Waldorf
Guld
'Una momento, una momento'
![]()
![Hungry :hungry: :hungry:](/styles/baisik/xenforo/smilies/hungry.png)
![Angel :angel: :angel:](/styles/baisik/xenforo/smilies/angelic.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
'Una momento, una momento'
![]()
Tillgång?556i ska ha 2824, det är 104 som har SW200.
Lite oklart varför de bytt på vissa. T ex har motsvarande kronograf i samma boettstilar olika, där 103 kör Valjoux 7750 och 356 FLIEGER hade det tidigare, men nu kör SW500 sen ~2014.
Ja, kom på det sen. Men ETA fick väl backning på det där (att bara använda inom Swatch Group) av konkurrensskäl och måste fortsätta förse andra tillverkare med urverk?Tillgång?
Fast nu är det väl tvärtom, ETA vill sälja verk till tredje part men får inte för de Schweiziska klockgudarna?Ja, kom på det sen. Men ETA fick väl backning på det där (att bara använda inom Swatch Group) av konkurrensskäl och måste fortsätta förse andra tillverkare med urverk?
Ja men i allt mindre omfattning tror jag. I och med att Sellita, STP och kanske några andra kommit igång så minskar ju behovet av ETA också.Ja, kom på det sen. Men ETA fick väl backning på det där (att bara använda inom Swatch Group) av konkurrensskäl och måste fortsätta förse andra tillverkare med urverk?
Detta har jag missat. Har de ändrat sig? När de nästan lyckat komma ur leveranstvånget?Fast nu är det väl tvärtom, ETA vill sälja verk till tredje part men får inte för de Schweiziska klockgudarna?
Men visst är det SG som äger ETA?Fast nu är det väl tvärtom, ETA vill sälja verk till tredje part men får inte för de Schweiziska klockgudarna?
Ja. De har ju vidareutvecklat 2824 till c07.111 (powermatic 80) som jag tror de enbart använder internt inom sg. Den finns ju dessutom i flera versioner numer om jag fattat rätt: som gmt, kronograf, day-date mm.Men visst är det SG som äger ETA?
Det stämmer nog, var in till en uris som sa att Powermatic 80 bara får användas i SG-klockor, är väl företrädelsevis Tissot och Certina?Ja. De har ju vidareutvecklat 2824 till c07.111 (powermatic 80) som jag tror de enbart använder internt inom sg. Den finns ju dessutom i flera versioner numer om jag fattat rätt: som gmt, kronograf, day-date mm.
Ja, och hamilton och mido, longiness m fl. Osäker på omega, blancpain, brequet, jjaquet dros, glashütte och andra lite finare märken som de också har...Det stämmer nog, var in till en uris som sa att Powermatic 80 bara får användas i SG-klockor, är väl företrädelsevis Tissot och Certina?
SupersnyggKvällsdinkan! Gillar den skarpt måste jag säga!
![]()
Detta har jag missat. Har de ändrat sig? När de nästan lyckat komma ur leveranstvånget?
Men visst är det SG som äger ETA?
Det stämmer nog, var in till en uris som sa att Powermatic 80 bara får användas i SG-klockor, är väl företrädelsevis Tissot och Certina?
Kohandel blandat med tjuv- och rackarspel. Det är som vanligt. Och vilka kommer i kläm? Vi, konsumenterna!Kan vara helt ute och cykla nu, bara något jag läste i förbifarten någon gång. Jag tror att det var så att Swatch/ETA inte ville sälja till konkurrenter men att pga att ETA hade typ 75% av marknaden efter att konkurrerat ut de andra tillverkarna så ansåg regelmakarna att de Swatch missbrukade sin ställning för att göra sig av med alla konkurrenter och skapa ett monopol. Så de gjorde en deal att ETA skulle sälja verk under en övergångsperiod på typ fem år innan de lägger ner. Nu har företag som Selitta, STP, Swiss Tech ökat sin produktion tillräckligt för att täcka upp hålet i marknaden men ETA märkte att nu har dem ju typ en miljon verk liggandes som de vill sälja. Då tyckte regelmakarna att näh, ni ville inte och fick som ni ville så då får ni hålla er till den dealen. Nu skall de komma överens igen och innan de har gjort det så är försäljningen stoppad till iallafall sommaren 2020. Så tror jag att det var![]()
Skall man se det positivt så börjar ju ETA sälja verk igen och istället för brist på verk så blir det överskott. Med ett överskott kanske ETA 2824/Selitta SW200/STP 1-11/Ronda R150/Swiss Tech S10 verken kommer ner i pris och matchar japanernas Miyota 9000 och kinesernas 2824-kloner som HZ3600 och ST2130 i prisKohandel blandat med tjuv- och rackarspel. Det är som vanligt. Och vilka kommer i kläm? Vi, konsumenterna!
