• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ja, men var helt okej från början också. Bytte klocka med frun nu (som inte orkat ställa tiden) och denna är också riktigt schysst. Kanske inte världens bästa kombination tillsammans med glesortskavaj och sneakers men men... :D
PSX_20200605_192951.jpg

PSX_20200605_193058.jpg

PSX_20200605_193121.jpg

PSX_20200605_193032.jpg
Känner mig kanske lite träffad här, ska dock vara glesbygdskavaj :D:D
Tjällmokavaj hette det där jag växte upp. :)
IMG_20200605_210059.jpg
IMG_20200605_210119.jpg
Här har vi med glesbygdskavaj. Bor ju dock inte långt ifrån varandra :)
Men här har vi även Listerkavaj. Modell äldre Fristads jacka som alla fiskarna hade och även hela familjen. Gärna med ett par rejält snedsladdade träbonnar till :D

Nu är jag dåligt bevandrad gällande arbetsförhållande och löner till dom som sätter ihop just dessa klockor. Inte säkert att t.ex Steinhart gör något annorlunda när det gäller det heller men sen bara tar ut mer i vinst.
Förstår problemet men ska man hårdra det så skulle man ju enbart köpa lyxprodukter i sådana fall om det nu skulle vara bättre och det utav allt som tillverkas och inte då bara t.ex klockor. Det är nog en ganska lätträknad skara som lever fullt ut på det viset skulle jag tro.
Finns gott om skojare och sådana som utnyttjar andra överallt och i alla klasser känner jag, tyvärr.
Bland kriterierna för att få använda sig av märkningen swiss made är att urverket är schweiziskt (minst 50% av värdet tillverkat i Schweiz), att den är monterad i Schweiz och att minst 60% av tillverkningskostnaden genereras inom Schweiz där jag förmodar att både löner och arbetsförhållanden är enormt mycket bättre än i en lågprisfabrik i Kina. ;)
https://www.fhs.swiss/file/8/OSM_232.119_en.pdf

Man behöver inte handla "lyxprodukter" om man inte vill och jag säger inte heller att alla som köper Pagani gör fel utan bara att man bör ha med det i beräkningen när man hyllar det låga priset. Det finns på samma sätt gott om människor som handlar på H&M för att det är billigt (även om jag personligen aldrig skulle handla plagg där av flera skäl) men då är man förhoppningsvis också medveten om den mänskliga kostnaden. Det finns dessutom gott om kvalitetsprodukter tillverkade under vettiga förhållanden som inte kostar skjortan även om det så klart inte är Paganinivå på priset (t.ex. Steinhart om man är intresserad av den typen av design). Varor tillverkade i Kina behöver inte nödvändigtvis vara av dålig kvalitet eller tillverkade under dåliga arbetsförhållanden men superbilliga varianter som är det tenderar att vara det oavsett produkttyp. Är du med på resonemanget?

Nyförvärvet, köpte igår sitter på armen idag, tack @HSK för snabb och smidig affär!

Mycket nöjd så här långt! Har en dykare på väg med posten också! :) ganska najs att vara föräldraledig o köpa / pilla med klockor!

IMG_20200605_124719.jpg
Snyggt! Ser ut att sitta bra på dig. :happyhappy:
Hojta gärna om du får någon 22mm över. :happyhappy:
Har vi pratat om dom nya Seiko 5orna?
40mm och 20mm mellan luggarna. Ser ju kul ut minsann! Skulle varit 38mm dock, men jag kommer nog prova en ändå.
Seiko-5-Sports-SRPE-Series-4.jpg

Mer att läsa på Worn&Wound här: https://wornandwound.com/new-watche...lose-the-dive-bezel-with-their-latest-update/
Det känns spontant som att 40mm blir väldigt stor för en klocka utan vridring även om den är i dykarstil. Seikos är ju dock som vanligt urkassa på produktbilder så man kanske får en annan bild av dem när det börjar trilla in recensioner.

