• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora sköna tråden om sängar.

N.M.O

Cartier
2-Faktor
@ScubaKing funkar enklare sängar för dig är det ju kalas! Den yrkesskadade delen av mig önskar dock att varenda jävel fick möjligheten att sova i sängar som faktiskt är riktigt bra för kroppen. Livskvalitén som kommer med god sömn och återhämtning är väl värd sitt pris, det är trots allt en stor del av livet vi ska ligga ner :)
 

ScubaKing

Audemars
@ScubaKing funkar enklare sängar för dig är det ju kalas! Den yrkesskadade delen av mig önskar dock att varenda jävel fick möjligheten att sova i sängar som faktiskt är riktigt bra för kroppen. Livskvalitén som kommer med god sömn och återhämtning är väl värd sitt pris, det är trots allt en stor del av livet vi ska ligga ner :)

Ja jag sover enligt mig själv bra. Men jag har ju heller aldrig sovit i en säng för 30.000 kronor. Testade dock en svindyr Tempur en gång, men den var inget för mig. Kom knappt upp ur sängen.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Ja jag sover enligt mig själv bra. Men jag har ju heller aldrig sovit i en säng för 30.000 kronor. Testade dock en svindyr Tempur en gång, men den var inget för mig. Kom knappt upp ur sängen.
Tempur kräver ett par nätter (minst) innan man vänjer sig men visst, de är inte för alla. Vi gillar ju lite olika saker men det finns något för alla, själv är jag en kräsen person med dålig sömn och vill ligga som på moln :D
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Kul tråd :) Är det fortfarande så att det ska rabblas X antal sätt man ska välja säng efter, eller har det säljsnacket lagts i malpåse?
Det beror på från säljare till säljare! Jag har jobbat med detta i ett par år vid sidan om studier och har aldrig känt någon press att öka mina egna siffror. De X antal sätten en säng kan kännas på anser jag är en förenkling för kunden. Någonstans måste vi börja skapa förståelse för hur det funkar och varför sängar kostar som de gör. Allt som gör mitt jobb lättare för att på bästa sätt hjälpa någon att välja rätt säng anser jag gynnar både säljare och kund :) Jag är själv sådan som person att jag utgår från fakta, för mig blir det då väldigt tydligt vad som bidrar till skillnad i komfort och sen också priset, vilket jag försöker vara väldigt transparent med. Om någon sedan tycker att en billig, stenhård säng är skönare än en dyr (och på pappret bättre) säng står jag aldrig i vägen för kunden i det valet, personlig preferens och prislapp är sällan samma sak, det är därför det är viktigt att prova de X antal typerna av säng som säljaren ofta visar. Jag kan på förhand omöjligt veta hur kapitalstark en kund är och vad denne gillar komfortmässigt, därför ställer jag mycket frågor och provar olika prisklasser. Det mest frustrerande är när kunder inte svarar ärligt på vad de gillar eller vad de känner sig bekväma med att betala, då blir mitt jobb inte mer än en gissningslek vilket sällan leder till att kunden får det bäste denne kan få. Värst av allt är de som säger att priset är helt oviktigt varpå jag visar det jag anser vara bäst i respektive kategori (för jag antar att kunden vill ha det så bra det kan bli i sovrummet) och sedan får höra att allt var för dyrt :banghead:

