• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sub No-Date vs Date

No-Date vs Date


  • Totala väljare
    154

Dexter86

Cartier
tjenare grabbarna o damerna
tänker att jag ska handla mig en 30 års present inom kort och är lite kluven till om man ska slå till på en date eller no-date ...
gillar det "cleana" i no-date men känns som marknaden och efterfrågan på andrahandsmarknaden är större på date....rätta mig om jag har fel?

så frågan helt enkelt .... big no no på no-date eller det är hugget som stucket ?
 

Hugii

Audemars
tjenare grabbarna o damerna
tänker att jag ska handla mig en 30 års present inom kort och är lite kluven till om man ska slå till på en date eller no-date ...
gillar det "cleana" i no-date men känns som marknaden och efterfrågan på andrahandsmarknaden är större på date....rätta mig om jag har fel?

så frågan helt enkelt .... big no no på no-date eller det är hugget som stucket ?
Om du ska handla till dig som födelsedagspresent varför oroa sig om andrahandsvärde? :)
Kör på magkänslan, roligare sen att bära klockan, än att lyssna på folkmassan :)

Det är sant, andrahandsvärdet är större, men det är också inköpsvärdet :)

Lycka till....
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har kommit fram till att jag klarar mig utan datum. Tidigare har haft 116610, nu är jag OWG med en Submariner 14060. Det var i alla fall ett medvetet val & en liten chansning. Av någon anledning gillar jag 14060 mer än 16610, men ändå vinner 116610 över 114060 för min del.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Skit i andrahansvärdet. Annars har du inte råd. Eller jo okej, men du förstår vad jag menar.

Med datum är både snyggare och mer praktiskt.
 

joca

Patek
2-Faktor
Beror på så många olika faktorer..
Sök i forumet så får du se vad folk skrivit i tidigare trådar som handlar om detta ämne!
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Jag tycker no date ser lite fattig ut. Lite som klockan för alla som verkligen bara var tvungna att skaffa en Rolex (Sub..som många tycker är snyggast när dom blir intresserade av klockor) men inte har pengarna till en date. Sen är no date, vad jag vet, inte COSC-certad av ekonomiska själ vilket är trist då urverket är bra. För mig är no date lite som en Automatisk Speedmaster, dvs inte hela vägen. MEN bara en åsikt. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker no date ser lite fattig ut. Lite som klockan för alla som verkligen bara var tvinga att skaffa en Rolex (Sub..som många tycker är snyggast när dom blir intresserade av klockor) men inte har pengarna till en date. Sen är det, vad jag vet, inte COSC-certad av ekonomiska själ vilket är trist då urverket är bra.
Köper du klockor för att flasha deg?

Jag blev inte tvingad att köpa en Rolex Submariner 14060M (som faktiskt är COSC-certifierad), utan mitt intresse var det som förde mig hit - detta med ett flertal 116610LV/LN i bagaget. Den har enligt mig mest Rolex-DNA av moderna submariner 00-tal & framåt.
 
Senast ändrad:

xTZ

Cartier
Kör på magkänslan. Klart man kan sakna datum ibland men nodate har en fantastiskt clean look! ;)
20160325_110238.jpg
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Köper du klockor för att flasha deg?

Jag blev inte tvingad att köpa en Rolex Submariner 14060M (som faktiskt är COSC-certifierad), utan mitt intresse var det som förde mig hit - detta med ett flertal 116610LV/LN i bagaget. Den har enligt mig mest DNA av moderna submariner 00-tal & framåt.
Om jag hade köpt klockor för att visa upp pengar hade jag knappast haft en Rolex och i synnerhet inte en Submariner, som är en dussinklocka. Ja, ta det lugnt..jag äger en själv :D

Min Submariner har datum, men det är en smaksak. Visst såg du att jag skrev att att det bara var en åsikt jag framförde, hoppas inte du blev trampad på tårna. Som jag skrev, som du läste, var det som jag minns det att no date ej var COSC certad. Kanske minns jag fel kanske har dom ändrat detta i senare modeller. Är du nöjd med din no date så är jag den förste att gratulera. Var och en får bli salig på sitt sätt.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Om jag hade köpt klockor för att visa upp pengar hade jag knappast haft en Rolex och i synnerhet inte en Submariner, som är en dussinklocka. Ja, ta det lugnt..jag äger en själv :D

Min Submariner har datum, men det är en smaksak. Visst såg du att jag skrev att att det bara var en åsikt jag framförde, hoppas inte du blev trampad på tårna. Som jag skrev, som du läste, var det som jag minns det att no date ej var COSC certad. Kanske minns jag fel kanske har dom ändrat detta i senare modeller. Är du nöjd med din no date så är jag den förste att gratulera. Var och en får bli salig på sitt sätt.
Fast en sub är utan datum och en speedmaster är manuell. Sen finns det andra varianter som sub date och speedmaster automatisk ;)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
image.jpeg

image.jpeg

Anser man att en datum bubbla skulle innebära någon sorts status så är man inte en klock entusiast dessvärre tycker jag personligen.

Sub var inte min första Rolex utan det var en Explorer som är själva DNAet till Suben även den utan datum. Man skall köpa klockor som man blir glad av och blir du mer glad av att känna en ekonomisk trygghet så är det väl inte så dumt om du måste sälja. Men rent estetiskt är 114060 renare anser jag, men 116610 mer funktionell med datumet om du bara skall ha en klocka.

Själv är jag en sucker för historier. Designen till 114060 är väldigt lik 6604&05 något som gör mig glad iaf
 
Topp