• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora sköna tråden om sängar.

Psykel

Patek
Både jag och flickvännen sover utmärkt i Ikeasäng modell dubbel, med ribbotten och skumgummimadrass. Kostade totalt ungefär lika mycket som somliga medlemmar (host) lägger på ett örngott...
Bra mycket skönare, för oss, än många bra mycket dyrare resårbottnade sängar vi testat.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Vi hade haft en Hästen i många år men vete f-n om jag tyckte den var så bra om man tittar kvalitet/pris.

Nu senast köpte vi en Hilding continental och vi är supernöjda.
http://hilding.nu/vara-sangar/kontinentalsangar#family-plus

Och det bästa av allt är att vi valde en 210x210cm.
Något jag verkligen kan rekomendera om man har utrymme. Djäklar vad skönt det är att gå och lägga sig när man verkligen kan vräka ut sig och få plats med massor av kuddar.
Nu börjar jag längta efter läggdags.. :)
 

Hawk100

Rolex
Provade runt rejält bland olika sängmärken i höstas och min (vår) topplista då blev Carpe Diem som klar etta, men ändå rätt tätt följd av Enok&Thomson (från Mio) och som trea rankade vi Hästens sängar.
Därefter var det ett rejält steg ner i komfort hos övriga sängar vi testade (bla Tempur, Svane, Ikea, mfl)
De flesta sängtillverkarna har ju modeller i flera olika prisklasser och vi testade kontinentalsängar i 30-70 000 kr-klassen men inte med funktioner som elmanöverering etc.

Tillslut valde vi att köpa Enok & Thomson från Mio trots att vi tyckte att Carpe Diem-sängarna var lite skönare. Prisskillnaden på drygt 30 000 tyckte vi dock inte motsvarade skillnaden i komfort.... Nu sover jag sött som ett barn varje natt.
 

vonhall

Rolex
Köpte en Tempursäng för något år sedan! Är det bästa sängköpet någonsin. Har aldrig varit med om att man vaknar i samma ställning som man somnade i. Den enda nackdelen som jag vet är att det kan bli lite varmt på sommaren med deras madrasser.
 

Hawk100

Rolex
Har haft en Tempurmadrass i många år och det trista med den är att den bara blev hårdare och hårdare ned åren. Första tiden var den ljuvlig men på slutet var den som en träbrits....
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Vi har en ikeasäng som vi har varit väldigt nöjda med i flera år. Sängen köptes när vi bodde i en liten lägenhet men trots att den "bara" är 140 cm har den fått stanna (vi gillar att vara nära varandra :D).
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag behöver en sängj*vel. Dubbelsäng, med en budget upp till runt 10.000:- braxar.

Har vi någon vänlig själ som kan svara på vad som är bäst pang för pengen?
 
D

Deleted member 1265

Guest
Bra tråd
En fråga. Det nämns i tråden att man testat sängar inför köp?
Någonstans tror jag mig hört att det tar ca 3v för kroppen att "enas" med sängen. En natt räcker alltså inte för att utvärdera, än mindre 15 minuters "testligg" om än det kan vara trevligt;)
Bra tips bla jensen låter intressant! Keep em coming!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
När jag valde min säng provlåg jag ca 10 olika sängar i min prisklass, och Hildingen var den enda jag inte fick ont i ryggen av efter 10min, så den blev det. Fortfarande inte ont i ryggen efter 3 år, awww yea!

Provlåg ett gäng med brudar innan jag förlovade mig med nuvarande. Hon var den enda som inte gav mig huvudvärk. Var det sängar vi pratade om!?
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
har jobbat med att sälja sängar på Sova. Precis som med allt annat som man lär sig lite om så tar det inte lång tid innan man sågar de lite enklare modellerna.
Det bästa råd jag tror jag kan ge är att inte köpa en hård säng för att "min rygg mår som bäst när jag ligger stenhårt". Det gör den inte! Den skrönan är en kvarleva från när mjuka sängar inte kunde ge något som helst stöd och hårda därför blev the lesser of two evils. I övrigt skulle jag tipsa om att det ofta går att köpslå lite. så stirra er inte blinda på prislappen.
jag själv sover i en Jensen j3 kontinental. aldrig sovit så bra som nu. Hade jag haft lite mer pengar att lägga (+30k) hade jag helst sovit i någon av cape diems vassare modeller och hade jag haft mycket mer (+45k) hade jag sovit i hästen.
Jag skulle inte rekommendera hästens enklaste ramsäng, i övrigt tycker jag hästens har en helt unik känsla. den är liksom stum på något sätt.