Nu blev det mycket men för att summera: hjälp säljaren att hjälpa dig, det vinner alla på. Ingen vill sälja något du inte blir nöjd med. Att vissa sen pushar mer när det närmar sig avslut och affär får man leva med, där skiljer sig alla säljare åt och du vet inte vilken typ du stöter på. Det är du som bestämmer när du ska dra kortet :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det beror på från säljare till säljare! Jag har jobbat med detta i ett par år vid sidan om studier och har aldrig känt någon press att öka mina egna siffror. De X antal sätten en säng kan kännas på anser jag är en förenkling för kunden. Någonstans måste vi börja skapa förståelse för hur det funkar och varför sängar kostar som de gör. Allt som gör mitt jobb lättare för att på bästa sätt hjälpa någon att välja rätt säng anser jag gynnar både säljare och kund :) Jag är själv sådan som person att jag utgår från fakta, för mig blir det då väldigt tydligt vad som bidrar till skillnad i komfort och sen också priset, vilket jag försöker vara väldigt transparent med. Om någon sedan tycker att en billig, stenhård säng är skönare än en dyr (och på pappret bättre) säng står jag aldrig i vägen för kunden i det valet, personlig preferens och prislapp är sällan samma sak, det är därför det är viktigt att prova de X antal typerna av säng som säljaren ofta visar. Jag kan på förhand omöjligt veta hur kapitalstark en kund är och vad denne gillar komfortmässigt, därför ställer jag mycket frågor och provar olika prisklasser. Det mest frustrerande är när kunder inte svarar ärligt på vad de gillar eller vad de känner sig bekväma med att betala, då blir mitt jobb inte mer än en gissningslek vilket sällan leder till att kunden får det bäste denne kan få. Värst av allt är de som säger att priset är helt oviktigt varpå jag visar det jag anser vara bäst i respektive kategori (för jag antar att kunden vill ha det så bra det kan bli i sovrummet) och sedan får höra att allt var för dyrt :banghead:

Nu blev det mycket men för att summera: hjälp säljaren att hjälpa dig, det vinner alla på. Ingen vill sälja något du inte blir nöjd med. Att vissa sen pushar mer när det närmar sig avslut och affär får man leva med, där skiljer sig alla säljare åt och du vet inte vilken typ du stöter på. Det är du som bestämmer när du ska dra kortet :)

Jag får ge det en ny chans helt enkelt. Har ju en Sova runt hörnet, tillsammans med 6-7 andra sängförsäljare så det blir mycket provligga :)
Vad säger ni som säljer lite dyrare sängar om de test där både Ikea och Mio har toppat före betydligt dyrare alternativ? Kan vara intressant att höra en branschkommentar.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Jag får ge det en ny chans helt enkelt. Har ju en Sova runt hörnet, tillsammans med 6-7 andra sängförsäljare så det blir mycket provligga :)
Vad säger ni som säljer lite dyrare sängar om de test där både Ikea och Mio har toppat före betydligt dyrare alternativ? Kan vara intressant att höra en branschkommentar.
säljer inte längre sängar med jobbade på sova en period. ger inte fem öre för de testerna dessvärre. oftast var den säng i butiken som klarat testerna bäst de billigaste i butiken, detta trotts knarrande fjädrar och att sängen gungade en kvart när partnern la sig bredvid. många av testerna jag såg då handlade om tålighet och det är sällan en säng, eller fjädrarna i sängen blir utslitna över huvudtaget, så pass bra är stål idag. så med den parametern är så klart billigare bättre. min erfarenhet är att ikeas sängar är prisvärda i o m att de är så pass billiga. Vill du dock ha någonting bättre måste du upp över 20' för att generalisera. där har du bl a jensens instegsmodeller och kanske någon carpe diem om du har tur. (jag sover själv i jensen j3 sedan 5år och är supernöjd, mest prisvärda alla kategorier enligt mig). vill man upp lite till har du jensens värstingar, carpe diems, tempur och Hästen där skulle jag nog säga att generellt är Carpe diem bästa säng för ca 30-50' (bortsett från Tempour som är ergonomiskt överlägsen men omysig). Nästa steg handlar i princip enbart om känsla skulle jag säga och då har du i princip bara Hästens att välja på. deras sängar är sjukt mysiga och nästan helt stumma i o m att man kör med så mycket stoppning i sina värtingmodeller (60-600k ungefär) mest prisvärda Hästens när jag jobbade var den som låg på ca 75'. allt däröver var det väldigt dyrköpta småskillnader. men är pengarna ingen faktor fick man såklart ytterligare lite till för 150k.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Jag får ge det en ny chans helt enkelt. Har ju en Sova runt hörnet, tillsammans med 6-7 andra sängförsäljare så det blir mycket provligga :)
Vad säger ni som säljer lite dyrare sängar om de test där både Ikea och Mio har toppat före betydligt dyrare alternativ? Kan vara intressant att höra en branschkommentar.
Säger som @Bramserud att tester bör tas med en nypa salt. Hållbarhet är idag inget större problem, avlastning och sovklimat är det jag rankar som viktigast. Jag vill ha en mjuk, sval och stilla säng. Kroppen ska hålla en jämn temperatur och svett ska transporteras bort från kroppen, jag ska inte vakna av att sängen gungar eller härjar. Den dagen de börjar testa de faktorerna kommer jag lyssna :)

