• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strul vid nyköp/garanti

joca

Patek
2-Faktor
Update nr 2: Efter hot om hävning och att dra in konsumentverket gick de med på att byta klockan igen. DOCK (såklart) så måste de beställa klockan först (det gick ju inte att göra i förebyggande syfte) och därmed åker jag på väntetid från Longines och därefter ska den distribueras via swatch till mig. 1-2 veckor med andra ord. Jag kommer aldrig mer handla en Longines eller något från Swatch group. Skulle kört på dyrgriparna direkt istället. Sämsta servicen jag har varit med om någonsin...

Tråkihy bemötande men bra att du får en ny. Väntetiden är ju inte allt för rolig men håll ut!
 

Shadyboy

Cartier
Fascineras av att handlare fortfarande inte förstår att de brännmärker sitt eget varumärke genom att inte sköta såna här saker på ett kundvänligt sätt. Lite intresserad av vad de lägger i marknadsföring...? För vad det är för poäng med att lägga pengar på reklam när usel service (om ens någon service alls) är det effektivaste sättet att urholka sin egen kundkrets. Samt riktigt bra service är ett billigt sätt att SKAFFA SIG en kundkrets. Wow alltså. Vilka losers....
 

Alex H

Omega
Detta är ett bemötande jag hade kunnat tänka mig om jag köpt en klocka på Ur&Penn för 650kr, fan inte av världens största koncern inom klockor. Som jag ser det kunde man gått 2 vägar.
1. Be uppriktigt om ursäkt, lös problemet omedelbart och skramla fram en ny klocka, kanske även en mindre kompensation hade varit på sin plats här.
2. Bete sig precis så som inträffat och skadat en kundrelation för alltid. Inte nog med att jag personligen aldrig kommer handla med dem igen, utan även att jag bl. a med min tråd här avskräcker någon potentiell köpare i framtiden.
vad hade varit smartast, både ur ett PR-syfte och ekonomiskt syfte?
Jag är helt blown-away över hur man kan hantera saker såhär osmidigt år 2015 där ALL information når ALLA.

Oavsett blir det till att sitta lugnt i båten och vänta på att den nya klockan fungerar som den ska..
 

POO

Panerai
Detta är ett bemötande jag hade kunnat tänka mig om jag köpt en klocka på Ur&Penn för 650kr, fan inte av världens största koncern inom klockor. Som jag ser det kunde man gått 2 vägar.
1. Be uppriktigt om ursäkt, lös problemet omedelbart och skramla fram en ny klocka, kanske även en mindre kompensation hade varit på sin plats här.
2. Bete sig precis så som inträffat och skadat en kundrelation för alltid. Inte nog med att jag personligen aldrig kommer handla med dem igen, utan även att jag bl. a med min tråd här avskräcker någon potentiell köpare i framtiden.
vad hade varit smartast, både ur ett PR-syfte och ekonomiskt syfte?
Jag är helt blown-away över hur man kan hantera saker såhär osmidigt år 2015 där ALL information når ALLA.

Oavsett blir det till att sitta lugnt i båten och vänta på att den nya klockan fungerar som den ska..

Alltid trist med sånna här historier men du hade förmodligen inte fått en ny patek eller rolex i näven och varit utan väntetid om en sådan strulat.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Update nr 2: Efter hot om hävning och att dra in konsumentverket gick de med på att byta klockan igen. DOCK (såklart) så måste de beställa klockan först (det gick ju inte att göra i förebyggande syfte) och därmed åker jag på väntetid från Longines och därefter ska den distribueras via swatch till mig. 1-2 veckor med andra ord. Jag kommer aldrig mer handla en Longines eller något från Swatch group. Skulle kört på dyrgriparna direkt istället. Sämsta servicen jag har varit med om någonsin...
Tycker inte du ska låta skuggan falla över Longines, det är Swatch Group och återförsäljaren som borde få kritik för sättet detta ärende har hanterats.
Har själv varit i en liknande situation som jag skrev om tidigare i tråden men det skyller jag inte på Tissot utan på just SG och ÅF.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Update nr 2: Efter hot om hävning och att dra in konsumentverket gick de med på att byta klockan igen. DOCK (såklart) så måste de beställa klockan först (det gick ju inte att göra i förebyggande syfte) och därmed åker jag på väntetid från Longines och därefter ska den distribueras via swatch till mig. 1-2 veckor med andra ord. Jag kommer aldrig mer handla en Longines eller något från Swatch group. Skulle kört på dyrgriparna direkt istället. Sämsta servicen jag har varit med om någonsin...
Om du inte orkar vänta, så har du som sagt rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Helvete!
Men å andra sidan så blev personen kompenserad och tagen på allvar, mer än vad man kan säga i mitt fall. Inte direkt så att trådstartaren behövde slåss och hota med en massa..
enligt KkL har du rätt att häva köpet. Säg att du vill ha pengarna tillbaka och köp en ny klockan någon annanstans. Då slipper du både aktuell butik och longines/Swatch group om det är det du vill.
 