Hoppas jag har hjälpt någon. säg till om jag kan bidra ytterligare!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
har jobbat med att sälja sängar på Sova. Precis som med allt annat som man lär sig lite om så tar det inte lång tid innan man sågar de lite enklare modellerna.
Det bästa råd jag tror jag kan ge är att inte köpa en hård säng för att "min rygg mår som bäst när jag ligger stenhårt". Det gör den inte! Den skrönan är en kvarleva från när mjuka sängar inte kunde ge något som helst stöd och hårda därför blev the lesser of two evils. I övrigt skulle jag tipsa om att det ofta går att köpslå lite. så stirra er inte blinda på prislappen.
jag själv sover i en Jensen j3 kontinental. aldrig sovit så bra som nu. Hade jag haft lite mer pengar att lägga (+30k) hade jag helst sovit i någon av cape diems vassare modeller och hade jag haft mycket mer (+45k) hade jag sovit i hästen.
Jag skulle inte rekommendera hästens enklaste ramsäng, i övrigt tycker jag hästens har en helt unik känsla. den är liksom stum på något sätt.

Hoppas jag har hjälpt någon. säg till om jag kan bidra ytterligare!
Vad grundar du ditt argument om att en persons rygg inte mår bäst av en stenhård säng, om den personens rygg gör just det?
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Vad grundar du ditt argument om att en persons rygg inte mår bäst av en stenhård säng, om den personens rygg gör just det?
Ryggraden är inte helt rak utan om du lägger dig på golvet så har du en ett mellanrum mellan golvet och ryggraden i svanken. Det gör att den delen av ryggen inte får någon avlastning. samma princip gäller i för hårda sängar. därutöver finns det ingen möjlighet för axeln att sjunka ner när man ligger på sida. vilket i sin tur leder till att du dels stryper blodtillförseln i axeln och dels blir av med stödet i midjan. vilket i sin tur ger en onödig belastning på ryggraden.
det optimala är att sova i en säng som är tillräckligt mjuk fför att låta axeln sjunka ner med tillräckligt fast för att behålla stödet vid midjan. olika tillverkare har olika metoder för att lösa detta;
Jensen delar in sina sängar i zoner vilket gör att sängen är mjukare vid axeln än vid midjan.
Carpe diem har pocketresår med väldigt lite kontakt mellan varje fjäder vilket gör att de fjädrar som ligger under axeln tillåts sjunka ner utan att "dra med sig" de som håller upp midjan.
Hästens system liknar carpe diems men har också väldigt mycket stoppning i tagel vilket låter bäddmadrassen formas efter dig. (effekten av bäddmadrass osv ska absolut inte överdrivas. det är fjädrarna som ska göra jobbet i 10-15-20 år.
Tempur är ergonomiskt sett det bästa eftersom den verkligen formas och ger stöd där det behövs.
Även vattensäng, säga vad man vill om att det är omodernt, är ergonomiskt sett i klass med tempur.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ryggraden är inte helt rak utan om du lägger dig på golvet så har du en ett mellanrum mellan golvet och ryggraden i svanken. Det gör att den delen av ryggen inte får någon avlastning. samma princip gäller i för hårda sängar. därutöver finns det ingen möjlighet för axeln att sjunka ner när man ligger på sida. vilket i sin tur leder till att du dels stryper blodtillförseln i axeln och dels blir av med stödet i midjan. vilket i sin tur ger en onödig belastning på ryggraden.
det optimala är att sova i en säng som är tillräckligt mjuk fför att låta axeln sjunka ner med tillräckligt fast för att behålla stödet vid midjan. olika tillverkare har olika metoder för att lösa detta;
Jensen delar in sina sängar i zoner vilket gör att sängen är mjukare vid axeln än vid midjan.
Carpe diem har pocketresår med väldigt lite kontakt mellan varje fjäder vilket gör att de fjädrar som ligger under axeln tillåts sjunka ner utan att "dra med sig" de som håller upp midjan.
Hästens system liknar carpe diems men har också väldigt mycket stoppning i tagel vilket låter bäddmadrassen formas efter dig. (effekten av bäddmadrass osv ska absolut inte överdrivas. det är fjädrarna som ska göra jobbet i 10-15-20 år.
Tempur är ergonomiskt sett det bästa eftersom den verkligen formas och ger stöd där det behövs.
Även vattensäng, säga vad man vill om att det är omodernt, är ergonomiskt sett i klass med tempur.