Som mycket annat så blir ju skillnaden per krona mindre ju högre upp i prissegmentet man är. För transparensens skull kan jag säga att jag sover i Carpe Diem Sandö i lägenheten och Carpe Diem Malö i sommarstugan. Jag gillar mjuka sängar helt enkelt, hade jag haft mer pengar att leka med hade jag tveklöst valt Hästens Superia, Herlewing eller 2000T. Inte för märket eller tyget utan för att materialen är helt oslagbara när det kommer till sovklimatet...
 

DarnGard

Cartier
Är en säng för 17.000 kronor en skitsäng? Jag tror helt seriöst jag aldrig betalat mer än 5000 kr för en madrass/säng och sover bra. Tror det gått troll i detta med sängar sedan Hästens kom med sina modeller.
Det finns ju en hel del forskning om sömn, att ligga fysiologiskt rätt och så tryckavlastat som möjligt hade tom gett dig fördelar. Chansen att din säng för 5 k är ergonomiskt rätt för just dig är ganska liten, gissar på att du byter rätt ofta, men man ska aldrig säga aldrig. Ett tips är att välja bort lädersäten på ditt nästa bilköp och investera i säng, bara för att testa. Vem vet, du kanske landar på samma slutsats som mig ;)
 

EWEA

Cartier
Vi funderar på en carpe diem sandö eller hermanö till nya lägenheten. Någon som har koll på hur stor rabatt man kan förvänta sig på ett ungefär? :)
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Vi funderar på en carpe diem sandö eller hermanö till nya lägenheten. Någon som har koll på hur stor rabatt man kan förvänta sig på ett ungefär? :)
Spontant skulle jag säga att du bör kunna få 20-30%. Men som med allt annat är det ju lättare för butiken att skicka med tillbehör osv istället för att ge rena rabatter
 

Tärnan

Cartier
Vi funderar på en carpe diem sandö eller hermanö till nya lägenheten. Någon som har koll på hur stor rabatt man kan förvänta sig på ett ungefär? :)
Väldigt många av sova-butikerna har gått i konkurs under de senaste 1-2 åren. Jag skulle tro att möjlighet till hög rabatt är stor men jag skulle inte våga lägga stor deposition. Tror att varje butik drivs som egna bolag så kolla ekonomin innan så dina pengar inte försvinner!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Väcker liv i den här tråden inför kompis sänginköp till tonåring. Kanske att @N.M.O eller @Bramserud har input men självklart tar jag tacksamt emot åsikter från samtliga :)

Förutsättningarna är 120cm, kontinental och en budget på max 8´. Det här är de tre val som har utkristalliserat sig där Ängsvik från Soffadirekt är favoriten, obs när det kommer till utseende. Sängjätten påstår att deras är svensktillverkad om nu det kan vara en fördel för kvalitet. Är generellt lite skeptisk till företag som Soffadirekt, men de verkar vara en välmående bolag som växer och gör vinst varje år vilket får mig att dra slutsatsen att de åtminstone inte kan sälja skräp.



 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Väcker liv i den här tråden inför kompis sänginköp till tonåring. Kanske att @N.M.O eller @Bramserud har input men självklart tar jag tacksamt emot åsikter från samtliga :)

Förutsättningarna är 120cm, kontinental och en budget på max 8´. Det här är de tre val som har utkristalliserat sig där Ängsvik från Soffadirekt är favoriten, obs när det kommer till utseende. Sängjätten påstår att deras är svensktillverkad om nu det kan vara en fördel för kvalitet. Är generellt lite skeptisk till företag som Soffadirekt, men de verkar vara en välmående bolag som växer och gör vinst varje år vilket får mig att dra slutsatsen att de åtminstone inte kan sälja skräp.



