• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Idag jobbar vi med diverse fordon och timmer!

1000005599.jpg

Jag hade inte koll på denna mässa som är parallellt med W&W i Genève.

Sinn, Squale och Yema men även för mig okända. Tex denn:

20240302_090905.jpg

Ska fylla fyrtio i år och är sugen på en Laco eller Stowa flieger. Köpt denna Escapement Time för att hjälpa mig bestämma vilken typ av urtavla jag vill ha...det blir type A! Riktigt fin klocka ändå tycker jag men lite för-busy för mig. :)
Samma på här, tycker nog också mer om A… 🤓
IMG_9018.jpeg

Jag röstar på Laco, denna är ju ruggigt bra men bärs långt dock…

Skulle ju fokusera på jobbgrejer som behöver göras. Men en liten klockbild hinner man ju alltid med.
20240310_154217.jpg

Lite trist med powermatic-verken, att de är så svåra att rucka, den dagen behovet uppstår. Men fram till dess är de ju helt fantastiska. Den här har fortat sig en sekund på två dygn. Otroligt bra.

Skulle ju fokusera på jobbgrejer som behöver göras. Men en liten klockbild hinner man ju alltid med.
20240310_154217.jpg

Lite trist med powermatic-verken, att de är så svåra att rucka, den dagen behovet uppstår. Men fram till dess är de ju helt fantastiska. Den här har fortat sig en sekund på två dygn. Otroligt bra.
PM80 har jag bara bra erfarenheter av vad gäller tidshållning. Blev dock lite besviken efter denna video. Nu är det inte alla versioner av PM80 som har plastdelar. Blir ingen bra känsla för mig personligen, vilket gjort att jag helt valt bort det verket hur bra det än gått. Har du koll på hur det är med din variant?

PM80 har jag bara bra erfarenheter av vad gäller tidshållning. Blev dock lite besviken efter denna video. Nu är det inte alla versioner av PM80 som har plastdelar. Blir ingen bra känsla för mig personligen, vilket gjort att jag helt valt bort det verket hur bra det än gått. Har du koll på hur det är med din variant?
Jag vet att de tidiga verken har plast. Men de senare har det inte. Den här är sedan 2020 vill jag minnas, så skulle tro att den har plast. Men om det blir problem så byts de ut till modernare varianter där plasten inte är kvar. Så det är sannolikt inte mer än lite beigt, så att säga. Man lär knappast lida av det. Sen om verket, när det behöver servas, plast eller ej, faktiskt servas, eller om det bara kasseras och ersätts av ett nytt, det beror förmodligen på var klockan lämnas in.

Jag vet att de tidiga verken har plast. Men de senare har det inte. Den här är sedan 2020 vill jag minnas, så skulle tro att den har plast. Men om det blir problem så byts de ut till modernare varianter där plasten inte är kvar. Så det är sannolikt inte mer än lite beigt, så att säga. Man lär knappast lida av det. Sen om verket, när det behöver servas, plast eller ej, faktiskt servas, eller om det bara kasseras och ersätts av ett nytt, det beror förmodligen på var klockan lämnas in.
Är du säker på det? Har läst lite överallt att även tex PRX har plastdelar. Sen om det stämmer eller ej låter jag vara osagt.

Är du säker på det? Har läst lite överallt att även tex PRX har plastdelar. Sen om det stämmer eller ej låter jag vara osagt.
Jag är inte säkrare än att det var vad Robert på Tidlösa Ur berättade när jag var där på kurs i november.
Han sa att de hade gått över till metall i hake och gånghjul. Och att urverk med plast får metalldelar när de servas. Om de servas, vill säga.
Han menade att de går alldeles utmärkt att serva såklart, men är besvärliga att rucka om det behövs.

Jag är inte säkrare än att det var vad Robert på Tidlösa Ur berättade när jag var där på kurs i november.
Han sa att de hade gått över till metall i hake och gånghjul. Och att urverk med plast får metalldelar när de servas. Om de servas, vill säga.
Han menade att de går alldeles utmärkt att serva såklart, men är besvärliga att rucka om det behövs.
Okej, intressant. Eller snarare förvirrande, har hört och läst så olika. Oavsett, går verket bra så spelar det egentligen ingen roll. Det är bara min personliga känsla.

C07.1XX, synthetic escapement.
1000027616.png

Okej, intressant. Eller snarare förvirrande, har hört och läst så olika. Oavsett, går verket bra så spelar det egentligen ingen roll. Det är bara min personliga känsla.

C07.1XX, synthetic escapement.
1000027616.png
Det är ett ETA C07.621 som sitter i Mido Ocean Star Tribute. Inga plastdelar i detta. Det är också uppgraderat med en antimagnetisk hair spring av Nivachron.

The ETA caliber C07.621 is a Swiss made automatic watch movement with a day-date function. It has 25 jewels and a beat rate of 21,600 vph, 3Hz. This caliber is essentially an evolution of the ETA 2836-2 and as a Powermatic 80 movement, it offers a more modern 80 hours power reserve. The C07.621 is available as a COSC chronometer certified movement. Despite some incorrect information online, this caliber is not equipped with a silicon hairspring or synthetic escapement.

This caliber is only available for use in Swatch Group brand watches such as Mido (cal. 80), Certina, and Hamilton (cal. H-30).

Källa:

Det är ett ETA C07.621 som sitter i Mido Ocean Star Tribute. Inga plastdelar i detta. Det är också uppgraderat med en antimagnetisk hair spring av Nivachron.

Källa:

Betydligt mycket trevligare med ett urverk utan plastdelar. C07.111 som sitter i tex PRX kör på plast, tydligen? Ger en sur känsla för egen del. Speciellt i den prisklassen. Oavsett om det fungerar bra.

Tillbaka
Topp