Numera tror jag det ibland sitter Selitta även i 556an. Edit: sen på bollen...556i ska ha 2824, det är 104 som har SW200.
Lite oklart varför de bytt på vissa. T ex har motsvarande kronograf i samma boettstilar olika, där 103 kör Valjoux 7750 och 356 FLIEGER hade det tidigare, men nu kör SW500 sen ~2014.
Någon som beställt denna best ?![]()
![]()
Börjar bli gammal o rasslig, har uppenbarligen missat detta. 9 dagar kvar på Kickstarter om någon är sugen
Har du fått din Omega än ?Långtifrån micro, men tämligen affordable![]()
Nopp. Har dock fått bekräftat att det är rätt många paket som saknas, så de har troligtvis hämtats upp av fel speditör.Har du fått din Omega än ?
Håller tummarna för digNopp. Har dock fått bekräftat att det är rätt många paket som saknas, så de har troligtvis hämtats upp av fel speditör.
Inte orolig, bara lite längre väntan än tänkt
UppskattasHåller tummarna för dig![]()
Dinka bast till bilen, typ ngn Ploprof ?
Pimpat bilen, nastan klar, har i Filippinerna, ar det pick up som “galler” , av manga olika skal![]()
![]()
Ja, med någon mindre avvikelse kan jag tro att du ha rätt. ETA är ju en sammanslagning av många tillverkare av mekaniska urverk/ebouches som startades av Eterna och nån mer tror jag som sen 30- 40 talet samlat tillverkare under olika namn och som slutat i namnet ETA igen. Inte minst under 70-talet gick många ihop. Så inte konkurrerat ut utan helt enkelt gått ihop (eller möjligen köpt in) och räddat tillverkare vad jag förstått. Men whatever. De hade en stor del av marknaden och Schweiziska staten blev orolig för klockindustrin i landet...Kan vara helt ute och cykla nu, bara något jag läste i förbifarten någon gång. Jag tror att det var så att Swatch/ETA inte ville sälja till konkurrenter men att pga att ETA hade typ 75% av marknaden efter att konkurrerat ut de andra tillverkarna så ansåg regelmakarna att Swatch missbrukade sin ställning för att göra sig av med alla konkurrenter och skapa ett monopol. Så de gjorde en deal att ETA skulle sälja verk under en övergångsperiod på typ fem år innan de lägger ner. Nu har företag som Selitta, STP, Swiss Tech och Ronda ökat sin produktion tillräckligt för att täcka upp hålet i marknaden men ETA märkte att nu har dem ju typ en miljon verk liggandes som de vill sälja. Då tyckte regelmakarna att näh, ni ville inte och fick som ni ville så då får ni hålla er till den dealen. Nu skall de komma överens igen och innan de har gjort det så är försäljningen stoppad till iallafall sommaren 2020. Så tror jag att det var![]()
Bahama yellowDet här finns i mina klocklådor just nu:
![]()
G-Shocks:
1. DW-9000 2. G-9300
3. DW-5035 4. GW-B5600 5. GWX-5600C
![]()
Dyk+Micro:
1. Seiko SSBT048 (7C43-7010) 2. SEIKO SBDA005 3. SEIKO SKX007 4. Seiko SRPB53
5. Halios Seaforth Gen2 Bahama Yellow 6. Magrette Waterman Bronze 7. Halios Seaforth Bronze Green 8. Squale Micro LE
![]()
Övrigt:
1. Certina DS Prince 2. GS SBGV225 3. Stowa Antea Black
4. Pronto 5. Longines Présence L4.790.4 6. Certina Certidate