Med brasklapp för att det jag kan lärde jag mig för tio år sedan. här är mina 2 cents


Spontant skulle jag inte rekommendera kontinentalsäng i den storleken. blir lätt lite "vingligt". ytterligare fördel med ramsäng är att du kommer ner lite i pris och att det inte är någon skarv i mitten. Skarv i mitten är det generellt på lite billigare kontinentalsängar där plymå (Mittenmadrass) består av två kasetter. Det är dock inte säkert när den enbart ska vara 120cm . då kan det vara enkel kasett.
de sängar du länkat till ser ut att vara vettiga val i den priskategorin. alla har pockettresår vilket bör vara någon sorts minimikrav tycker jag. såg inte någon info om fjäderhöjd, vilket är det enklaste att jämföra när man bara läser om sängen.
Man kan ha i åtanke att det inte är uteslutet att det kan finnas prutmån om du handlar i butik.

generella medskick:
  • Köp säng i rätt fasthetsgrad (är du förhållandevis späd och bredaxlad ska du säkert ha en mjuk, är du kort och tung behöver du nog en fast)
  • du kan inte läka en dålig säng med en mjuk bäddmadrass (stöttningen ska finnas i resåren)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Med brasklapp för att det jag kan lärde jag mig för tio år sedan. här är mina 2 cents


Spontant skulle jag inte rekommendera kontinentalsäng i den storleken. blir lätt lite "vingligt". ytterligare fördel med ramsäng är att du kommer ner lite i pris och att det inte är någon skarv i mitten. Skarv i mitten är det generellt på lite billigare kontinentalsängar där plymå (Mittenmadrass) består av två kasetter. Det är dock inte säkert när den enbart ska vara 120cm . då kan det vara enkel kasett.
de sängar du länkat till ser ut att vara vettiga val i den priskategorin. alla har pockettresår vilket bör vara någon sorts minimikrav tycker jag. såg inte någon info om fjäderhöjd, vilket är det enklaste att jämföra när man bara läser om sängen.
Man kan ha i åtanke att det inte är uteslutet att det kan finnas prutmån om du handlar i butik.

generella medskick:
  • Köp säng i rätt fasthetsgrad (är du förhållandevis späd och bredaxlad ska du säkert ha en mjuk, är du kort och tung behöver du nog en fast)
  • du kan inte läka en dålig säng med en mjuk bäddmadrass (stöttningen ska finnas i resåren)

Toppen, stort tack för svar 👍

Jag tror att det säkert smygit sig in en faktor med utseendet gällande kontinentalsäng vs ramsäng. Perfekta frågor att maila till respektive butik med fjäderhöjd och huruvida madrassen har enkelkasett.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Bramserud Jag såg den här bilden på sängen från Soffadirekt som är den som är favoriten. Går det att dra några slutsatser av det om det ser ok ut gällande fjäderhöjd? Jag pratade med deras kundtjänst som informerade att madrassen hade enkelkassett, men hon visste inte fjäderhöjden men skulle undersöka.

Skärmavbild 2021-01-14 kl. 12.33.33.png
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
@Bramserud Jag såg den här bilden på sängen från Soffadirekt som är den som är favoriten. Går det att dra några slutsatser av det om det ser ok ut gällande fjäderhöjd? Jag pratade med deras kundtjänst som informerade att madrassen hade enkelkassett, men hon visste inte fjäderhöjden men skulle undersöka.

Skärmavbild 2021-01-14 kl. 12.33.33.png
Okej är det säkert i allihop. Tänkte mer om man ville jämföra dem emellan varandra.
 