Alex H

Omega
Update 3: Idag fick jag reda på att den nya klockan anlänt och ska skickas till mig, skönt. Däremot så blev jag plötsligt lite olustig inför tanken på denna klockan. Allt strul som varit har börjat få mig att fundera på kvalitén på detta ur. Finns det någon som kan redogöra för hur detta ur stått sig över tid (+2år) avseende tidshållning osv?? Jag har ju möjligheten att hos återförsäljaren häva köpet och lämna tillbaka en helt ny klocka och byta mot något annat, exempelvis Oris Aquis. Är det värt att lägga 5k emellan eller ska jag hålla mig till Longines HC i hopp om att min enbart var ett "måndagsexemplar"? HC'n har ju fått mycket ros på diverse forum och jag gillar utförandet, därav kändes den som ett bra val. Men det finns kanske annat som är bättre?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Update 3: Idag fick jag reda på att den nya klockan anlänt och ska skickas till mig, skönt. Däremot så blev jag plötsligt lite olustig inför tanken på denna klockan. Allt strul som varit har börjat få mig att fundera på kvalitén på detta ur. Finns det någon som kan redogöra för hur detta ur stått sig över tid (+2år) avseende tidshållning osv?? Jag har ju möjligheten att hos återförsäljaren häva köpet och lämna tillbaka en helt ny klocka och byta mot något annat, exempelvis Oris Aquis. Är det värt att lägga 5k emellan eller ska jag håla mig till Longines HC i hopp om att min enbart var ett "måndagsexemplar"?

Skulle inte vilja påstå att Oris har högre kvalité än Longines snarare tvärtom, i Oris satt tidigare samma verk som i Longines ETA, nu sitter Selita och de är definitivt inte bättre med tanke på var tekniken kommer ifrån...
 

Alex H

Omega
Skulle inte vilja påstå att Oris har högre kvalité än Longines snarare tvärtom, i Oris satt tidigare samma verk som i Longines ETA, nu sitter Selita och de är definitivt inte bättre med tanke på var tekniken kommer ifrån...

Det slog mig lite också faktiskt..Men klockvärlden (precis som allt annat) har så vida spridda åsikter så det är svårt för en novis som mig själv att kunna avgöra vilket som stämmer. Hade dock varit intressant att höra från de som använt HC'n en tid, gärna passerat garantitiden på 2 år hur de upplever kvalitén över tid. Tack för input!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det slog mig lite också faktiskt..Men klockvärlden (precis som allt annat) har så vida spridda åsikter så det är svårt för en novis som mig själv att kunna avgöra vilket som stämmer. Hade dock varit intressant att höra från de som använt HC'n en tid, gärna passerat garantitiden på 2 år hur de upplever kvalitén över tid. Tack för input!
Skönt att det löste sig, till slut...
Vissa företag borde verkligen läsa på om kundens rättigheter.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Skulle inte vilja påstå att Oris har högre kvalité än Longines snarare tvärtom, i Oris satt tidigare samma verk som i Longines ETA, nu sitter Selita och de är definitivt inte bättre med tanke på var tekniken kommer ifrån...
Om jag tolkar dig rätt så säger du att ETA är bättre än Sellita eftersom Sellita har klonat ett antal ETA-verk. Har du någon bra länk eller annan info där kvalitetsskillnaden kan styrkas?
 

jabla

Sarlacc
Det slog mig lite också faktiskt..Men klockvärlden (precis som allt annat) har så vida spridda åsikter så det är svårt för en novis som mig själv att kunna avgöra vilket som stämmer. Hade dock varit intressant att höra från de som använt HC'n en tid, gärna passerat garantitiden på 2 år hur de upplever kvalitén över tid. Tack för input!
Har en arbetskamrat som burit sin HC kronograf automatare dagligen i fem år utan problem, syns verkligen att den varit med överallt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Om jag tolkar dig rätt så säger du att ETA är bättre än Sellita eftersom Sellita har klonat ett antal ETA-verk. Har du någon bra länk eller annan info där kvalitetsskillnaden kan styrkas?

Det finns många nivåer på samma verk. Longines har ofta de finare versionerna. Som jag sade så är inte Sellita bättre än Longines då det bara är en klon. I basversionerna är de säkert lika bra.
 

