• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Screenshot_20200710-114943.jpg
Grym! :cigar:

Daydate, vit tavla, snyggare länk. Det talar för orienten i min bok.

En kronograf tycker jag kommer väl till pass ibland, och en Breitling har alltid stått högt upp på listan. Nu har jag ju redan en kronograf, så det blir antagligen inte en till.o_O
Men om jag skulle köpa min första idag skulle det nog bli något i stil med din.:)
Jag förstår, denna Breitling är ”två flugor i en smäll”. Det är en kronograf och en gmt, dock går gmt-visaren ett varv på 12h istället för 24h. Men jag gillar din Oris kronograf! Är svag för klockor med kronograf och daydate.

Jag förstår, denna Breitling är ”två flugor i en smäll”. Det är en kronograf och en gmt, dock går gmt-visaren ett varv på 12h istället för 24h. Men jag gillar din Oris kronograf! Är svag för klockor med kronograf och daydate.
Jag diggar kombinationen daydate och kronograf. Det gör att jag dras åt varianterna med hjälptavlorna i 12-6-9-positionen då det ger en asymmetri som jag tycker piggar upp.:)

Anledningen till att jag valde Orisen över en Breitling när det begav sig för snart 20 år sedan var att jag gillade länken bättre på Orisen.
Vidhåller fortfarande att det är en av dom bästa som någonsin tillverkats. Lika tight idag som när jag köpte klockan.:happyhappy:
IMG_20200710_124613.jpg

Jag diggar kombinationen daydate och kronograf. Det gör att jag dras åt varianterna med hjälptavlorna i 12-6-9-positionen då det ger en asymmetri som jag tycker piggar upp.:)

Anledningen till att jag valde Orisen över en Breitling när det begav sig för snart 20 år sedan var att jag gillade länken bättre på Orisen.
Vidhåller fortfarande att det är en av dom bästa som någonsin tillverkats. Lika tight idag som när jag köpte klockan.:happyhappy:
IMG_20200710_124613.jpg
Jag hade nog varit jobbig och tjatat till mig att köpa din klocka ifall den var tät minst 10 bar. :D
Du hade tur, du! :D

Ibland har man tur!:p
Det där med vattentätheten har aldrig stört mig. Jag tvättar inte ens händerna med klockan på, så det var aldrig något jag tog hänsyn till när jag köpte den. Har klarat sig bra i 17 år utan att bli blöt.:)
Då är vi mycket olika, jag har som rutin att tvätta klockan varje gång som jag tvättar handen. På så sätt är klockan alltid ren. :)
Ett tag duschade jag med klockorna på, men gör inte det längre. Är rädd för kondens.

Förlåt! Såg inte att du hade citerat mig förens jag läste tråden, igen. Du vet det går så fort här inne att man inte hinner med. Men här är ett gruppfoto. Vill ner till tre men vet inte vilka jag ska spara. :(
Vet dock att Skx013 och Srpd61an som bägge ligger utanför lådan ska säljas.

Den där Citizen dykaren har stabil plats, den är inte enbart från samma födelseår som mig, utan samma födelsemånad också!
EAD384B6-0CB3-4122-947B-1BE5383FA3AD.jpeg
Det är inte en lätt uppgift att välja 3 i den samlingen :) Sluta fundera och behåll alla säger jag :p förutom de du har till salu :)
Instämmer. Riktigt bra krona, dock lite udda med malteserkorset på. Den är ju förvisso snygg, men undrar om Maranez funderade på vad den betyder.
Intressant, du menar vad man associerar det till och inte vad det betyder va? ;)

Då är vi mycket olika, jag har som rutin att tvätta klockan varje gång som jag tvättar handen. På så sätt är klockan alltid ren. :)
Ett tag duschade jag med klockorna på, men gör inte det längre. Är rädd för kondens.
Jag blev skrämd av min urmakare som sa att oavsett vad det står på tavlan så gäller det bara vatten. Alla former av lösningsmedel eller annat som påverkar ytspänningen gör att vatten kan tränga in även om den formellt sett är vattentät.

Jag gör rent mina klockor och länkar med en torr borste och en microfiberduk.:)
Bortsett från pisslavan, förstås.;)

Det är inte en lätt uppgift att välja 3 i den samlingen :) Sluta fundera och behåll alla säger jag :p förutom de du har till salu :)
Intressant, du menar vad man associerar det till och inte vad det betyder va? ;)
Både och kanske, dels den faktiskt tillskrivna betydelsen vilket enligt wiki ska vara "De åtta uddarna på korset sägs symbolisera de åtta ridderliga dygderna eller de åtta saligprisningarna i Jesu bergspredikan.", men främst tänker väl jag iaf frimurare om jag ser ett. Är inte så religiös själv.
IMG_8090.jpg

Edit, kronan och korset i fråga.