Hawk100

Rolex
Viktigast är väl att provligga sängarna. Vi testade nog ett 40-50 st innan vi bestämde oss och det var en väldig skillnad.
Carpe Diem blev solklar etta för oss, men tyvärr var priset lite för högt så då valde vi den näst skönaste som var en Enok & Thompson för ungefär halva priset. Hästens tyckte vi var trea medan tex Dux inte alls passade oss....
 

zeke_varg

Omega
Vi testade ett par olika sängar men bestämde oss för Lectus. Hade ingen bra koll innan vi begav oss in på området sängar men nu efter 10år är den iaf fortsatt riktigt nice. Var premiumpriser på sängen men tycker inte att de lyfts upp i olika test. Iaf inte då.. Kan vara värt att lägga in i analysen.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Väcker liv i den här tråden inför kompis sänginköp till tonåring. Kanske att @N.M.O eller @Bramserud har input men självklart tar jag tacksamt emot åsikter från samtliga :)

Förutsättningarna är 120cm, kontinental och en budget på max 8´. Det här är de tre val som har utkristalliserat sig där Ängsvik från Soffadirekt är favoriten, obs när det kommer till utseende. Sängjätten påstår att deras är svensktillverkad om nu det kan vara en fördel för kvalitet. Är generellt lite skeptisk till företag som Soffadirekt, men de verkar vara en välmående bolag som växer och gör vinst varje år vilket får mig att dra slutsatsen att de åtminstone inte kan sälja skräp.



Nu var det ett tag sedan jag lämnade branschen men bidrar lite kort med mina tankar. Sitter lite tight till med tiden så hinner inte läsa in mig på modellerna du länkat.

Generellt säger jag samma sak som @Bramserud, jag rekommenderar alltid ramsäng när vi snackar 120cm. Utseendet är det enskilda argumentet för kontinental men nackdelarna tycker jag väger över. Det blir vingligare, otympligare och oftast sämre material sett till pengen man betalar. Vill man bara ha något som är högt så köper man 23cm ben och en sängkappa i linnetyg eller liknande. Då har man dessutom förvaringsmöjligheter under sängen och en perfekt säng till det första egna boendet (som ofta är litet).

Fjäderdjup är viktigt men inte bara. Såg att någon av sängarna ovan hade kallskum som stoppningsmaterial, det är av lägsta kvalitet. Det är "hårt" slits ut fort och du får sättningar och gropar i sängen inom en ganska snar framtid. Jag hade letat efter en säng med ett lite bättre stoppningsmaterial, det borde gå att hitta i prisklassen. Jag vet att Hilding kör med bra material för pengarna och finns dessutom med utbytbara tyger.

Är det en tonåring så borde sängen absolut inte vara fastare än "medium" om det inte är en krallig kille. Jag som referens är 181cm och väger dryga 70kg och ligger i medium hos de flesta och mjuk i Hästens.

Behövs mer info så hojta så svarar jag när jag har mer tid!
 

stigge

Omega
2-Faktor
Går emot "strömmen" lite här och faktiskt sågar Carpe Diems kvalitet!

Efter har bytt ut 3st (!) Carpe sängar (minns ej namnet men var då deras mittenmodell i sortimentet) så blev det ett byte till Jensens sängar.
Carpes sängar är mjuka i konstruktionen (inte bara fjädrar utan stoppning/latex osv) och det var väldigt sköna i början men efter något år eller så så hade
det satt sig väldigt mycket och gav inte alls ngn support för kroppen utan det var en som hängmatta. (läs: inte fel hårdhet på sängen)
Att de kan ske på en säng kan jag leva med men 3st, då känns det imho som en konstruktionsmiss.
Jag tycker man ska sjunka ner i sängen och få ett stöd för kroppen, mao inte ligga i en hängmatta eller
på en hård planka.

Bytet till Jensen och deras ngt fastare kontruktion var mitt bästa val kring sängar och kan verkligen rek. Jensen.
Vi testade även Hästens sängar och det var/är sköna men håll er undan för deras billigare modeller.

