• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sub No-Date vs Date

No-Date vs Date


  • Totala väljare
    154

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Hade 114060 men kom på mig själv med att titta efter datum flera gånger per dag.
Sub är en toolklocka för mig och tool för mig skall ha bezel, sekunder och datum.

Däremot avskyr jag datumbubbla. Kör SD4000..
 

osc10

Panerai
2-Faktor
För mig var date det självklara valet när jag var i köpläge. Men måste erkänna att tavlan är grymt snygg utan bubbla...hmmm
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Lägger man dryga 60 så kan man nog lägga dryga 70

Inte cosc?
Som jag skrev, bara en åsikt. Men nej, de jag refererar till tycker att 10 lakan uppe på redan smärtsamma 60 är mycket pengar.
Som jag skrev ("vad jag vet") så var jag inte tvärsäker. Nu visade det sig att den tidigare varit icke COSC men numera är det.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Som jag skrev, bara en åsikt. Men nej, de jag refererar till tycker att 10 lakan uppe på redan smärtsamma 60 är mycket pengar.
Som jag skrev ("vad jag vet") så var jag inte tvärsäker. Nu visade det sig att den tidigare varit icke COSC men numera är det.
Finns 14060 med och utan
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Har alltid stenkoll på datum (hur ofta ändras det eg, typ en gång per dygn eller så...) så det fyller ingen praktisk funktion för mig. Gillar 5512/5513, men skulle nog köpa en 14060M, two liner, i skarpt läge. Trist bara att Submariner känns så "typisk". Bjussar på en bild stulen från nätet. Clean kombo.

image.jpeg
 

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Hade en SD länge. Bytte till Explorer I och saknade datumet (+att den var för liten). Sålde den. Så klart kan man säkert vänja sig av med datumet om man vill. Men jag hade tagit datumbubbla, eller en SD igen!
 

Dexter86

Cartier
Måste börja med att tacka alla som svarat och ägnat tid till åsikter ... Tack !
Roligt att få höra input från andra liksom när man inte är helt 100 hemma på denna fronten ännu.
Nej tanken är absolut INTE att jag ska sälja den då jag tänker den ska stanna och förbli ett minne liksom.
Som sagt, gillar framförallt att den vanliga suben är så "clean" utan bubblan.
Hade jag fått välja fritt hade det helst blivit en GMT Master II , men känns så ett ganska stort hopp från Sub till den prismässigt...men visst ska jag upp på en Date så kan man likagärna attackera en GMT Master, rätta mig om jag har fel ?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Hade jag fått välja fritt hade det helst blivit en GMT Master II , men känns så ett ganska stort hopp från Sub till den prismässigt...men visst ska jag upp på en Date så kan man likagärna attackera en GMT Master, rätta mig om jag har fel ?

En GMT listar väl samma som en sub med datum?
 

johning

Omega
No date växer och växer för min del. En GMT står nog som nästa på kö när det kommer till Rolex för min del.

Men no date Sub är ju sjuuuukt snygg! Ren och "enkel" Men så otroligt snygg!
 

toecloth

Omega
2-Faktor
Med en no-date visar man att man är oberoende av vilket datum det är eller att man också äger en almanacka.
Många billigare klockor har date-funktion också, så det är inte så exklusivt på det sättet.
 
Topp