Jag kände likadant innan men nu har jag med mig min Fujifilm X100F väldigt ofta. Har Lightroom till mobilen och en kortläsare med usb-c så jag kan lägga över bilderna direkt. :)

Jag gillar klockor och kameror för att jag slipper appar. Mest gillar jag mina kameror med film i, utan sensorer. Visst, det blir datamuppande efter scanningen, men ... nä, appar och USB är för er som är unga i sinnet. Själv gubbtjurar jag och kramar min Mamiya RZ67 efter att jag dum som jag var sålde min storformatare till en stockholmare för några år sen ;)

Bland kriterierna för att få använda sig av märkningen swiss made är att urverket är schweiziskt (minst 50% av värdet tillverkat i Schweiz), att den är monterad i Schweiz och att minst 60% av tillverkningskostnaden genereras inom Schweiz där jag förmodar att både löner och arbetsförhållanden är enormt mycket bättre än i en lågprisfabrik i Kina. ;)
https://www.fhs.swiss/file/8/OSM_232.119_en.pdf

Man behöver inte handla "lyxprodukter" om man inte vill och jag säger inte heller att alla som köper Pagani gör fel utan bara att man bör ha med det i beräkningen när man hyllar det låga priset. Det finns på samma sätt gott om människor som handlar på H&M för att det är billigt (även om jag personligen aldrig skulle handla plagg där av flera skäl) men då är man förhoppningsvis också medveten om den mänskliga kostnaden. Det finns dessutom gott om kvalitetsprodukter tillverkade under vettiga förhållanden som inte kostar skjortan även om det så klart inte är Paganinivå på priset (t.ex. Steinhart om man är intresserad av den typen av design). Varor tillverkade i Kina behöver inte nödvändigtvis vara av dålig kvalitet eller tillverkade under dåliga arbetsförhållanden men superbilliga varianter som är det tenderar att vara det oavsett produkttyp. Är du med på resonemanget?

Snyggt! Ser ut att sitta bra på dig. :happyhappy:
Hojta gärna om du får någon 22mm över. :happyhappy:
Det känns spontant som att 40mm blir väldigt stor för en klocka utan vridring även om den är i dykarstil. Seikos är ju dock som vanligt urkassa på produktbilder så man kanske får en annan bild av dem när det börjar trilla in recensioner.
Är med helt och fullt, redan från start faktiskt :). Kul att Steinhart får tillhöra den bättre sidan i en diskussion för en gångs skull. Det gillas :).

Den som råkade gå med träskor till skolan i Ljungsbro fick det som smeknamn. Davve-träsko gick i klassen bredvid min...
Fanns minst en i varje årskurs.:D
Ja man minns tillbaks till tiden i högstadiet, alla hade smeknamn. Sara Pizzapanna, Lus-Mikael, Svintogunilla, Bananen, Knäppstedt och Köttlåda. Det var hårda tider för folk som stack ut. Barn och ungdomar är inte alltid schyssta mot sina medmänniskor (verkar gälla vuxna också iofs).

Ja man minns tillbaks till tiden i högstadiet, alla hade smeknamn. Sara Pizzapanna, Lus-Mikael, Svintogunilla, Bananen, Knäppstedt och Köttlåda. Det var hårda tider för folk som stack ut. Barn och ungdomar är inte alltid schyssta mot sina medmänniskor (verkar gälla vuxna också iofs).
Ja det fanns ju några mindre uppmuntrande öknamn där...:confused:
Listerlandet ser man fortfarande en del yngre killar som bär dessa skor såväl som till båten eller festen :hilarious:
Haha, what! Skorna måste ju ha gått i arv i generationer för inte kan man väl fortfarande köpa sådana!? :hilarious:
Ljungsbro är en liten håla där många bussas in. Riktiga bönner. Vissa kom glatt med träskor första dagen i 7:an och insåg sitt misstag redan vid uppropet.:p
Edit. 90-tal.
Haha, vilka tider. :D

Tillbaka
Topp