• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Storlek på klocklänk...?

Hej!

Jag är på jakt efter ny klocka (Longines, Omega, Breitling eller Tag heuer) och jag har stött på ett problem jag vill reda ut.

Tittar man internationellt så finns sidor som Chrono24 och andra liknande sidor. Det som slår mig är.

1. Väldigt många professionella säljare befinner sig i Japan. Hade det ändå varit majoriteten asiatiska märken så hade det till och med varit rimligt, men väldigt många europeiska märken finns också här till ett väldigt fördelaktigt pris om man jämför med Europa. Varför är det billigare just i Japan?

2. När man skall mäta på vilken storlek jag behöver på klockarbandet/länken skall jag då räkna på min faktiska omkrets med ett finger emellan (som jag gjort hittills, vilket då landar på runt 21 / 22cm) eller skall jag tänka diametern på boetten + längden som står angiven? Även om jag hittar en klocka med original dokument + box så får jag ofta beskedet att totalt kommer länken upp i 19 till 20cm.


Erfarenheter någon?
 
Senast ändrad:
Japan är inte med I EU som du vet. Så då tillkommer ju moms och tull.
Fortfarande väldigt fördelaktigt pris?

Om du har omkretsen 22 cm på din handled så blir det väl den längden länk och boettens höjd du ska räkna på?
Vad har omkretsen på boetten med det hela att göra?

Eller är jag alldeles för trött för matte?
 
Japan är inte med I EU som du vet. Så då tillkommer ju moms och tull.
Fortfarande väldigt fördelaktigt pris?

Om du har omkretsen 22 cm på din handled så blir det väl den längden länk och boettens höjd du ska räkna på?
Vad har omkretsen på boetten med det hela att göra?

Eller är jag alldeles för trött för matte?
Hej!

Japan är inte med i EU sant. Men ändå är priserna bättre, även om jag lägger till tull och moms (på vissa varor självklart).

Reviderar lite på min fråga.

Det borde bli diametern och inte omkretsen på boetten + länkarnas längd.

Men vid en klockannons räknar man inte handledens omkrets? Räknar man verkligen länkar och boett? Känns så bakvänt?


Mvh.
 
Hej!

Japan är inte med i EU sant. Men ändå är priserna bättre, även om jag lägger till tull och moms (på vissa varor självklart).

Reviderar lite på min fråga.

Det borde bli diametern och inte omkretsen på boetten + länkarnas längd.

Men vid en klockannons räknar man inte handledens omkrets? Räknar man verkligen länkar och boett? Känns så bakvänt?


Mvh.
Känns priset säljaren och skicket okej är det väl bara att handla?
Att japaner I allmänhet skulle luras mer än svenskar tror jag inte,även om det såklart är svårare att lösa ev problem från andra,sidan jorden.

Ja det låter väl rimligt?
Armbandets längs plus boettens diameter blir ju antalet cm du har att spela med.
Är din handleds omkrets längre så behöver du fler länkar/längre band.
 
1: Japan är en extremt stor marknad= hård konkurrens = bra priser (ibland).

2: Handlare i Japan uppger max handledsstorlek. De trär klockan på en kon och läser av storleken.

3: Har du så stor handled så kommer du i många fall behöva köpa fler länkbitar, även om du köper ny klocka.
 
1: Japan är en extremt stor marknad= hård konkurrens = bra priser (ibland).

2: Handlare i Japan uppger max handledsstorlek. De trär klockan på en kon och läser av storleken.

3: Har du så stor handled så kommer du i många fall behöva köpa fler länkbitar, även om du köper ny klocka.
Hej!

Tack för info.

En fundering då... finns det någonstans som säljer "länkar" till vettiga priser?
 
Ursäkta frågan från en okunnig men varför mäter man hanledens omkrets med ett finger emellan? Att man vill ha lite "justermån" för står jag men ett finger, speciellt om man har stora fingrar, blir väl extremt mycket luft? Man vill väl ändå inte att klockan ska åka fram och tillbaka okontrollerat på handleden? Skulle jag ha ett fingers "glapp" så är klockan på väg ut på handen vid normal temperatur/fukt. Om du vet din hanleds faktiska omkrets och min/max på klockan så vet du ju om det kommer finnas spelrum eller inte.
 
