen redan glömt allt vad säkerhetskontroll hette... :rolleyes:
Pep hem igen med alla tankar på att det bara var knas med däcktrycket. Det kontrollerades, men konstaterades, inom någon decimal, vara som instruktionsboken föreskrev.
Kollade lager utan att hitta något särskilt där heller.
Konstaterade att jag förmodligen bara haft hjärnspöken.

Rundorna efter denna har dock inte blivit bättre, utan snarare sämre.
Igår (bilden) när jag var ute så körde jag lite mer långtgående tester.
Det verkar uppstå, framförallt, i hastigheterna 60-80 och vid gasuppsläpp.
I riktigt låga (trettio och under) hastigheter känns den rejält sketchy att svänga med.

Läste lite snabbt på Vmax-forum och fick fram att de rekommenderade ett lite högre däcktryck än boken. Testade, men utan märkbar förändring.

Nu ska den förvisso besiktigas på måndag, så då lär jag eventuellt få reda på mer. Men det kan ändå vara intressant att höra vad den samlade KS-expertisen tänker.

Hur pass känslig är hojen för plattslitna däck?
Eftersom den känns avig att svänga med i låga hastigheter och har vobbeltendenser så kan det vara orsaken, inte helt ovanligt beteende speciellt på lite äldre hojar

Hur pass känslig är hojen för plattslitna däck?
Eftersom den känns avig att svänga med i låga hastigheter och har vobbeltendenser så kan det vara orsaken, inte helt ovanligt beteende speciellt på lite äldre hojar
Dom är superkänsliga för platta däck. Vet iof inte om dom vobblar lättare, men dom kurvar mycket sämre. Det känns verkligen när man satt på nya fina runda däck, mc:n svänger nästan av sig självt. Det platta gör att den måste över kanten innan den kan börja svänga, känns bara konstigt och avigt.

Dom är superkänsliga för platta däck. Vet iof inte om dom vobblar lättare, men dom kurvar mycket sämre. Det känns verkligen när man satt på nya fina runda däck, mc:n svänger nästan av sig självt. Det platta gör att den måste över kanten innan den kan börja svänga, känns bara konstigt och avigt.

Man kan ju runda ner touringplatan genom några snabba banvarv (rondeller funkar också men då får man passa på vid lågtrafik så att man kan köra åt båda hållen...)

Man kan ju runda ner touringplatan genom några snabba banvarv (rondeller funkar också men då får man passa på vid lågtrafik så att man kan köra åt båda hållen...)
Har provat det mesta utan att det gjort någon som helst skillnad, har plattan kommit så är den där för att stanna...
Fick tips om att fylla i ett par extra hekto (Bike i Gbg) för att lindra slitaget i mitten.

Just vobbelmässigt så är min erarenhet att sämst är när man kört med lågt lufttryck (eller har en jävligt tung hoj:)) och fått "klackar" efter mönstret, som en touringplatta med "avbrott".

Behöver byta däck snart och undrar om någon har tips på något bra däck för gatan.
Hojen i fråga är en Kawa Z750 och jag kör inte på bana. Jag har för tillfället Michelin Pilot Road 2 och känner att greppet inte är helt 100.
Det får gärna vara däck med hårdare gummii mitten så att de inte slits så förbannat fort där.

Tog en go tur innan med 10-åriga dottern bakpå, hon älskar åka hoj.
Kör dock otroligt försiktig med skjuts, superlugnt.

Kommer i makliga 70km/h när en kärring kör ut framför oss, blir ju att nypa för allt vad man är värd. Med bakhjulet delvis i luften (tack ABS), ser tanten oss 5-10 m innan kollision, så bara att släppa bromsen och styra förbi. Hade hon fortsatt köra ut och inte stannat mitt i vägen (eller om vi haft möte) hade det slutat annorlunda.

Nu kunde dottern köra sin segerdans när vi kom hem

IMG_4319.JPG

Senast ändrad:
Tanken mitt i synen... Kul med skaparglädje.
Det var min första tanke också när jag såg hojen på 30m avstånd! När man ställde sig rakt bakom den så såg man att tanken inte satt rakt på ramen i linje med sätet utan han har gjort en liten förskjutning så att inte tanken är mitt i synfältet.