Jag blev skrämd av min urmakare som sa att oavsett vad det står på tavlan så gäller det bara vatten. Alla former av lösningsmedel eller annat som påverkar ytspänningen gör att vatten kan tränga in även om den formellt sett är vattentät.

Jag gör rent mina klockor och länkar med en torr borste och en microfiberduk.:)
Bortsett från pisslavan, förstås.;)
Har också hört det, men det struntar jag i. Hade en finfin Seiko 5 från 1980 som jag tvättade med tvål flertal gånger. Inga som helst problem.
CE4EBF5C-28CD-4FA4-93A1-8CAFA329926B.jpeg

Lite sugen, beställde tre band från Barton förra veckan, ser inte fram emot att få dem till jul :p Är Barton Elit vändbara om man vänder spännet?

Inte jättesugen på att släppa Bundbandet även om jag sålt min Hamilton ;)
De är inte vändbara, dels är de lite böjda men framförallt för bandsprintarna, är ju snabbsprintar på dem.

Inget bund inget Barton :p ;)

Både och kanske, dels den faktiskt tillskrivna betydelsen vilket enligt wiki ska vara "De åtta uddarna på korset sägs symbolisera de åtta ridderliga dygderna eller de åtta saligprisningarna i Jesu bergspredikan.", men främst tänker väl jag iaf frimurare om jag ser ett. Är inte så religiös själv.
IMG_8090.jpg

Funderade lite på där också, tror snarare loggan kan vara inspirerat av Columbus skepp Santa Maria men det är som sagt bara vad jag tror.

"Columbus brukar ibland sammanknippas med The Order of Christ - en potugisisk militär order - som har en symbol liknande det korset som bars på hans skepp"
Sen haglar det konspirationsteorier om huruvida Tempelriddarna var med på ett hörn med dåtida sponsorkontrakt eller dylikt, men dyker helst inte ner i det djupa hålet ;)

För några år sen satt jag på krogen De Klomp som nämndes tidigare i tråden. Några amerikaner som bodde på hotellet tvärs över gatan hade tittat över för en öl och den ena sade till den andra (på amerikanska då) "Det är nåt skumt med det här hotellet, det är frimurarsymboler överallt". Jag hade inte hjärta att bryta in i deras diskussion och berätta att de faktiskt inte bara bodde på ett hotell som heter Frimurarehotellet utan också att huset ägs av en frimurarloge och har hotellet som hyresgäst...

För några år sen satt jag på krogen De Klomp som nämndes tidigare i tråden. Några amerikaner som bodde på hotellet tvärs över gatan hade tittat över för en öl och den ena sade till den andra (på amerikanska då) "Det är nåt skumt med det här hotellet, det är frimurarsymboler överallt". Jag hade inte hjärta att bryta in i deras diskussion och berätta att de faktiskt inte bara bodde på ett hotell som heter Frimurarehotellet utan också att huset ägs av en frimurarloge och har hotellet som hyresgäst...
Trevlig krog trädskon, besöks inte alltför sällan för både krogmat och öl, rekommenderas. Personalen är riktigt kunnig och trevlig (men så ägs krogen till över hälften av personalen, Take äger resten tror jag så inga utomstående). Och ligger mellan jobbet och hemmet, perfekt :cool::D
EDIT: Frimurarna bryr jag mej inte så mycket om, varit inbjuden att bli medlem ett par gånger men tackat nej...
EDIT igen: Det är så trevligt när tråden "spårar ur" lite, undrar om det går att upprätthålla om den splittras i flera trådar...

Trevlig krog trädskon, besöks inte alltför sällan för både krogmat och öl, rekommenderas. Personalen är riktigt kunnig och trevlig (men så ägs krogen till över hälften av personalen, Take äger resten tror jag så inga utomstående). Och ligger mellan jobbet och hemmet, perfekt :cool::D
EDIT: Frimurarna bryr jag mej inte så mycket om, varit inbjuden att bli medlem ett par gånger men tackat nej...
Njae. Gästerna äger delar av krogen och Take äger resten.;)

En liten fråga nu när du tittar in.
Är det ok om man skulle behöva peta ut ett 30-tal nya mikrotrådar i diskussionsdelen för att täcka upp för en liten del av utbudet som finns och diskuteras? Ökar ju i en rasande takt här inne som alla säkert vet och det är trångbott och svårföljt i största diskussionstråden numera. Utbudet är oöverskådligt när det gäller mikroklockor och affordables känns det som så där av frågan.
Skulle det funka?
Något sådant behövs. Jag har varit upptagen i två dagar och har 30 sidor att läsa ikapp, vilket inte kommer hända. Man missar mycket som det är nu...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp