• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

L1070852.jpg
L1070873.jpg

Gundam-bygge med sonen - blev en bra backdrop för en Unimatic U2S-8B 😀

Någon som har erfarenhet av Meraud Bonnaire MkII?

Är sugen på en blå dykare till sommaren och fastnat lite för denna. Tycker både den blå och gröna ser riktigt trevliga ut. Har tidigare haft en Baltic men tycker Meraud ser snäppet vassare ut. Vore kul att höra från någon som har den och inte bara produktbilder dock...

Den blå var ju 👌 kan du berätta lite mer om dessa?
Ursprungsmakaren och designer till dessa var Norrmannen Ole Dokka, han hade byggt vidare på Vostoks klassiska Scuba Dude men med rymdtema och valde att kalla sin skapelse för Lunar Dude. Klockan skulle tillverkas i en limiterad upplaga i samarbete med Meranom som i sin tur var mellanhand åt Chistopol fabriken som tillverkar Vostok. Upplagan fick höjas ett par gånger om minnet inte sviker mig pga. den enorma efterfrågan och ändå var den ständigt växande väntelistan typ det dubla mot det bestämda antalet som skulle tillverkas.

Allt gick ändå i stöpet till slut där samtliga inblandade anklagade varandra för avtalsbrott har jag för mig. Ole vände sig till slut till norska Micromillspec som slutförde projektet med honom men med en helt annan boettform och i grunden något helt annat än vad som var tänkt från början.

Chistopol hade dock under tiden redan hunnit tillverka de flesta delar som visare, tavla, bezel och band som då fick säljas som lösa delar via Meranom. De som var snabba nog lyckades köpa delarna och bygga egna klockor. Meranom valde vid ett senare tillfälle att göra en limiterad upplaga med en Kinesisk tillverkare som sålde slut i ett nafs. Inte förrän kanske ett halvår sedan lyckades Chistopol få tummen ur och skapa en hel serie med Cosmodivers som dom numera heter, den blåa med Jorden i bakgrunden, den gråa med månen och en orange med Mars. Jag lyckades knipa den blå och den grå, hade den orangea i varukorgen också men den hann sälja slut innan jag fick igenom köpet 😅

P.S. er om ursäkt för ev. stavfel och om det blev en något osammanhängande text men jag skriver på min mobil med autokorret på och med begränsad del av texten i synfältet 🤣

Tillbaka
Topp