• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stulen klocka, lite nyheter

Nej, banken kan inte se att något är på väg när det gäller transaktioner mellan privatpersoner och då överföringar.
Sedan råder det ett allmänt missförstånd kring möjligheterna att avbryta en godkänd överföring men vi lämnar den diskussionen.
Nu påstod ju faktiskt TS att banken bekräftat att dom kunde se att en transaktion var på väg in så jag tycker definitivt att det är en diskussion som är värd att föra. Missuppfattade TS banken? Ljög banken? Annat?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det kan väl vara rätt bra information att dela med sig av i dessa ärenden?

En daterad överföring dvs en med ett framtida datum för överföring kan självklart avbrytas och misstas säkert i dessa sammanhang som en genomförd transaktion.
Men väl en transaktion mellan banker som omgående ska lämna har godkänts ska det inte gå att avbryta.
Prova exempelvis att göra detta till er fru, sambo eller någon ni känner. Väl den lämnat kontot har banken inte rätt att ta tillbaka något.

Vidare att banken skulle ha sett att transaktionen är på väg kan omöjligt stämma. De gånger ett belopp redovisas som tidig insättning är när det ligger på en clearinglista via tredje part exempelvis bankgirocentralen (tänk löner, barnbidrag, pensioner etc). Dessa transaktioner har fasta tider (flera varje dygn) då pengarna skickas mellan bankerna. Skälet till att dessa kan ses i förväg både av banken men också av er själva är för att information om den kommande transaktionen har förmedlats till bankerna då de är genomförda flera dagar innan de förväntas betalas ut.

Det är inte dessa rutiner som används när en överföring mellan privatpersoner äger rum.

Edit: till TS - om nu banken via vad jag gissar är en telefonbankstjänst verkligen angivit att de är på väg kan du känna dig trygg i att det samtalet är inspelat och att du sannolikt har ganska god grund för en reklamation till följd av bristfällig information som du lidit ekonomisk skada av.
 
Jag lämnade ifrån mig klockan efter jag ringt min bank och frågat i fall dom kan se om det är påväg pengar in. Och dom sa ja. Visst det va fruktansvärt dumt så här i efterhand att ens lita de minsta på min medmänniska. Och ja jag har lärt mig mkt av detta. Och tro mig, även om den aldrig dyker upp igen så kommer jag köpa en ny klocka. Dock kommer de ta tid att spara ihop. Men det dom inte dödar, det härdar!

Vilken bank har du? Jobbar själv på bank och vi kan aldrig se om pengar ”är på väg” utan direkt när de når oss så syns de på kontot.
 

Rivalen

Rolex
Beklagar vad som hänt dig @Ghost Bra att du beskriver händelseförloppet. Även om du aldrig får det bekräftat, så är det troligt att du hjälpt några andra att undvika detta grundläggande misstag - aldrig lämna ut klockan innan pengarna verkligen sitter på ditt konto. Lycka till nu och hoppas att det löser sig!
 

Makkanxd

Rolex
Såg denna på blocket, utan box & cert. Vet inte om det är samma modell men verkar ju rätt lik?
https://www.blocket.se/vi/78722494.htm
5E96E7FC-F274-4235-AF8B-50FE781BB503.png
D2E7C134-CF01-4DEF-A016-51E79D906767.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har inte på något sätt hänvisat eller påstått att detta är den stulna klockan.
Tveksamt att den ruttna människan lägger ut sälesannons så.

Ok, men den ligger ju i en tråd som handlar om en stulen klocka så vad är andemeningen om du inte menar att det skulle kunna vara den? Och om du inte tror att det är den så varför posta den överhuvudtaget?

EDIT: Ingen stor grej. Bara synd om någon blir misstänkliggjord utan orsak för så tror jag att fler än jag tolkar det.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Ok, men den ligger ju i en tråd som handlar om en stulen klocka så vad är andemeningen om du inte menar att det skulle kunna vara den? Och om du inte tror att det är den så varför posta den överhuvudtaget?

EDIT: Ingen stor grej. Bara synd om någon blir misstänkliggjord utan orsak för så tror jag att fler än jag tolkar det.

Handlar helt enkelt om att jag såg den, kände igen den och försökte vara hjälpsam!
Förstå att det känns ovant i dagens samhälle!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
spanish.jpg

Clark Kent du slåss ställvis mot väderkvarnar som inte finns, inte bara i denna tråd. Min tröst är att du förefaller ha tämligen god självinsikt.

I det här fallet så vet jag inte riktigt hur konstigt det var av mig att påpeka att man bör vara försiktig att lägga ut bilder på annonser där man ser säljarens namn. I en tråd som handlar om en stulen klocka så är det kanske inte helt kul att figurera med sin annons om klockan man säljer är legit. Nu visade det sig dessutom att det inte ens vara samma modell. Men uppenbarligen så är det flertalet som inte håller med mig och det är bara att konstatera.

Jag ska fortsättningsvis avstå från att kommentera i trådar, (Sinn-tråden undantagen), och koncentrera mig på att posta bilder på djur, mat och vädret och kanske en glimt av en klocka då och då. Nog bättre för samtliga inblandade.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
I det här fallet så vet jag inte riktigt hur konstigt det var av mig att påpeka att man bör vara försiktig att lägga ut bilder på annonser där man ser säljarens namn. I en tråd som handlar om en stulen klocka så är det kanske inte helt kul att figurera med sin annons om klockan man säljer är legit. Nu visade det sig dessutom att det inte ens vara samma modell. Men uppenbarligen så är det flertalet som inte håller med mig och det är bara att konstatera.

Jag ska fortsättningsvis avstå från att kommentera i trådar, (Sinn-tråden undantagen), och koncentrera mig på att posta bilder på djur, mat och vädret och kanske en glimt av en klocka då och då. Nog bättre för samtliga inblandade.

Du måste ha en riktigt dålig dag.
Obs! Ej sarkasm.
Hoppas du är på bättre humör imorgon.
 
Topp