Om det inte är en extremt ovanlig klocka så kanske storlek på länk är av mindre betydelse? Eftersom du ändå är inne på att beställa från Japan så antar jag att det handlar om en del pengar och då kanske några hundralappar på nya länkbitar inte är avgörande.

Om det är ädelmetall och/eller vintage vi pratar om är det såklart en annan fråga
 
Ursäkta frågan från en okunnig men varför mäter man hanledens omkrets med ett finger emellan? Att man vill ha lite "justermån" för står jag men ett finger, speciellt om man har stora fingrar, blir väl extremt mycket luft? Man vill väl ändå inte att klockan ska åka fram och tillbaka okontrollerat på handleden? Skulle jag ha ett fingers "glapp" så är klockan på väg ut på handen vid normal temperatur/fukt. Om du vet din hanleds faktiska omkrets och min/max på klockan så vet du ju om det kommer finnas spelrum eller inte.
Håller med om att ett finger mellan är lite mycket. men många gillar att ha det så. Man skall däremot inte luras av att en klocka plus länk som anges till 180 mm passar en handled på 180 mm. Vissa mäter när den ligger plant på bordet och då försvinner lite längd jämfört när den sitter runt handleden. Vissa länktyper mer än andra. Tex långa platta och tjocka länkbitar.
 
Håller med om att ett finger mellan är lite mycket. men många gillar att ha det så. Man skall däremot inte luras av att en klocka plus länk som anges till 180 mm passar en handled på 180 mm. Vissa mäter när den ligger plant på bordet och då försvinner lite längd jämfört när den sitter runt handleden. Vissa länktyper mer än andra. Tex långa platta och tjocka länkbitar.
Det jag tänkte på var väl att man riskerar att bli begränsad i sitt köp om man med finger får "onödigt" mycket spelrum bara för att man har det som regel att lägga ett finger emellan. I bland har vi ju lite märklig hyss för oss bara för att "man brukar göra så" utan att tänka efter varför (jag är inget undantag).

Du har en bra påäng i att hur man mäter klockan är viktigt och det är ju svårt att veta hur ens säljare har gjort. Nu skrevs det ju tidigare i tråden att japanska handlare brukar mäta mha en kon och då borde det ju bli rätt.
 
Det jag tänkte på var väl att man riskerar att bli begränsad i sitt köp om man med finger får "onödigt" mycket spelrum bara för att man har det som regel att lägga ett finger emellan. I bland har vi ju lite märklig hyss för oss bara för att "man brukar göra så" utan att tänka efter varför (jag är inget undantag).

Du har en bra påäng i att hur man mäter klockan är viktigt och det är ju svårt att veta hur ens säljare har gjort. Nu skrevs det ju tidigare i tråden att japanska handlare brukar mäta mha en kon och då borde det ju bli rätt.
Man mäter längden på länken plus boetten, inte vilken handled den skall passa. Om det var så du menade.

Farligt att generalisera, mina länkar från japan har inte varit korrekt mätta. De har varit lite längre.
 
Senast ändrad:
Man mäter längden på länken, inte vilken handled den skall passa. Om det var så du menade.

Farligt att generalisera, mina länkar från japan har inte varit korrekt mätta. De har varit lite längre.
Nu blev de självuppfyllande angående att det är svårt att veta hur andra anger mått. :) Jag tolkade @yonsson ovan som att japanska handlare anger handledsmått.
Om man säljer klocka inkusive länk så borde det ju vara den totala, inre omkretesen för klocka och länk man anger. Onödigt att själv behöva summera "lug to lug" med längd på länken.
Eller tolkade jag dig fel?
 
Nu blev de självuppfyllande angående att det är svårt att veta hur andra anger mått. :) Jag tolkade @yonsson ovan som att japanska handlare anger handledsmått.
Om man säljer klocka inkusive länk så borde det ju vara den totala, inre omkretesen för klocka och länk man anger. Onödigt att själv behöva summera "lug to lug" med längd på länken.
Eller tolkade jag dig fel?
Jag var slarvig, menade boett plus länk.
 
il_fullxfull.676886089_hj7f.jpg

Sådana här alltså… Många trär på klockan och läser av måttet.

Enklast är ju att räkna länkbitar på fotona. Om man vet att full länk är 12 bitar och att det räcker, så är det ju bara att räkna. Har man däremot 22cm handled så finns det inte många länkar som är tillräckligt långa ens med full längd. Känns som att trådstartaren bör prova lite i butik innan köp.
 
Enligt min erfarenhet sätter japanska handlare oftare lägsta priset direkt och skippar ”föreslå pris” diskussionen. Och då blir ofta priset, efter moms tillkommer ungefär vad du skulle kunna förhandla ner en klocka från typ Italien.

Däremot upplever jag att en ”3 av 5” i skick från Japan typ motsvarar 4,5 i Europa så det är snarare där man kan göra fynd.
 
Enligt min erfarenhet sätter japanska handlare oftare lägsta priset direkt och skippar ”föreslå pris” diskussionen. Och då blir ofta priset, efter moms tillkommer ungefär vad du skulle kunna förhandla ner en klocka från typ Italien.

Däremot upplever jag att en ”3 av 5” i skick från Japan typ motsvarar 4,5 i Europa så det är snarare där man kan göra fynd.
Instämmer! Min erfarenhet av Chrono24 säger att en klocka i "Good" skick från Japan motsvarar vad italienarna kallar "Mint". Typ en 4,5 alltså.
Hittar du något som står som "Very good" från en Japansk handlare brukar det oftast vara riktigt toppskick.
 
Stort tack alla för era kloka inspel och värdefulla synpunkter.

En marknad jag aldrig tänkt på så här innan är marknaden för begagnade extra länkar.

Exempel: En Tag Heuer Link i bra skick från början av 2000-talet går för cirka 5000-7000kr. Länkarna per styck kostar (begagnade) runt 600kr + frakt. Såg t.o.m. en på ebay som sålde hela kompletta armband (original) för 600 dollar + frakt (begagnade märk väl).

Alltid lär man sig något.

Återigen, stort tack!
 
Stort tack alla för era kloka inspel och värdefulla synpunkter.

En marknad jag aldrig tänkt på så här innan är marknaden för begagnade extra länkar.

Exempel: En Tag Heuer Link i bra skick från början av 2000-talet går för cirka 5000-7000kr. Länkarna per styck kostar (begagnade) runt 600kr + frakt. Såg t.o.m. en på ebay som sålde hela kompletta armband (original) för 600 dollar + frakt (begagnade märk väl).

Alltid lär man sig något.

Återigen, stort tack!
Skrotvärdet på en 18K länkbit lär väl vara minst $100.
Kan man knipa 30-40länkbitar om dagen som handlare så blir det ju åtminstonde till Fredagspilsner
 
Ursäkta frågan från en okunnig men varför mäter man hanledens omkrets med ett finger emellan? Att man vill ha lite "justermån" för står jag men ett finger, speciellt om man har stora fingrar, blir väl extremt mycket luft? Man vill väl ändå inte att klockan ska åka fram och tillbaka okontrollerat på handleden? Skulle jag ha ett fingers "glapp" så är klockan på väg ut på handen vid normal temperatur/fukt. Om du vet din hanleds faktiska omkrets och min/max på klockan så vet du ju om det kommer finnas spelrum eller inte.
Smaksak, men jag föredrar nog en klocka som kan åka fram och tillbaka lite okontrollerat. En hårt åtsittande klocka måste vara lite ångestfyllt. Dessutom är det ju oftast lättare att justera ner längden än upp
 
Stort tack alla för era kloka inspel och värdefulla synpunkter.

En marknad jag aldrig tänkt på så här innan är marknaden för begagnade extra länkar.

Exempel: En Tag Heuer Link i bra skick från början av 2000-talet går för cirka 5000-7000kr. Länkarna per styck kostar (begagnade) runt 600kr + frakt. Såg t.o.m. en på ebay som sålde hela kompletta armband (original) för 600 dollar + frakt (begagnade märk väl).

Alltid lär man sig något.

Återigen, stort tack!
Finns mycket fakelänkar i omlopp också så var kritisk.
 
Tillbaka
Topp