Bland kriterierna för att få använda sig av märkningen swiss made är att urverket är schweiziskt (minst 50% av värdet tillverkat i Schweiz), att den är monterad i Schweiz och att minst 60% av tillverkningskostnaden genereras inom Schweiz där jag förmodar att både löner och arbetsförhållanden är enormt mycket bättre än i en lågprisfabrik i Kina.
https://www.fhs.swiss/file/8/OSM_232.119_en.pdf
Man behöver inte handla "lyxprodukter" om man inte vill och jag säger inte heller att alla som köper Pagani gör fel utan bara att man bör ha med det i beräkningen när man hyllar det låga priset. Det finns på samma sätt gott om människor som handlar på H&M för att det är billigt (även om jag personligen aldrig skulle handla plagg där av flera skäl) men då är man förhoppningsvis också medveten om den mänskliga kostnaden. Det finns dessutom gott om kvalitetsprodukter tillverkade under vettiga förhållanden som inte kostar skjortan även om det så klart inte är Paganinivå på priset (t.ex. Steinhart om man är intresserad av den typen av design). Varor tillverkade i Kina behöver inte nödvändigtvis vara av dålig kvalitet eller tillverkade under dåliga arbetsförhållanden men superbilliga varianter som är det tenderar att vara det oavsett produkttyp. Är du med på resonemanget?
Snyggt! Ser ut att sitta bra på dig.

Hojta gärna om du får någon 22mm över.

Det känns spontant som att 40mm blir väldigt stor för en klocka utan vridring även om den är i dykarstil. Seikos är ju dock som vanligt urkassa på produktbilder så man kanske får en annan bild av dem när det börjar trilla in recensioner.