• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

submariner eller PO?!

DrDre

Patek
Av de två, så skulle jag valt Submarinern. Men har du funderat på GMT Master (I eller II spelar inte så stor roll)? Du kan variera vridringen lite och har dessutom två olika länkar att välja mellan. Och kanske lite ovanligare än Submarinern.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jokkmokkswe skrev:
Men nu missuppfattar ni, är varken storleken det jag vill åt, just nu mystiken kring varumärket Rolex.
Det är faktumet att alla kanske inte passar i en Rolex. Kanske därför det flippas så många? Folk som är osäkra på sitt val.

Fast analysen på köp/sälj visade ju att fler köper än säljer Rolex och tvärtom på Omega..
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Spence, du är ur typen, grottmänniskan på att bära upp både stål rollar samt guld. Så oroa dig inte.
MKs tal angående hans köp (ang Basel och lade beställning direkt) det köper jag. Han brinner för sin sak, fast är smart nog att balansera ut det med både panna samt B&R.

Men, låt oss ha i tanke att båda ni haft SMP, och ni måste ha köpt den av kärlek till klockor av samma anledning ni köpte Rolex, Patek, Panna samt B&R. Nuff said!

Knogjärn/tandskydd/pungskydd medtages på GTGn - check.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jokkmokkswe skrev:
80talisten skrev:
Jokkmokkswe skrev:
PO varje dag, alla dagar. Speciellt om du kniper en 8500. Varför? Subben är ju så fruktansvärt tråkig och svennebanan.
Äh nu får du väl fan lägga ner med din anti-Rolexpropaganda...

Men, har jag inte rätt att säga vad jag tycker? Ska du inte tipsa om en GS till han?..

Ta inte allt så allvarligt, internet har faktiskt en mellanväg än av/på, chill.
Njaa GS har nog ingen direkt modell som skulle tilltala hans krav på designen, då skulle jag hellre rekommendera SBDX001.. men nu var ju frågan: PO vs Sub :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jokkmokkswe skrev:
Spence, du är ur typen, grottmänniskan på att bära upp både stål rollar samt guld. Så oroa dig inte.
MKs tal angående hans köp (ang Basel och lade beställning direkt) det köper jag. Han brinner för sin sak, fast är smart nog att balansera ut det med både panna samt B&R.

Men, låt oss ha i tanke att båda ni haft SMP, och ni måste ha köpt den av kärlek till klockor av samma anledning ni köpte Rolex, Patek, Panna samt B&R. Nuff said!

Knogjärn/tandskydd/pungskydd medtages på GTGn - check.

Grottmänniskan?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Måste bara tillägga, - det är nog flera som klarar att bära upp exempelvis en SubC på ett bra sätt med tanke på storlek m.m (absolut inget illa om Omega)
 

Ninen79

Audemars
Jag äger en sub c och haft både PO 2500 och 16610, jag måste säga att i detta fallet så skulle välja PO 2500 42mm/svart över 16610. Men en rolex är alltid Rolex och har mer historia i sig.
Spar upp lite pengar till en sub c date/no date så slipper du fundera:)
 

MERL

Omega
Lagom hög nivå nu på tråden ;)

Mitt högst personliga tips är att känna sig identifierad med klockan man bär och att den passar ihop med dig och din syn på dig själv. Då kan jag tycka att det är mer värde i att köpa en PO om det är den klockan du vill identifiera dig med än en rolex för att det är "vad man kanske Borde köpa". Samma riktlinjer som gäller med övriga valen man gör i livet...
 
Jokkmokkswe skrev:
Knogjärn/tandskydd/pungskydd medtages på GTGn - check.

GTG utrustning, Check!

A3AF888C-A0FE-4185-B47A-002050A0C0FE-3694-000004F22C2FCAD0_zps459330de.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: submariner eller PO?!

Som stort fan av både gamla och nya Omega tycker jag att:

Köp Omega om det är viktigt med ett 8500/9300-verk inuti. Men livet ut? Inte POn. Som andra skrivit innan; den är inte tillräckligt tidlös. Hade hellre kört AT då!