Behöver byta däck snart och undrar om någon har tips på något bra däck för gatan.
Hojen i fråga är en Kawa Z750 och jag kör inte på bana. Jag har för tillfället Michelin Pilot Road 2 och känner att greppet inte är helt 100.
Det får gärna vara däck med hårdare gummii mitten så att de inte slits så förbannat fort där.
Jag kan rekommendera Dunlop sportsmart:
http://www.dexon.se/vara-fabrikat/dunlop/sportsmart-2
De funkar bra i alla tempon. Men vill du ha bättre fäste så är det Pirelli Supercorsa 2 som gäller. Men de har inget touringgummi på mitten ;)
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorcycle/all-tyres/sheet/diablo-supercorsa-sp

Är rätt ny till området, men flyttar till Amsterdam snart och har länge kikat på att skaffa en MC.
Kraven jag hade tänkt:
Cruiser, ej sport.
650-800CC (Pga att den kommer användas till och från jobbet, vill inte ha en för stor men vill ändå kunna köra en längre bit på den.)
Relativt lätt som nybörjarhojj.
40-60k (Antagligen beg, tvek på att man hittar nått vettigt i det priset nytt.)

Hit me with ideas!

Är rätt ny till området, men flyttar till Amsterdam snart och har länge kikat på att skaffa en MC.
Kraven jag hade tänkt:
Cruiser, ej sport.
650-800CC (Pga att den kommer användas till och från jobbet, vill inte ha en för stor men vill ändå kunna köra en längre bit på den.)

Hit me with ideas!
IMG_4563.JPG

Köp min Thruxton. Både smidig, rolig och lättkörd. :)

IMG_4563.JPG

Köp min Thruxton. Både smidig, rolig och lättkörd. :)

Glömde lägga till sista punkten! Föredrar lite mer modern utseende!
De jag kikat på är typ Kawasaki Vulcan S, Ducati Monster 696 osv. Vulcan har jag hört är en bra instegshoj, men lite själlös tyvärr. Ville gärna få upp ögonen för mer!
Annars hade jag tagit din! ;)

Glömde lägga till sista punkten! Föredrar lite mer modern utseende!
De jag kikat på är typ Kawasaki Vulcan S, Ducati Monster 696 osv. Vulcan har jag hört är en bra instegshoj, men lite själlös tyvärr. Ville gärna få upp ögonen för mer!
Annars hade jag tagit din! ;)
Jag hade en Ducati Momster tidigare, mysig men väldigt liten. Är du längre än 175cm så kommer du tycka den är liten.

Kraven jag hade tänkt:
Cruiser, ej sport.

Hit me with ideas!
Du bör titta på BMW F800GS. Otroligt bra nybörjarhoj, funkar bra båda på asfalt och grus, billiga att köpa och äga men framförallt lär du dig köra hoj med en sån. Kan rädda livet på dig en vacker dag.

Du bör titta på BMW F800GS. Otroligt bra nybörjarhoj, funkar bra båda på asfalt och grus, billiga att köpa och äga men framförallt lär du dig köra hoj med en sån. Kan rädda livet på dig en vacker dag.
Tänkte på samma mc.
Jag är 185, har haft en Monster, inget meck, men som Yonsson säger, den är liten, man ser ut som king kong på en moppe. Plus att dom gillar att köras med lite varv, inte så bra för cruising. Dom nyare är säkert bättre på allt men också dyrare.

Kraven jag hade tänkt:
Cruiser, ej sport.

Hit me with ideas!
Triumph Street Triple, så ny/dyr du har råd med. De uppdaterade den 2013 men också 2015 (tror jag).
Lätt, skön och låter bra om du byter pipa. Snyggare i verkligheten än på bild dessutom :)

Triumph Street Triple, så ny/dyr du har råd med. De uppdaterade den 2013 men också 2015 (tror jag).
Lätt, skön och låter bra om du byter pipa. Snyggare i verkligheten än på bild dessutom :)
Håller med om Street Triple. Jag kör en själv - riktigt grym hoj som är billig i både inköp och försäkring dessutom!

Tillbaka
Topp