Guinness

Cartier
Update 3: Idag fick jag reda på att den nya klockan anlänt och ska skickas till mig, skönt. Däremot så blev jag plötsligt lite olustig inför tanken på denna klockan. Allt strul som varit har börjat få mig att fundera på kvalitén på detta ur. Finns det någon som kan redogöra för hur detta ur stått sig över tid (+2år) avseende tidshållning osv?? Jag har ju möjligheten att hos återförsäljaren häva köpet och lämna tillbaka en helt ny klocka och byta mot något annat, exempelvis Oris Aquis. Är det värt att lägga 5k emellan eller ska jag hålla mig till Longines HC i hopp om att min enbart var ett "måndagsexemplar"? HC'n har ju fått mycket ros på diverse forum och jag gillar utförandet, därav kändes den som ett bra val. Men det finns kanske annat som är bättre?

Hej,

Har haft min Longines HC i 2,5 år och har inte haft några problem med den. Tvärtom har den varit min stabila klocka att kunna använda vid lek med barnen och vid besök i badhuset. Den tar bra med stryk och har fått några fina märken efter våra äventyr tillsammans. Bara bra att säga om klockan sedan den inhandlades och klart värd pengarna. Hoppas du får ett bättre ex denna gång.

Tillägg.
Gällande tidshållning är jag inte så noga och har aldrig mätt upp hur den går men känslan är att den går bra och tidshållningen har inte försämrats (som jag märkt) under tiden jag haft den.
 
Senast ändrad:

Alex H

Omega
Plot twist :)
Swatch group nordic ringde nyss och tro det eller ej, det har gjort en miss (igen)!! Visade sig att HC'n inte gick att skaka fram förräns runt årsskiftet.

SÅ, jag fick lite val, vänta eller ta en annan klocka (med kompensation). Jag funderar på 2 alternativ här, antingen en ny HC fast med Chrono (ca 19k) eller Legend Divern (15k).
Vad jag förstått är de sett till urverk lika? Vilken är att föredra? Jag gillar båda rent estetiskt, svårt att välja :(
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det finns många nivåer på samma verk. Longines har ofta de finare versionerna. Som jag sade så är inte Sellita bättre än Longines då det bara är en klon. I basversionerna är de säkert lika bra.
Jag vet. Och jag tror säkert att ETAs fin-nivå slår Sellita på fingrarna. Men även om Sellita är en klon så vill jag inte automatiskt nedvärdera dom - de kan säkert vara bättre än ETA på något plan, med något verk. Det hade varit kul att se en ordentlig jämförelse mellan de två och dess olika nivåer. Men jag överlåter det till någon google-ninja att hitta den jämförelsen... ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Plot twist :)
Swatch group nordic ringde nyss och tro det eller ej, det har gjort en miss (igen)!! Visade sig att HC'n inte gick att skaka fram förräns runt årsskiftet.

SÅ, jag fick lite val, vänta eller ta en annan klocka (med kompensation). Jag funderar på 2 alternativ här, antingen en ny HC fast med Chrono (ca 19k) eller Legend Divern (15k).
Vad jag förstått är de sett till urverk lika? Vilken är att föredra? Jag gillar båda rent estetiskt, svårt att välja :(
Eftersom du frågar så svarar jag LLD. Snyggare och roligare.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
LLD!

image.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Legend Diver! Snygg klocka med riktigt bra andrahandsvärde.
Sen bara att flika in med en tanke: En mekanisk klocka är inte helt olikt en bil; Även bra bilar går sönder och behöver reparation, detsamma gäller klockor. Inte ens Rolex eller bättre märken kan garantera helt bekymmersfria 10 år.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet. Och jag tror säkert att ETAs fin-nivå slår Sellita på fingrarna. Men även om Sellita är en klon så vill jag inte automatiskt nedvärdera dom - de kan säkert vara bättre än ETA på något plan, med något verk. Det hade varit kul att se en ordentlig jämförelse mellan de två och dess olika nivåer. Men jag överlåter det till någon google-ninja att hitta den jämförelsen... ;)
Det går lätt att googla fram specifikationer, men tänk att Sellita är samma grejer som ETA men att ETA säljs till Swiss made. Ungefär som att SII är SEIKOs versioner av SEIKO-verk som säljs till andra märken än SEIKO. De tillverkas alltså på samma ställen med samma maskiner av samma folk med samma specifikationer.

Med andra ord är ETA top samma som Selitta top förutsatt att vi pratar Sellitas version av ett ETA-verk. Same shit different name alltså. Vidare finns det ETA som inte klonad av Sellita och Sellita-verk som inte finns som ETA.
 
Topp