Skrev ett epos på temat för några år sedan.
Enjoy.
--------------
Vad har John McClane och Dr Cox gemensamt?
Dom har klockan på insidan av armen båda två. Spänn fast er! Så här går det om man gör en sån som mig arbetslös…
John Mcclane från en av Die Hardfilmerna… Vet inte vilken… ettan tror jag.
Dr Cox från ett av
Scrubsavsnitten… Och ja, You guessed it! Inte en susning.
Jaha. det var väl kanske ingen direkt spaning värd spanarna. Men vänta! Det kommer mer!
Vid närmare efterforskningar visar det sig att där den ena skådespelaren verkar vara konsekvent, dels i sina roller, men även privat, är den andra tydligen inte så jävla noga.
John C. McGinley, som spelar
Dr Cox och en av de två Bob i
Office space har alltid klockan på insidan av armen i sina roller. Och även privat, vad det verkar.
Bruce Willis, däremot.
Han har det bara i sin roll som John Mcclane i
Die Hard. Inga andra roller jag sett honom i och inte heller privat. Har inte träffat honom privat, men jag är ju alltså arbetslös och har således all tid i världen för att sitta och bildgoogla på helt ovesäntlig skit…
Som Butch i
Pulp Fiction.
Bruce Willis som privatperson med klockan som den "ska" sitta.
har aldrig förstått det där med klockan på insidan av armen och ännu märkligare blir det när det nu verkar som att det är något som skrivs in i roller. Att klockan sitter på insidan signalerar alltså något? Castas mr McGinley enbart till sådana roller för att han “är en sån med klockan på insidan”?!
Jag har alltid tänkt att det signalerar att ens pappa hade klockan på insidan av armen men inte så mycket mer.
Men varför skulle det då vara inskrivet i John Mcclanes rollfigur i Die Hard?
Vad är det jag missar?
---------------
Skrevs för fem år sedan när jag precis hade fått sparken senast.
Men frågeställningen är lika aktuell idag.