• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

'Una momento, una momento' :)
IMG_8323.JPG
:hungry::eek::angel: Nu är vi där igen, sorry :(

Ja. De har ju vidareutvecklat 2824 till c07.111 (powermatic 80) som jag tror de enbart använder internt inom sg. Den finns ju dessutom i flera versioner numer om jag fattat rätt: som gmt, kronograf, day-date mm.
Det stämmer nog, var in till en uris som sa att Powermatic 80 bara får användas i SG-klockor, är väl företrädelsevis Tissot och Certina?

Detta har jag missat. Har de ändrat sig? När de nästan lyckat komma ur leveranstvånget?

Men visst är det SG som äger ETA?

Det stämmer nog, var in till en uris som sa att Powermatic 80 bara får användas i SG-klockor, är väl företrädelsevis Tissot och Certina?

Kan vara helt ute och cykla nu, bara något jag läste i förbifarten någon gång. Jag tror att det var så att Swatch/ETA inte ville sälja till konkurrenter men att pga att ETA hade typ 75% av marknaden efter att konkurrerat ut de andra tillverkarna så ansåg regelmakarna att Swatch missbrukade sin ställning för att göra sig av med alla konkurrenter och skapa ett monopol. Så de gjorde en deal att ETA skulle sälja verk under en övergångsperiod på typ fem år innan de lägger ner. Nu har företag som Selitta, STP, Swiss Tech och Ronda ökat sin produktion tillräckligt för att täcka upp hålet i marknaden men ETA märkte att nu har dem ju typ en miljon verk liggandes som de vill sälja. Då tyckte regelmakarna att näh, ni ville inte och fick som ni ville så då får ni hålla er till den dealen. Nu skall de komma överens igen och innan de har gjort det så är försäljningen stoppad till iallafall sommaren 2020. Så tror jag att det var :)

Senast ändrad:
Kan vara helt ute och cykla nu, bara något jag läste i förbifarten någon gång. Jag tror att det var så att Swatch/ETA inte ville sälja till konkurrenter men att pga att ETA hade typ 75% av marknaden efter att konkurrerat ut de andra tillverkarna så ansåg regelmakarna att de Swatch missbrukade sin ställning för att göra sig av med alla konkurrenter och skapa ett monopol. Så de gjorde en deal att ETA skulle sälja verk under en övergångsperiod på typ fem år innan de lägger ner. Nu har företag som Selitta, STP, Swiss Tech ökat sin produktion tillräckligt för att täcka upp hålet i marknaden men ETA märkte att nu har dem ju typ en miljon verk liggandes som de vill sälja. Då tyckte regelmakarna att näh, ni ville inte och fick som ni ville så då får ni hålla er till den dealen. Nu skall de komma överens igen och innan de har gjort det så är försäljningen stoppad till iallafall sommaren 2020. Så tror jag att det var :)
Kohandel blandat med tjuv- och rackarspel. Det är som vanligt. Och vilka kommer i kläm? Vi, konsumenterna!

Kohandel blandat med tjuv- och rackarspel. Det är som vanligt. Och vilka kommer i kläm? Vi, konsumenterna!
Skall man se det positivt så börjar ju ETA sälja verk igen och istället för brist på verk så blir det överskott. Med ett överskott kanske ETA 2824/Selitta SW200/STP 1-11/Ronda R150/Swiss Tech S10 verken kommer ner i pris och matchar japanernas Miyota 9000 och kinesernas 2824-kloner som HZ3600 och ST2130 i pris :D Det bådar gott för mikroklockorna. Mer High-Beat åt folket ;)

Senast ändrad:
Det här finns i mina klocklådor just nu:

P1050577-01.jpeg

G-Shocks:
1. DW-9000 2. G-9300

3. DW-5035 4. GW-B5600 5. GWX-5600C

P1050591-01.jpeg

Dyk+Micro:
1. Seiko SSBT048 (7C43-7010) 2. SEIKO SBDA005 3. SEIKO SKX007 4. Seiko SRPB53

5. Halios Seaforth Gen2 Bahama Yellow 6. Magrette Waterman Bronze 7. Halios Seaforth Bronze Green 8. Squale Micro LE

P1050586-01.jpeg

Övrigt:
1. Certina DS Prince 2. GS SBGV225 3. Stowa Antea Black

4. Pronto 5. Longines Présence L4.790.4 6. Certina Certidate

Kan vara helt ute och cykla nu, bara något jag läste i förbifarten någon gång. Jag tror att det var så att Swatch/ETA inte ville sälja till konkurrenter men att pga att ETA hade typ 75% av marknaden efter att konkurrerat ut de andra tillverkarna så ansåg regelmakarna att Swatch missbrukade sin ställning för att göra sig av med alla konkurrenter och skapa ett monopol. Så de gjorde en deal att ETA skulle sälja verk under en övergångsperiod på typ fem år innan de lägger ner. Nu har företag som Selitta, STP, Swiss Tech och Ronda ökat sin produktion tillräckligt för att täcka upp hålet i marknaden men ETA märkte att nu har dem ju typ en miljon verk liggandes som de vill sälja. Då tyckte regelmakarna att näh, ni ville inte och fick som ni ville så då får ni hålla er till den dealen. Nu skall de komma överens igen och innan de har gjort det så är försäljningen stoppad till iallafall sommaren 2020. Så tror jag att det var :)
Ja, med någon mindre avvikelse kan jag tro att du ha rätt. ETA är ju en sammanslagning av många tillverkare av mekaniska urverk/ebouches som startades av Eterna och nån mer tror jag som sen 30- 40 talet samlat tillverkare under olika namn och som slutat i namnet ETA igen. Inte minst under 70-talet gick många ihop. Så inte konkurrerat ut utan helt enkelt gått ihop (eller möjligen köpt in) och räddat tillverkare vad jag förstått. Men whatever. De hade en stor del av marknaden och Schweiziska staten blev orolig för klockindustrin i landet...
Det sista hade jag däremot missat och det i kombination med att de nog helst använder nyutvecklingarna internt istället visar hur farligt det kan vara att bygga lager... :)

Det här finns i mina klocklådor just nu:

P1050577-01.jpeg

G-Shocks:
1. DW-9000 2. G-9300

3. DW-5035 4. GW-B5600 5. GWX-5600C

P1050591-01.jpeg

Dyk+Micro:
1. Seiko SSBT048 (7C43-7010) 2. SEIKO SBDA005 3. SEIKO SKX007 4. Seiko SRPB53

5. Halios Seaforth Gen2 Bahama Yellow 6. Magrette Waterman Bronze 7. Halios Seaforth Bronze Green 8. Squale Micro LE

P1050586-01.jpeg

Övrigt:
1. Certina DS Prince 2. GS SBGV225 3. Stowa Antea Black

4. Pronto 5. Longines Présence L4.790.4 6. Certina Certidate
Bahama yellow :woot: läcker. Certina ds Prince vet jag inte om jag sett förr, vad är det för årmodell? Grattis till en fin samling!:pompus:

Tillbaka
Topp