Det beror på från säljare till säljare! Jag har jobbat med detta i ett par år vid sidan om studier och har aldrig känt någon press att öka mina egna siffror. De X antal sätten en säng kan kännas på anser jag är en förenkling för kunden. Någonstans måste vi börja skapa förståelse för hur det funkar och varför sängar kostar som de gör. Allt som gör mitt jobb lättare för att på bästa sätt hjälpa någon att välja rätt säng anser jag gynnar både säljare och kund

Jag är själv sådan som person att jag utgår från fakta, för mig blir det då väldigt tydligt vad som bidrar till skillnad i komfort och sen också priset, vilket jag försöker vara väldigt transparent med. Om någon sedan tycker att en billig, stenhård säng är skönare än en dyr (och på pappret bättre) säng står jag aldrig i vägen för kunden i det valet, personlig preferens och prislapp är sällan samma sak, det är därför det är viktigt att prova de X antal typerna av säng som säljaren ofta visar. Jag kan på förhand omöjligt veta hur kapitalstark en kund är och vad denne gillar komfortmässigt, därför ställer jag mycket frågor och provar olika prisklasser. Det mest frustrerande är när kunder inte svarar ärligt på vad de gillar eller vad de känner sig bekväma med att betala, då blir mitt jobb inte mer än en gissningslek vilket sällan leder till att kunden får det bäste denne kan få. Värst av allt är de som säger att priset är helt oviktigt varpå jag visar det jag anser vara bäst i respektive kategori (för jag antar att kunden vill ha det så bra det kan bli i sovrummet) och sedan får höra att allt var för dyrt
Nu blev det mycket men för att summera: hjälp säljaren att hjälpa dig, det vinner alla på. Ingen vill sälja något du inte blir nöjd med. Att vissa sen pushar mer när det närmar sig avslut och affär får man leva med, där skiljer sig alla säljare åt och du vet inte vilken typ du stöter på. Det är du som bestämmer när du ska dra kortet