Har du en medicinsk utbildning, eller har du fått lära dig detta från de olika tillverkarnas "informationskanaler"? Vill inte klanka ner på ditt yrkeskunnande, men ditt jobb var väl att sälja sängar, och då får man köra på det som finns till hands, liksom. Det är förmodligen vardag för många säljare, men väldigt ofta brukar argumenten tålas att ifrågasättas en del IMHO.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Har du en medicinsk utbildning, eller har du fått lära dig detta från de olika tillverkarnas "informationskanaler"? Vill inte klanka ner på ditt yrkeskunnande, men ditt jobb var väl att sälja sängar, och då får man köra på det som finns till hands, liksom. Det är förmodligen vardag för många säljare, men väldigt ofta brukar argumenten tålas att ifrågasättas en del IMHO.
jag jobbar inte med detta längre och sätter inte mitt yrkeskunnande högt alls. men när jag gjorde det fick man diverse info från olika kanaler men det som gjorde att jag köper detta var framförallt att en kollega var utbildad kiropraktor och hon bekräftade detta resonemang. ytterligare skäl för att synsättet ska stämma är att alla tillverkare jag vet försöker tillverka sängar som fungerar på detta sätt. har för mig att Kungsängen också jobbar med zoner på något vis och detsamma gäller för wonderland.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
jag jobbar inte med detta längre och sätter inte mitt yrkeskunnande högt alls. men när jag gjorde det fick man diverse info från olika kanaler men det som gjorde att jag köper detta var framförallt att en kollega var utbildad kiropraktor och hon bekräftade detta resonemang. ytterligare skäl för att synsättet ska stämma är att alla tillverkare jag vet försöker tillverka sängar som fungerar på detta sätt. har för mig att Kungsängen också jobbar med zoner på något vis och detsamma gäller för wonderland.
Ok. Själv är jag rätt övertygad om att en fast/"hård" säng oftast är bra för ryggen, men om en person rygg mår bäst av att sova i en mjuk säng, så är det bäst för den personens rygg.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Ok. Själv är jag rätt övertygad om att en fast/"hård" säng oftast är bra för ryggen, men om en person rygg mår bäst av att sova i en mjuk säng, så är det bäst för den personens rygg.
Jag är alldeles övertygad om att en fast säng kan vara toppen för ryggen, jag själv sover i jensen j3 som är den fastaste modellen som vi hade på sova när jag jobbade där. men jag är minst lika övertygad om att en mjuk säng kan vara toppen för ryggen. jag skulle föreslå att man provar sig fram till vad för modell man vill ha. (en fast cape diem känns mycket mjukare och fluffigare än en fast Jensen t.ex. därefter väljer man den fasthet man som passar ens kropp bäst, alla modeller finns ju i olika "fasthetsgrad")
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag är alldeles övertygad om att en fast säng kan vara toppen för ryggen, jag själv sover i jensen j3 som är den fastaste modellen som vi hade på sova när jag jobbade där. men jag är minst lika övertygad om att en mjuk säng kan vara toppen för ryggen. jag skulle föreslå att man provar sig fram till vad för modell man vill ha. (en fast cape diem känns mycket mjukare och fluffigare än en fast Jensen t.ex. därefter väljer man den fasthet man som passar ens kropp bäst, alla modeller finns ju i olika "fasthetsgrad")
Låter rimligt. Dock tycker jag att de flesta fasta sängarna på den svenska marknaden skulle kunna vara mycket fastare :) Det säljs väl även ganska många tjocka och gosiga bäddmadrasser, som givetvis också kommer påverka fastheten på ett eller annat sätt...
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Låter rimligt. Dock tycker jag att de flesta fasta sängarna på den svenska marknaden skulle kunna vara mycket fastare :) Det säljs väl även ganska många tjocka och gosiga bäddmadrasser, som givetvis också kommer påverka fastheten på ett eller annat sätt...
Säkert! Mycket är en vanesak också. Ett sista varningens ord om bäddmadrasser, jag har hört ryktesvägen att ikea sagt att man kan ta en mjukare och fluffigare bäddmadrass för att exempelvis fylla ut utrymmet i midjan och därmed få support. Vi lärde oss att bäddmadrasser, som är fulla med fluff, syntetiskt eller tagel, sjunker ihop. Bäddmadrassens enda uppgift är att det ska kännas mysigt att gå och lägga sig. man ska inte inbilla sig att den gör någon som helst inverkan på ergonomin efter ett halvår när den sjunkit ihop. De enda bäddmadrasser som har sådan effekt är tempur.
Därför kan jag tänka mig att du som vill ha en lite fastare känsla kanske ska ha en lite tunnare bäddmadrass i skumgummi, utan allt fluff som gör att man känner sig som prinsessan på ärten. :)
 

