• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fransosen får hänga med idag också.
20250424_075335.jpg

Det var länge sedan man postade, men nytt idag! En Praesidus H-75.

IMG_5474.jpeg

Så det här är en USA-import. Inte jätteglad över det (🥭), men jag har haft ögonen på den sedan den släpptes för ett tag sedan, och tänkte att jag bara måste ha en innan de får slut på kinesiska delar att bygga klockor av.

Efter beställning såg jag att Fredmans Ur har dem i lager, vilket hade varit varit praktiskt att kolla upp innan…🙃.

IMG_5478.jpeg

Det ska föreställa en homage av Leonidas CP1, en Italiensk flygarklocka. Som en Viggen-Lemania fast för italienare. Passar ju mig då. (50% ITA)

1745527560737.jpeg

(Bild från Watchworksharleem)

Jag är ett stort fan av den här klocktypen - en av mina första fixeringar i klockosfären var/är Heuer Bundeswehr. 2015 följde jag ett projekt på Watchuseek där HKED projekterade fram en homage och var mycket nära att slå till på en. Det blev inte så, men jag har letat efter något liknande till rimligt pris sedan dess.

IMG_5482.jpeg

Den stora frågan är - fyller denna klocka Bundeswehr-hålet i min själ? Återkommer med intryck!

Det var länge sedan man postade, men nytt idag! En Praesidus H-75.

IMG_5474.jpeg

Så det här är en USA-import. Inte jätteglad över det (🥭), men jag har haft ögonen på den sedan den släpptes för ett tag sedan, och tänkte att jag bara måste ha en innan de får slut på kinesiska delar att bygga klockor av.

Efter beställning såg jag att Fredmans Ur har dem i lager, vilket hade varit varit praktiskt att kolla upp innan…🙃.

IMG_5478.jpeg

Det ska föreställa en homage av Leonidas CP1, en Italiensk flygarklocka. Som en Viggen-Lemania fast för italienare. Passar ju mig då. (50% ITA)

1745527560737.jpeg

(Bild från Watchworksharleem)

Jag är ett stort fan av den här klocktypen - en av mina första fixeringar i klockosfären var/är Heuer Bundeswehr. 2015 följde jag ett projekt på Watchuseek där HKED projekterade fram en homage och var mycket nära att slå till på en. Det blev inte så, men jag har letat efter något liknande till rimligt pris sedan dess.

IMG_5482.jpeg

Den stora frågan är - fyller denna klocka Bundeswehr-hålet i min själ? Återkommer med intryck!
Riktigt trevlig den där! Började min resa med bland annat en Hemel air league, men kom över min Zenith CP-2 (sorry off-topic) av händelse en tid därefter. Ser många liknande drag där med. Grattis till en fin klocka.
IMG_8292.jpeg

Spontan jämförelse med Traska? Hur står de sig mot varandra?
Ginault på KO.
Traska gör superbra klockor, kalasfin finish och bra länkar med tighta toleranser. Väl värda sitt pris och mer därtill.

Ginault ligger ett par steg över faktiskt, länken är bättre, finishen är bättre.
Man får ju dock ta i beaktning att Ginault är betydligt dyrare retail också.

Ginault på KO.
Traska gör superbra klockor, kalasfin finish och bra länkar med tighta toleranser. Väl värda sitt pris och mer därtill.

Ginault ligger ett par steg över faktiskt, länken är bättre, finishen är bättre.

Du får inte glömma att bildbomba också 🙏🏻

Ginault på KO.

Typiskt. Jag har ju aktivt försökt hålla mig från Ginault. 😂

Röda sekundvisare tycker jag bara brukar vara roliga ett tag. Hade den varit vit så hade det nog funnits en här redan. 😄

Kör en samlingsstatus med @Delgada🙂

Temat integrerade länkar. Citizen Tsuyosa och Prx 35mm digital:
IMG_1683.jpeg

Dykare, en stor och en mindre. En blå dykare landar i veckan med. H.G.P nog min favorit av alla…
IMG_1688.jpeg

Udda form. Lip, väldigt trevlig men används inte mkt. Nog suttit på 1/2 dag totalt 🙈
IMG_1684.jpeg

Beater, Casio. Kostade mindre än en billigt band 🤓
IMG_1689.jpeg

Om du funderar på att släppa Lip:en vidare är det bara att pm:a ;)

Tillbaka
Topp