Om co-axialverket inte är prio ett - då är Subben ett betydligt säkrare val för att vara nöjd länge, länge...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Den här tråden har nog blivit lite oseriös.... Okej jag ska vara objektiv nu. För 30K får du en ny PO2500, tillochmed en ny 8500 enligt Zed här på forumet pga att Euron är svag... Men jag hade i dina skor valt att spara vidare för att eventuellt sikta på en 114060 (Nodate), begagnade borde dom gå att hitta för runt +40k
 
Jokkmokkswe skrev:
Men, låt oss ha i tanke att båda ni haft SMP, och ni måste ha köpt den av kärlek till klockor av samma anledning ni köpte Rolex, Patek, Panna samt B&R. Nuff said!

Okej, tråden spårade liiite kanske, men tillbaka till lite mer seriöst, tyvärr Jokk, Omega SMP är nog för många inklusive mig själv (men inte alla) en instegsklocka till dyrare klockor av kända märken, jag köpte min SMP dels för att jag tyckte den VAR/ÄR snygg MEN också för det var den jag hade råd med just då, jag ville egentligen ha en Rolex Sea-Dweller men hade inte dom pengarna då...

97 så köpte jag min SMP ny i butik för typ 11k efter rabatt kostade typ 15k list då och min polare köpte en Rolex Sea-Dweller ny hos RoB E för 25k (tror jag) han fick 5% rabatt för kontant affär...

Summa summarum, jag har sålt min SMP men min polare har kvar sin Dweller och är fortfarande skitnöjd och i backspegeln så var han det han som nog gjorde det bästa affären...
 

Isodor

Audemars
Hur mycket i pris har lyxklockor stigit på senaste 10 åren?

Om han köpte en Seadweller för 25' laxxar 1997 och listpriset är väl 92' papp idag så innebär det ju över en tredubbling i pris på 15 år!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Zenith skrev:
Hur mycket i pris har lyxklockor stigit på senaste 10 åren?

Om han köpte en Seadweller för 25' laxxar 1997 och listpriset är väl 92' papp idag så innebär det ju över en tredubbling i pris på 15 år!

Det var väl 16600 som MK:s vän köpte. 116660 kostar 93k och heter ju som bekant SD Deepsea.

Sista priset för SD 16600 var väl 54k.
 
Zed skrev:
Zenith skrev:
Hur mycket i pris har lyxklockor stigit på senaste 10 åren?

Om han köpte en Seadweller för 25' laxxar 1997 och listpriset är väl 92' papp idag så innebär det ju över en tredubbling i pris på 15 år!

Det var väl 16600 som MK:s vän köpte. 116660 kostar 93k och heter ju som bekant SD Deepsea.

Sista priset för SD 16600 var väl 54k.

Korrekt, det var SD 16600...
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Gav migsjälv en PO i 25årspresent i oktober förra året, kompletterade sedan med en Rolex 16570 under februari detta år.
Älskar kombon!
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
har testat PO 8500 42mm den sitter som den ska på armen, skön som fan och läcker är den också, har tyvärr aldrig haft på mig eller sett en SUB så måste nog ta på mig en sådan för att kunna bestämma mig, det är trotts allt 6 månader kvar tills man fyller år, jag älskar OMEGA, men rolex är ju rolex, är det då värt att köpa en beggad rolex för 30? hur mycket förlorar man om man vill sälja den senare? kan man få en fullset för det priset?
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
mrMyagi skrev:
har testat PO 8500 42mm den sitter som den ska på armen, skön som fan och läcker är den också, har tyvärr aldrig haft på mig eller sett en SUB så måste nog ta på mig en sådan för att kunna bestämma mig, det är trotts allt 6 månader kvar tills man fyller år, jag älskar OMEGA, men rolex är ju rolex, är det då värt att köpa en beggad rolex för 30? hur mycket förlorar man om man vill sälja den senare? kan man få en fullset för det priset?
Du skulle nog inte förlora en spänn när du vill sälja den och ja, du kan få en fullset för det priset.
 
Topp