• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag tror att någon av deras modeller har getts ut som gåvor till olika helikopterdivisioner i Sverige. Är ute på tunn is här men någon med mer kunskap får gärna fylla i! Nedan ett citat från deras hemsida
”DESIGN
Dalton Chronograph 41 är en svensk pilotklocka inspirerad och designad utifrån svenska stridsflyg och svensk stridsflyghistoria. Daltonkollektionen har utvecklats i nära samarbete med Sveriges stridspiloter och har namngetts efter 212e stridsflygdivisionens internationella call-sign "Dalton".

Dalton Chronograph har en boett om 41 mm i diameter som blandar mjuka kurvor med skarpa linjer. Genom en noga avvägd kombination av satinborstat- och polerat rostfritt stål skapas ett exklusivt och levande utseende med en lagom diskret look. Boettens form bildar en nästan sömlös övergång till klockans stållänk, som på ett bekvämt sätt böjer sig runt handleden och gör klockan mycket behaglig att bära. Boettens strömlinjeformer börjar redan vid luggarnas spets för att sedan övergå till klockans kronvakter som påminner om luftintagen på ett stridsflygplan. Tillsammans med klockans knappar, som även de har en aerodynamisk form, har klockans sida ett karakteristiskt utseende som påminner om ett flygplan sett rakt framifrån.

Urtavlans utseende är inspirerad av olika instrument och mätare i de svenska stridsflygplan som använts genom åren. Siffrorna utgör en kombination av olika flygplansversioner och är fyllda med en gul lysmassa som gör dem lätta att tyda i mörker och skymning. Det gäller även klockans minut och timvisare. ”
Tack! Man kanske kan få be att höra Herr @Fliegerchronograph om det kan vara så att klockan används inom flygvapnet? Om än inte issued, då det väl är Sjöö-Sandström som gäller då?
 
Provar denna ultra-affordable, och då menar jag verkligen ultra-affordable.
Inte lika bra som Tisell tex. Men kostar ju betydligt mindre, tyvärr med lite QC-problem som svårgängad krona, damm på insidan av glaset. Men överlag helt ok.
HM3ioFE.jpg
 
Hehe, inte lätt att se. Om du tittar på bilden jag la upp så ser man det ganska tydligt. Snett till höger om M:et i 100m ovanför kl 6.
Dåligt ändå. Jag fick tillbaka en klocka från service och hade då ett dammkorn innanför glaset. Skickade tillbaka den med vändande post.

Har sedermera läst mig till att vissa säger att t o m Rolex kan ha det. Usch och fy, säger jag! Man ska inte behöva acceptera det!
 
Dåligt ändå. Jag fick tillbaka en klocka från service och hade då ett dammkorn innanför glaset. Skickade tillbaka den med vändande post.

Har sedermera läst mig till att vissa säger att t o m Rolex kan ha det. Usch och fy, säger jag! Man ska inte behöva acceptera det!
Haha, jag har haft dammkorn på tavlan på min 16220. Nemas problemas, Bjarni úrsmiður fixade biffen :)
 
Tack! Man kanske kan få be att höra Herr @Fliegerchronograph om det kan vara så att klockan används inom flygvapnet? Om än inte issued, då det väl är Sjöö-Sandström som gäller då?

Jag kan varken bekräfta eller dementera om den används i flygtjänst. Klockan finns ju i några olika utgåvor vid helikopter- och stridsflygdivisioner i Flygvapnet. För min egen del flyger jag nästan alltid med den klocka som ingår i flygtjänstutrustningen, dvs Skydivern från Sjöö Sandström. Nästan alltid...

1E469DB7-FDB7-40F9-8D18-2D8865DE23A7.jpeg
 
Jag kan varken bekräfta eller dementera om den används i flygtjänst. Klockan finns ju i några olika utgåvor vid helikopter- och stridsflygdivisioner i Flygvapnet. För min egen del flyger jag nästan alltid med den klocka som ingår i flygtjänstutrustningen, dvs Skydivern från Sjöö Sandström. Nästan alltid...

1E469DB7-FDB7-40F9-8D18-2D8865DE23A7.jpeg
Just ja, du är ju stridspilot. Gosh vad fränt :)
Du drar väl åt dig kvinnor som en elektromagnet på krogen ?
 
Kombinerade två nöjen och tog säsongens första mc-tur. På vägen hem fiskade jag upp ett paket.

Paus i solen
98E6FF6F-44A8-4FA2-94F4-04C826883835.jpeg


Affordable mc
7522FCE0-0FEC-4087-9EE6-B8302AFC9419.jpeg


En liten men tung låda
E75FD588-09FC-4307-8586-95ED6B21AB11.jpeg



Nya klockan gör sig bättre i verkligheten än på bild! En Zelos Swordfish V2 blev det med hypnotisk tavla.
C971DAB6-4503-4B92-9290-F77644BF5BF7.jpeg


tack @inzomniac för en smidig affär och en fin klocka

/ P
 
Tillbaka
Topp