Det här skedde för ca 4-6år sedan så det kan ha skett ändringar i Carpes produktion.
Sängarna köptes på Sova och tyvärr blev erfarenheten av dem inte speciellt bra då hanteringen
av reklamationerna sköttes dåligt. Får dock ge en eloge till Carpe och Jensen (samma koncern på den tiden, kanske även idag?)
som vi hade direkt kontakt med då Sova inte ville hantera ärendet.
Det slutade bra och Carpe/Jensen skötte ärendet bra
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Går emot "strömmen" lite här och faktiskt sågar Carpe Diems kvalitet!

Efter har bytt ut 3st (!) Carpe sängar (minns ej namnet men var då deras mittenmodell i sortimentet) så blev det ett byte till Jensens sängar.
Carpes sängar är mjuka i konstruktionen (inte bara fjädrar utan stoppning/latex osv) och det var väldigt sköna i början men efter något år eller så så hade
det satt sig väldigt mycket och gav inte alls ngn support för kroppen utan det var en som hängmatta. (läs: inte fel hårdhet på sängen)
Att de kan ske på en säng kan jag leva med men 3st, då känns det imho som en konstruktionsmiss.
Jag tycker man ska sjunka ner i sängen och få ett stöd för kroppen, mao inte ligga i en hängmatta eller
på en hård planka.

Bytet till Jensen och deras ngt fastare kontruktion var mitt bästa val kring sängar och kan verkligen rek. Jensen.
Vi testade även Hästens sängar och det var/är sköna men håll er undan för deras billigare modeller.

Det här skedde för ca 4-6år sedan så det kan ha skett ändringar i Carpes produktion.
Sängarna köptes på Sova och tyvärr blev erfarenheten av dem inte speciellt bra då hanteringen
av reklamationerna sköttes dåligt. Får dock ge en eloge till Carpe och Jensen (samma koncern på den tiden, kanske även idag?)
som vi hade direkt kontakt med då Sova inte ville hantera ärendet.
Det slutade bra och Carpe/Jensen skötte ärendet bra
Inte helt ovanlig känsla och någonting vi fick lära oss att vara övertydliga med vid försäljning. Carpe har mycket stoppning i bl a bäddmadrass som du är inne på, vilket ger den "mjuka fluffiga känslan". all stoppning sätter sig inom relativt kort tid oavsett märke vilket kan kännas som en besvikelse när man inte är beredd på det. stödet ska det inte bli någon skillnad i då det kommer från fjädringen och inte stoppningen. Hästens är nog tydligaste exemplet på detta fenomen då de har enorma mängder naturmaterial i stoppningen. Jensen har inte särskilt mycket(jag själv har Jensen så inte kritik) vilket ger en annan mindre omfamnande känsla men som är sig mer lik över tid.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Har ingen tempur-säng men har provat en Tempur-kudde. Fick kliande utslag i ansikte, hals. Får likadana utslag av Ikeas "tempurkuddar". Har iofs känslig hy. Dubbla örngott, vädring osv hjälper inte. Men annars var jag mkt nöjd med minnesskumceller eller vad de kallar tekniken för. Jag sover gärna på sidan och hade velat ha en tempurmadrass men med tanke på hudreaktionen jag fick vågar jag inte testa.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Har ingen tempur-säng men har provat en Tempur-kudde. Fick kliande utslag i ansikte, hals. Får likadana utslag av Ikeas "tempurkuddar". Har iofs känslig hy. Dubbla örngott, vädring osv hjälper inte. Men annars var jag mkt nöjd med minnesskumceller eller vad de kallar tekniken för. Jag sover gärna på sidan och hade velat ha en tempurmadrass men med tanke på hudreaktionen jag fick vågar jag inte testa.
låter inte alls trevligt! Du kanske får köra på vattensäng ;) samma ergonomiska funktion i princip men enormt mycket mer skötsel.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Går emot "strömmen" lite här och faktiskt sågar Carpe Diems kvalitet!

