• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora servicetråden

Är de värt att reglera beat error på billigare seiko 7s26 urverken hos urmakare om verket håller tiden samt har bra amplitud?

Är de värt att reglera beat error på billigare seiko 7s26 urverken hos urmakare om verket håller tiden samt har bra amplitud?
Håller klockan tiden samt har bra amplitud skulle jag inte oroa mig om nu värdet inte är helt åt skogen?
Skitsvåra verk att regulera "perfekt" och dessutom överhängande risk att det kan bli värre än innan

(egen erfarenhet av...på tok för många 🥴)

Att serva en finare automatisk klocka typ Breitling, omega, Iwc hos en ”vanlig” urmakare och inte skicka in den till en officiell serviceverkstad är det vanligt? Läst att folk gjort det men det skulle jag aldrig göra med mina egna. Bara jag som är nojig?

Hur tänker ni gällande att serva en Rolex hos en Guldsmed?
Typ Anderas Fors, han verkar kunnig och duktig!
Jag tänker...
Att det känns snålt.
Att han förmodligen inte kan få tag i delar som behövs.
Att han säkert kan vara duktig och göra ett bra jobb.
Att det säkert kan gå bra, men att det är en ökad risk i o m att det inte är något som görs varje dag, som i fallet om man är inriktad mot just det märket.

Alltså, beroende på vad som ska göras kan det nog gå bra, men att det känns lite sniket. Det är en klocka värd mycket pengar i dagens läge. Är den då inte värd att lämnas in till ett behörigt ställe?

Att serva en finare automatisk klocka typ Breitling, omega, Iwc hos en ”vanlig” urmakare och inte skicka in den till en officiell serviceverkstad är det vanligt? Läst att folk gjort det men det skulle jag aldrig göra med mina egna. Bara jag som är nojig?
Alla tre märken du räknat upp har en hel drös modeller med vanliga ETA-verk. Sitter det ett sådant i så borde det räcka med en kunnig men oberoende urmakare.

Servade nyligen min Rolex hos Bergströms Ur och fick denna gång inget servicekort för internationell garanti (likt vad jag fått vid tidigare tillfällen) utan bara ett kvitto på utförd service. Enligt butiken håller Rolex gå över till en digital lösning och har därför slutat att ge ut servicekort. Men så här i efterhand, är det någon som märkt av liknande från andra AD? Om man t.ex. skulle sälja klockan internationellt så hade det så klart känts bättre med ett servicekort än ett svenskt kassakvitto.

IMG_2599.jpeg

Hej! Är det någon som har koll på bra urmakare runt Gbg som kan fixa ett ETA 2824 som lagt av? Kan även tänka mig posta den längre bort om ni har tips! Tiden går att ställa men det går inte att dra upp den.

IMG_2599.jpeg

Hej! Är det någon som har koll på bra urmakare runt Gbg som kan fixa ett ETA 2824 som lagt av? Kan även tänka mig posta den längre bort om ni har tips! Tiden går att ställa men det går inte att dra upp den.
Tidlösa Ur i Uppsala. Trevliga och kunniga. Nog inte billigast skulle jag gissa. Men mycket duktiga vet jag.

Hej!
Testar i denna tråd också, samma fråga ligger i OP-tråden. Jag har en äldre Rolex OP, ett damur på 26mm som jag ärvt från en bortgången släkting. Tanken är att serva klockan för att sedan ge bort den som gåva. Följande info är allt jag har, fler bilder kan ordnas vid behov. Infon kommer från en urmakare sedan långt tillbaka:

Rolex Oyster Perpetual 26mm
Ref: 6516
Cal: 1161
Serienr: 2*****3
Årtal: 1967

Klockan har legat i sin låda i ca 20 år och således ej fått någon handledstid under denna period. Vid uppskruvning flyter visaren på i vanlig ordning och datumet skiftar även ganska precis kl 12. Jag har varit förbi hos Bergströms och kikat med dem, och där fått veta att servicen börjar på 28k då klockan sannolikt skickas till Rolex och hamnar på deras vintageavdelning. Priset i min mening låter helt absurt, särskilt med tanke på att jag kan köpa en likadan begagnad (och servad) för betydligt mindre än så - och enbart behålla denna som ett minne. Klockan har som ni kanske förstår ett mycket högt affektionsvärde, och jag hade väldigt gärna fått den tillfixad så att den kan få ticka vidare runt en handled som med stor sannolikhet uppskattar den väl. Jag letar därför efter andra alternativ för service. Någon som kan komma med lite input? Jag har även kontaktat Urbrev.se och väntar på svar från dem. PM funkar bra även det, och skulle inlägget ha hamnat i fel forumdel så får mod väldigt gärna hänvisa mig till rätt.

Stort tack på förhand och tack till KS för ett fantastiskt forum!

IMG_4205.jpeg

Hej!
Testar i denna tråd också, samma fråga ligger i OP-tråden. Jag har en äldre Rolex OP, ett damur på 26mm som jag ärvt från en bortgången släkting. Tanken är att serva klockan för att sedan ge bort den som gåva. Följande info är allt jag har, fler bilder kan ordnas vid behov. Infon kommer från en urmakare sedan långt tillbaka:

Rolex Oyster Perpetual 26mm
Ref: 6516
Cal: 1161
Serienr: 2*****3
Årtal: 1967

Klockan har legat i sin låda i ca 20 år och således ej fått någon handledstid under denna period. Vid uppskruvning flyter visaren på i vanlig ordning och datumet skiftar även ganska precis kl 12. Jag har varit förbi hos Bergströms och kikat med dem, och där fått veta att servicen börjar på 28k då klockan sannolikt skickas till Rolex och hamnar på deras vintageavdelning. Priset i min mening låter helt absurt, särskilt med tanke på att jag kan köpa en likadan begagnad (och servad) för betydligt mindre än så - och enbart behålla denna som ett minne. Klockan har som ni kanske förstår ett mycket högt affektionsvärde, och jag hade väldigt gärna fått den tillfixad så att den kan få ticka vidare runt en handled som med stor sannolikhet uppskattar den väl. Jag letar därför efter andra alternativ för service. Någon som kan komma med lite input? Jag har även kontaktat Urbrev.se och väntar på svar från dem. PM funkar bra även det, och skulle inlägget ha hamnat i fel forumdel så får mod väldigt gärna hänvisa mig till rätt.

Stort tack på förhand och tack till KS för ett fantastiskt forum!

IMG_4205.jpeg
28k låter helt galet, ja. Kolla med urmakare som jobbar med vintage. T.ex. Tidlösa Ur utanför Uppsala. (Finns andra i andra delar av landet, men dem känner jag inte till.)

Hej,
Har en gammal 5513 som behöver en service. Jag vill ju inte råka ut för något dumt som att tavlan blir bytt och boetten blir polerad.

Vart lämnar man lämpligast in för service nu för tiden?

/Thomas

Tillbaka
Topp