• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Som pessimistkonsulten Ronny Eriksson sa: jag vaknade i morse och så var den här dagen förstörd. :)
Hahaha, ja precis! Ronny Eriksson är en myskomiker av rang. Jag har varma minnen från när far och jag tittade på Släng dig i brunnen när jag var liten, där var han ofta med. Uttrycket har jag dock alltid förknippat med Pistvakt, då Jan-E väcks en morgon, bakis som vanligt, och utbrister "en vackné, å så var den dan förstörd" – men det är klart osannolikt att de skulle vara först med uttrycket så sent som 1998!

Fick bli denna idag.
4AFA2260-EFA5-4780-A26F-43999FD78AB2.jpeg

Det var Richard som sa det. I urbildningsradion, som sagt...:rolleyes:
Det är nog nya Anonimo som åsyftades och tyvärr är det så att mycket av kunskapen att gått förlorad med dom nya ägarna som gjort allt dom kunnat för att distansera sig från historiska Anonimo, finns inte många som längre minns hur allt började 1997 pga. nya ägarnas misskötsel :oops: Ett minst sagt uselt sätt att bevara sitt arv på enligt min ödmjuka mening, där har Panerai och alla dess efterföljande ägare gjort mycket rätt faktiskt. Anonimo Firenze med Federico och Dino Zei bakom rodret tog i allra högsta grad över Panerais tidigare hantverkare och fabrik :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Anonimo_(watch)

https://www.catawiki.se/stories/458...vi-presenterar-var-exklusiva-anonimo-auktion#

Den där är ju bara så perfekt! Gillar dessutom att de har stålkronor på dem, jag gillar den kontrasten :)

Keeper for life? Tycker jag :cigar:
Ja det känns faktiskt så, en av de absolut äldsta pjäserna i mitt ägarskap och given favorit. Har följt mig genom många äventyr och ligger väldigt nära min äldsta dotters födelseår så om inte annat av sentimentala skäl :D

Senast ändrad:
Mina damer och herrar!
Nu är det dags för rond två i Micro LE, en Micro LE II om ni så vill.
En första kontakt är upprättad med Gnomon om en ny LE-klocka, @M26 har idag fått svar på vårat mail som skickades i helgen. Svaret var typ, med ett tillräckligt antal beställningar är det mesta möjligt :)

Denna gången är det en Steinhart, nämligen en Vintage GMT i 39mm!
Vi behöver komma överens om vilka tweaks vi kommer efterlysa, vilken boett, länk, tavla osv osv.

Det vi nu behöver är en uppskattning på hur många intressenter vi faktiskt har i tråden, detta för att se om det är något som är genomförbart.
Jag kommer göra en PM tråd där alla som vill bjuds in och så tar vi det därifrån. Alltså samma upplägg som sist. Skriv till mig, @M26 @Nilas i tråden så lägger vi till er i PM-tråden (alla kommer kunna lägga till nya postare i tråden)

Nedan är referensbilden hur vi vill ha den, givetvis med lite tweaks om det är möjligt
55632774_340945836548549_8913117463546167296_o-jpg.1476290

Här har @M26 tagit fram lite alternativ:
Standard 39mm boett på Oyster
image9-1574330600.jpg

Standard 39mm boett på Jubelee
Ocean-Vintage-Vintage-GMT-Jubelee.jpg

Vintage 39mm boett på Oyster
Ocean-Vintage-Vintage-GMT-Oyster.jpg
Jag vill vara med i PM- tråden.

En Moccamaster är ju inte fy skam det heller. Riktigt snygg Baltic, har vart sjukt sugen på en själv men det vart tyvärr aldrig av.
Jag tycker moccamaster är riktigt dålig för vad man betalar. Endast en hipp sak som alla hipsters på Södermalm har. Sedan råkar det vara så att min kära mor går för sånt som är hippt.....

Ute på äventyr! Ska till Bollnäs för att hälsa på sambons bror med familj.

2F378650-2D4D-41A7-AC11-B49326EE164F.jpeg
Älskade bergslagen! ♡

Dagens klockrapport:
Avbeställde Halios Fairwind idag, den kan man nog köpa beg så småningom, eller hur? Kan t.o.m. finnas att beställa när den väl dyker upp för leverans.
Positivt överaskad av Yemas nya Flygraf ...

Yema-Aviation-8-1200.jpg

...och nya Heritage 63, den sistnämnda beställer jag istället för Fairwind.
yema-superman-heritage-63-montres-tendance-10.jpg

Hur som haver, råkade på Laventure under mitt letande efter fler bilder på nya Yeman, det var en riktigt fin GMT på ca 40 mm.
https://www.lesrhabilleurs.com/2020/06/laventure-transatlantique-gmt/ (avseende priset så skyller jag på franskan att jag inte fattade att den var ganska dyr :) men fin är den!
laventure-transatlantique-gmt-1.jpg

Jag håller med. Den är riktigt vass. Enda problemet är att den är en Ltd Ed (varför???).

EA7FD90E-18AA-468E-B64B-10F83EF947D9.jpeg

Jag tycker moccamaster är riktigt dålig för vad man betalar. Endast en hipp sak som alla hipsters på Södermalm har. Sedan råkar det vara så att min kära mor går för sånt som är hippt.....

Älskade bergslagen! ♡
Själv älskar jag min moccamaster, den brygger fortfarande perfekt kaffe efter 27 år. Den används dessutom flera gånger om dagen, riktigt bra för pengarna anser jag.

Jag håller med. Den är riktigt vass. Enda problemet är att den är en Ltd Ed (varför???).

EA7FD90E-18AA-468E-B64B-10F83EF947D9.jpeg

Varumärkesstrategi skulle jag tro, de har haft ett flertal riktiga Ltd-projekt senaste åren som skapar efterfrågan. Bra att kunna tillverka en bestämd mängd som man vet blir slutsåld, dessutom med förhoppningsvis hyffsad marginal.
Jag tror inte de vill devalvera sina vintagemodeller genom att förse marknaden med fri tillgång till populära modeller. Även ordinare modellutbud verkar ha ett spann på 2-3 år innan de slutar tillverkas, ta t ex Flygraf och de flesta auto Rallye som nu sålt slut de sista.

Tillbaka
Topp