Efter har bytt ut 3st (!) Carpe sängar (minns ej namnet men var då deras mittenmodell i sortimentet) så blev det ett byte till Jensens sängar.
Carpes sängar är mjuka i konstruktionen (inte bara fjädrar utan stoppning/latex osv) och det var väldigt sköna i början men efter något år eller så så hade
det satt sig väldigt mycket och gav inte alls ngn support för kroppen utan det var en som hängmatta. (läs: inte fel hårdhet på sängen)
Att de kan ske på en säng kan jag leva med men 3st, då känns det imho som en konstruktionsmiss.
Jag tycker man ska sjunka ner i sängen och få ett stöd för kroppen, mao inte ligga i en hängmatta eller
på en hård planka.


Bytet till Jensen och deras ngt fastare kontruktion var mitt bästa val kring sängar och kan verkligen rek. Jensen.
Vi testade även Hästens sängar och det var/är sköna men håll er undan för deras billigare modeller.

Det här skedde för ca 4-6år sedan så det kan ha skett ändringar i Carpes produktion.
Sängarna köptes på Sova och tyvärr blev erfarenheten av dem inte speciellt bra då hanteringen
av reklamationerna sköttes dåligt. Får dock ge en eloge till Carpe och Jensen (samma koncern på den tiden, kanske även idag?)
som vi hade direkt kontakt med då Sova inte ville hantera ärendet.
Det slutade bra och Carpe/Jensen skötte ärendet bra

Kunde inte sagt det bättre själv. Har noll koll på sängar men har man som jag en Tempur-madrass spelar sängen mindre roll. Lite som att sova på halvstelnad cement dom första veckorna, men har man väl vant sig sover man som en kung. Materialet användes först i stolarna till Apollokapslarna och senare inom sjukvården för brännskador. Det krävs en hel del kraft för att trycka ner madrassen men i princip inget för att hålla den kvar nertryckt. Den anpassar sig med andra ord perfekt efter din kropp och ger samma stöd över hela kroppen.

Efter ett diskbråck för ca 15 år sedan med stora sömnproblem som följd under en lång tid fick jag rådet att skaffa en Tempurmadrass. Efter tillvänjningen har jag sovit som en gris ... :happyhappy:
 

stigge

Omega
2-Faktor
Inte helt ovanlig känsla och någonting vi fick lära oss att vara övertydliga med vid försäljning. Carpe har mycket stoppning i bl a bäddmadrass som du är inne på, vilket ger den "mjuka fluffiga känslan". all stoppning sätter sig inom relativt kort tid oavsett märke vilket kan kännas som en besvikelse när man inte är beredd på det. stödet ska det inte bli någon skillnad i då det kommer från fjädringen och inte stoppningen. Hästens är nog tydligaste exemplet på detta fenomen då de har enorma mängder naturmaterial i stoppningen. Jensen har inte särskilt mycket(jag själv har Jensen så inte kritik) vilket ger en annan mindre omfamnande känsla men som är sig mer lik över tid.
Japp, man vill ju åt den omfamnande känslan men att sängarna satte sig ordentligt efter typ något år var inte heller något som Carpe själva
ansåg korrekt. Vi pratar här +5cm mellan topp och dal i det gropar som uppstod vid höft och axlar.
Carpes rep. var över och tittade på sängarna och det var inget snack alls utan byte på studs.

Tycker Jensen (J5) faktiskt hade samma härliga känsla med omfamning (möjligen då inte det riktigt "supermjuka" i början, var ju några år sedan så minnet kan svika mig)
och känns likadan idag som när den var ny.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Japp, man vill ju åt den omfamnande känslan men att sängarna satte sig ordentligt efter typ något år var inte heller något som Carpe själva
ansåg korrekt. Vi pratar här +5cm mellan topp och dal i det gropar som uppstod vid höft och axlar.
Carpes rep. var över och tittade på sängarna och det var inget snack alls utan byte på studs.

Tycker Jensen (J5) faktiskt hade samma härliga känsla med omfamning (möjligen då inte det riktigt "supermjuka" i början, var ju några år sedan så minnet kan svika mig)
och känns likadan idag som när den var ny.
Det låter onekligen märkligt! J5 var väl, om jag inte missminner en av de mer exklusiva modellerna och jag minns dem som mjukare i känsla än t.ex. J3, precis som du är inne på!
 
Topp