Hej!
Ny på forumet, Alex heter jag. Har alltid haft ett stort intresse för fina klockor utan att vara någon expert. jag uppskattar bara fina ur med hög kvalitet
Till problemet:
Jag köpte nyligen en Longines Hydroconquest Automatic hos auktoriserad ÅF. Efter ett par dagar visade det sig att klockan inte höll tiden som utlovats (ca +25sek/dygn) samt att utlovad gångreserv på 42 tim endast höll i ca 20 tim. Tillbaka till ÅF som skickade uret till CS service i Sthlm (swatch group nordic). Efter 3 veckor kom den hem med bestående fel. Jag kontaktade verkstaden direkt och de bad om ursäkt samt skickade en returlåda direkt till mig för att "spara tid". Efter 2 veckor ringde jag och undrade vad som drar ut på tiden och fick svaret att klockan har fått ett nytt urverk och nu bör fungera. Igår fick jag hem den igen efter nästan 3 veckor och till min stora "förtjusning" märkte jag att någon främmande vätska/märken vart utsmetade på urtavlan runt logotypen samt en del mindre repor på länkarna. Dessutom fick jag en felaktig följesedel där det stod "fullservice quartz ur" på.
Jag ringer vansinnig upp till deras servicechef och han beklagar djupt det inträffade dock reserverade han sig för reporna då de är "rädda om klockorna på verkstaden". Jag menade på att med tanke på alla felaktiga reparationer, följesedlar samt kladdet på urtavlan kanske man inte kan utesluta att ens urmakare även lyckats orsaka repor i länkarna (?).
Slutordet blev att jag igen (tredje gången gillt) ska skicka upp klockan till Sthlm för kontroll. Därefter ska det beslutas om hurvida de ska ersätta med en ny klocka eller "fixa till" den gamla som för övrigt är helt sprillans ny.
Vad bör jag kräva i detta läge? Ersättning osv? Förväntas man tåla såhär mycket strul när man köper en ny kvalitetsprodukt för en hyffsat ansenlig summa pengar? Tips och råd mottages gärna!
/Alex
Ny på forumet, Alex heter jag. Har alltid haft ett stort intresse för fina klockor utan att vara någon expert. jag uppskattar bara fina ur med hög kvalitet
Till problemet:
Jag köpte nyligen en Longines Hydroconquest Automatic hos auktoriserad ÅF. Efter ett par dagar visade det sig att klockan inte höll tiden som utlovats (ca +25sek/dygn) samt att utlovad gångreserv på 42 tim endast höll i ca 20 tim. Tillbaka till ÅF som skickade uret till CS service i Sthlm (swatch group nordic). Efter 3 veckor kom den hem med bestående fel. Jag kontaktade verkstaden direkt och de bad om ursäkt samt skickade en returlåda direkt till mig för att "spara tid". Efter 2 veckor ringde jag och undrade vad som drar ut på tiden och fick svaret att klockan har fått ett nytt urverk och nu bör fungera. Igår fick jag hem den igen efter nästan 3 veckor och till min stora "förtjusning" märkte jag att någon främmande vätska/märken vart utsmetade på urtavlan runt logotypen samt en del mindre repor på länkarna. Dessutom fick jag en felaktig följesedel där det stod "fullservice quartz ur" på.
Jag ringer vansinnig upp till deras servicechef och han beklagar djupt det inträffade dock reserverade han sig för reporna då de är "rädda om klockorna på verkstaden". Jag menade på att med tanke på alla felaktiga reparationer, följesedlar samt kladdet på urtavlan kanske man inte kan utesluta att ens urmakare även lyckats orsaka repor i länkarna (?).
Slutordet blev att jag igen (tredje gången gillt) ska skicka upp klockan till Sthlm för kontroll. Därefter ska det beslutas om hurvida de ska ersätta med en ny klocka eller "fixa till" den gamla som för övrigt är helt sprillans ny.
Vad bör jag kräva i detta läge? Ersättning osv? Förväntas man tåla såhär mycket strul när man köper en ny kvalitetsprodukt för en hyffsat ansenlig summa pengar? Tips och råd mottages gärna!
/Alex