kalufsen

Panerai
Säkert! Mycket är en vanesak också. Ett sista varningens ord om bäddmadrasser, jag har hört ryktesvägen att ikea sagt att man kan ta en mjukare och fluffigare bäddmadrass för att exempelvis fylla ut utrymmet i midjan och därmed få support. Vi lärde oss att bäddmadrasser, som är fulla med fluff, syntetiskt eller tagel, sjunker ihop. Bäddmadrassens enda uppgift är att det ska kännas mysigt att gå och lägga sig. man ska inte inbilla sig att den gör någon som helst inverkan på ergonomin efter ett halvår när den sjunkit ihop. De enda bäddmadrasser som har sådan effekt är tempur.
Därför kan jag tänka mig att du som vill ha en lite fastare känsla kanske ska ha en lite tunnare bäddmadrass i skumgummi, utan allt fluff som gör att man känner sig som prinsessan på ärten. :)
Du nämnde ovan att Hästens kör tagel? Sjunker den också ihop på ett dåligt sätt som jag tolkade din text?
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Du nämnde ovan att Hästens kör tagel? Sjunker den också ihop på ett dåligt sätt som jag tolkade din text?
Ja, alla sjunker ihop med tiden. men detta i sig är inget negativt, bara något man ska vara medveten om. Det är själva fjädringen i sängen som ska göra allt jobb. bäddmadrassen ska bara göra det mysigt (och i fallet med tagel även transportera bort fukt).
 

Lurrs

Omega
Jag har en nästan ny säng hemma som jag sover oerhört bra i, sängen är inköpt på Sängjätten och kostade väl över 30000:-.

Min första dag på semestern så köpte jag ny säng på landet, det blev en Ikea för runt 5000:-. Visst sover jag bättre hemma, men inte sex gånger så bra, mitt tips blir således att skall man inte lägga mer än runt 10000:- tycker jag man skall välja en av Ikeas finare sängar kontra en instegsmodell från något annat märke, grymt mycket säng för pengarna. :happyhappy:
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Jag och frun har precis köpt ny säng. Blev en från Sängjätten, märke Ekens( Essens kontinental) kan varmt rekommendera den! Riktigt skön!!
 
Topp